K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-11-2013, 21:46   #11
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej burhan,

Føler med dig ikke mindst med den kamp du er igang med med dit helbred og så din sag oveni hatten.

Afklaring af ens forsørgelsesgrundlag ved sygdom er noget der kan tage rigtigt lang tid og kræver nogle gange ligeså mange kræfter, som man kan have med sin sygdom(me). Det er desværre meget op ad bakke og det kræver ligeså, at man er opfølgende og vedholdende på sin sag, hvilket jo er mega svært.

I forhold til dig og din sag, der er det pt. vigtigt at finde ud af hvornår sygedagpenge udbetaling fra kommunen ophører? Du skriver at du netop er blevet opsagt fra dit arbejde. Din arbejdsplads har højst sandsynligt modtaget refusion i form af sygedagpenge medens du har været sygemeldt. Det er vigtigt at finde ud af hvor længe disse har forløbet, da max er 52 uger hvorefter indtræder specielle forlængelses regler.

Hvis du ikke er i sygedagpenge systemet, så kan man bede om afklaring via kommunens jobcenter/rehabiliterings system, så det er med at finde ud af lige hvor du er.

Fint at du har fagforeningen til at hjælpe, det er bare desværre ikke altid at de lige "brænder" for ens område.

Mht. forsikring, da undersøg iht. det der skrives herunder
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2013, 22:25   #12
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg ved ikke, om det er en mulighed her, men jeg mener, at de større sygehuse har socialrådgivere tilknyttet, og disse er ikke underlagt kommunernes skuffecirkulærer o.l.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2013, 11:58   #13
burhan
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-11 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
burhan er ny på vejen
[QUOTE=Enteneller;288797]Hej burhan,

Føler med dig ikke mindst med den kamp du er igang med med dit helbred og så din sag oveni hatten.

Afklaring af ens forsørgelsesgrundlag ved sygdom er noget der kan tage rigtigt lang tid og kræver nogle gange ligeså mange kræfter, som man kan have med sin sygdom(me). Det er desværre meget op ad bakke og det kræver ligeså, at man er opfølgende og vedholdende på sin sag, hvilket jo er mega svært.

I forhold til dig og din sag, der er det pt. vigtigt at finde ud af hvornår sygedagpenge udbetaling fra kommunen ophører? Du skriver at du netop er blevet opsagt fra dit arbejde. Din arbejdsplads har højst sandsynligt modtaget refusion i form af sygedagpenge medens du har været sygemeldt. Det er vigtigt at finde ud af hvor længe disse har forløbet, da max er 52 uger hvorefter indtræder specielle forlængelses regler.

Hvorhenne hos kommunen finder jeg ud af det? Jobcentret? De har tidligere sendt mig breve hvor jeg skulle bekræfte arbejdsgivers oplysninger.
Hvis du ikke er i sygedagpenge systemet, så kan man bede om afklaring via kommunens jobcenter/rehabiliterings system, så det er med at finde ud af lige hvor du er.

ok

Fint at du har fagforeningen til at hjælpe, det er bare desværre ikke altid at de lige "brænder" for ens område.

Mht. forsikring, da undersøg iht. det der skrives herunder
burhan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2013, 12:34   #14
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Du kunne prøve at kontakte sygedagpenge afd. i jobcenteret for at få en status.

Jeg var f.eks på sygedagpenge indtil en måned før sygedagpenge udløb og jeg røg derefter ud af sygedagpenge, da jeg på daværende tidpunkt ikke opfyldte de daværende regler for sygedagpenge forlængelse. Se på forsiden af K10 for at læse meget mere herom. http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Derfor er det vigtigt at få sat sig ind i hvilket forsørgelses grundlag du kan se frem imod efter udløb af din opsigelses periode, men sygedagpenge kan meget vel udløbe under denne og reglerne er stadig de samme uanset hvad.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2013, 08:54   #15
burhan
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-11 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
burhan er ny på vejen
Nu er jeg i gang med at undersøge forsikringer...kan se at jeg har en der kan hjælpe hvis jeg har været syg i mere end 3 måneder.
burhan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2013, 10:34   #16
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af burhan Se meddelelser
Nu er jeg i gang med at undersøge forsikringer...kan se at jeg har en der kan hjælpe hvis jeg har været syg i mere end 3 måneder.
Hej burhan,

Godt at du får set på dette ligeså. F.eks har jeg selv en Tab af erhvervsevne forsikring under min pensionsordning ved mit tidligere arbejde. Dette erfarede jeg da jeg ligeså under denne havde en sygeforsikring. Da jeg så var blevet opsagt og desideret ude af mit arbejdsliv fik jeg endelig undersøgt om hvorvidt der var mulighed for supplerende ydelse under tab af erhvervsevne delen.

Heldigvis at jeg gjorde dette for det viste sig at havde jeg taget fat i dem senere end 3 mdr. efter endt ansættelse var min mulighed for at få TAE udbetalt udløbet.

Din arbejdsgiver modtager højst sandsynligt kompensation fra din TAE forsikring sålænge du modtager løn fra din arbejdsgiver. Dog skal TAE overgå til dig når du ikke længere modtager løn derfra. Af din police fremgår udbetalingsvilkår. Af min fremgår at TAE kommer til udbetaling så længe min arbejdsevne er nedsat med 50 %, så jeg kunne jo sagtens have et fleksjob ved siden af hvis jeg kunne klare det, men sådan blev det ikke med mig desværre.

Nogle kan også have flere pensionsordninger hvor TAE kan komme til udbetaling. Nogle af dem måske først i forbindelse med evt. førtidspension, men få det endelig undersøgt og se på www.pensionsinfo.dk for hvilke du evt. har.

Håber at du også får kommet til bunds i sdp. Husk evt. at bruge din arbejdsgiver (deres bogholderi) for info. ligeså.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2013, 16:11   #17
burhan
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-11 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
burhan er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej burhan,

Godt at du får set på dette ligeså. F.eks har jeg selv en Tab af erhvervsevne forsikring under min pensionsordning ved mit tidligere arbejde. Dette erfarede jeg da jeg ligeså under denne havde en sygeforsikring. Da jeg så var blevet opsagt og desideret ude af mit arbejdsliv fik jeg endelig undersøgt om hvorvidt der var mulighed for supplerende ydelse under tab af erhvervsevne delen.

Heldigvis at jeg gjorde dette for det viste sig at havde jeg taget fat i dem senere end 3 mdr. efter endt ansættelse var min mulighed for at få TAE udbetalt udløbet.

Din arbejdsgiver modtager højst sandsynligt kompensation fra din TAE forsikring sålænge du modtager løn fra din arbejdsgiver. Dog skal TAE overgå til dig når du ikke længere modtager løn derfra. Af din police fremgår udbetalingsvilkår. Af min fremgår at TAE kommer til udbetaling så længe min arbejdsevne er nedsat med 50 %, så jeg kunne jo sagtens have et fleksjob ved siden af hvis jeg kunne klare det, men sådan blev det ikke med mig desværre.

Nogle kan også have flere pensionsordninger hvor TAE kan komme til udbetaling. Nogle af dem måske først i forbindelse med evt. førtidspension, men få det endelig undersøgt og se på www.pensionsinfo.dk for hvilke du evt. har.

Håber at du også får kommet til bunds i sdp. Husk evt. at bruge din arbejdsgiver (deres bogholderi) for info. ligeså.


Åh, det er så svært det her...nok pga. overskuddet ikke er der.

Jeg har fået brev nu fra Danica pension her skal jeg oplyse følgende:
Hjælp mig, så jeg ikke skriver forkert/skyder mig selv i foden.

" er der gennem det offentlige"

A
Planlagt/påbegyndt arbejdsprøvning?

B
Planlagt/påbegyndt revalidering/omskoling?

C
Planlagt/påbegyndt feksjob?

Ingen af delene, tror I at det påvirker sagen?


"er der rejst sag om offentlig førtidspension"

det er der ikke nu...men det vil jeg. Kan jeg skrive nej her? Skal til lægen i morgen mandag, hvor hun skal udfylde noget af dette brev. Så vil jeg sende det ind.
Når det er indsendt vil jeg søge om førtidspension, skal lige have styr på mine papirer først.
.

"Skatteoplysninger"

Hovedkort
Bikort
Frikort
Andet

Hvad skriver I der? troede kun at der var hovedkort i dette her tilfælde.

På forhånd tak.

Åh jo..

"Og er lidelsen anmeldt til andre pensionsselskaber og hvilke"?

Ikke pt, men skal jo lige undersøge de andre først. Hvis jeg har nogle andre steder og anmelder der efterfølgende, har det så nogle konsekvenser?
burhan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 08:39   #18
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej burhan,

Ja der vil opstå mange spørgsmål i alle henseender når man er sygemeldt og skal søge kompensation. Mht. oplysninger ikke mindst til sin pensionsforsikring der skal man sørge for at "brødføde" dem med de oplysninger de behøver, ligesom man tilsvarende skal holde kommunen til ilden i ens sag. Det er nok bl.a derfor, at det kræver er godt helbred at være syg

Det ser ud til at Danica er ved, at undersøge om du eller din arbejdsgiver kan modtage eller bibeholde TAE fra dem. Det forsikringsselskaberne lægger vægt på er, at man er i afklaring, hvis ikke arbejdsmæssigt så helbredsmæssigt. Der skal hele tiden være bevægelse i tingene indtil ens sag er afklaret. Forsikringsselskaberne søger ligeledes aktindsigt i ens sag ved kommunen og derved finder de jo frem til hvorfor man f.eks ikke er i ap.

I forbindelse med udbetalingen fra dem, der skal de bruge bikort, da du jo pt. nok modtager den største ydelse fra kommunen i form af sygedagpenge.

At du vil søge førtidspension på egen hånd skal du være varsom med når du er på sygedagpenge. Såfremt du søger pension på egen hånd via §17 og får afslag så ryger dine sygedagpenge også og du er overladt til at søge kontanthjælp hvis du altså er berettiget dertil. Alt dette mærker du nok ikke så længe du er under opsigelse og modtager løn under denne, men ellers vil det evt. komme senere.

Der er nok ingen tvivl om at du er meget syg og for alt i verden burde have en pension. Dog oplever man gang på gang at folk med grelle sygdomme og lægepapirer, der skriger til himlen om pension, stadig bliver nægtet det. Hvis du ikke var på sygedagpenge (som pt. nok udbetales til din arbejdsgiver), så ville jeg godt "turde" søge pension, men med sdp. der skal du bare vide at du ved et evt. afslag ryger lige lukt mod kh. og evt. ansøgning af samme og så er der rigtig lang vej tilbage. Forbliver du på sdp. og følger kommunens afklaring så kan du opnå at de bibeholder dig på sygedagpenge og i forbindelse hermed indstiller dig til pension iht. §18 hvorved der er en langt større tilkendelses chance for pension. Det kommer til at tage tid, men måske er det det værd.!!

Mht. om du modtager TAE fra andre selskaber, der får det ikke nogen indfyldelse for udbetalingen fra forsikringsselskaberne imellem, så ved ikke helt hvorfor de spørger, tror det bare er en gl. dags generel "ting"!! Det er "kun" kommunens evt. kontanthjælpydelse eller førtidspension, der påvirkes af TAE udbetalinger(ne). Sygedagpenge påvirkes heller ikke. ;-)
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 18-11-2013 kl. 09:04.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 10:43   #19
burhan
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-11 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
burhan er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej burhan,

Ja der vil opstå mange spørgsmål i alle henseender når man er sygemeldt og skal søge kompensation. Mht. oplysninger ikke mindst til sin pensionsforsikring der skal man sørge for at "brødføde" dem med de oplysninger de behøver, ligesom man tilsvarende skal holde kommunen til ilden i ens sag. Det er nok bl.a derfor, at det kræver er godt helbred at være syg

Det ser ud til at Danica er ved, at undersøge om du eller din arbejdsgiver kan modtage eller bibeholde TAE fra dem. Det forsikringsselskaberne lægger vægt på er, at man er i afklaring, hvis ikke arbejdsmæssigt så helbredsmæssigt. Der skal hele tiden være bevægelse i tingene indtil ens sag er afklaret. Forsikringsselskaberne søger ligeledes aktindsigt i ens sag ved kommunen og derved finder de jo frem til hvorfor man f.eks ikke er i ap.

I forbindelse med udbetalingen fra dem, der skal de bruge bikort, da du jo pt. nok modtager den største ydelse fra kommunen i form af sygedagpenge.

At du vil søge førtidspension på egen hånd skal du være varsom med når du er på sygedagpenge. Såfremt du søger pension på egen hånd via §17 og får afslag så ryger dine sygedagpenge også og du er overladt til at søge kontanthjælp hvis du altså er berettiget dertil. Alt dette mærker du nok ikke så længe du er under opsigelse og modtager løn under denne, men ellers vil det evt. komme senere.

Der er nok ingen tvivl om at du er meget syg og for alt i verden burde have en pension. Dog oplever man gang på gang at folk med grelle sygdomme og lægepapirer, der skriger til himlen om pension, stadig bliver nægtet det. Hvis du ikke var på sygedagpenge (som pt. nok udbetales til din arbejdsgiver), så ville jeg godt "turde" søge pension, men med sdp. der skal du bare vide at du ved et evt. afslag ryger lige lukt mod kh. og evt. ansøgning af samme og så er der rigtig lang vej tilbage. Forbliver du på sdp. og følger kommunens afklaring så kan du opnå at de bibeholder dig på sygedagpenge og i forbindelse hermed indstiller dig til pension iht. §18 hvorved der er en langt større tilkendelses chance for pension. Det kommer til at tage tid, men måske er det det værd.!!

Mht. om du modtager TAE fra andre selskaber, der får det ikke nogen indfyldelse for udbetalingen fra forsikringsselskaberne imellem, så ved ikke helt hvorfor de spørger, tror det bare er en gl. dags generel "ting"!! Det er "kun" kommunens evt. kontanthjælpydelse eller førtidspension, der påvirkes af TAE udbetalinger(ne). Sygedagpenge påvirkes heller ikke. ;-)
Tak tak tak, det er jo guld værd det du skriver.
burhan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 11:19   #20
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Det kan du have ret i . Tak.

Vi har et socialt netværk i DK heldigvis, men det er vigtigt, at vi undersøger og følger de regler der er omkring det. Der er ikke nogen der kommer og tager os i hånden og siger, du skal gøre sådan og sådan, vi må selv hitte ud af hvordan vi løser vores situation og dette ofte med rygge med muren.

Godt du er kommet herind, vi håber at du også snarest får fundet ud af hvad status er i din sygedagpenge sag? Og hvor langt du er nået af de 52 uger så du ved hvornår der skal tages stilling til evt. forlængelse. Det plejer at være således at man skal til løbende samtaler omkring ens situation, måske har din arbejdsgiver rapporteret om din allerede!?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 18-11-2013 kl. 11:22.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension