K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-04-2014, 22:19   #11
Forhåbentligt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2013
Lokation: København
Indlæg: 58
Styrke: 12
Forhåbentligt er ny på vejen
Post Kan I hjælpe mig med at forstå???

Kære alle derude!

Forhåbentligt er her nogle af jer jeg som kan hjælpe mig med at forstå hvad der foregår.

Det er gået sådan, at jeg:

1. i marts 2013 indgav en ansøgning om FTP §17 på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

2. intet havde hørt fra Jobcentret i næsten 1 år. På trods af min bekymring og undren, blev jeg blot opfordret af min socialrådgiver fra Distriktspsykiatrisk Center (DPC) til at afvente udspil fra JC.

3. D. 6. februar 2014 fik jeg så en indkadelse fra JC, hvor der i starten af brevet stod således med fede bogstaver:
"Du har søgt førtidspension på det foreliggende grundlag. Vi kan ikke komme videre med din ansøgning uden din hjælp. Rehabiliteringsplanens forberedende del er kun delvist udfyldt. Det er rehabiliteringsplanen, jeg gerne vil færdiggøre i samarbejde med dig, så vi kan få sendt din sag videre til rehabiliteringsteamet."


4. Da jeg på det tidspunkt havde det rigtigt skidt og var derfor ikke i stand til at møde op (samtalen skulle finde sted d. 19.02.2014), bedte jeg socialrådgiveren fra DCP om at kontakte JC på min vegne og melde mig syg, hvilket hun så gjorde. Jeg fik en mail fra hende hvori hun bekræfter dette.

5. Efterfølgende skete der intet. Mit forsørgelsgrundlag er heldigvis stadigvæk sygedagpenge.

6. I dag, d. 7.04.2014, fik jeg et nyt brev fra en SB (som jeg aldrig har mødt) i min e-boks. Indholdet i brevet er dette:

"Vedr.: Ansøgning om førtidspension på det foreliggende grundlag

Hej ....,

Din sag er klar til at blive sendt til rehabiliteringsteamet. Det er dem, der skal vurdere, om du kan indstilles til førtidspension.

I den forbindelse har vi behov for dit samtykke til at forelægge sagen for rehabiliteringsteamet. Det er meget vigtigt, at jeg modtager dit samtykke hurtigst muligt. Uden dit samtykke kan sagen ikke behandles.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål til ovenstående. Du kan kontakte mig på telefon ..... eller på email.......

Venlig hilsen

......
(SB's navn)

7. Der er i brevet vedlagt en samtykkeerklæring som hedder: SAMTYKKEERKLÆRING – Sager, som skal forelægges for kommunens rehabiliteringsteam. I de øverste linjer står der dette:

"Til brug for behandlingen af min sag om vurdering af min arbejdsevne giver jeg samtykke til, at Beskæftigelsesforvaltningen indhenter relevante sociale- og helbredsmæssige oplysninger fra hospitaler, speciallæger, privatpraktiserende læge, Socialforvaltningen, Sundhedsforvaltningen samt Børne- og Ungeforvaltningen, de sundhedsfaglige medarbejdere fra regionen, som bistår kommunen til at vurdere sagen, tidligere bopælskommuner og andre relevante samarbejdspartnere efter retssikkerhedslovens § 11 a, stk. 1 til brug for behandlingen af sagen om arbejdsevne, jf. forvaltningslovens §§ 29, stk. 2, nr. 1 og 32."

8. Jeg er godt nok forvirret omkring overstående, idet jeg troede jo, at når der er søgt FTP §17 på det foreliggende dokumentationsgrundlag, måtte de så efterfølgende (lovformelt) IKKE indhente flere helbredsoplysninger hos diverse læger.

Skal jeg så give dem det anmodede samtykke til indhentning af papirer?

Der er jo netop er søgt på det foreliggende grundlag og der i forvejen er RIGELIGT til at belyse sagen...

Venlig hilsen

Forhåbentligt
Forhåbentligt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2014, 00:31   #12
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg ville personligt, strege ud, og skrive," bruge det foreliggende grundlag"!

PS. Du har selv ansøgt, hvorfor de jo kun tager stilling til om de vil bakke op/anbefale eller ej. Men de skal jo behandle sagen, og træffe afgørelse om tilkendelse eller ej, efterfølgende, i kommunen.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 08-04-2014 kl. 00:34.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2014, 00:39   #13
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er blevet lavet om....så ja du skal give dem det samtykke...

De må IKKE bruge det som er sket efter din ansøgning til at bedømme sagen...men de skal indhente al relevant information inden de tager stilling til det...

Så lige til dine sagsbehandlere der har sagt at du bare skal vente på et udspil fra kommunen....det er da et yderst dårligt råd....da det jo er med til at forsinke din sag...

Man kan så vende det om og sige at du jo dog trods alt har modtaget sygedagpenge indtil nu....så helt dårligt er det jo ikke....da du jo har fået en vis ro til at pleje dig selv...

Men men der er ikke noget som kan ødelægge et helbred som en sag der trækker ud og som ikke bliver afgjort....og ved at man bare venter på udspil fra kommunen....ja der er din sag blevet trukket i langdrag...

De skulle have haft din sag til rehabteamet kort tid efter du havde søgt den....så det er en stor sagsbehandlings fejl de har lavet der...

Men du bør med det samme give dem det samtykke så de kan komme videre med din sag og evt få den afgjort...

Dog skal du vide at du risikere at dine sygedagpenge stopper når de afgøre din sag.....

Du skriver ikke om det måske er muligt at du kan blive forlænget på sygedagpengene...

Er du ikke enlig skal du måske lige overveje hvad der kan ske...og hvordan din økonomiske situation bliver hvis dine sygedagpenge ophøre og din ansøgning om førtidspension bliver afslået...

Nu er det rigtig svært at sidde på afstand uden at kende til sagen og vide hvad der evt kan ske....måske et ressourceforløb....som de gerne vil have alle igennem inden en førtidspension....

Men på et ressourceforløb er du også sikret lidt mere da den ressourceforløbsydelse man får ikke er reguleret af formue og ægtefælleindkomst...

Så måske du lige inden du giver dit samtykke lige skal have kontakt til de socialrådgivere du kender for at høre dem hvordan du bliver stillet hvis det bliver et afslag og dine sygedagpenge ophører...

Men det er helt efter bogen at de beder om det samtykke...og hvis man har tænkt det igennem med hensyn til hvordan man er stillet fremover ved et afslag....ja så bør man give det samtykke med det samme...

Håber at det hjælper dig lidt...

PS...jeg har lagt de to helt ens indlæg du har lavet sammen her i tråden...så der ikke opstår en masse forvirring.
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2014, 12:32   #14
Forhåbentligt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2013
Lokation: København
Indlæg: 58
Styrke: 12
Forhåbentligt er ny på vejen
Hej og mange tak for svaret. Stor hjælp som altid!

Jeg har en tid hos socialrådgiveren idag og der vil drøfte spørgmålet med inden inden jeg giver JC det samtykke.

Jeg overvejer også at anmode om aktinsigt - endnu én gang (underlig nok, fik jeg sidste gang tilsendt nogle lægelige papirer som handlede om en anden borger... altså, under al kritik).Har allerede fundet det nye skema under nyttige links herinde og udfyldte det.
Er selv nu ret nervøs for a evt. få afslag pga. dårlig sagsbehandling....
Forhåbentligt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
OPRÅB - hjælp til selvhjælp DortheJ Skal kommuner ikke overholde loven? 0 10-02-2011 09:37
Opråb - virkelighedens verden for syge mennesker! Odenseaneren Dit og Dat 21 04-02-2011 17:21
Opråb fra en borger trinetrunten Fremtiden for fleksjob og førtidspension 4 06-10-2010 11:17
OPRÅB!!! Brøkpensionister Ragdoll Politik og Samfund 11 08-01-2010 11:55
Opråb! Folk i Odense kommune! Chin Dit og Dat 5 20-11-2007 23:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension