K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-10-2017, 19:57   #1
Fiammetta
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2017
Indlæg: 1
Styrke: 0
Fiammetta er ny på vejen
Hjælp!

Jeg er en ung kvinde på 29. Jeg lider af "svær" psykisk sygdom. Jeg blev for alvor dårlig i 2012 i forbindelse med mit yngste barns fødsel. Jeg er under et revalideringsforløb på uddannelse siden 2013, fordi jeg ikke kunne fortsætte indenfor mit eget fag. Med tiden har jeg fået diagnoserne ptsd og bipolar sygdom. Mit forløb har kørt sådan i disse år, at jeg har været 6 mdr. I gang og min. 6 mdr sygmeldt efterfølgende. Jeg er nu sygmeldt IGEN, og er dødsens-angst for at de dropper forløbet, og har ingen idé om hvad der så skulle ske, da jeg max har haf 8-16timers ugentlig undervisning, og har derfor svært ved at se mig lave noget andet.. mit største ønske er at lave noget med mit liv, og kunne forsørge mig selv, og ville derfor være ulykkelig, hvis det bliver droppet!!
Desværre har der ikke været nogen langvarig forbedring ifht mine sygdomme over de sidste 5 år -tværtimod!
Mit spørgsmål er hvad mine udsigter i systemet kunne være.. jeg er bange for ikke at kunne vartage et flexjob, fordi det er periodesvis lange sygmeldinger hele tiden, men jeg er for ung til førtidspension. Jeg er bange for at blive endnu mere syg af at ende på kontanthjælp (som jeg ikke kan få pga. Min mands indtægt), fordi vores økonomi simpelthen ikke kan holde til den nedgang. Jeg er også bange for de konsekvenser der er for min familie, hvis det skal fortsætte som nu, men også hvis det bliver værre, ved at jeg skal igennem en overnævnt mølle.
Lige nu ville jeg mest ønske mig en førtidspension (ikke fordi jeg vil gå og forfalde hjemme), fordi jeg nok bare har brug for ro og kunne koncentrere mig om min evige behandlingsforløb, og være så stabil som mulig af hensyn til familien. Mit ønske til en førtidspension ville være den 5årige periode inden revurdering, og håbe på at min situation bliver bedre.

Jeg er fuldstændig i vildrede! Jeg er meget angst for at skulle kontakte min sagsbehandler, og fortælle om min sygmelding! Jeg har virkelig svært ved at overskue konsekvenserne, hvis de afbryder mit revalideringsforløb. Min sagbehandler har bragt det på banen før, men jeg har tigget og bedt om at kunne fortsætte, men tror snart ikke den går længere, ligegyldigt hvor motiveret hun ved jeg er.
Fiammetta er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2017, 21:36   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Umiddelbart lyder det til at du er i farezonen for at miste din revalidering, fordi du er kommet langt bagefter revalideringsplanen pga sygemeldinger. Så jeg tænker at du er nødt til at sætte dig ned sammen med din mand, og tale om hvordan I kan forebygge at jeres økonomi bryder sammen, hvis du i en periode mister indtægten.

Sandsynligheden for at gå fra en revalidering direkte til en førtidspension med revurdering, som 29-årig tænker jeg ikke er særlig realistisk.

Det du måske kan gå efter er en mulighed for fleksjob eller ressourceforløb, men begge vil tage tid at opnå, og ryger du ned på kontanthjælp, som du ikke kan få, betyder det måske afklaring/arbejdsprøvning på kun din mands indtægt i en periode.

Så I er nødt til at tale om hvordan I evt klarer det.

Jeg ville ønske at jeg kunne lyde vildt optimistisk, men realistisk er nok det bedste for dig. Hellere have en plan B, og så blive positivt overrasket.

Der findes nogle der får lavet en revalideringsplan, med henblik på fremtidig fleks, men det kræver et uddannelsesforløb/anden praktik der ikke er på flere timer end man kan klare. Nu ved jeg ikke om din uddannelse kan være fleksibel på den måde.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 17-10-2017 kl. 21:38.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2017, 21:47   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Du skriver:
" jeg er bange for ikke at kunne vartage et flexjob, fordi det er periodesvis lange sygmeldinger hele tiden, men jeg er for ung til førtidspension."

MEN husk at det jo har været under en revalidering, hvor du måske har skullet møde flere timer. Hvor du så har stresset over at komme bagud i studierne, stresset over fravær osv.
Det udelukker jo ikke, at du måske kan klare f.eks. 6 timer om ugen i et fleksjob, med de rette skånehensyn.

Som Pip skriver, skal du nok ikke se førtidspension som realistisk. Især ikke hvis der er behandlingsmuligheder. Så vil de gribe det halmstrå, og sige at du jo kunne få det bedre senere.

Men måske ressourceforløb, hvor du får hjælp til at blive stabil og komme ovenpå igen. Så stille og roligt arbejdsprøvning, der jo sagtens kan starte på f.eks. 2 timer om ugen. Og så langsom optrapning, alt efter hvad der er realistisk for dig.
Og så kunne det jo ende i et fleksjob

Skal selvfølgelig ikke kunne sige om kommunen er enig, men på den måde ville du evt få opbygget troen på dig selv igen


(Bare min personlige holdning, men jeg synes ikke du behøver "" om svær. Psykiske lidelser kan jo være lige så indvaliderende som fysiske lidelser)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2017, 21:49   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
tænker også du ryger ud og så på kh, der er der så en mulighed for du kan komme på recurse forløb, som kan være en tid med fred til at blive rask, rc forløb er det samme som kh men det vil du kunne få som gift da det ikke er afhængi af din mands indkomst.

men der skal du først for teamet og det tager mindst 3 mdr ofte meget længere, så er bliver nød til at kikke på jeres økonomi eller bruge det hul der gør i kan bo sammen og lave en skilsmisse på nettet, såå kan du stadig få hjælp som kh
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension