K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-07-2013, 09:23   #1
ette74
Hjemmevant på K10
 
ette74s avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 267
Styrke: 14
ette74 er ny på vejen
Løn

Hejsa

Jeg skal snart starte i en praktik på en nyopstartet skole/ SFO, som pæd. og håber jo selvfølgelig det ender med et fast flexjob.

Men hvordan er det nu med lønnen, skal jeg havde det jeg fik inden jeg blev syg. Eller skal jeg have den løn den anden får også selvom den evt. er højre eller lavere end den jeg endte på inden sygmeldingen.

Hvor lang må en praktik i øvrigt være ?
ette74 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2013, 09:26   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
du skal have mindsteløn inden for din overenskomst (desværre)

praktikker er næsten altid 4 uger.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2013, 09:28   #3
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Du skal have det du kan forhandle dig til, dog minimum overenskomsten.

En overenskomst indeholder typisk ancinitets tillæg, så vær på vagt for at du også får tillægene.

Tal med din fagforening om det, så du ikke bliver snydt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
du skal have mindsteløn inden for din overenskomst (desværre)

praktikker er næsten altid 4 uger.
Minimum mindsteløn, man må sandelig gerne få mere !

Hvorfor er det man altid bliver sendt ud og arbejde gratis... det er ikke noget krav, og man har i et ansættelsesforhold altid en meget kort opsigelsesperiode de første 14 dag, ofte fra dag til dag.
Så jeg ser de der praktikker som rent slaveri, når det alligevel ikke er obligatorisk... hvis det er arbejdsgiver der presser på, synes jeg man skal overveje at arbejde for denne, for så kan man jo sagtens forestille sig en griskhed der måske på sigt gør at der heller ikke bliver set så meget på om skånebehov bliver ovehold.

Der er da ikke nogle andre mennesker her i landet der arbejder en måned gratis inden ansættelse, det vil fuldt arbejdsdygtige da ikke finde sig i, og jeg ser ingen grund til at vi som fleksjobbere behøver at være så ydmyge.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2013, 10:02   #4
ette74
Hjemmevant på K10
 
ette74s avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 267
Styrke: 14
ette74 er ny på vejen
Tak for dit svar :-)


Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Minimum mindsteløn, man må sandelig gerne få mere !

Hvorfor er det man altid bliver sendt ud og arbejde gratis... det er ikke noget krav, og man har i et ansættelsesforhold altid en meget kort opsigelsesperiode de første 14 dag, ofte fra dag til dag.
Så jeg ser de der praktikker som rent slaveri, når det alligevel ikke er obligatorisk... hvis det er arbejdsgiver der presser på, synes jeg man skal overveje at arbejde for denne, for så kan man jo sagtens forestille sig en griskhed der måske på sigt gør at der heller ikke bliver set så meget på om skånebehov bliver ovehold.

Der er da ikke nogle andre mennesker her i landet der arbejder en måned gratis inden ansættelse, det vil fuldt arbejdsdygtige da ikke finde sig i, og jeg ser ingen grund til at vi som fleksjobbere behøver at være så ydmyge.
ette74 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2013, 10:34   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Jo der er desværre en del på det såkaldte ordinære arbejdsmarked, der arbejder gratis med en gulerod om måske at få et job. Kært barn har mange navne. Det gælder også hos politikere - senest Zenia Stampe og i ministerierne.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2013, 11:26   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Jo der er desværre en del på det såkaldte ordinære arbejdsmarked, der arbejder gratis med en gulerod om måske at få et job. Kært barn har mange navne. Det gælder også hos politikere - senest Zenia Stampe og i ministerierne.
Det ændrer da ikke på etikken.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2013, 12:21   #7
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg synes det er ok med de 4 uger praktik inden ansættelse...

jeg har haft 2 fleksjob før jeg blev ftp og havde også de 4 uger inden ansættelse...det er rart nok - efter min mening..så ser man hinanden lidt an og finder ud af hvad man kan holde til osv...

man kan sagtens få mere end mindsteløn...da jeg var i fleksjob var det sådan at kommunen bare IKKE refunderede mere end mindsteløn og arbejdsgiveren selv må betale det sidste..det er hvad man kan forhandle sig til..
men skal siges jeg ved ikke om de her ting er blevet ændret med den nye reform..
jeg så ikke de 4 uger som udnyttelse - før en ansættelse..men bliver det ikke til ansættelse,ka jeg da godt forstå man ka føle sig udnyttet...
men jeg tænkte 4 uger gratis - ansættelse og løn...jubii.-..det var bedre end ingenting..
held og lykke med jobbet

mvh stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2013, 12:32   #8
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Der var en herinde der skrev om praktik i forbindelse med et kortere vikariat som vedkommende havde fået som fleks...
Sådan noget er for galt, og der finder også udnyttelse sted i andre situationer.

Da jeg stadig søgte fleks, sad jobkonsulenten nærmest og lovede arbejdsgiveren den gratis arbejdskraft i en periode på 4 uger... det kan godt ske det åbner døre, men hvilke ?

Jeg synes det må betegnet som en rettighed overfor den jobsøgende og ikke en pligt.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2013, 13:04   #9
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Praktikken bliver jo i de fleste tilfælde brugt til at finde ud af hvor mange timer man kan holde til da der jo kan være forskel fra job til job. Og for at finde ud af om det er et job man kan klare med de hensyn man har.
Jeg ville da nødig have undværet praktik perioden på 4 uger.
Ang. løn så få fagforeningen med den dag kontrakt skal skrives, så sørger vedkommende for at du får den rigtige løn.
Og lad nu være med at vælge fagforening fra "bare" fordi det er et fleksjob, men kan lige så vel få brug for fagforening i et fleksjob som i et ordinært job.
Held og lykke med jobbet
Te-pigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2013, 14:04   #10
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Nu kan man ikke ensidigt se praktikperioden som nogen negativt. Kan den holdes indenfor rimelighedens grænser, kan den sagtens være til flekserens fordel.

Det høre vel til sjældenhederne, at man som flekser kommer i arbejde indenfor samme område, som man var inden man blev syg.
Viser det sig inden for praktikperioden, at man er havnet helt forkert, er det immervæk nemmere at sige fra. Er fleksjobbet først startet og alle papirer er skrevet, så slipper man sjældent ud af jobbet uden sværslag.

Men månedslange perioder i jobprøvning UDEN, at der er antydning af job bagefter, bør stoppes.

Mht. til lønnen i et fleksjob efter reformen kan det siges ganske kort. Man skal lønnes som en "rask" kollega med samme forudsætninger i samme job. Ikke mindre da der i begrebet "effektive timer" er ( bør ) være taget de hensyn som en flekser nu engang har. Der lønnes jo kun efter de effektive timer.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension