K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-09-2010, 09:40   #201
heltinde
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2010
Lokation: Århus
Alder: 58
Indlæg: 47
Styrke: 14
heltinde er ny på vejen
Okay Peter. Jeg var lige ved at tro, at du mente, jeg var en slags spion fra Århus kommune.
De er ikke ret glade for mig i denne tid, for jeg har opdaget, hvordan de sagsbehandler. Der er MANGE love, de ikke overholder. Når jeg på et tidspunkt skal klage til rette vedkommende, tager jeg den med svarfristerne med.
heltinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2010, 15:50   #202
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Mon den her har været på før?

Jeg husker, at jeg tidligere har skrevet, at laaaaang sagsbehandlingstid kan betragtes som et afslag på noget ansøgt, hvilket også står nedenfor:

Citat:
Hvad tager nævnet sig ikke af
Der er enkelte områder, hvor der slet ikke er klageadgang

Du kan ikke klage til nævnet over kommunens fastsættelse af det generelle serviceniveau. Det vil sige den måde, kommunen har valgt at udnytte lovenes muligheder på.
Undervejs i sagsbehandlingen

Du kan som hovedregel ikke klage over en kommunes vejledende udtalelser.

Du kan som hovedregel heller ikke klage over kommunens beslutning om at udsætte behandlingen af en sag. Udsættelsen sker måske, fordi det endnu ikke er muligt at træffe afgørelse i sagen (der kan f.eks. mangle oplysninger).

Hvis der er indhentet en udtalelse fra en lægekonsulent, inden kommunen træffer afgørelse, kan du ikke klage over udtalelsens indhold. Hvis du mener, at der mangler oplysninger, kan du bede kommunen indhente det, der mangler.
Klager over sagsbehandlingstiden, personalets optræden mv.

Du kan ikke klage til nævnet over personalets optræden, tilrettelæggelsen af sagsbehandlingen eller ekspeditionsfejl.

Du kan kun klage over sagsbehandlingstiden, hvis kommunen ikke har overholdt de regler, kommunen selv har vedtaget om sagsbehandlingstider inden for bestemte områder. Hvis der er tale om en hel ekstraordinær lang sagsbehandlingstid i kommunen, kan nævnet behandle sagen som om, der var givet et afslag af kommunen.

En klage over de forhold, som er nævnt ovenfor, skal behandles af kommunens ledelse. Det vil sige, at du kan henvende dig til borgmesteren, som er den øverste ansvarlige for kommunens daglige administration. Hvis du vil klage over personalets optræden i jobcentret, skal du henvende dig til chefen for jobcentret.
http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=5840

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2010, 16:48   #203
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej....

Zuza.

Det er korrekt......man skal huske at Statsforvaltningernes Tilsyn......som er det gamle Det Kommunale Tilsyn, ikke tager sig af personsager.

Men alle borgere har ret til at henvende sig til Tilsynet med oplysninger om ulovligheder i en kommune. Hvilket jeg har gjort brug af utallige gange vedrørende Retssikkerhedslovens §3 stk.2 og vundet da mine oplysninger kunne bevise at ulovligheder foregik.

Derved kunne Tilsynet ikke andet starte en tilsynssag op. Derved har vi/k10 vundet over kommuner der meget kreativt har forsøgt at undgå sagsbehandlingsfrister.........se Århus og andre.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2010, 10:28   #204
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Århus kommune.......

Ja, vil den opmærksomme læser sikkert bemærke: "Århus kommune, har jo offentliggjort sagsbehandlingsfrister!" .......korrekt .....men nu skal vi forestille os at en "svag" borger henvender sig med en given ansøgning. Gør opmærksom på dette over for sin sagsbehandler.

Her går det galt ....... fordi i udformningen af fristerne nævnes det jo udtrykkeligt at disse frister kan tilsidesættes i "spidsbelastninger" ...... smart.

Med andre ord Retssikkerhedsloven sættes ud af kraft ..... sagsbehandleren bruger selvfølgelig de værktøjer som gives til vedkommende.

Resultatet bliver ..... som i mange andre sager, at borgeren bliver skakmat. Og der skal brede skulder og viden til at gennemskue sagen i en forvejen vanskelig situation. Først langt senere i ens sag opdager man at lovgivningen ikke følges.

Så bliver borgeren gal ..... og så har vi den NEGATIVE sociale sag.

Derfor er det vigtigt at ens sag efterlever lovgivningen, fra begyndelsen.

Den FØRSTE lov der overtrædes er netop §3 stk.2 om sagsbehandlingsfrister som kun politikerne kan fastsætte. og ingen andre, alt efter hvor travlt eller hvilket humør de er i.

Hilsen

PS.: I Vejlledningerne fremhæves følgende: "Der er ingen lovbestemte rammer for, hvorledes fristerne skal fastlægges, men det fremgår af vejledningen til retssikkerhedsloven, at fristen skal afspejle den tid, som 80-90 % af sagerne behandles indenfor. Herudover er der i særlovgivningen enkelte lovbestemte frister, f.eks. alkoholbehandling indenfor 2 uger."

Sidst redigeret af phhmw; 25-09-2010 kl. 10:45.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 14:07   #205
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
"Brug ikke tid på hverken borgmester eller forvaltningschef. Men handicaprådet eller socialudvalgsformanden som er den øverste politiske chef

Kurt Friis Jørgensen
Tlf. nr.:23 24 40 64
E-mail: [email protected]

med copy til handicaprådet: http://kommunen.vesthimmerland.dk/si...4436&moduleID=

Husk at det kun er kommunalbestyrelsen, socialudvalgsformanden der kan gå ind i enkeltsager alle andre kan/må ikke gå ind i enkelsager."

Hejsa Peter.

Jeg undersøgte lige hvem der sad i handicaprådet i Vesthimmerlamd Kommune og i dette råd sidder forvaltningschefen, vedkommende har dog ingen formandspost, men jeg finder det alligevel ikke særligt betrykkende.

Kan har ikke være tale om inhabilitet ?

M2y
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 15:52   #206
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nu begynder du jo......

at blive nysgerrig kære M2y.

Det kan man blive klog af. Men nu drejer tråden over i det politiske som kan være ubehageligt og tidkrævende at rode rundt i.

Mange kommuner ønsker kun få handicapråds-medlemmer og hvor embedsmænd søger mod formandsposten. Men for at gøre det kort.....NEJ, forvaltningschefen er ikke inhabil da handicaprådet IKKE kan eller må gå ind i enkeltsager.

Men som jeg forstår har du 2 problemer:
over 5 mdr svarfrist på sygedagpenge hvor kommunalbestyrelsen kræver af sine embedsmænd (sagsbehandleren) skal fremkomme med en afgørelse inden 2 uger.

Du modtager ingen svar.

Du ønsker at klage så et svar/afgørelse fremkommer.

Jeg anbefaler dig at klage til Tilsynet i den Statsforvaltning du tilhører. Skriv kort at Retssikkerhedslovens §3 stk.2 ikke efterleves i din kommune. Trods kommunalbestyrelsen har vedtaget frister for området.

Ikke som en personsag men som en direkte ulovlighed som åbenbart iværksættes........ja, netop af forvaltningschefen som åbenbart tillader sine medarbejder at bryde lovgivningen. Her klager vi til Tilsynet.

Send kopi til handicaprådet. Så bliver de tvunget til at tage stilling.
Send kopi til socialudvalgsformanden og borgmesteren som er den øverste ansvarlige.

Hvis du gør som jeg råder dig til vil alle implicerede få viden om hvad der foregår. Jeg er 99% sikker på at du vil modtage en hurtig reaktion fra kommunen.

Tilsynets afgørelse vil du først modtage om ca 6 - 20 mdr da der ikke findes lovbundne svarfrister i Tilsynet, kun lokale som man forsøger at overholde.

Men de frister kommunalbestyrelsen fastsætter og offentliggøre, skal behandles iht RSL §3 stk. 2, som LOVBUNDNE. I din kommune inde 2 uger.

Du skal ikke være utryg ved en forvaltningschef.....han er ansat og oppebære en god løn udelukkende for bla at servicerer DIG iht lovgivningen.

Hilsen
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 16:18   #207
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Nysgerrig har jeg

altid været, men det blev først vakt inden for dette område, da jeg blev syg og kom i klemme i systemet. Jeg har brugt de sidste 2 år på, at gå dybere ind i lovstof og alt det der høre med til at være sygedomsramt, for netop som du skriver at blive klogere på mine rettigheder.

Jeg kan oplyse dig om, at jeg allerede har rettet henvendelse til Statsforvaltningen vedr. tilsynssag, som du rådede mig til :-) -Og jeg vil sende oplysningerne til dem du nævner neden under, men gør det noget, at disse personer ved, at der ligger en tilsynssag i Statsamtet ? eller vil det efter din opfattelse være smartere, at holde den information for mig selv ??


Knus M2y
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig

Sidst redigeret af maybeline2you; 26-09-2010 kl. 16:21. Årsag: stavefejl
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 17:14   #208
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skal sende kopi nu......

Fordi.....forvaltningschefen vil sikkert få den første henvendelse fra Tilsynet som medsender din klage til forvaltningschefen som så svarer på den til Tilsynet....her vil du så også få indsigt i hvad han/kommunen har at sige.....smart.

Husk forvaltningschefen sidder også i handicaprådet .......øv for ham, at andre nu får kendskab til at loven ikke følges.

Så uanset hvad, kan han regne ud hvem du er.......men hvis du var ALENE kunne han køre rundt med dig i manegen ......men da du sender kopi til andre, herunder handicaprådet og socialudvalgsformanden, der er politiker, så er sagen ud i det offentlige rum. Det ønsker forvaltningschefen ikke.

Forvaltningschefen er oftes åremålsansat......og ønsker at kører kommunen som en "forretning" .......derfor ser forvaltningschefer muligvis let på lovgivningen .... som er sagsbehandlerens chef ........og hvor der findes udokumenterede historier om at enkelte forvaltningschefer forlanger typer af sager afvist på forhånd .....helt i strid med lovgivningen .......alt efter hvor man er i budget-året.

Derfor har Dansk Socialrådgiverforening også set sig tvunget til at udgive følgende håndbog til sine medlemmer: http://www.socialrdg.dk/Default.aspx?ID=180

Andre vil muligvis afvise mine påstande, men hertil vil jeg blot spørge....hvorfor findes denne liste?
http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner trods at alle forvaltningschefer burde have kendskab til følgende brev: http://www.danskeaeldre.launch-it.dk...eter140409.pdf

Lad hører nærmere når der er noget nyt.

Hilsen

Sidst redigeret af phhmw; 26-09-2010 kl. 17:22.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 18:49   #209
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tilgiv, men må lige låne tråden lidt ang svarfrister:

Hvilket overordenet emne skal jeg henholde mig til ved revurdering/omvisitering af fx hjemmehjælp/praktisk hjælp i hjemmet?

Har lidt svært ved af finde ud af hvilken §/lov dette falder ind under, hm..

På forhånd tak for lån og hjælp
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2010, 13:43   #210
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Skulle enkelte være i tvivl......

om denne tråd har sin berettigelse. så læs lidt om konsekvensen hvis ikke §3 overholdes
http://www.scleroseforeningen.dk/da/...samlingen.ashx

Hilsen
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fejl i statusrapport Daffodill Hjælpemidler til handicappede 4 08-10-2010 00:08
statusrapport/ journalnotater mor2 Spørgsmål ang fleksjob 2 01-03-2010 00:52
svarfrister CHNEVIDE Alt det andet 3 25-08-2009 16:54
Statusrapport egen læge! iben Spørgsmål ang fleksjob 1 17-11-2008 11:54
Vedr.Statusrapport fra kommunen mus0025 Din historie 5 16-10-2008 18:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension