K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-09-2010, 12:57   #1
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
lidt input af garvede k10-brugere

Hej, jeg er ny her på siden, i hvert fald med at skrive et indlæg, har allerede
surfet rundt på K10 i nogle uger, men nu kunne jeg godt tænke mig at få lidt input af jer herinde som kender systemet, måske på godt og ondt.

Jeg er sygemeldt siden jan. 2010 (og utallige sygemeldinger), jeg har endelig
fået konstateret at jeg er 'socialt blind' og har fået diagnosen Aspergers, så langt så godt, endelig kunne jeg forstå 25 år nederlag på arbejdsmarkedet, jeg kan simpelthen ikke finde ud af det sociale, det er en mareridt for mig.

Hvor for mange mennesker arbejde er en del af deres liv og deres identitet, har den på mig haft stik den modsatte effekt, jeg har arbejdet hel mit liv, synes bare ikke det har været sjov, jeg sammenligner det altid med okay nu skal vi lige inde i fængslet igen for en omgang 'tortur' og når man så efter sine arbejdstimer bliver sluppet ud igen, så var/er jeg bare helt færdig og kan/kunne intet foretage mig mere.

Men følgende: mine lægepapirer og psykiaterpapirer siger at jeg burde have enten en alene arbejdsplads, hjemmearbejdsplads eller blive selvstændig, fordi jeg ikke er egnet til samarbejde, gruppe-arbejde og vil få problemer med kolleger. Så langt alt ok.

Sagsforløb indtil videre, meget forstående sagsbehandler som dog efter nu at have drøftet sagen med kommunens psykolog slet ikke har problemer med at se mine ressourcer og at de har besluttet at jeg skal i praktik, læs arbejdsafprøvning.

Min første reaktion efter den telefoniske besked var panik, og gud tilbage til rædslen, lige nu jeg havde fået lidt ro på, men så fik jeg lidt styr på mig selv og faldt lidt til ro igen, da man nok ikke kan undgå en afprøvning.

Nu fandt jeg tilfældigvis en annonce hvor der søges personale til en hj.arbejdsplads, så sendte opslaget videre til mn sagsbehandler som også er gået videre med den i systemet for at se om det kunne blive den mulighed til at få mig afprøvet, med henblik på evt. beskæftigelse bagefter.

Nu er jeg dog kommet mega i tvivl om dette er den rette vej. I mange år har jeg ledt efter en hjemmearbejdsplads, fordi jeg ikke trives i det sociale miljø, bliver skrubforvirret og mega irriteret af snakkende kolleger, kimende telefoner, utallige forstyrrelser osv., så reelt set vil det være en god mulighed, men faktummet er at jeg iflg. min a-kasse nok ikke kan komme til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet på almindelige vilkår lige netop pga. min diagnose., hvilket så er et krav for at kunne få dagpenge.

Så lige nu ved jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke alt dette her.

Ved 1. møde (en anden sagsbehandler) fik jeg som opgave lige at udfylde ressourceprofilen og få det afleveret. I mellem tiden er jeg blevet klogere takket K10 at det faktisk skulle ske i samarbejde med sagsbehandleren men pyt, til sidst skal man vel have en partshøring så der kan man jo stadigvæk fange nogle uoverenstemmelser, hvis de er der.

Prøver også at lede efter hvordan ens sag skal forløbe sådan ca., men den tråd er lukket, kan I gøre mig klogere?

Skal profilen være klar inden en afprøvning eller er det ligegyldigt?

Iflg. min sagsbehandler er revalidering ikke en option fordi det ikke vil hjælpe, jeg har flere gode uddannelser og i ingen arbejdsforhold har jeg kunne holde det ud pga. mine manglende sociale evner på en arbejdsplads.

Tror jeg stopper for nu og så må jeg se om der kommer evt. råd fra jer andre på K10 og så kan jeg jo altid supplere med info/oplysninger.

Tak for hjælpen.
foetsie er ikke logget ind  
Gammel 09-09-2010, 18:51   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Aller først, velkommen *ss* Jeg er ADHD´er, så jeg kender godt til dine problematikker.

Det første der stråler i mine øjne er
Citat:
Min første reaktion efter den telefoniske besked var panik
Det der telefon DROP det! du skal under ingen omstændigheder benytte den form for kommunikation, for det kan du ikke klage over, med beviser, og beviser er VIGTIGE.
Lige den besked du fik der... Set dig ned og skriv en mail, til din sagsbehandler, hvor du beder om at få bekræftet at du skal i arbejdsprøvning. den mail beder du om at få kvitering på (man kan bede outlook om det så den beder automatisk om bekræftelse inden mailen kan åbnes)

Det næste jeg bider meget mærke i er at, sagsbehandler tilsyneladende har sagt praktik, hvor du opfatter det som en arbejdsprøvning... de 2 ting er altså ikke det samme, forskælden er STOR, en arbejdsprøvning afdækker hvad du kan og ikke kan, det gør en praktik ikke, den sørger vist mest for at give din kommune reffution. Så det vil nok være en god ide i mailen at skrive at du er i tivivl om det er det ene eller det andet, der til SKAL! du spørge efter hvad formålet er.

Den næste store ting der hopper op i mine øjne er din PR, du har ved for søren ikke skrevet den under vel? åh det håber jeg bare ikke, den er det aller mest vigtige redskab for din sag, den må du endelig aldrig mere sige skidt pyt til ALDRIG, lov mig det.

Det er ikke unormalt at man selv udfylder end PR først (UDEN underskrift) og så genne gennemgår den med sagsbehandler, der efter kommentere sagsbehandler, og sender den til godkendelse (altså underskrift) hos dig, her skal du så rette evt misforståelser eller andre ukorrektheder, og sender den så tilbage igen (uden underskrift) og frem og til bage til i er enig, du skriver IKKE under før du er helt enig, og mener alt er med.

De må ikke sende dig værgen i praktik eller arbejdsprøvning uden PR+´en er skrevet under, skulle en evt manglende underskrift blive en forhindring så din sag står stille, skal du på et ekstra ark skrive hvad du er uenig i, og skrive at det er under protest at du skriver under, underskriften skal du sætte under den tekst, ellers kan de finde på at undlade det. (tro mig det har jeg prøvet)

Den der med at det bare kan rettes senere.... det kan det faktisk ikke, man slætter ikke i en PR, man skriver til, så de fejl der står der nu, de vil altid stå der (hvis du har skrevet under) Oven i heder det sig nok at RP´en skal opdateres med jævne mellemrum, men det sker ikke nødvendigvis, sidst min kom på bane var da den blev lavet i 08 (eller 07) tror jeg det var.

Hvis du gerne vil revalideres og du mener det er realistisk, i forhold til evt hjemmearbejde, dog er det vigtigt at du er opmærksom på at man som udgangspunkt revalideres til at være selv forsørgende, dvs man går direkte ud til en alm KHJ. Man kan godt revalideres til fleks, men så er det super vigtigt at sørge for at det står i den kontrakt man laver omkring ens reva. Her skal du huske at der er forskel på revalidering og for-revalidering.

Du efterlyser hvordan din sag skal forløbe, prøv at se under nyttige links, jeg mener der er en folder der under.

Gå for øvrigt ikke til samtaler uden at have en med, om det er din kusine eller din gamle oldemor, er et fedt, fagforening er at foretrække, men som udgangspunkt er det vigtige at du har ekstra øre med. Optag også gerne samtalerne (det er fuldt ud lovligt, kommunerne er ikke glade for det men, hvem siger du fortæller dem det?) skriv referat af møderne ud fra optagelserne, og bed din sagsbehandler om at bekræfte at du har forstået samtalen korrekt (igen beviser beviser, så du kan klage *ss*)
LUM er ikke logget ind  
Gammel 09-09-2010, 23:30   #3
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
LUM, forkortelser:

PR = progressionsrapport?

RP = ressourseprofil?
Carmen er ikke logget ind  
Gammel 10-09-2010, 09:34   #4
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
arbejdsprøvning

Jeg tillader mig lige at komme med et lille spørgsmål

Hvornår er det arbjedsprøvning og hvornår er det virksomhedspraktik?

På min kontrakt står der virksomhedspraktik, aftalen er 8 timer om ugen med masser af skånehensyn for at se hvad jeg kan klare, har dog max haft 3 timer på en uge.

Tænker på om det så er forkert jeg er i virksomhedspraktik? Og er jeg ikke ved at blive afklaret som jeg har forstået?
tumnus er ikke logget ind  
Gammel 10-09-2010, 09:47   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
LUM, forkortelser:

PR = progressionsrapport?

RP = ressourseprofil?
PR er en fejl *ss* undskyld... der skulle stå RP, hvilet er ressourceprofil
LUM er ikke logget ind  
Gammel 10-09-2010, 09:52   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Tumnus

Man kan godt arbejdsprøves i en virksomhed, som en del af en praktik (som jeg forstår tingene) du skal bare være opmærksom på at der er møder omkring flere/færre skånehensyn, flere/færre timer, osv osv.

Tit er det ikke kun os dødelige der forvirrer rundt i begreberne, det gør sagsbehandlerne altså også, og derfor er det altså rimelig vigtigt at spørge ikke kun om det er det ene eller det andet, men også efter formålet med det man er ude i... det er det bedste sted at få svar.

Så skriv og spørg din sagsbehandler, så du får på det rene hvad du er ude i og hvad det skal føre til / gøre godt for.
LUM er ikke logget ind  
Gammel 10-09-2010, 09:52   #7
Ayaa
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
Ayaa er ny på vejen
[QUOTE=LUM;122975]

Den næste store ting der hopper op i mine øjne er din PR, du har ved for søren ikke skrevet den under vel? åh det håber jeg bare ikke, den er det aller mest vigtige redskab for din sag, den må du endelig aldrig mere sige skidt pyt til ALDRIG, lov mig det.


Ja, jeg er også en af den der selv har lavet min ressourceprofil, jeg sendte den til "min sagsbehandler" pr mail.

Jeg har aldrig diskuteret den med "min sagsbehandler", og jeg har aldrig skrevet under på den. Min ressourceprofil er blevet brugt i min arbejdsevnevurderingsjournal. Denne journal er blevet lavet på grundlag af, hvad jeg troede, var en arbejdsprøvning, hvilket viste sig at være en virksomhedspraktik.

Jeg har været syg siden august sidste år, pga dårlig ryg, er blevet opereret for det, men det gik ikke som planlagt. Jeg har hele tiden været placeret som kategori 3.

Jeg har aldrig accepteret at blive visiteret til virksomhedsteamet, og jeg har heller aldrig skrevet under på noget i min sag, siden jeg skrev under på den første ansøgning om sygedagpenge.

Nu er jeg ramt af varighedsbegrænsningen, og får ikke sygedagpenge mere, min partshørring om dette er ikke afgjort endnu i denne sag.

Så umiddelbart kan jeg se at par ting der er smutte i min sag.

Lad være med at gøre som jeg gjorde, tag endelig en med fra din fagforening. Det har jeg fortrudt at jeg ikke gjorde, men jeg regnede jo også med at jeg hurtigt ville blive raskmeldt igen.
Ayaa er ikke logget ind  
Gammel 10-09-2010, 13:18   #8
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
LUM,

jeg har ikke undersrkevet noget som helst, meget af kontakten foregår telefonisk og bliver så bagefter af mig lige remset op i en mail, hvor jeg så får en bekræftelse.
Og det er arbejdsafprøvning, de kalder det også praktik, men de siger at det er korrekt at
det er afprøvning.
foetsie er ikke logget ind  
Gammel 10-09-2010, 13:33   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hejsa,

I "gamle dage" hed det arbejdsprøvning nu hedder det fortrinsvis virksomheds praktik, det går ud på et og samme, at få belyst arbejdsevnen i forhold til ens position på arbejdsmarkedet.

Du skal så netop i arbejdeprøvning, Foetsie således, at man kan se hvad du kan klare, hvilke skånehensyn mm. du har og hvor mange timer pr. uge du således vil kunne arbejde. Mht. hj. arbejdsplads, der må du tage en snak med din sagsbehandler om de mulige ønsker til hvor afprøvningen kan foregår.

Gør evt. som Ayaa siger, indvolver din fagforening omkring din sygedagpenge sag ved kommunen, det kan være en stor hjælpende hånd for dig. Dog fatter jeg ikke det sludder de siger om at du ikke kan være berettiget til at være i deres a-kasse med den lidelse du har. Er de sygdoms racister !!?????? Hvad er det for en A-kasse, forhåbentlig ikke HK.

Nå men håber du har lidt mere styr på det nu, hvordan går det med den helbredsmæssige afklaring af dig, og hvilket job kommer du fra og hvor vil du gerne hen/ ende med?

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp til input søges jasch Politik og Samfund 6 04-11-2013 14:22
Hjælp - har i nogle input foetsie Alt det andet 5 30-01-2013 15:52
Flexjob eller..? Input ønskes. annagw Din historie 25 14-01-2010 11:33
klage til borgmesteren..input søges Huldra Alt det andet 19 08-07-2009 13:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension