K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-06-2017, 10:17   #1
Ekko
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2017
Indlæg: 73
Styrke: 7
Ekko er ny på vejen
Sygedagpenge eller ingenting?

Jeg er i den situation, at jeg er psykisk syg. Det har jeg været i 17 år desværre. Lige nu får jeg arbejdsløsheds dagpenge, men er egentlig ved at tale med psykiatrien om, at jeg burde blive sygemeldt og få sygedagpenge, jobafklarings forløb og den slags. Det føler jeg måske også, at jeg har ret til for efter 17 år med sygdom tror jeg faktisk ikke længere selv på, at jeg bliver fuldt arbejdsdygtig.
Jeg har egentlig altid fået overførselsindkomst (desværre) fra jeg var 18 - 31 år var det su og det sidste halvandet år har jeg fået dagpenge.
Mit problem er, at jeg simpelthen ikke ved om jeg tør at sygemelde mig. Jeg synes det lyder som om, at mennesker i sygedagpenge systemet eller på ressourceforløb bliver behandlet langt værre af jobcentret end folk der "bare" er arbejdsløse.
Ekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2017, 10:26   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis du VED at du ikke er arbejdsdygtig, så er sygedagpenge bedre alternativ end kontanthjælp.
Hvis man sammenligner med rask og syg, ja, så har raske på dagpenge det sikkert bedre.
Men nu vælger man jo ikke hvorvidt man er rask eller syg.
Og hvis du ender med at forblive på dagpenge indtil de udløber, så havner du på kontanthjælp, og DET kan jeg ikke anbefale.

Så ville klart sige at sygedagpenge lyder til at være det bedre alternativ.

Når sygedagpengene udløber, og man stadigvæk er syg, hedder det jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.
Hvis man er syg på kontanthjælp, jamen så hedder det bare kontanthjælp på ubestemt tid, indtil kommunen mener at man skal over i en anden kasse.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2017, 10:30   #3
Ekko
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2017
Indlæg: 73
Styrke: 7
Ekko er ny på vejen
Ja så er det helt sikkert bedst at søge sygedagpenge. Jeg ville ønske at, at jeg kunne blive rask, men lige nu bliver jeg stresset bare ved at søge de to jobs om ugen og forberede mig på møderne med jobcentret.
Jeg har bare hørt mange grelle historier om at jobcentret vil forsøge at presse dig til at blive raskmeldt, hvis man er syg, fordi det er billigere at sætte folk på kontanthjælp og jeg er virkelig dårlig til at sige fra.
Ekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2017, 10:35   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Man kan sige at hvis du ender med at ikke kunne søge de jobs, så mister du jo dine dagpenge.

Kan sige at jeg har en ven der for nyligt havde en periode på sygedagpenge. Det lød til at han blev behandlet langt bedre end syge på kontanthjælp.
Det kan selvfølgelig være at han bare var heldig.

Man kan jo sige at du er forberedt på at vide, at de kan prøve på at tvinge en til at melde sig rask.
Hvis det sker, så prøv at huske på, at psykiatrien ved mere om dit helbred end en sagsbehandler fra kommunen. Og forhold dig derfor til om psykiatrien mener du er rask.
Så kan du støtte dig til hvad den autoritet mener, og måske derved ikke lige så let blive manipuleret af den anden autoritet

Du ville jo også kunne meget mærkeligt hvis en murer kom hen og begyndte at kloge sig på dit helbred
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2017, 21:37   #5
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Altså, er det rigtigt at vi er flere som oplever at kommunen nægter at forlænge sygedagpenge og hvor kommunen nægter at give jobafklaringsforløb efter at sygedagpengene er udløbet ved 22 ugers grænsen og så som ender i kontanthjælp eller uden forsørgelse.
Eller hvor kommunen forsøger at lokke/presse os til at raskmelde os selv.

Men, hvis det skulle ske for dig, så er resultatet jo ikke meget anderledes end det resultat du får hvis du venter et halvt år og dagpengene udløber, så kommer du også på kontanthjælp eller uden forsørgelse, alt efter din situation.

Alt efter hvor mange ugers dagpenge du har tilbage er det tidsmæssigt et fedt om du er på sygedagpenge der ikke bliver forlænget eller om du er på dagpenge.

Dog kan man sige at hvis du er en af dem som får forlænget sygedagpengene så står du i den situation at du er bedre stillet på sygedagpenge end på dagpenge.
1. du kan få samme beløb som på dagpenge i længere tid.
2. du slipper for at søge de 2 job om ugen.

Hvis ikke sygedagpengene forlænges men du i stedet får et jobafklaringsforløb, beløbet svarer til kontanthjælp, så er du stadigt bedre stillet end hvis du blev smidt af dagpenge og kom på kontanthjælp, da ydelsen ikke rammes af kontanthjælpsloftet og ikke af 225 timers reglen, formuereglen og ikke reguleres pga. ægtefældens indtægt.

Som nævnt tidligere hvis sygedagpenge standses og kommunen raskmelder dig er du bare i samme situation som når dagpengene udløber, men med mulighed for at klage over kommunens beslutning og chancen for at få den underkendt i ankestyrelsen.

Selvfølgelig er der i forbindelse med sygedagpenge/jobafklaringsforløb også pligter og du kan nok ikke undgå en eller anden form for beskæftigelse.
Mentor, arbejdsprøvning, psykolog eller hvad kommunen nu kan finde på.

Men alt i alt, ville jeg i din situation da klart overveje at blive sygemeldt.

Og egentligt er du jo ikke rigtigt berettiget til at få dagpenge hvis du ikke kan arbejde 30 timer for deltidsforsikrede og 37 timer for fuldtidsforsikrede.


Sidst men ikke mindst, hvis du har en kronisk sygdom, så bliver du jo nødt til at hoppe ud i jobcenter søen på et eller andet tidspunkt, det nytter ikke at udsætte det.
Hvis ikke du kan blive rask, så har du altså kun systemet med sygedagpenge/jobafklaringsforløb/ressourceforløb tilbage og den vej er den eneste som kan skaffe dig et fleksjob eller en førtidspension, du kan naturligvis godt blive afklaret på kontanthjælp, men jeg tvivler på at det skulle være bedre end et ressourceforløb.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2017, 01:00   #6
Ekko
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2017
Indlæg: 73
Styrke: 7
Ekko er ny på vejen
Tak for svar. Jeg er dog stadig lidt i tvivl om noget. Har man som borger ret til et jobafklarings forløb efter endt sygedagpenge eller har jobcentret /kommunen ret til at sige nej?
Det ville være rart at vide, så jeg har lidt en idé om, hvor jeg skal stå fast og hvad jeg er nødt til at finde mig i
Ekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2017, 07:39   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Lov om aktiv beskæftigelsespolitik:
"§ 68 d. En sygedagpengemodtager, som er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, jf. § 7 i lov om sygedagpenge, og som ikke kan få forlænget sygedagpengene efter § 27 i lov om sygedagpenge, har ret til at få et jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene."

http://www.socialjura.dk/content-sto...atslov/#c94045

(og det er derfor kommunerne forsøger at tvinge folk til at melde sig raske)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2017, 09:39   #8
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
tænker at du har læs i mange år på su,så du har vel en mulighed for at arbejde de samme timer som du læste? har du fået en udannelse der kan bruges til noget?

når jeg skriver sådan, er det fordi det er det din sagsbehandler vil sige, med alle de år på skole bænken,må der vel være nogle evner.

tror de vil være meget skeptiske.

har du lægen med på side linen? ellers vil jeg starte der
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2017, 09:41   #9
Ekko
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2017
Indlæg: 73
Styrke: 7
Ekko er ny på vejen
Ja. Jeg brugte 11 år på en uddannelse, der burde tage 5 år. Jeg var konstant sygemeldt.
Ekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2017, 10:00   #10
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvad siger din læge? har du en speciellæge ind over? det er noget af det jobcentret vil have.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension