K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-04-2017, 14:48   #1
Sød
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2016
Indlæg: 33
Styrke: 8
Sød er ny på vejen
Ressourceforløb og TAE

Hej,

Det ser ud til at kommunen vil stoppe mine sygedagpenge snart og jeg vil højst sandsynligvis komme i ressourceforløb da jeg har kroniske diagnoser.

Jeg har gennem sygedagpengeperioden også fået TAE fra mit pensionsselskab.

Når jeg kommer i ressourceforløb bliver min ydelse modregnet pga TAE.

Men hvordan med kommunen, står man til rådighed for alt muligt hos kommunen, hvis de ikke betaler noget til mig, når jeg kommer i ressourceforløb?

Hvor langt er sådan et ressourceforløb, og hvordan afgør de om det skal fx være 1 eller flere år?

Jeg tænker at med alvorlige kroniske diagnoser, så vil kommunen være mest interesseret i at holde en i ressourceforløb længst tid muligt? Da de jo ikke skal betale en krone.. det skal de så hvis man fx kommer i flex job eller får førtidspension.

Nogle der har erfaringer som de vil dele?

På forhånd tak,
Sød er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2017, 19:14   #2
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hej Sød

Uden at vide eksakt hvad du fejler og hvad der allerede er afprøvet, så er det lidt svært at vide om du kommer i ressourceforløb når sygedagpengene udløber, eller om du kommer i et afklaringsforløb.
Normalt ender folk i jobafklaringsforløb når sygedagpengene udløber uden at være rask nok til at genoptage arbejdet.

Med hensyn til ydelsen er det ligegyldigt om du kommer i ressourceforløb eller i jobafklaringsforløb da man får samme ydelse, nemlig ressourceforløbsydelse, som du skriver modregnes indtægter fra private pensioner.

Det er en smule svært at forklare den eksakte forskel på de to forløb da det er svært at finde links som indeholder beskrivelse af et jobafklaringsforløb, mens man let kan finde links der beskriver muligt indhold af ressourceforløb.
Men ressourceforløbet er noget der normalt tilbydes syge som er i "fare" for at komme på pension, de er beregnet til at forsøge at forbedre arbejdsevnen.
Jobafklaringsforløb kan vel nærmere betragtes som sygedagpenge på et lavere ydelses niveau, et forløb man bliver tildelt så arbejdsprøvninger, udredninger og behandlinger som trækker ud kan blive færdige.

Når du når revurderingspunktet skal kommunen vurdere hvad der skal ske i fremtiden, betragtes du som rask nok til at forsørge dig selv, er du i målgruppen for revalidering, ressourceforløb, fleksjob eller pension?

Når de har besluttet skal de lave forberedelserne og sende dig i rehabilteringsteamet og hvis du bliver tildelt enten et jobafklaringsforløb eller et ressourceforløb så skal der laves en plan for hvad du skal gennemgå i løbet af det tildelte forløb og i hvor lang tid forløbet skal løbe.

Hvis du tildeles et ressorceforløb kan det vare fra 1 år til 5 år, og hvis du får et jobafklaringsforløb kan det vare 1 til 2 år.
Dog har kommunen i begge tilfælde mulighed for at sende dig tilbage til rehabilteringsteamet når forløbet er slut og anmode om at du får endnu et forløb, jeg ved ikke om der findes et maksimum.
Antallet af år vil jeg tro bør afhænge af det indhold kommunen ønsker at du skal gennemgå i forløbet, men hvis det er en kommune som er interesseret i at sylte dig eller hvis kommunen mener at du vil blive mere rask hvis du får "fred" i nogle år, så kan du i teorien få et forløb på 5 år kun indeholdende varmtvandsbassin eller lignende.

Så vidt man kan læse fra svar på spørgsmål offentliggjort på star.dk så fungerer det sådan at hvis du pålægges en "opgave" det kunne være varmtvandsbassin, psykolog eller fysioterapeut så skal der betales for det i forløbet.
Dog har jeg læst om en bruger her på siden som var tvunget til at gå til behandling og at de samtidigt krævede at vedkommende selv betalte selv om h*n ikke havde råd, ellers blev vedkommende betragtet som usamarbejdsvillig, jeg ved ikke hvordan det endte.

Med hensyn til om du har pligt til at gå til varmtvandstræning, hvis det er det de har givet dig som opgave, selv om din ressourceforløbsydelse er på 0 kr. grundet modregning fra din private pension, så er svaret ja.
Så længe du er i ressourceforløb/jobafklaringsforløb så "ejes du" af kommunen også selv om du ingen penge får.
Du kan vælge at droppe ud af det kommunale system og kun få udbetalt din private pension, men så har du også droppet chancen for at få fleksjob eller offentlig pension og skal måske starte forfra hvis du på et senere tidspunkt fortryder.

Nørd
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2017, 19:19   #3
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Et ressourceforløb er et frivilligt tilbud. Du kan vælge at takke nej tak til det. men hvad der sker efterfølgende er uvist, hvis kommunen f.eks mener at det er nødvendigt med en afklaring af din sygdom eller arbejdsevne.

Der kan bevilges tidsbestemt og ikke tidsbestemt ressourceforløb.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2017, 08:21   #4
Sød
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2016
Indlæg: 33
Styrke: 8
Sød er ny på vejen
Tak for svar Nørd og Bodrum :-)

Jeg tænker at det kan være en ide at have en professionel bisidder med fremover.
Sød er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2017, 12:36   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Sød


Du skriver:
Citat:
Jeg har gennem sygedagpengeperioden også fået TAE fra mit pensionsselskab.

Når jeg kommer i ressourceforløb bliver min ydelse modregnet pga TAE.
Du bør være opmærksom på, at mange pensionsselskaber netop er af samme grund er begyndt med ikke at udbetale pga. de bliver modregnet i ressourceforløbsydelse, da pengene jo ikke var tænkt, som tilskud til kommunerne, men til medlemmerne.

Du bør derfor kontakte dit pensionsselskab, el. se på deres hj.siden, om de også er påbegyndt IKKE at udbetale pga. denne lovændring.

Du bør også være opmærksom på, at få en skriftlig partshøring, når kommunen kommer med en afgørelse og udnytte den, dvs. svare inden fristen.

Ligeledes kan du evt. have nytte af, beskæftigelsesministerens brev til samtlige kommuner, hvor det pointeres:
Citat:
ministeren har understreget i et brev til landets borgmestre, at ressourceforløb aldrig må forværre borgerens helbred.
http://www.k10.dk/showthread.php?p=353822#post353822

Kan desværre ikke finde brevet til borgmesterne, men andre kan måske hjælpe?

Mange hilnser

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2017, 14:57   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sød Se meddelelser
Tak for svar Nørd og Bodrum :-)

Jeg tænker at det kan være en ide at have en professionel bisidder med fremover.
Hvis du har råd til en professionel socialvejleder eller advokat og hvis du har fundet en person du føler du kan stole på så synes jet at det ville være fint om du havde sådan en på sidelinjen.
Selv om jeg havde min fagforening og min patientforening i ryggen og også fik råd fra DUKH, så følte jeg mig meget alene med klagen da kommunen standsede sygedagpengene uden at give mig jobafklaringsforløb eller noget.

I dag står jeg uden indtægt og afventer ankestyrelsen og spekulerer om jeg nu skrev det rigtige og om jeg får medhold eller ej.

Professionel hjælp er jo ikke en garanti for at sagen glider let og elegant igennem systemet, men jeg tror at de personer som har råd til at betale for hjælp eller kender personer der er dygtige til at sætte sig ind i loven har større chancer for at undgå at ende i syltekrukken enten uden indtægt eller på ressourceforløbsydelse.

Tilføjelse:
Måske du kan have glæde af denne skrivelse om ressourceforløb fra 14. marts 2017 fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, der understreger bl.a. at ressourceforløb skal indeholde relevante tilbud og ikke må trækkes unødig ud osv.
Der står også som Gunvor eftersøger at der ikke må ske en forværring, ved dog ikke om det er det omtalte dokument.
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&...69jxPMrASPw3-g

Sidst redigeret af Nørd; 27-04-2017 kl. 15:25. Årsag: Tilføjelse
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2017, 11:53   #7
Sød
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2016
Indlæg: 33
Styrke: 8
Sød er ny på vejen
Mange tak for svar allesammen �� jeg forbereder mig så godt jeg kan - men det system er simpelthen ikke for syge mennesker.
Sød er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension