K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-01-2009, 11:35   #1
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Thumbs down Kontanthjælp og arbejdsskadeerstatning

Håber at nogen kan hjælpe mig med et brugbart svar gerne et link eller flere, hvor det står.

Kan kommunen nægte kontanthjælp når man har en menerstatning, og en midlertidigerhvervsevneerstatning stående på en kreditorbeskyttetkonto ?

Her lidt forhistorie.

Jeg kom til skade i 2004, var først på sygedagpenge, senere revalidering, var i 2 arbejdsprøvninger på konto ialt ca 11 mdr.planen var visitation til flexjob.
Derefter en lang periode hjemme, derefter røg jeg i butik, som jeg ikke kunne holde til, og blev fyret fra en arbejdsprøvning da jeg meldte mig syg. Blev derefter sat på bistand, da de ikke kunne finde en arbejdsprøvning, desuden havde jeg det dårligt med min sidste jobkonsulent.

Jeg valgte så at tage en pause fra det hele på SU, da jeg ikke kunne leve af kontanthjælp.

Her i November fik jeg så min menerstatning på 12 %, og i December en erhvervsevnetabserstatning, med tilbagevirkendekraft, og et mdl beløb, indtil jeg er i job.

Jeg har nu igen meldt mig på jobcentret, uden at stå til rådighed, med henblik på ny arbejdsprøvning, og flexjob.

Jeg er virkelig hunderæd for at de vil kræve at jeg lever af min erstatning, men har hørt og læst lidt om at de ikke må, men vil gerne være helt sikker inden jeg skal til møde på mandag.

Min su var forudbetalt, så i princippet burde de give mig overlevelseshjælp i den mdr der går inden jeg kan få kontanthjælp, men ved ikke hvordan de ser på det.

Nogen der ved noget om kommunen må kræve at jeg bruger min erstning, nogen der måske kan finde et link, så jeg har det på skrift overfor kommunen at dem må de ikke røre.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2009, 12:46   #2
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
hej

nej dem kan de ikke røre, du skal bare sørge for at den konto de står på, står at det erstatning pengene og du må ikke sætte ind på den konto altså blande pengene

http://www.socialjura.dk/index.php?id=10057

http://home20.inet.tele.dk/erikjappe...ns%20betydning

det er aktivlovens § 14 du skal se på
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2009, 13:45   #3
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Hej supersus
Det eneste de kan kræve Du skal bruge først er
Citat:
og et mdl beløb, indtil jeg er i job.
Men erstatning og kapitaliseret erhvervsevneerstatning på en separat konto kan og må de ikke røre eller kræve brugt, mener jeg.
Løbende ydelser mener jeg så skal kunne suppleres op til kontanthjælpsniveau, men har ikke lige nogen lovhjemmel eller eksempel i ærmet, håber nogen andre har et brugbart eksempel.

mvh Nøvsen
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2009, 14:08   #4
kimmik
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-08 2007
Indlæg: 257
Styrke: 17
kimmik er ny på vejen
Hej jeg er osse på kontanthjælp.fik men 8% og 30% løbene ydelse dem må kommunen IKKE røre ved.Det er jo det samme som dig.
kimmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2009, 15:16   #5
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Godt gået Kimmik, tak for hurtig korrektion
Det underbygges også her , På forhånd tak til Helle Thunø/FOA for offentliggørelsen af svaret http://www.foa.dk/sw350748.asp
Citat:
Du spørger, om kommunen må modregne din erstatning i kontanthjælpen. Svaret er klart nej. Desværre er der en del kommuner, der forvalter denne bestemmelse forkert. Jeg kan henvise til en afgørelse fra Ankestyrelsen, hvori der står, at der efter Aktivloven ikke må foretages fradrag i hjælp for de erstatninger for tab af erhvervsevne, som der er.

Kommunen kan derimod kræve refusion ved
• revalideringsydelse
• førtidspension
• folkepension (grundbeløb og pensionstillæg)

Der kan for eksempel ikke kræves refusion ved følgende ydelser:
• sygedagpenge
• kontanthjælp
• ledighedsydelse
• hjælp modtaget under tilbud efter lov om aktiv beskæftigelsespolitik
• boligydelse.
mvh Nøvsen

Sidst redigeret af Neurosmølf; 22-01-2009 kl. 15:20. Årsag: tilføjelse
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Modregning i kontanthjælp efter arbejdsskadeerstatning PeaJay Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 39 01-07-2013 12:50
arbejdsskadeerstatning/revalidering/uarbejdsdygtig virkelyst Alt det andet 1 27-05-2011 16:24
Førtidspension og arbejdsskadeerstatning. PMH Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 01-04-2011 13:31
arbejdsskadeerstatning CHL Alt det andet 12 10-12-2010 10:23
Ny pensionsalder - arbejdsskadeerstatning phhmw Nyt om loven 0 28-06-2009 15:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension