K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-12-2010, 19:02   #1
AnjaW
På vej til at lære K10
 
AnjaWs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-12 2010
Lokation: Tønder
Indlæg: 11
Styrke: 14
AnjaW er ny på vejen
Question ansøgn. om FTP, efter endt sdp...?

Jeg er på grådens rand... Aner ikke mine levende råd.

Kommunen har stoppet mine sdp, pr. 30.nov.2010, hvorefter de ville finde ud af om jeg kunne få forlænget mine sdp yderligere. Jeg har i dag, tømt min postkasse, og der lå brevet fra kommunen. De af afslået at forlænge min sdp periode, fordi de mener jeg ikke vil blive rask inden for de 2*52 uger.

Jeg har det der hedder emotionel ustabil personlighedsstruktur, borderline type.
Jeg er tilknyttet psykiatrien, med samtaler og med medicin. Kommunen har bedt om at få en erklæring fra den overlæge ved psykiatrien, og det har de fået.
Han mener dog at jeg vil være klar til at arbejde fuldtid inden for 53 uger, men kommunen mener at der ikke er en ordentlig begrundelse fra hans side...
Derfor har de givet mig et afslag. De mener at det vil tage længere tid for mig før jeg er nogenlunde rask.

I afslags brevet, står der at hvis jeg vil søge FTP, så skal jeg kontakte min sagsbehandler hurtigt, og imellem kan jeg søge kontanthjælp. Det har jeg så allerede gjort, men er ikke berettiget, da min mand i perioder tjener alt for meget.

Jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre nu, er helt tom for ideer, og magter snart ikke den slåskamp.

Vil min fagforening kunne hjælpe mig her i sådan nogle ting, ???
Hvad ville i andre gøre. ??

På forhånd tak.

Anja
AnjaW er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2010, 19:20   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
velkommen til
får fat i din fagforening og se om de ikke vil hjælpe dig med at anke dit sygedagpenge stop. du kan godt søge førtidspension, men du vil få afslag når der er behandlingsmuligheder.
din situation er desværre den mange oplever i dette system
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2010, 19:22   #3
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hejsa

Jeg tvivler på, at du kan få førtidspension når din behandlende psykiater mener at der er god chance for bedring af din tilstand.

Jeg syntes dog helt bestemt, at du må videre med denne sag.

Hvem er "KOMMUNEN" der siger at der ikke er ordentlig belæg for psykiaterens udtalelse? Er det lægekonsulenten?

Du skal koncentrere dig om din behandling og at passe på dig selv.

Du skal kontakte din fagforening hurtigst muligt, for ja, de kan med stor sandsynlighed hjælpe dig.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2010, 20:56   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej AnnaW.

Sikke et m.. brev at få her til jul. Det brude stadig være forbudt efter mening, at udsende sådanne breve, hvor man ikke en kinamands chance for, at kunne komme i kontakt med nogen.

1. du skal selvfølgelig kontatke din fagforening, og bede om hjælp fra deres socialrådgiver til vejledning og udformning brev/anke.

2. Hvis du ikke har bedt om aktindsigt, skal du under nyttige link kopiere aktindsigtbrevet, gå på jobcenteret m. det i 2 eks., hvoraf du på det du beholder får påstemplet afl.dato samt påtegnet hvem der har modtaget dette. De har derpå 10 dage til, at give dig aktindsigt.

2a: Hvis du har aktindsigt, hvad skriver lægekonsulten omkr. psykiaters udtalelse, specielt i forhold til diagnose og om du kan være klar om 53 uger!

2.b: Hvis denne lægekonsulentudtalelse el. SB i din RP stiller spørgsmåltegn til psykiaters diagnose og prognose (sidste hvor lang tid, der går før du evt. kan være klar), bør du kontakte denne psykiater, og bede ham forholde sig til at de stiller spørgsmålstegn ved hendes/hans lægefalige skøn. Det ville være fint, hvis han skriftlig henvender sig til din SB om dette.

Hvis det er din SB, som kommer til denne konklussion uden lægekonsulentent har forholdt sig til dette, bør du bede SB svar på flg.: på hvilken lægefaglig baggrund
Citat:
mener at det vil tage længere tid for mig før jeg er nogenlunde rask.
?

3. Har du fået lavet en resuoruceprofil (RP)?
Har du læst denne og skrevet egne kommentarer?

4. Er du blevet partshørt inden det modtaget afslag?
Hvis hvad har du anført i forhold til dette?

5.
Citat:
I afslags brevet, står der at hvis jeg vil søge FTP, så skal jeg kontakte min sagsbehandler hurtigt
Har du og SB på noget tidspunkt talt om FP? Har du nogen ide, hvorfor SB skriver dette? Er du intereseret i FP?

Kunne du evt. skrive hele begrundelsen for afslaget, samt hvad der står i RP under konklussion, hvis du har denne?

Har du el. SB valgt, at søge om forlængelse eft. § 27, stk. 1, 4 (den m. de 2 X 52 uger)? Og forventer du selv på trods af din sygdom, at kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse, dvs. fuld tid i ordinært arbejde?

Det er deres pligt i forhold til forlængelse af sygedagpenge, at anvise dig eft. hvilken §, der er realitisk for din situation. Også hvis det en FP er realistisk frem for en tilbagevende til alm. arbejde. Dette er afgjort i en principafgørelse i Ankestyrelse 142 - 10, dvs. så sent som i år. Her noget af teksten, som er central for din sag:
"Ankestyrelsen har herved lagt vægt på, at kommunen ved forlængelse af udbetaling af sygedagpenge efter lovens § 27, stk. 1 skal anvende den regel, som er mest relevant at benytte i det konkrete tilfælde.

Kommunens pligt til at foretage opfølgning i sygedagpengesagen består uafhængig af, hvilken forlængelsesbestemmelse, der er anvendt.

Ankestyrelsen har endvidere lagt vægt på, at formålet med loven bl.a. er, at medvirke til, at den sygemeldte genvinder sin arbejdsevne og vender tilbage til arbejdsmarkedet så hurtigt som muligt, jf. § 1. "

Her link til hele afgørelsen:http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/

6.
Citat:
Kommunen har stoppet mine sdp, pr. 30.nov.2010, hvorefter de ville finde ud af om jeg kunne få forlænget mine sdp yderligere.
Hvorfor har de først stoppet, og derpå taget stilling, der bør være en stillingtagen fra dem INDEN stop?

Håber ovenstående kan hjælpe om ikke nu, så når du tager kontakt til socialrådgiver i fagforening til huskeliste.

Men husk aktindsigt pr. hurtigt, hvis du ikke har den fulde pt.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2010, 21:20   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skal følge alle......

Gunvor`s råd for først der ved du hvad og hvorfor, der er grundlaget i din sag.

Set udefra lyder det for mig at der ikke er styr på din sag.

Direkte UENIGHED imellem embedsmænd/kvinder og speciallæge?

Aktindsigt i ALT fra alle læger, hospitaler, speciallæger og kommunen hurtigst muligt så du selv kan se hvad der skrives om din situation.

Til information:
http://www.borderlineforeningen.dk/content/view/108/25/
hvor det undre mig, at Borderline direkte er nævnt i en lov.

Bliv her på DIN tråd fremover.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 26-12-2010, 22:58   #6
AnjaW
På vej til at lære K10
 
AnjaWs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-12 2010
Lokation: Tønder
Indlæg: 11
Styrke: 14
AnjaW er ny på vejen
Okay...

Ja for mig at se virker det også til at min sagsbehandler ikke har styr på en skid i den kommune. (Tønder).

Min egen læge henviste mig til psykiatrien fordi det medicin jeg fik ikke virkede efter hensigten, og der kom jeg til psykiatriens overlæge. Ham kender kommunen og har hver 2. uge samtale med ham. Samarbejde. Ikke kun mig men også med andre.
Og ham overlægen har selv snakket med min sagsbehandler og de kender hinanden udemærket godt.

Jeg fik opdateret min resourceprofil for små 3 uger siden, hvor det var en helt anden sagsbehandler der kiggede den igennem og læste de ting fra overlægen, samt mine egne forventningerne. Det var hende der stillede spørgsmåltegn ved det ham overlægen skrev i min "speciallægeundersøgelse. "

Citat fra ham....

""Tilstanden er ikke stationær. På sigt er der intet til hinder for, at pt, vil kunne genindtræde på arbejdsmarkedet på ordinære vilkår. dette vil kunne ske i løbet af et år, dog afhængig af graviditet og barsel""

På det tidspunkt han skrev det var jeg gravid. Han skriver længere nede at " der tilrådes aktivering om ca. 3. mdr.

Men hende der opdaterere min resourceprofil synes der manglede konkrete beviser på at jeg ville kunne genindtræde på arbejde.
Mine egne tilføjelser var at jeg ikke pt. ville være klar til aktivering. mht. førtidspensionen, ahr det aldrig været på tale mellem min sagsbehandler og jeg, dog står der i det brev jeg fik fra hende, at hvis jeg ønskede at søge om det skulle jeg kontakte hende hurtigt...
Og hvad der ville ske i fremtiden kan jeg kun gætte på.

hvad betyder SB??

mange tak for gode råd. Jeg tager fat til min fagforening her når de åbner igen. Så må de hjælpe mig.
AnjaW er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2010, 23:16   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
SB = Sagsbehandler
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 27-12-2010, 09:52   #8
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Ja, Anja.
Det er noget hø, hvis og når sygedagpengene stopper.
(Har prøvet det i 06, men de lod mig bare 'gå'. Intet skete i over et år og jeg magtede og kunne ikke se en vej ud selv.
Også et ******* at være i en slags tidslomme...)

Du skriver,at du har dine egne forventninger og jeg tænker, hvad de går ud på?
Borderlinediagnosen kan være tung og alvorlig.
Ikke at den altid er det.
Ej heller ikke altid stationær, men den kan kræve års intensiv og meget dyr terapi, før man er erklæret 'helbredt' og dermed i stand, til at kunne have et ordinært fuldtidsjob.

Jeg undres temmelig meget over psykiaterens udtalelser.
Han mener, at du vil være i stand til, 'at genindtræde på arbejdsmarkedet på det ordinære arbejdsmarked i løbet af et år' og så rådgiver han, at du kan aktiveres om 3 måneder.

Jeg tror, at han enten er den mest skematiske psykiater, jeg har læst om eller også har han sin helt egen lille krystalkugle?
Det er jo omend meget svært, at forudsige varighed af behandlingsforløb for borderlinere og 'succeen' heraf.
Grunden til at jeg også er så skeptisk overfor de udtalelser, er at du fortæller, at kommunen bruger ham, samarbejder med ham og netop henviser deres klienter til ham.
Igen - så synes jeg, at han lyder alt for forudsigelig i hverfald i dit behandlingsforløb, men måske du selv har bedt ham om, at skrive netop sådan, for at bevare dine sygedagpenge?

Jeg fightede vildt, for ikke at miste dem, men det var alligevel den eneste vej frem for mig. Nemlig pension.
Derfor jeg spørger dig, hvad dine forventninger er?
Hvis du kan bevare sygedagpengene, har du så forventninger om, som psykiateren skriver, at du kan arbejde på fuld tid om ca. et års tid?
Hvad med at spørge din sagsbehandler om, hvorfor hun skriver, at du kan søge førtidspension?
Måske hun skriver det med 'hurtigt', fordi der måske i den nærmeste fremtid kommer nye love og §'er indenfor dette.
Når psykiateren skriver, at der er behandlingsmuligheder, så kan du måske desværre komme til at hænge i systemet i årevis, før der så endelig kommer en afklaring for dig.

*******

Til information:
http://www.borderlineforeningen.dk/content/view/108/25/
hvor det undre mig, at Borderline direkte er nævnt i en lov.

Bliv her på DIN tråd fremover.

Hilsen Peter

Peter.
Det er fordi formanden for Borderlinenforeningen holdt et møde med Pia Kærsgård! i vistnok 07, hvor hun efterfølgende stemte for, at personer under 25 år med diagnosen borderline også skulle have den forhøjede kontanthjælp.
Fx. fordi det er svært at gennemføre et forhandlingsforløb, hvis økonomien halter og det er svært at have en alvorlig psykisk lidelse og samtidig have økonomiske bekymringer.
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.

Sidst redigeret af Mella; 27-12-2010 kl. 09:57.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2010, 11:34   #9
AnjaW
På vej til at lære K10
 
AnjaWs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-12 2010
Lokation: Tønder
Indlæg: 11
Styrke: 14
AnjaW er ny på vejen
Han har ikke spurgt mig om dengang han lavede den til kommunen hvor jeg så mig selv i fremtiden.
Jeg sagde desideret til ham at jeg gerne vil være rask igen og jeg gerne vil arbejde med mit fag igen. Har aldrig sagt til ham en tidslomme.

Ligeledes blev jeg spurgt om til den opdaterering af min resourceprofil hvor jeg så mig selv i fremtiden arbejdsmæssigt og timemæssigt, dertil svarede jeg; at lige nu pt. vil jeg max arbejde 2-3 timer om dagen, og ud i fremtiden ville jeg kun, kunne gætte mig til.

Psykiatraren kom selv med hans egne konklusioner efter endt samtale, ikke mine.

*****Jeg har idag taget fat i fagforening, og de kigger på sagen, *******

Ligeledes er jeg 29 år, gift, har eget hjem, bil mm. Og kan ikke få kontanthjælp fordi min mand tjener for meget i perioder. (han køre maskinstation).

Sidst redigeret af AnjaW; 27-12-2010 kl. 11:38.
AnjaW er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2010, 14:00   #10
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Okay Anja.

Når du lige nu vurderer, at du måske kan arbejde højst 2-3 timer om dagen, er det jo sikkert nok derfor, at sagsbehandleren betvivler psykiaterens konklusion.
Gad da egentlig godt at vide, hvad han spurgte dig om, siden han kan stille så skråsikre tider mhs. til din fremtid på ordinær tid på arbejdsmarkedet...
Eller måske han lige har 'opfundet' mirakelpillen, som helbreder mirakuløst på no time.
Så er jeg nok ikke den eneste, som er interesseret i en behandling hos ham!

Jeg fandt det her i en anden tråd herinde og måske du især kan bruge den sidste nye §, da der jo er uenighed og hersker tvivl om din fremtid.

For at få forlænget dine sygedagpenge "skal" du kunne komme under et af de flg. pkt. for forlængelse iht. §27 :

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.


BEMÆRK!!!

Der er kommet nye rettelser til §27 i lov om sygedagpenge.

Citat:
16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«

Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125394


Det er muligt at du kan komme under §27 stk. 4, så hvis jeg var dig ville jeg sende en mail til min sagsbehandler og skrive at du ved at du falder for varighedsbegrænsningen i februar og at du "allerede" nu gerne vil have undersøgt for forlængelse da du på nuværende tidspunkt jo ikke vil kunne klare et arbejde på det ordinære arbejdsmarked. Du kan så skrive at du mener at du vil kunne forlænges i ht. §27 stk. 4 som flg. :

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad skal der ske efter endt arbejdsprøvning??? mijanse82 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 14-02-2012 21:12
Efter endt uddannelse stolpesten Alt det andet 0 08-01-2012 22:08
Forværrelse af sygdom efter endt visitiering til fleksjob spætte Spørgsmål ang fleksjob 11 12-08-2010 08:43
endt i det sorte hul! buster Politik og Samfund 4 23-11-2009 10:24
ledighedsydelse efter endt udannelse? kbh Spørgsmål ang fleksjob 10 01-01-2007 02:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension