K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-02-2012, 22:32   #11
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Nej ikke under det sociale område.... Den hører til beskæftigelses-området...

Nedenunder forklares hvad det er.... på det område.

Her er det fra Lov om aktiv beskæftigelsesindsats:

Link dertil: https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=136419#K14

Mentor

§ 78. Med henblik på at fremme, at personer kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ansættelse i fleksjob eller i ordinær ansættelse, kan der ydes støtte til en mentorfunktion.

Stk. 2. Personer under 30 år, der er omfattet af en indsats efter loven, kan få støtte til en mentorfunktion, hvis de begynder et ordinært uddannelsesforløb på almindelige vilkår.

§ 79. Hvis en virksomhed eller en uddannelsesinstitution får støtte til at varetage en mentorfunktion, skal indsatsen ligge ud over, hvad arbejdsgiveren eller uddannelsesinstitutionen sædvanligvis forventes at varetage, og mentorfunktionen skal være afgørende for aktiviteten, tilbuddet eller ansættelsen.

§ 80. Støtte til en mentorfunktion i en virksomhed eller en uddannelsesinstitution bevilges til dækning af lønomkostninger ved frikøb af medarbejderen, der varetager mentorfunktionen, eller honorar til en ekstern konsulent. Med henblik på at forbedre en medarbejders mulighed for at varetage mentorfunktionen, kan der bevilges tilskud til køb af uddannelse for medarbejderen.

Stk. 2. Ud fra en konkret vurdering af behov og forudsætninger hos personen, der har brug for mentor, fastsættes et timetal for mentorfunktionen i samarbejde med virksomheden eller uddannelsesinstitutionen. Hvis der ydes støtte til en mentorfunktion for flere personer, kan der fastsættes et timetal for mentorfunktionen pr. plads i stedet for til den enkelte person.

§ 81. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om muligheden for at yde støtte til en mentorfunktion, herunder om tilskud til køb af uddannelse til mentoren.


Til §ABC:
Jeg tænkte lige på, når du skriver "strukturering" .... om det må være det sociale afdeling, du skal have fat i. Der findes hjælp til at få en slags støtte, man kan få som hedder socialpædagogisk bistand.... Denne kan f.eks. komme en gang om ugen og hjælpe dig til at få bedre struktur i hverdagene f.eks. Jeg har en veninde, som har den ordning, og hun er meget glad for det. Hun har fået mere styr på tingene, f.eks. lave mad, gøre rent osv... Du kan læse om den ordning her: http://www.sm.dk/Temaer/sociale-omra...der/Start.aspx
Hvis det var noget, så er det den sociale afdeling, du skal have fat i. Blot en tanke.

Sidst redigeret af curls; 05-02-2012 kl. 22:44.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2012, 22:42   #12
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Det var s.. godt at du fandt det stykke tekst, jeg sad og rodede efter det, men henvisningen til stedet ligger i min mappe ude hos mentor ;-)

Jeg syntes det begyndte at være en regulær kamp at bevise overfor den frivillige socialrådgive, hvad jeg faktisk taler om.
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Nej ikke under det sociale område.... Den hører til beskæftigelses-området...

Nedenunder forklares hvad det er.... på det område.

Her er det fra Lov om aktiv beskæftigelsesindsats:

Link dertil: https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=136419#K14

Mentor

§ 78. Med henblik på at fremme, at personer kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ansættelse i fleksjob eller i ordinær ansættelse, kan der ydes støtte til en mentorfunktion.

Stk. 2. Personer under 30 år, der er omfattet af en indsats efter loven, kan få støtte til en mentorfunktion, hvis de begynder et ordinært uddannelsesforløb på almindelige vilkår.

§ 79. Hvis en virksomhed eller en uddannelsesinstitution får støtte til at varetage en mentorfunktion, skal indsatsen ligge ud over, hvad arbejdsgiveren eller uddannelsesinstitutionen sædvanligvis forventes at varetage, og mentorfunktionen skal være afgørende for aktiviteten, tilbuddet eller ansættelsen.

§ 80. Støtte til en mentorfunktion i en virksomhed eller en uddannelsesinstitution bevilges til dækning af lønomkostninger ved frikøb af medarbejderen, der varetager mentorfunktionen, eller honorar til en ekstern konsulent. Med henblik på at forbedre en medarbejders mulighed for at varetage mentorfunktionen, kan der bevilges tilskud til køb af uddannelse for medarbejderen.

Stk. 2. Ud fra en konkret vurdering af behov og forudsætninger hos personen, der har brug for mentor, fastsættes et timetal for mentorfunktionen i samarbejde med virksomheden eller uddannelsesinstitutionen. Hvis der ydes støtte til en mentorfunktion for flere personer, kan der fastsættes et timetal for mentorfunktionen pr. plads i stedet for til den enkelte person.

§ 81. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om muligheden for at yde støtte til en mentorfunktion, herunder om tilskud til køb af uddannelse til mentoren.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2012, 23:11   #13
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af §ABC Se meddelelser
Nej, den mentor ordning jeg taler om, hører IKKE under socialforvaltningen, det du der tænker på er tildeling af støtte efter §85.

Det jeg taler om er tildeling af en mentor som job fremmende foranstaltning, jf lov om aktiv beskæftigelse.

Jeg synes du har en besynderlig holdning til benyttelse af §85. med din kommentar om at det er en lovgivning der anvendes specielt i forhold til misbrugere, det har da ingen gang på jorden at udtale det sådan.

Du blander stadig begreberne sammen.
jeg ridser op :
-personlig assistance
kan være vedvarende hjælp i en arbejds situation, eller i livet generelt.
-Mentor
er en person der tildeles for en periode, med henblik på at den fleksjobgodkendte kan få hjælp til at strukturere sin indsats i forhold til at finde eller opretholde job.

disse to begreber blandes ofte sammen, men er to særskilte værktøjer, et tredje værktøj som de to første ikke at forveksles med, er anden aktør.

anden aktør skal opfattes som om den første butik du kom ind i, ikke omhandlede det du skulle bruge, og at de derfor henviste dig til en anden butik.
Anden aktør har så også mulighed for at gøre brug af eks. en mentor og fakturere det på deres regning, men det er ikke sådan at anden aktør har patent på at anvende de tilgængelige værktøjer, dem kan jobcenteret sagtens benytte uden yderligere henvisning.
Jeg sagde ikke SPECIELT til misbrugere, men ofte... der er en vis forskel... Syntes også jeg nævnte lidt om psykiatriske patienter? (Det er dem der fylder mest i de tildelinger jeg har set og hørt om) (Altså begge kategorier)

Og jeg medgiver gerne at man kan få en mentor inden jobbet er der, eller i forbindelse med en praktik. Har bare aldrig set det i praksis, det er her 2. aktør som regel er indeover...

Personlig assistance har jeg heller aldrig set tildelt i forhold til livet generelt, men kun i arbejds/praktik situationer. Men skal de slet ikke udelukke at nogle har fået det...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2012, 19:05   #14
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af §ABC Se meddelelser
Jeg har været i flere forskellige fleksjob, og mulighed for en mentor er altid blevet tilbudt, men har ikke været relevant.

Nu skal jeg til at være ledig og søgte derfor en mentor til at hjælpe med at strukturere min jobsøgning, men nej, det kan man ikke få.
Jeg smed lovgivningen på bordet hvor det står at det kan man, men min kommune returnerede med at ordet "kan" i lovgivningen ikke betyder at man kan, men at det er en mulighed, der så bare ikke er en mulighed i mit tilfælde, hvorfor det ikke er det, melder sagen ikke noget om.

Jeg har så bedt om et skriftligt afslag, idet netop et tiltag i form af en mentor vil sandsynliggøre at jeg kommer hurtigere i job igen.
Jeg har rykket for afslag, og fået oplyst at det nu er hos en jurist...

Fakta i alt det her er at jeg er tilkendt fleksjob bla. på baggrund af mangel på struktur.
Derfor er det mig så uforståeligt at man mener at netop i en ustrukturer tilstand hvor min sygdom er yderligere forværret pga. stress efter en uberettiget fyring,
At man netop i den situation afviser at benytte så simpelt et redskab som en ugentlig mentor time ville være, jeg tror ikke helt de ved hvad jeg beder om, alternativet kunne være at de ikke vil vedkende at høre ind under gældende lovgivning.

???
Har i kendskab til nogen der har fået hjælp fra en mentor i forbindelse med strukturering af jobsøgning ?
???
Jeg har nu fået afgørelsen på skrift, man bevillinger ikke mentor til mig, men tilbyder jeg kan komme i en job-klub istedet.

Formålet med job-klub er at udvide sine kompetance indenfor jobsøgning, gennem at skrive cv og blive undervist i hvordan man bærer sig ad i jobsamtale mm

Det er i mit hoved helt vildt at tilbyde et kursus der skal give mig nogle kompetance, som jeg i forvejen har, men har svært ved at strukturere anvendelsen af, som følge af mit handicap.
Det jeg har bedt om er en hjælp i forhold til hvad mit handicap stiller i vejen for mig.
Jeg har ikke behov for at vide hvad man skriver i en ansøgning, jeg har aldrig skrevet en ansøgning hvor jeg ikke er kommet til samtale, og aldrig været til samtale uden at få tilbudt jobbet, så det er nok ikke kompetance på det område jeg behøver at spilde min tid med at opnå.
Således vil det, hvis de insistere på at jeg skal deltage,valgte under voldsom protest, men heldigvis var der en den den anden dag, da jeg ringe, som sagde at det kunne høn da godt se var lidt ved siden af, det tilbud man ville give mig.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2012, 22:59   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af §ABC Se meddelelser
Jeg har nu fået afgørelsen på skrift, man bevillinger ikke mentor til mig, men tilbyder jeg kan komme i en job-klub istedet.
Der var vel en anke-vejledning med.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
bostøtte/mentor Guldfax Alt det andet 4 14-09-2012 16:06
Hjælp til at søge flexjob mv. Sommerfuglen Spørgsmål ang fleksjob 6 04-01-2012 18:49
Mentor - ny lovgivning zuza Nyt om loven 2 09-11-2009 23:40
Mentor SkovImer Spørgsmål ang fleksjob 7 22-06-2009 11:36
Mentor ordning.... Susanne2412 Spørgsmål ang fleksjob 14 08-10-2008 15:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension