K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-01-2016, 08:56   #1
Mottec
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2013
Indlæg: 18
Styrke: 12
Mottec er ny på vejen
Hvad skal jeg leve af???



Hej

Jeg er i øjeblikket på handicap SU med lån. Jeg har svær psykisk sygdom mener psykiaterne, så jeg bor på et bosted med en husleje på 8000 kr. Desuden har jeg fået følgeskader af medicinen som de HPV ramte piger.

Nu er jeg ikke studerende mere og skal på kontanthjælp. Først vil jeg dog lige sige at jeg er den eneste ud af 30 mennesker på bostedet der ikke er blevet bevilget pension, på trods af, at jeg bliver vurderet som "rigtigt" syg. Det har jeg brokket mig over men intet sker. Han siger bare, at det er helt usandsynligt, at jeg får pension, WTF!!?? Jeg vil klage over afgørelsen, men indtil da skal jeg også have noget at leve af.

Som jeg ser det vil jeg have ca 3000 kr om måneden selv med #34 støtte. Det skal dække mad, medicin og transport, samt øvrige udgifter. Medicin alene kan koste over 1000-1500 om måneden.

Jeg kan ikke leve for de penge. Er der et minimums beløb som man skal have jvf. loven??? Kan jeg presse dem med en eller anden paragraf???

tak
Mottec er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2016, 09:45   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når du har så store medicinudgifter, kan du søge om medicintilskud.

Men ellers vil de betragte 3000,- som et rimeligt beløb.

Udgifter til forsikring, tv-pakke, internet og den slags betragtes som en unødvendig luksus, og da jeg talte med skat engang gik de ud fra et beløb på 2000,- som absolut minimum i forhold til at indkræve restancer.

http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/ny...-1-januar-2016

Ser ud til at det vil køre automatisk fremover, så du vil falde til omkring 325,- i gennemsnit pr måned til tilskudsberettiget medicin.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 27-01-2016 kl. 09:48.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2016, 10:49   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Her fra 2016 får man autimatisk kronikertilskud på receptpligtigt medicin, når man er i målgruppen og der kan laves betalingsaftaler med apoteket.

Nå kan se, du har skrevet det Pip!
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2016, 21:08   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis din sagsbehandler bare har fortalt dig at du ikke kan få pension...ja så kan du ikke være sikker på at de har undersøgt det

Du skal bede om en skriftlig afgørelse...og hvis du ikke kan få det...så skal du søge en pension §17 stk 2 på det foreliggende grundlag...forudsat at du er sikker på at de har oplyst din sag fuldt ud..

Hvis du ansøger om pension...så gør det skriftligt og få en kvittering på at du har afleveret ansøgningen sådan at du har dokumentation på det
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2016, 22:41   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis du vurderes aktivitetsparat (ikke klar til at starte i udd/job under alm vilkår inden for 1 år), vil din sats være på 10968 kr før skat.

Ang medicin: når alle muligheder for kronikertilskud, §100 osv er udtømte, kan den resterende egenbetaling søges efter §82 aktivloven. De vurderer ud fra ens rådighedsbeløb.
Jeg fandt engang et skema over de rådighedsbeløb nogen kommuner havde sat til enlige ikke-forsørgere. Mener det lå mellem 1500 og 3000 kr.
Det er op til den enkelte kommune at fastsætte det rådighedsbeløb de går ud fra, ved ansøgning om medicin efter den paragraf.

Hvis du har medicin der ikke går over CTR saldoen, kan du høre den der udskriver medicinen, om der er mulighed for at få enkelttilskud. Det tilskud gør at medicinen kommer over ctr saldoen.
Jeg havde medicin på 1109 kr om måneden, men efter enkelttilskuddet, er det i gennemsnit kun 260 kr om måneden

Transport, der kan du få 1 kr pr km over 24 km pr dag.
Så hvis du har 15 km hver vej til aktivering f.eks., er det 30 km den dag, dvs 6 kr.
MEN:
"Stk. 4. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, 7 og 11-14, har ret til den faktiske udgift til befordring, hvis udgiften er en følge af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det samme gælder for personer, der er omfattet af § 2, nr. 5, og som deltager i tilbud som led i afklaringen af den enkeltes arbejdsevne, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik. "

Det er fra §82 lov om aktiv beskæftigelsesindsats.
Så hør evt den sagsbehandler du får, om du er berettiget til den.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2016, 00:35   #6
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Er der ikke lavet lovgivning om, at der ikke gives pension til personer med psykisk sygdom før tidligst fra det fyldte 40. år? Da man mener at denne sygdom ikke er uhelbredelig.....
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2016, 00:39   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nej det står der ikke noget om i loven...

Politikerne mener ikke man skal kunne få det....men det der gælder er lovgivningen og der står intet om at psykisk sygdom udelukker en fra at få pension...

Er det stationært og uden mulighed for forbedring og ens arbejdsevne er nedsat nok ja så kan man selvfølgelig få en pension også selvom det er psykisk sygdom...

Læs evt selv lovgivningen om hvad der kræves her https://www.retsinformation.dk/forms...id=165512#Kap3
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2016, 13:01   #8
Mottec
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2013
Indlæg: 18
Styrke: 12
Mottec er ny på vejen
tak for svarene. Skal jeg forstå det sådan, at jeg har krav på, at få nye diagnoser ind i min sagsmappe? Den knap så venlige sagsbehandler fortalte mig nemlig, at jeg kunne vælge "at spille med på deres plan"(ikke disse ord), hvis jeg ville have nye oplysninger med. Dette skyldtes at en ansøgning på #17 kun indeholdt de foreliggende helbredsattester fra snart 4 år siden!!!

Det undrede mig meget, at jeg ikke kunne få nye sygdomme med i vurderingen!

Jeg hører gerne om dette!
Mottec er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2016, 13:04   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Mottec:
Før man søger pension efter §17 stk 2, skal man sikre sig at alle de nyeste papirer ligger i ens sag.
Når man søger efter den paragraf, er det nemlig netop hvor de vurderer ud fra de papirer der allerede er i ens sag.
Så din sagsbehandler har faktisk ret her.

Det er dog din sagsbehandlers opgave at sørge for, at de nye og relevante papirer ligger i din sag. Dette skal vedkommende selvfølgelig lige have tid til at nå at hente
Og sagsbehandler skulle også lige vide, at der er nyere oplysninger.
Så hvis sagsbehandler ved at der eksisterer nyere oplysninger, bør sagsbehandler gå igang med at hente dem.
Bed evt sagsbehandler om dette på skrift. Skriv gerne hvilke/hvilken behandlere det er relevant at hente oplysninger fra
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2016, 13:30   #10
Mottec
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2013
Indlæg: 18
Styrke: 12
Mottec er ny på vejen
Hej Misty

Ok. Men han sagde faktisk, at min nye diagnose POTS, ikke kom med!
Nettop fordi, det var det foreliggende grundlag..... HMM. Den tror jeg lige jeg må tale med ham om igen, eller evt søge en rådgiver/bisidder fra SIND eller noget.
Mottec er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension