K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-04-2012, 04:12   #1
Pia1990
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-04 2012
Indlæg: 1
Styrke: 0
Pia1990 er ny på vejen
Jeg har alle i ryggen - hvor hurtigt kan en FP gå igennem?

Hej alle i søde mennesker herinde på K10.
Jeg er ny, og har læst op på forummet, men jeg vil gerne vide hvor lang tid i tror der går med lige præcis min sag.

Jeg er diagnosticeret med paranoid skizofreni, svær depression og angst. Derudover har jeg kronisk knoglebetændelse og tarmbetændelse(endnu ikke afklaret hvilken slags, svar kommer i denne uge.)

Jeg lever for under 1000 kr om måneden, og kan ikke få tilskud, da kommunen mener jeg har penge nok(!).
Jeg bor på bosted i Næstved, og er flyttet hertil for et halvt år siden fra Køge kommune af.

Jeg er blevet kastet mellem de to kommuner(Køge som jeg får min kontanthjælp fra, og Næstved som jeg er tilflyttet til) da ingen af dem ville betale - igen det handler jo bare om penge.

Jeg har mit bosted i ryggen, samt distriktpsykiatrien, med psykolog, speciallæge og en såkaldt OPUS behandler.

ALLIGEVEL fik jeg at vide i går, at det højst sandsynligt vil tage flere år at få den igennem! Kan det være rigtigt??

Jeg skal først i gang med at lave RP nu - da Køge har trukket sagen hen i et halvt år. Jeg har en arbejdsevne næsten lig 0, da jeg skal have hjælp til noget så simpelt som personlig hygiejne.

Jeg har forstået at når sagen er overgået til vurdering, skal der være en afgørelse inden 3 måneder. Men hvor lang tid tager det at lave en RP? Og skal man stadig have en RP til at søge om en paragraf 17? Hvad kan undværes, hvis sagen er så stærk som den er? Hvor hurtigt kan det gå, og har man nogle frister i forbindelse med skrivning af RP, samt kommunal speciallægeerklæring?

Det blev en lang smøre... Håber i vil tage jer tid til at læse min historie.
Pia1990 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2012, 07:19   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Pia1990

Velkommen til k10

Ja, det er noget rod, når kommunerne kæmper om at slippe for at betale,
fordi man har skiftet kommune midt i en sag.

Der skal altid forelægge en opdateret ressourceprofil,
uanset om det er kommunen, der indstiller til pension (efter §18),
eller det er dig selv, der søger (efter §17 på foreliggende grundlag).

Hvis der er gang i din ressourceprofil, må du overveje,
om du synes det tager for lang tid at få den færdig,
for så kan du speede det hele op, ved at søge selv.
Når du har gjort det, har kommunen, som du selv skriver, 3 måneder at afgøre det.
Hvis det er kommunen, der har tænkt sig at indstille, kan der godt gå længere tid,
men nogle kommuner kan godt være hurtige.

Udarbejdelse af ressourceprofilen skal ske ved samarbejde (samtale)
mellem borger og sagsbehandler.
Det kan også tage en del tid, da du skal kunne se dig selv i det,
der bliver sat på papiret, og du skal godkende den, før den indgår i din sag.

Jeg ved ikke om der er noget, der kan undværes, hvis sagen er så stærk, som den er.
Det skulle da lige være, at det er kommunen, der skal søge pensionen

Der er, så vidt jeg ved, ikke nogen frister med at få en ressourceprofil færdig,
det er vist op til sagsbehandleren ( og dig ), hvor hurtigt, det kan gøres.

Husk, det er et SAMARBEJDE, der skal foregå.
Vi har før set herinde, at sagsbehandleren beder borgeren
om selv at lave ressourceprofilen, og det er bare IKKE i orden !

Den kommunale speciallægeerklæring, hvad mener du ?

Andre herinde skal nok komme med gode råd til dig,
så bliv her i din tråd.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2012, 07:24   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Der skal altid forelægge en opdateret ressourceprofil,
uanset om det er kommunen, der indstiller til pension (efter §18),
eller det er dig selv, der søger (efter §17 på foreliggende grundlag).
Lige præcis.
Men man kan godt søge en §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag selvom rp'en ikke er lavet/opdateret.

Bare lige for at undgå misforståelser.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2012, 08:03   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Lige præcis.
Men man kan godt søge en §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag selvom rp'en ikke er lavet/opdateret.

Bare lige for at undgå misforståelser.
Beklager, hvis kommunerne siger det, så er det forkert...

Ressourceprofilen skal uanset, ALTID, opdateres. Men man må ikke indhente flere oplysninger. Der skal man jo så opdatere det man kalder "borgerens egne oplysninger" Og evt. vurderinger hvis det ikke er gjort...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2012, 08:27   #5
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Beklager, hvis kommunerne siger det, så er det forkert...
...
Nej, det er ikke forkert.

Ens ansøgning om førtidspension efter §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag skal sendes af sagsbehandleren til pensionteam sammen med rp’en og alt relevant foreliggende dokumentation.

Men man kan godt søge en §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag selvom rp'en ikke er lavet/opdateret, præcis som Vovse skriver.

Sagsbehandleren efter modtagelsen af ens ansøgning har pligt til at lave eller opdatere rp’en, inden h*n sender sagen videre til pensionsteam, dog først efter parthøring, dvs. ansøgernes gennemlæsning og godkendelse af rp’en.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2012, 08:37   #6
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
"agsbehandleren efter modtagelsen af ens ansøgning har pligt til at lave eller opdatere rp’en, inden h*n sender sagen videre til pensionsteam, dog først efter parthøring, dvs. ansøgernes gennemlæsning og godkendelse af rp’en."


Det er jo det jeg skriver...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2012, 08:44   #7
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
"agsbehandleren efter modtagelsen af ens ansøgning har pligt til at lave eller opdatere rp’en, inden h*n sender sagen videre til pensionsteam, dog først efter parthøring, dvs. ansøgernes gennemlæsning og godkendelse af rp’en."


Det er jo det jeg skriver...
Nej, det var ikke det som du har skrævet, du har citeret Vovse og efterfølgende har du skrævet at det er forkert.

http://www.k10.dk/showpost.php?p=220112&postcount=4

Hvad mener du så, det som er forkert? Hmmmm.....
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2012, 14:01   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
ja alle har ret ;-)

Ja man kan søge en §17 på det foreliggende grundlag...også selv om ressourceprofilen ikke er blevet opdateret på det tidspunkt....men den skal så opdateres som det første når de har modtaget ansøgningen...

Så Vovse har ret i det hun skriver...men hun glemte bare lige at skrive at den så skal opdateres lige bagefter....så Pia1990 ikke tror at hun helt kan slippe for at få lavet en ressourceprofil...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2012, 15:33   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hmmm, sidder og tænker, om du ikke skulle gøre brug af den §17 på det foreliggende grundlag??

Du skriver du har alle i ryggen, men hvis de siger det kan tage flere år, så har jeg på fornemmelsen at du ikke har de vigtigste i ryggen (sagsbehandler og evt lægekonsulent).

Dog skal du være opmærksom på, at hvis du søger §17 (eller 18 for den sags skyld), så ryger du direkte på kontanthjælp hvis du får afslag.
Dette er jo uden betydning hvis du allerede ér på kontanthjælp. Men kan være af stor betydning hvis du får sygedagpenge ect.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2012, 20:33   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
ja alle har ret ;-)

Ja man kan søge en §17 på det foreliggende grundlag...også selv om ressourceprofilen ikke er blevet opdateret på det tidspunkt....men den skal så opdateres som det første når de har modtaget ansøgningen...

Så Vovse har ret i det hun skriver...men hun glemte bare lige at skrive at den så skal opdateres lige bagefter....så Pia1990 ikke tror at hun helt kan slippe for at få lavet en ressourceprofil...
Beklager meget, at jeg ikke skrev, at rp'en (selvfølgelig) skal opdateres umiddelbart efter en §17 på det foreliggende ..........

Jeg skrev udelukkende fordi jeg tænkte, at dette, fra Florken, kunne misforstås på den måde, at man kun kan søge en §17 hvis rp'en er opdateret.:
"Der skal altid forelægge en opdateret ressourceprofil,
uanset om det er kommunen, der indstiller til pension (efter §18),
eller det er dig selv, der søger (efter §17 på foreliggende grundlag).
"

Jeg fandt det vigtigt, at undgå evt. misforståelser om dette.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor er alle pengene? nocturne Politik og Samfund 8 09-09-2011 04:00
Hvor er alle sagsbehandlerne henne? Ninja Dit og Dat 17 24-09-2010 00:07
Er der overhovedet regler for hvor meget kommunen må trække een igennem? fehovedet Din historie 9 22-12-2007 15:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension