K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-01-2011, 11:20   #291
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af ritalindy Se meddelelser
Jeg havde læst nogle af peters indlæg, og nogle af de råd og forslag til hjælp lød ganske fornuftige.
Hvorfor skal jeg ikke ha hjælp og råd fordi jeg ikke går med krykker?
Er det ikke ligemeget hvad jeg fejler, jeg kan knap nok komme ud af døren.
ritalindy.. jeg så den sidste tråd du har inde pt og kan se du har problemer med det sociale .. og jeg kender er del til at være i den angst selv.

så jeg kan rigeligt se dit behov til bil. og mener at vi har lige så stort et behov for bil som gangbesværet m.m..

jeg forstår så heler ikke helt problemet. for jeg kender til en del som har fået den bil. men de er så fra den gamle pension før 2003. men forsætter med at få tilskrevet den bil.

så hvis man er villigt til at sætte sig i de udgifter som der er ved at få bil på denne måde. så kan jeg ikke se noget problem i at du bare søge på det grundlag af at du skal have mulighed for at hente vare have mulighed til at transporter dig fra behandling m.m. som hjemmeplejen og andet ikke kan yde dig hjælp til..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 12:15   #292
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ny principafgørelse fra Ankestyrelsen....

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=135326

Resumé

En svært handicappet kvinde, som var bevilget en kassebil som hjælpemiddelbil, kunne få dækket nødvendige benzinudgifter til fritidskørsel som merudgift. Merudgiften skulle beregnes som forskellen mellem benzinforbruget ved den bevilgede kassebil og benzinforbruget ved en personbil af normal størrelse.

Kvinden kunne endvidere få dækket sine udgifter til forsikring af kassebilen som merudgift. Merudgiften skulle beregnes som forskellen på forsikringsudgiften til kassebilen og forsikringsudgiften til en personbil af normal størrelse.
Kvindens benzin- og forsikringsudgifter kunne ikke dækkes fuldt ud som merudgift, da det måtte antages, at kvinden ville have haft en bil, selvom hun ikke havde været handicappet.
Ankestyrelsen lagde i den forbindelse vægt på kvindens alder, civilstatus og uddannelsesforhold.

En til.....
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=135325

Resumé

Statens laveste kørselstakst til transport i bil skulle anvendes ved beregningen af ansøgerens merudgifter til handicapbetinget kørsel til blandt andet behandling.
Ankestyrelsen fandt, at det ikke var tilstrækkeligt alene at kompensere ansøgeren i forhold til, hvor langt ansøgerens bil kørte på literen.
Der blev lagt vægt på, at statens laveste sats for godtgørelse for brug af egen bil er fastsat som de variable udgifter pr. kilometer samt et skønsmæssigt fastsat kilometerafhængigt værditab. Statens laveste sats kompenserer således alene for de variable udgifter forbundet med den enkelte kørsel og ikke for de udgifter, der er forbundet med det at have bil.
Der forelå ikke oplysninger, som gav grundlag for at fravige udgangspunktet om at bruge den laveste sats i statens regler for godtgørelse for brug af egen bil.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 06-01-2011 kl. 12:29.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-02-2011, 19:54   #293
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Vejledning om ordination af afhængighedsskabende lægemidler

http://retsinformation.w0.dk/print.aspx?id=117508&exp=1

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-02-2011, 13:00   #294
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
DUKH invalidebil....

mange gode forklaringer og svar på spørgsmål.

http://www.dukh.dk/netradgivning/tra...ning-af-afdrag

Hilsen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 20-02-2011, 09:48   #295
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Skærpet praksis rammer handicapbilejere

PTU skriver.:
http://ptu.typo3cms.dk/no_cache/om/n...ed/id/1271/69/

"Som vi alle formentlig ved, er det blevet en hel del sværere at få bevilget en handicapbil, end det har været tidligere. Kommunerne er blevet meget tilbageholdende med at bevilge handicapbiler simpelt*hen for at spare. Det gør kommunerne jo nu på hele social- og handicapområdet"

Trivsel sparet væk

" løbet af 2010 gav kommunerne afslag i et meget stort antal, når det drejede sig om trivselsbiler. Selv mennesker med et betydeligt aktivitetsniveau og deraf følgende stort kørselsbehov fik i mange tilfælde afslag. Det er sket i et sådant omfang, at socialministeriet på kurser har tilkendegivet, at det ikke har været hensigten med den nye bilbekendtgørelse, at praksis skulle skærpes."

Hvad skal man da gøre?

"Jeg skal ikke fraråde nogen at søge om en ny kassebil. Det har jeg selv lige gjort. Men jeg vil anbe*fale, at man nøje overvejer, hvordan ens mulighed for genbevilling ser ud, før man bare fyrer en an*søgning af. Det kan man eventuelt også tale med sin egen sagsbehandler i kommunen om."

PTU fortsætter.: af Holger Kallehauge, formand i PTU, som ikke er hr.Hvemsomhelst

http://ptu.typo3cms.dk/no_cache/nyhe...e/id/1209/537/

Vedhæftede PDF fil
"Gennemlæsning af bekendtgørelsen og vejledningen giver imidlertid ingen information om intensionerne med de nye regler set i relation til de hidtidige regler på området.
I det følgende"


Vi følger med i udviklingen.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 20-02-2011 kl. 15:58.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-02-2011, 19:21   #296
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Sådan beregnes merudgifter til stor bil.

Muskelsvindfonden skriver.:

http://www.muskelsvindfonden.dk/Hand...ilstorbil.aspx

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 29-04-2011, 00:38   #297
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
Hejsa

Jeg har et spørgsmål. Jeg har søgt trivselsbil og kommunen har konstateret at jeg har en varig nedsat funktionsevne samt nedsat gangdistance. De har også konstateret at jeg ikke kan tage effentlige transportmidler. Så langt så godt.

Jeg har sendt en partshøring til dem hvor de skrev jeg skulle have mulighed for at kommentere det jeg ikke kunne vide på forhånd.

Er der regler for hvor længe de har til at træffe en afgørelse efter jeg har kommenteret på min partshøring?

Det handicap kørsel med kan blive tilmeldt som her i sønderjylland er via sydbus hvor der kan køre mange flere sammen i en stor bus, kan det betragtes som offentlig transport?

Hilsen Annemette
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2011, 08:41   #298
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Lovgivningen siger......

Kære Annemette

at politikerne i Haderslev kommunalbestyrelse har besluttet kommunens serviceniveau hvor ansøgning til invalidebil skal afgøres inden 4 måneder, som udgangspunkt skal overholdes.

http://www.haderslev.dk/files/1676/120411.pdf

hvilke du gør din sagsbehandler opmærksom på.

Hvis der undtagelsesvis skulle mangle oplysninger i din sag skal du skriftlig have besked om hvornår din sag så kan afgøres.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 29-04-2011, 17:33   #299
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
Hej Peter

Tusind tak for svar

Hm inden 4 måneder så har de vist overtrådt den beslutning. Da jeg søgte i november 2010 fik jeg besked på, at de kunne starte sagsbehandlingen af min ansøgning i april 2011. Det blev så lidt hurtigere da de valgte at købe sig til at få lavet undersøgelsen. Dette er også gjort og fik så brev med partshøring i henhold til forvaltningsloven § 19 hvor jeg skal have mulighed for at kommentere faktiske oplysninger som jeg

ikke antages at have kendskab til
som kan være til ugunst for mig
som er af væsentlig betydning for sagen

Disse kommentarer er sendt retur til kommunen den 19. april. Så håber snart på en afgørelse.

Nogle der ved hvor jeg kan søge om taxa bevilling eller hvad noget sådan hedder til transport af min datter og mig da jeg ikke længere selv kan køre i vores gamle bil samt ikke kan tage offentlige transportmidler?

hilsen Annemette
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2011, 13:38   #300
Connybirk
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 29
Styrke: 16
Connybirk er ny på vejen
Kan ikke helt finde ud af om jeg skal starte ny tråd eller bare bruge denne, hvis det er forkert, får jeg det forhåbentlig at vide.

Jeg søgte invalidebil i juli 09, fik afslag med begrundelsen: jeg kunne få indopereret et nyt knæ, klagede naturligvis først til kommunen, dernæst statsamtet, hvorfra jeg den 16 marts i år fik medhold i klagen, så sagen blev hjemsendt til kommunen igen. Har så intet hørt i de næsten 2 mdr der er gået, forsøgte så at ringe til kommunen i dag, først kunne de ikke finde sagen, men blev så ringet op et par timer senere, der blev aftalt et møde næste mandag, men....... starter det hele så forfra igen?????????????
Connybirk er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning af trivselsbil søsser98 Hjælpemidler til handicappede 15 18-08-2013 19:43
Trivselsbil forløb frup Alt det andet 27 02-07-2013 16:07
handicap/trivselsbil Chin Alt det andet 1 04-04-2010 14:40
Trivselsbil nielsen Hjælpemidler til handicappede 1 16-01-2009 01:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension