K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-11-2009, 00:26   #1
Søsser
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-06 2008
Indlæg: 20
Styrke: 16
Søsser er ny på vejen
Fra førtidspension til flexjob

Jeg ved at dette er modsat af, hvad mange forsøget at opnå herinde, men..

Jeg har pga. af en rygmarvsskade fået bevilget førtidspension.

Egentlig ville jeg helst have haft et flexjob, men mente ikke at jeg ville kunne klare mere end omkring 10 timer om ugen.

Kommunen fortalte at man ikke lavede flexjob på under 25 timer om ugen og derfor ville de indstille mig til pension.

Senere fandt jeg ved et tilfælde ud af, at dette ikke passede og at man faktisk godt kunne få et flexjob på 12½ time om ugen.

Pga. forsørgerpligten i forhold til førtidspension, er vores økonomi nu så dårlig, at jeg ikke kan overskue fremtiden mere. Derfor vi jeg nu spørger jer K10'er:

Jeg ved at man kan få stillet en førtidspension i bero.

Hvordan er jeg/vi stillet økonomisk hvis jeg kunne få trumfet et flexjob igennem alligevel?

Er forsørgerpligten stadig gældende på nogen måder?

Kan kommunen nægte mig et flexjob, hvis jeg f.eks. går ud og finder en "praktikplads" og kan bevise at jeg kan klare 12½ time om ugen?

Vi kan klare at jeg sidder med en førtidspensions "løn", men vi kan ikke klare at de begynder at trække i den, fordi min mand har en årsløn på 300.000.

Har ægtefællens løn overhovedet indvirkning ved et flexjob?

Hvordan står jeg i forhold til en forsikring fra PFA som jeg får en løbende udbetaling fra hver måned på ca. 3500,- netto pga. invaliditet. Vil jeg miste den?

Håber at nogen kan hjælpe mig med nogle svar, for kommunen vil i hvert fald ikke hjælpe. De har forsøgt at "true" mig til at opgive et flexjob ved at påstå at hvis jeg søger om flexjob, vil min pension blive stillet i bero indtil de har behandlet min ansøgning. Dette vil tage 1 år og i den tid vil det ikke være muligt for mig at få penge nogen steder fra!

Puha, nu får jeg faktisk lyst til at opgive igen

Hilsen Søsser
Søsser er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2009, 00:47   #2
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Jeg kan da svare på et af dine ?,
Nej ægtefælden inkomst har ingen betydning for din løn i et flexjob, jeg er selv flexjobbe og har en samboene, på dagpenge, jeg får fuld løn.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2009, 00:49   #3
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej Søsser

Ja, opgaver ser til tider ud som problemer...

Der skal nok komme nogle kvalificerede svar herinde... -men jeg vil lige fortælle, at jeg har læst man må tjene op til kr. 60.000,- om året på førtidspension, før der trækkes!
Så nogen vil måske "vælge" denne form, da den giver en vis form for frihed...
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2009, 04:32   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Søsser Se meddelelser
Jeg ved at dette er modsat af, hvad mange forsøget at opnå herinde, men..

Jeg har pga. af en rygmarvsskade fået bevilget førtidspension.

Egentlig ville jeg helst have haft et flexjob, men mente ikke at jeg ville kunne klare mere end omkring 10 timer om ugen.

Kommunen fortalte at man ikke lavede flexjob på under 25 timer om ugen og derfor ville de indstille mig til pension.

Senere fandt jeg ved et tilfælde ud af, at dette ikke passede og at man faktisk godt kunne få et flexjob på 12½ time om ugen.

Pga. forsørgerpligten i forhold til førtidspension, er vores økonomi nu så dårlig, at jeg ikke kan overskue fremtiden mere. Derfor vi jeg nu spørger jer K10'er:

Jeg ved at man kan få stillet en førtidspension i bero.
det kommer i stor grad an på din kommune , det er ikke noget du kan kræve

Fleksjob eller førtidspension
Tilbud om fleksjob er uafhængigt af det hidtidige forsørgelsesgrundlag. Personer, der i dag modtager førtidspension, har ikke ubetinget krav på et tilbud om fleksjob. Men der er ikke noget til hinder for, at kommunen kan tilbyde fleksjob til en førtidspensionist, der selv ønsker dette. Det skal vurderes, om pensionisten, efter en konkret vurdering, skønnes at kunne klare et fleksjob.


Pensionen kan så gøres „hvilende“, hvilket vil sige, at pensionsudbetalingen stopper indtil videre. Pensionsudbetalingen kan genoptages, hvis personen ophører med fleksjob. Der er ikke nogen grænse for, hvor længe pensionen kan være hvilende.


Så det er din kommune du skal have fat i ..


Citat:
Hvordan er jeg/vi stillet økonomisk hvis jeg kunne få trumfet et flexjob igennem alligevel?
Du vil ved ledighed få udbetalt ledighedsydelse hvis du kommer fra sygedagpenge eller job, men ved faktisk ikke om det vil gøre sig gældene hvis du kommer fra pension af ..

men mon ikke det så også er ledighedsydelse det kan du prøve at spørge om på kommunen så du er helt sikker hvis det bliver aktuelt ..

Et eller andet sted så kunne jeg forestille mig at du ville få dit hyr med at få fleks i stedet for pension , med mindre du selv kender et sted hvor de vil ansætte dig , men måske hvis du kommer igennem en arbejds prøvning først , hvis det bare var lige til at skifte fra pension til fleks og overgå til ledighedsydelse så tror jeg kommunerne ville frygte at mange gjorde brug af dette , netop pga ægtefælle forsørgelsen så kan kun frygte at det vil blive meget vanskeligt med mindre man står med et job på hånden

Citat:
Er forsørgerpligten stadig gældende på nogen måder?
Forsørgelsespligten er hverken gældene på ledighedsydelse eller hvis man er i job, faktisk kan man sammenligne det med det ordinære arbejdsmarked forstået sådan at din løn det er overenskomst løn og har intet med ægtefælle indtægt at gøre og ledighedsydelse svare så til dagpenge (dog er den lavere end dagpenge )

Citat:
Kan kommunen nægte mig et flexjob, hvis jeg f.eks. går ud og finder en "praktikplads" og kan bevise at jeg kan klare 12½ time om ugen?
Hvis du læser det første jeg svarede så kan du se at det kræver et sammenarbejde mellem dig og kommunen og tror måske det er nemmere for dig at overbevise dem om at du skal prøves hvis du selv kommer med et praktiksted ..

Og vil så sige at magter du "kun" 12½ time så bliver det meget svært at finde et fleksjob..




Citat:
Har ægtefællens løn overhovedet indvirkning ved et flexjob?
Nej

Citat:
Hvordan står jeg i forhold til en forsikring fra PFA som jeg får en løbende udbetaling fra hver måned på ca. 3500,- netto pga. invaliditet. Vil jeg miste den?
Jeg har fundet det her...

Fleksjob og invaliditetsydelse
Ved ansættelse i fleksjob vil arten og omfanget af arbejdsopgaver være tilpasset arbejdsevnen. Alligevel er man som ansat i fleksjob ikke udelukket fra at få udbetalt invaliditetsydelse, hvis den er tilkendt før 01.01.2003


kilde http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/...r/Default.aspx



Citat:
Håber at nogen kan hjælpe mig med nogle svar, for kommunen vil i hvert fald ikke hjælpe. De har forsøgt at "true" mig til at opgive et flexjob ved at påstå at hvis jeg søger om flexjob, vil min pension blive stillet i bero indtil de har behandlet min ansøgning. Dette vil tage 1 år og i den tid vil det ikke være muligt for mig at få penge nogen steder fra!
Når de kommer med sådanne trusler så bed dem om øjeblikkelig at skrive det ned til dig med henvisning til lov og pargraffer og bed dem om det på skrift, men kan lyde som om det bliver svært for dig at få dem overbevist om fleksjob når de allerede nu er så negative...

Men det kan være en ide at rette anmodningen om at få lavet din pension om til fleks eller blive udredt for om det skal være fleks i stedet for pension på skrift sådan at du har dokumentation for at du har prøvet at gøre kommunen opmærksom på at du mener du har det så meget bedre at et fleksjob ville være mere relevant ...

Citat:
Puha, nu får jeg faktisk lyst til at opgive igen

Hilsen Søsser
Hvis det er hvad du virkelig vil så skal du ikke give op endnu , du skal bare lade være med at spørge kommunen mundtligt og i stedet for gøre det på skrift og er deres svar så nej så skal du skrive og klage til borgmesteren og du skal skrive at du overvejer at gå til pressen , der køre en konstant hetz på førtidspensionister for at de bare vil fise husleje af og ikke lave noget og så kan det ikke være rigtigt at hvis man mener man kan klare et fleksjob så bliver man afvist uden overhovedet at blive afprøvet ...

Men husk alt på skrift

Og prøv igen at tænke skånejob .. måske du kunne finde et sted hvor du kunne blive så glad for at være og hvor du kunne komme op på nok timer til en fleks , stod du med sådan et job i hånden så kan jeg ikke forestille mig at kommunen ville sige nej ...
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flexjob VS Førtidspension weldoor Spørgsmål ang fleksjob 2 11-03-2012 15:05
Flexjob/førtidspension KLUMPFODEN Spørgsmål ang fleksjob 3 25-08-2011 09:10
Flexjob/førtidspension lony Spørgsmål ang fleksjob 3 31-01-2011 01:18
førtidspension/flexjob anri Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 01-12-2010 01:21
Flexjob/førtidspension sabran Spørgsmål ang fleksjob 3 23-10-2010 23:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension