K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-09-2013, 10:23   #1
rl40
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2009
Indlæg: 1
Styrke: 0
rl40 er ny på vejen
Feriepenge & Ledighedsydelse

Hej.

Jeg har været flexjobber fra 1/9-2007 og til 31/7-2013.
Fra dec.-2012 og til 31/7-2013, har jeg været sygemeldt pga. stress.
Den 1/4-2013 fik jeg fyreseddelen. I mens jeg var sygemeldt, var jeg til diverse samtaler med kommunen. Ved en af møderne sagde sagsbehandleren til mig at min hovedferie, kunne jeg få udbetalt efter 30/9, uden at det havde indflydelse på min ledighedsydelse, da jeg ikke havde mulighed for at holde ferie. Jeg ringede i går til en sagsbehandler i borgerservice, som havde med udbetaling af ledighedsydelse at gør og der fik jeg at vide at jeg vil få det modregnet i min ledighedsydelse, da jeg kunne havde afholdt hovedferien fra d.1/8 og indtil nu og var jeg ikke tilfreds med det, kunne jeg bare klage.

Det kan jeg ikke forstå. Ved godt at der i ferieloven står "Af ferien skal mindst 15 dage gives i sammenhæng (hovedferien). Hovedferien skal holdes i perioden 1. maj til 30. september (ferieperioden)", men de kan da vel ikke bestemme om jeg skal holde ferie eller ej. Hvis jeg skal have ferie, så skal det være med familien.

Nogle der kan give mig en fingerpeg om hvem der har ret.

Vh.
Robert
rl40 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2013, 12:40   #2
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af rl40 Se meddelelser
Hej.

Jeg har været flexjobber fra 1/9-2007 og til 31/7-2013.
Fra dec.-2012 og til 31/7-2013, har jeg været sygemeldt pga. stress.
Den 1/4-2013 fik jeg fyreseddelen. I mens jeg var sygemeldt, var jeg til diverse samtaler med kommunen. Ved en af møderne sagde sagsbehandleren til mig at min hovedferie, kunne jeg få udbetalt efter 30/9, uden at det havde indflydelse på min ledighedsydelse, da jeg ikke havde mulighed for at holde ferie. Jeg ringede i går til en sagsbehandler i borgerservice, som havde med udbetaling af ledighedsydelse at gør og der fik jeg at vide at jeg vil få det modregnet i min ledighedsydelse, da jeg kunne havde afholdt hovedferien fra d.1/8 og indtil nu og var jeg ikke tilfreds med det, kunne jeg bare klage.

Det kan jeg ikke forstå. Ved godt at der i ferieloven står "Af ferien skal mindst 15 dage gives i sammenhæng (hovedferien). Hovedferien skal holdes i perioden 1. maj til 30. september (ferieperioden)", men de kan da vel ikke bestemme om jeg skal holde ferie eller ej. Hvis jeg skal have ferie, så skal det være med familien.

Nogle der kan give mig en fingerpeg om hvem der har ret.

Vh.
Robert
Tja, hvem har ret.. Det er den sidste.

For at have haft en feriehindring, så må der ikke have været mulighed for at afholde ferien i ferieåret. Har der i ferieåret bare været 3 uger uden sygemelding, så skulle ferien have været afholdt dér.

Som jeg læser det, så har du kunne afholde ferien i 2012 inden du blev syg.

Det er ikke mig som har lavet reglen, så skæld mig ikke ud ;-)
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2013, 13:49   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Robert

Det synes jeg godt nok er interessant... Når jeg skimmer lovgivningen igennem, mener jeg at reglen KUN gælder, hvis du FORTSAT var lønmodtager, altså ansat i hele den periode, som ferieloven er nævnt vedr. hovedferie...

Ferieloven: https://www.retsinformation.dk/forms...id=145329#Kap3

Prøv at klage over afgørelsen og nævn bla. at de skal ikke trække alle 3 ugers ferie fra, da du ikke har været ansat i den virksomhed i al den periode indtil 30. september... Og som ledig mener jeg ikke du er bundet af den ferielov.

Jeg er selv i fleksjob og har faktisk endnu ikke afholdt 3 ugers ferie inden den 30. september og har slet ikke tænkt over det, om jeg er forpligtet til det.. ups... Men hvad er konsekvensen ... Jeg håber min arbejdsgiver tillader mig at holde ferie f.eks. i oktober i stedet for... Hvis nogen har erfaring i det, vil jeg gerne høre mere om det at ikke holde 3 ugers ferie i hovedferien.

Update: Nå fandt lidt om hovedferie, der står at man kan aftale med arbejdsgiver om at afholde resten af hovedferien fra 30. september... (se: Hvornår skal jeg holde min hovedferie og øvrige feriedage):
https://www.borger.dk/Sider/Naar-du-...lde-ferie.aspx

Sidst redigeret af curls; 19-09-2013 kl. 13:55.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2013, 20:32   #4
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Hej rl40
Velkommen til k10.
Jeg går ud fra, at det er feriepenge optjent i 2012, der er tale om ?
Hvis du har været sygemeldt, og stadig er det, kan du få feriepengene UDEN modregning i ledighedsydelsen, da du har haft en "feriehindring".
Det står her : https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144802

§ 11. Der sker ikke fradrag for arbejdsfrie indtægter, herunder:
17) Feriepenge og betaling for feriefridage, der udbetales uden at afholde ferie eller feriefridage efter ferieloven mv., hvis der har været en feriehindring efter ferielovens regler.
Du er vel næppe blevet rask af at blive fyret, så hvis du figurerer som værende sygemeldt, må ovenstående gælde.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2013, 20:45   #5
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Hej rl40
Velkommen til k10.
Jeg går ud fra, at det er feriepenge optjent i 2012, der er tale om ?
Hvis du har været sygemeldt, og stadig er det, kan du få feriepengene UDEN modregning i ledighedsydelsen, da du har haft en "feriehindring".
Det står her : https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144802

§ 11. Der sker ikke fradrag for arbejdsfrie indtægter, herunder:
17) Feriepenge og betaling for feriefridage, der udbetales uden at afholde ferie eller feriefridage efter ferieloven mv., hvis der har været en feriehindring efter ferielovens regler.
Du er vel næppe blevet rask af at blive fyret, så hvis du figurerer som værende sygemeldt, må ovenstående gælde.
Dette link beskriver hvornår det er en feriehindring

http://www.sfr.dk/da/Ferie/Udbetalin...ehindring.aspx

Citat:

Eksempel 1: Hvis du fx har været syg frem til den 16. september, vil du ikke have mulighed for at holde din hovedferie på 3 uger i sammenhæng inden ferieperiodens udløb den 30. september, og du kan derfor få feriepengene udbetalt.

Eksempel 2: Hvis du derimod har været syg frem til den 1. september, kunne du godt nå at holde din hovedferie, fordi der er mere end 15 hverdage tilbage mellem den 1. og den 30. september.

Som jeg læser det så var du ikke syg fra 1 maj til december 2012. Jeg vurdere at du desværre bliver omfattet af eksempel 2.

MEN !!!! Taler vi om gammel ferie fra ferieåret 2012/ 13 eller er det den nye ferie i ferieåret 2013/14 ??? Hvis det er den ferie du skulle holde her i denne sommer, så kan du få den hvis du stadig er syg 30 september i år.
Jeg har en mistanke om at de svar du har fået, omhandler 2 forskellige ferieår.

Sidst redigeret af mik16; 19-09-2013 kl. 21:15.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ledighedsydelse og feriepenge Eva.h Spørgsmål ang fleksjob 5 14-12-2012 13:11
Ledighedsydelse og feriepenge fuddi23 Alt det andet 2 26-10-2011 13:45
ledighedsydelse og feriepenge ? MxDK Spørgsmål ang fleksjob 8 27-09-2011 13:35
Feriepenge på ledighedsydelse CtrlAltDelete Spørgsmål ang fleksjob 8 12-08-2011 23:59
Feriepenge og ledighedsydelse Betina1953 Alt det andet 3 28-06-2010 07:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension