K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-05-2011, 13:52   #1
Kelle
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2010
Lokation: Lidt forskellige steder, men altid Jylland - så vidt jeg husker. :)
Indlæg: 35
Styrke: 14
Kelle er ny på vejen
Der skal gøres noget ved TERM!

Hej alle

Nu er jeg efterhånden træt af, at der intet bliver gjort omkring TERM, selvom der da er forsøg nok. Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser, der ligger i Århus, får lov at gøre, som den længe har gjort - holde fysisk syge mennesker nede, og lære praktiserende læger at gøre det samme! Lige meget om det så skader patienterne, eller beholder dem i sygerollen, selvom de måske kunne få det bedre med den rette behandling.

Jeg læser på fora rundt omkring på nettet nogle forfærdelige historier om TERM modellen. Hvor meget den skader, og at der ikke er mulighed for derefter at forfølge sagen. Og at en "psykisk syg" diagnose bliver trukket ned over hovederne på fysisk syge patienter. Og medierne vil ikke følge op på sådanne sager. HVORFOR IKKE? Er de bange?

Selv har jeg kontaktet en avis, og jeg venter svar på, om de vil trykke en artikel omkring TERM. Jeg har givet dem al informationen på et sølvfad, så det skulle ikke være svært for dem! Hvis de ikke vil trykke den, må jeg jo bare kontakte en anden avis, længere er den ikke. For der er alt for mange patienter, der slet ingenting ved om TERM, og så er det jo meget lettere, at blive offer for den! Viden omkring TERM skal spredes! Ikke mere hemmelighedskræmmeri!

Trygfonden støtter Forskningsklinikken, så jeg har skrevet til dem. Men jeg blev bare modsagt. Svarene, fra Anders Hede, indikerede tydeligt, at han er meget glad for denne TERM model, og kan ikke se noget problem i det. Han mener kun den gavner patienterne. Sikke noget vrøvl, den gavner kun lægerne! Hvad har det måske med tryghed at gøre?!?!?!

Jeg synes alt for ofte, at man ikke får noget svar fra dem, man skriver til om problemet. Eller også får man et svar, der slet ikke har hold i virkeligheden. Ingen vil indrømme problemet, dækker de bare over lægerne og klinikken?!

Jeg vil gerne opfordre andre til at skrive deres personlige historier til aviser og blade. Skriv til dem, der kan gøre noget ved det. Jo flere der skriver jo bedre.

Kelle
Kelle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2011, 15:09   #2
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Måske er det en ide at skrive noget om TERM fks. i EB's komentar afdeling, det ser altså ud til, at allerede nu TERM er en meget aktuel emne:
http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article1560367.ece
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2011, 16:12   #3
Kelle
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2010
Lokation: Lidt forskellige steder, men altid Jylland - så vidt jeg husker. :)
Indlæg: 35
Styrke: 14
Kelle er ny på vejen
Tak for tippet, Karo. Jeg vil prøve at skrive til dem.

Kelle
Kelle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2011, 10:44   #4
amalie
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2010
Indlæg: 27
Styrke: 14
amalie er ny på vejen
Hej Kelle

Jeg er helt enig, men det er som at banke i en dyne. Det er meget frustrerende for os der lider af en kronisk sygdom uden påviselig årsag. Jeg har selv været ude for en overlæge på Rigshospitalet der undersøgte mig i 20 minutter og efterfølgende skrev i min journal at jeg havde depressive træk. Min egen læge foreslog at jeg gik til psykolog -lige meget hjalp det at jeg fortalte at jeg ikke var deprimeret. Gudskelov har jeg to andre overlægers ord for at min sygdom ikke har en psykisk årsag.

Efter indslaget i Deadline for et par måneder siden har jeg nærmest opgivet. Journalisterne lægger selv ved til bålet når de hellere interviewer en læge end patienter og patientforeninger.
https://www.facebook.com/topic.php?u...=302&post=1809

Amalie
amalie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2011, 11:10   #5
Kelle
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2010
Lokation: Lidt forskellige steder, men altid Jylland - så vidt jeg husker. :)
Indlæg: 35
Styrke: 14
Kelle er ny på vejen
Hej Amalie

Det var godt de to overlæger hjalp dig.

Ja, du har desværre ret i, at det er som at banke i en dyne...
Dansk ME Forening er heldigvis i gang med noget. Men det kommer selvfølgelig til at tage tid. Imens er det bare om at sprede sandheden om TERM. Men når jeg læser det, du linkede til her, så kan jeg godt se, det bliver temmelig svært. Jeg vil nu stadig prøve at kontakte nogle aviser, så har jeg da gjort, hvad jeg kunne.

Jeg har også oprettet en hjemmeside, men netop el-overfølsomme, som mange ME patienter jo er, kan ikke være på den. Det er ret ærgerligt.

Tænk at det skal være sådan, at være syg i Danmark!

Kelle
Kelle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2011, 12:18   #6
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kelle Se meddelelser

Jeg har også oprettet en hjemmeside, men netop el-overfølsomme, som mange ME patienter jo er, kan ikke være på den. Det er ret ærgerligt.

Tænk at det skal være sådan, at være syg i Danmark!

Kelle
Jeg har aldrig hørt om el-overfølsomhed før, men nu tror jeg at jeg lider også af det.
Har meget lidt lys hjemme, kan slet ikke opholde mig steder med kunstlig belysning. Jeg få en fornemmelse som om jeg skal miste synet, blive svimmel og få ond i alle mine led.

Må vi få adressen på din hjemmeside Kelle ?
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2011, 12:39   #7
Jour.stud
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-09 2010
Indlæg: 8
Styrke: 0
Jour.stud er ny på vejen
Kære Kelle

Hvis du har lyst til at dele dine informationer med mig, er jeg mere end klar til at tage et kig på det!
Jeg er journaliststuderende på 3. semester på Danmarks Journalisthøjskole.

Vil rigtig gerne lave noget om Term, da det er et interessant emne, der slet ikke er belyst nok.
Hvis du har lyst, kan du sende mig en mail på
[email protected]
Jour.stud er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2011, 15:15   #8
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
TERM-modellen - eller: The Extended Reattribution and Management Model - er et efteruddannelsesprogram for ikke-psykiatriske læger, dvs. typsik læger der virker i egen praksisbutik.

Og her er det aktuelt interessant, at formanden for Lægeforeningen Mads Koch Hansen for nylig bemærkede, at de praktiserende lægers funktion ofte også er at holde folk fra at benytte andre dele af sundhedsvæsnet ...

TERM-modellen lægger således op til at "holde kunderne i lægebutikken" frem for at sende dem videre til (evt. dyr) udredning og som sådan er det TERM-modellens sigte her, at begrænse overforbruget af sundhedsydelser hos de såkaldte: "somatiserende" patienter.

Problemet er blot at Fink et al. forsøger at udvide somatiseringsbegrebet ud over grænser, der ikke giver egentlig lægefaglig mening, men måske nok giver en økonomisk mening.

Man kan ikke forsvare at beskylde/psykologisere en endnu ikke udredt fx MS eller kræft-patient for at somatisere og herefter undlade at følge op på den somatiske del med (typisk: dyre) undersøgelser.

Marianne Rosendal (der er medforfatter til TERM-modellen) blev under sit Ph.D. forsvar spurgt om konsekvensen ved at anvende TERM-paradigmet i forhold til patienter, hvor det senere viste sig en egentlig bagomliggende somatisk sygdom som afsættet for patienternes helbredsmæssige klager.

Hertil svarede M.R. luftigt (frit efter hukommelsen), at de (patienterne) i så fald nok også "havde fået noget ud af forløbet".

Og det kan man vist rolig antage vil være tilfældet, idet 1) opsættende virke kan være fatalt i forhold til den somatiske tilstand og 2) den omfattende stigmatisering i somatiserings-kassen godt og grundigt kan smadre disse patienters liv, netværk og økonomi - og det er jo også en slags resultat ...


Behandling af somatiserende patienter (eller patienter man antager - jeg vil nærmest sige: tror i en nærmest religiøs betydning - er somatiserende) er fortsat på et eksperimentelt stadie og der er således særlige ansvarsregler, der gælder ifm. behandlingen fx på Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser i Århus.

Medical Unexplained Symptoms (MUS) begrebet er et fagligt problematisk begreb, idet: fravær af evidens ikke nødvendigvis er evidens for fravær - i et historisk perspektiv ses det særlig tydeligt.

Når der sker fejl i fx fly-sektoren, skal fejl indberettes, så man efterflg. kan blive klogere proceduremæssig mv. for bla. at forhindre kommende fejl i at opstå.

Hvis alle patient-fejl i relation til TERM-projektet blev registreret i et centralt register, ville man kunne drive seriøs forskning fx mhp. at afgrænse modellens målgruppe ... og lur mig om ikke man ville lande på en meget lavere prævalens for "somatiserende" patienter.

I vestlige lande antages prævalensen af overdreven sygdomsangst at ligge på ca. 0,2-1,3% ... igen afhængig af hvor strenge kriterier man opstiller.

Og her er langt fra at indrulle "revl og krat", der ikke umiddelbart kan forklares som et afsæt i en bagomliggende somatisk tilstand (her skal man huske på, at nogle somatiske tilstande er længe om at give et sikkert målbart udslag).


Men: who have the gold makes the rules ... så det er ikke kunden/patienten, der bestemmen hvordan klavert spiller ... og TERM-modellen har (IMHO) et klart økonomisk incitament for nu at binde en sløjfe tilbage til Mads Koch Hansens udtalelse om netop den vinkel på den praktiserende læges funktion i praksisbutikken.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2011, 18:35   #9
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
TERM-modellen

Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2011, 22:19   #10
Kelle
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2010
Lokation: Lidt forskellige steder, men altid Jylland - så vidt jeg husker. :)
Indlæg: 35
Styrke: 14
Kelle er ny på vejen
TimeGuest: Godt indlæg, og så sandt, så sandt.

fravær af evidens ikke nødvendigvis er evidens for fravær

Netop det der virkelig går mig på mht forskningsklinikken og TERM, hvor det jo bare er antaget, at det er... Nu ved lægerne alt, og der er ikke mulighed for at opdage flere sygdomme? Så alt uden forklaring må per automatik være hypokondri. Det er den nemmeste og billigste løsning. Lige meget at patienter får skadeligt psykofarmaka, der kan give selvmordstanker og depression, som de ikke havde i forvejen. Og måske gøre sygdommen endnu værre og trække sagen i langdrag. Men skidt pyt, det er jo bare patienterne, hvad betyder de i den her sag?

Du har helt ret i, at det giver mere økonomisk end faglig mening.

Tante Ana: Interessante links. Hansprag.dk kendte jeg slet ikke. Der kommer nogle gode synspunkter frem.

Desværre kommer sådan noget ikke i tv. Kun hvor man interviewer Per Fink, og dem der er for TERM modellen. Det giver kun folk et positivt billede af det.
Kelle er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nu skal der ske noget!! Desmond007 Alt det andet 10 08-01-2018 16:58
er der noget jeg skal være obs. på ? popia Spørgsmål ang fleksjob 7 14-08-2013 19:47
Nu skal der vist ske noget. Hejdien Din historie 8 30-09-2006 21:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension