K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-06-2018, 12:40   #31
Troldurt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 15
Styrke: 7
Troldurt er ny på vejen
Hej Peter

Tak for hurtigt svar, det er en stor hjælp for mig, at få vendt tingene med andre.

Citat:
Min første tanke, efter at have læst dine fakta, var, at hvis du spurgte mig til råds ville jeg overveje at søge førtidspension iht § 17, stk. 2, på det foreliggende grundlag....... efter at du har søgt fuld aktindsigt ved alle, for at sikre sig, at der ikke mangler væsentlige oplysninger i din kommunale journal.
I forhold til dette, så forstår jeg godt hvad du mener, men jeg orker det simpelthen ikke, jeg er nød til at søge om at komme i et ressourceforløb, for der har jeg, ville jeg syntes en realistisk chance. Det kan godt være at jeg på et tidspunkt skal have førtidspension, men det må altså være kommunen der indstiller mig til dette, jeg kan ikke klare kampen.

Jeg vil søge aktindsigt alle de steder jeg kan, det er vigtigt at få alle informationer med.

I forhold til at få psykolog hjælp, vil jeg helt klart se på det du skriver herunder:

Citat:
Fordi, din praktiserende læge er den henvisende:
https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...-til-psykolog/

Hvor du selv skal betale de 40% af regningen, men der er her du skal bruge Servicelovens § 102 til betaling af de sidste 40%.

Men drøft det med din praktiserende læge, hvilket er vigtigt.

Jeg ved der også er noget med, at hvis man henvender sig til sin læge inden 12 måneder efter hændelsen, kan man få bevilliget psykologhjælp, men skal stadigvæk betale de 40 %. Men jeg er medlem af Sygesikring Danmark, og kan jo få en del af det dækket herigennem.

Jeg søger ikke om at komme i et ressourceforløb, de næste 3 – 4 måneder, jeg har i den grad brug for en pause. Men jeg vil forberede det jeg kan indtil da. Og rydde op i mit liv, på så mange forskellige plan, det er en proces der tager tid, men den er vigtig.

Jeg får helt sikkert også brug for en bisidder af en slags, det må jeg betale mig fra, men hjælp skal jeg have, det er alt for uoverskueligt for mig. Hvis jeg er så heldig at min skade i hjernen viser sig ikke at være Alzheimers, kan du så henvise til en god bisidder, i området ved Randers eller Hobro.

Hilsen Troldurt
Troldurt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2018, 20:24   #32
Troldurt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 15
Styrke: 7
Troldurt er ny på vejen
Hej

Jeg har nu været hos Neurolog og Neopsykolog, og de er kommet frem til det samme, at skaderne i min hjerne, som den ene scanning i Århus viste (sidste scanning i Århus, var udelukket for at undersøge for Alzheimers), skyldes langvarende ubehandlet depression. Jeg er rigtig glad for at jeg ikke har en begyndende demens sygdom, det var jeg meget bange for med de problemer, jeg har med at fungere.

Jeg har herunder skrevet (kopieret), uddrag af det som Neopsykologen kom frem til. Jeg skal snart henvende mig til min nye læge, og håbe på at de vil gøre som Neopsykologen beder dem om, henvisning til psykiatrisk udredning og behandling.

Og så skal jeg jo også i kontakt med kommunen, det er ikke noget jeg ser frem til, jeg kan ikke klare at komme på kontanthjælp igen, derfor vil jeg søge om at komme i et ressourceforløb, tror i det er den rigtige beslutning, eller skal jeg henvende mig til kommunen, for at komme i samtale med dem, og høre hvad de kan hjælpe mig med? Evt, få en bisidder med, en privat socialrådgiver? Jeg ved ikke hvad der er det rigtig at gøre.

”Man mistænker begyndende neurodegenerativ lidelse, hvilket hun udredes for i neurologisk regi. Efter længere udredningsforløb kan dette afkræftes i august 2018, hvor man rejser mistanke om mulig psykisk årsag til patientens problematik.

Aktuelle samtale og screening for depressive symptomer bekræfter dette.
Det er velkendt, at langvarige depressive tilstande kan resultere i store kognitive udfordringer. Man må således se hendes aktuelle funktionsniveau som relateret til psykisk belastningsgrad. Ydermere har patienten i maj måned været vidne til dramatisk tab af ægtefælle, hvor der ses såvel sorgreaktion som tegn på egentlig traume.

Der udføres ikke kognitiv testning af patienten. Der er aktuelt ikke mistanke om neurologisk lidelse, men snarere langvarig psykisk belastning. Denne har ikke være sufficient behandlet over de sidste år, og situationen er yderligere forværret efter traumatisk tab af ægtefælle for 3-4 mdr. siden.

En kognitiv testning på nuværende tidspunkt ville således ikke kunne bidrage væsentligt til at belyse patientens grundlæggende problematik, idet man alene ud fra beskrivelserne kan fastslå at der aktuelt er nedsat kognitiv formåen. Dette er en helt kendt følge efter langvarig psykisk belastning, og man får mistanke om, at hun allerede tilbage i 2010 udviklede grundlæggende depressiv tilstand, som over årene ikke har været sufficient behandlet.

Plan:
Det er relevant, at hun via ny praktiserende læge henvises til psykiatrisk udredning og behandling.

Patienten er på nuværende tidspunkt meget langt fra at kunne indgå i erhvervsrettet indsats, men i forhold til at opretholde og forbedre nuværende funktionsniveau er det helt centralt, at hun støttes i dagligdagen, og at hun hjælpes i gang med aktiviteter udenfor hjemmet med trivselssigte.”


Tror at Neopsykologens vurdering vil kunne hjælp mig, i forhold til kommunen?

Tak for hjælpen.

Hilsen Troldurt
Troldurt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2018, 23:23   #33
Troldurt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 15
Styrke: 7
Troldurt er ny på vejen
Hej

Til vedkommende der har sendt en privat meddeles, tak for tilbud om hjælp.

(jeg kunne ikke finde ud af besvar den private meddeles)

Nej, jeg bor ikke i Århus, men blev sendt dertil, fordi at de ikke kunne lave de skanninger jeg skulle have lavet på det sygehus jeg var tilknyttet.

Jeg er klar over at jeg er nød til at betale for at få hjælp fra en privat socialrådgiver, og det er ok. Hvis du eller andre kender til nogle i kan anbefale i Randers eller Hobro, eller deromkring, vil det være en stor hjælp, i kan godt sende privat meddeles, hvis man ikke må skrive navne osv her, jeg kan godt læse dem, men ikke finde ud af at svare dem.

Hilsen Troldurt
Troldurt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2018, 08:58   #34
maimai
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Indlæg: 44
Styrke: 14
maimai er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Troldurt Se meddelelser
Hej

Til vedkommende der har sendt en privat meddeles, tak for tilbud om hjælp.

(jeg kunne ikke finde ud af besvar den private meddeles)

Nej, jeg bor ikke i Århus, men blev sendt dertil, fordi at de ikke kunne lave de skanninger jeg skulle have lavet på det sygehus jeg var tilknyttet.

Jeg er klar over at jeg er nød til at betale for at få hjælp fra en privat socialrådgiver, og det er ok. Hvis du eller andre kender til nogle i kan anbefale i Randers eller Hobro, eller deromkring, vil det være en stor hjælp, i kan godt sende privat meddeles, hvis man ikke må skrive navne osv her, jeg kan godt læse dem, men ikke finde ud af at svare dem.

Hilsen Troldurt
Hej Troldurt

Jeg kender desværre ikke til private socialrådgivere hverken i Randers, Hobro eller andre steder.

Der hvor jeg arbejder ( Gallo kriserådgivning) tager vi ( 2 uddannet socialrådgivere) ikke penge for at hjælpe. Det er et helt gratis tilbud.

Sidst redigeret af maimai; 09-09-2018 kl. 09:00.
maimai er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2018, 08:26   #35
Troldurt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 15
Styrke: 7
Troldurt er ny på vejen
Hej

Tak for tilbud om hjælp.

Jeg må se hvad jeg kan finde ud af.

Hilsen Troldurt
Troldurt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension