K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-04-2011, 10:00   #271
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.723
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Forklaring på hvorfor.....

der bruges så mange kræfter på at sløre de krævede sagsbehandlingsfrister.

Som udgangspunkt SKAL en kommunes politisk vedtaget offentliggjorte sagsbehandlingsfrister færdigbehandles, inden for fristens udløb.

Rent UNDTAGELSESVIS kan embedsmænd/kvinder= SB udskyde en given frist imod borgeren skriftligt modtager HVORFOR og HVORNÅR en given sag så kan afsluttes med en AFGØRELSE.

Når en kommune som eksempelvis skriver som de gør viser de borgeren at nu er det igen embedsmænd/kvinder der bestemmer og fastsætter sagsbehandlingsfristen......... helt i strid med lovens ånd.

I Slagelse skriver de jo: vi garanterer at INDEN fristen er udløbet HAR vi påbegyndt din sag/ansøgning!

Dertil har jeg kun et spørgsmål.: Hvornår og hvem fastsætter så nu den nye frist?

POLITIKERNE eller EMBEDSMÆND/KVINDER?


KORREKT...... embedsmænd/kvinder!!!!!!

Det var jo ikke meningen med Retssikkerhedslovens §3 stk.2

Derfor skriver Slagelse, som de gør...... de ønsker at det er EMBEDSMÆND/KVINDER der skal bestemme sagsbehandlingsfristen, da det er lettere og de tager deres PRIVATE mening med på job om en lov, de ikke er enig i.

Også kaldet MANGLENDE retssikkerhed for den svageste

Mange hilsner

Peter

PS BEMÆRK venligst at der i alle indlæggende IKKE gives udtryk for utilfredshed med selve sagsbehandlingsTIDEN som politikerne har vedtaget, som kommunens serviceniveau. Som kan være forskellig fra kommune til kommune.
Politikerne kan egenrådig selv bestemme serviceniveauet og dermed sagsbehandlingsTIDEN for hvert område. Her findes INGEN klagemulighed overhovedet.

Der findes kun 2 krav i lovgivningen til POLITIKERNE.: vedtagelse og offentliggørelse af sociale sagsbehandlingsfrister hvor det udmunder i en AFGØRELSE og KLAGEMULIGHED.

Sidst redigeret af phhmw; 01-04-2011 kl. 10:14.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-04-2011, 11:39   #272
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Tilsynet har meddelt mig at der ikke vil blive indledt en Tilsynssag imod Køge kommune da kommune telefonisk har meddelt at sagsbehandlingsfrister netop er udlagt på deres hjemmeside. Journal nr. 2011-613/845

Køge kommunes sociale sagsbehandlingsfrister pr 9-3-2011.:

http://www.koege.dk/da-DK/Om-kommune...ndhedsomraadet

http://www.koege.dk/da-DK/Om-kommune...ehandling.ashx

Hilsen Peter
Prøv at tjekke link Peter

Da du satte dem på (har været lidt fraværende ) var der så noget at se på de sider ? for nu får man en siden kan ikke vises ..

Jeg har tre gange før oplevet at der kom sagsbehandlingsfrister på efter jeg havde klaget over at de manglede , hver gang er de efter kort tid ikke til at finde igen , jeg prøver lige at se om jeg kan finde dem igen igen og linke til dem, men ville lige høre dig om du har set dem på de link du sætter på her ?

Så fandt jeg deres nye side med sagsbehandlingsfrister det er her http://www.koege.dk/da-DK/Service-ti...ingstider.ashx

Sidst redigeret af Hejdien; 01-04-2011 kl. 12:01.
  Besvar med citat
Gammel 04-04-2011, 08:21   #273
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser

Men læs tråd #213 og nedestående.:
Hvor der er sneget sig ind en lille formulering som vi forgæves har forsøgt fjernet fra Slagelse kommunes hjemmeside

"Frist for sagsbehandling betyder, at Slagelse Kommune sikrer, at sagsbehandlingen er påbegyndt inden fristens udløb."
Men dén formulering fremgår ikke længere på Slagelses hjemmeside. Nu står der, at fristen er et udtryk for hvornår din ansøgning er færdigbehandlet.
Så de har åbenbart lyttet til K10´s opfordringer.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2011, 08:44   #274
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja det skulle da kun være dejligt hvis den vitterligt begyndte at sive ind på div kommuner
  Besvar med citat
Gammel 21-05-2011, 07:32   #275
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.723
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kristian Jensen, V

ved åbenbart ikke hvad der foregår i den virkelige Verden.

http://jp.dk/indland/indland_politik/article2438138.ece

V: Alle har ret til et hurtigt svar


Det offentlige er alt for langsom til at svare på borgernes ansøgninger.

Derfor skal der allerede i næste valgperiode indføres bindende tidsfrister på alt fra byggesager til familiesammenføring.

Det mener Venstres næstformand, Kristian Jensen, som vil revolutionere den offentlige sektors kontakt til borgerne.

»I dag er det fuldstændig overladt til kommunen at bestemme, hvornår den har lyst til at svare. Jeg mener, at vi bør lave nogle klare retningslinjer for, hvor lang tid der må gå, før en borger skal have et svar fra en offentlig myndighed. Og hvis ikke den offentlige myndighed har svaret inden for fristen, skal borgeren have ret,« siger Kristian Jensen, som kalder forslaget »en liberal revolution i forhold til at sikre borgerne rettigheder«.

Friplads og hjemmehjælp efter en uge

Han peger på, at hvis en kommune ikke svarer en familie på en ansøgning om friplads i børnehaven inden for en uge, skal familien automatisk have tildelt fripladsen.

På områder som boligstøtte, hjemmehjælp og sociale ydelser skal tidsfristen også maksimalt være en uge, mens eksempelvis miljøsager skal have længere svartid.

Kristian Jensen erkender, at nogle borgere kan ende med at få en ydelse, som de ikke er berettigede til, fordi kommunen har overskredet en tidsfrist.

»Skulle nogle enkelte få noget, de egentlig ikke havde ret til, må vi leve med det,« siger Kristian Jensen.

KL: Barnagtigt


KL's formand, Jan Trøjborg (S), kalder forslaget »barnagtigt og useriøst.«

»Danskerne vil da ikke finde sig i, at der er nogen, som får en ydelse, de ikke skulle have haft, bare fordi sagsbehandlingen skal gå stærkt. Det er ikke gennemtænkt,« siger Jan Trøjborg.

Også formanden for de danske socialrådgivere, Bettina Post, ryster på hovedet over forslaget.

»Det lyder som et vanvittigt skoleridt. Du risikerer, at kommunerne automatisk begynder at sige nej til alle ansøgninger for at overholde tidsfristen, hvilket vil betyde en overbelastning af klagesystemet,« siger Bettina Post.

SÅDAN HAR DET VÆRET SIDEN DEN 1.JULI 1998 hvor Venstre stemte for Retssikkerhedsloven herunder kommunernes pligt til at vedtage sagsbehandlingsfrister. Og det er de politikere vi skulle have respekt for.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-05-2011, 08:09   #276
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.723
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Til JyllandsPosten

Kære journalist Christian Huttemeier. JP

Jeg kan se du har refereret tidligere skatteminister Kristian Jensen, Venstre i en artikel hvor der fremkommer usaglige påstande om at borgerene nu skal have hurtige svar på henvendelser og ansøgninger ved kommunen.

http://jp.dk/indland/indland_politik/article2438138.ece

Således har det faktisk været siden den 1.juli 1998, hvor Folketinget vedtog Retssikkerhedsloven med skærpelse 2009 med retsvirkning den 1.april 2010 ved tidligere Velfærdsminister Karen Jespersen, V, iøvrigt i al beskedenhed på min foranledning ved utallige henvendelser til de sidste 10 års ministre.

Alligevel kan det konstateres at den indstands, Statsforvaltningerne, som vi handicappede har mulighed for at klage til fremkommer med forkerte afgørelser. Alt dette burde Kristian Jensen være vidende om. Så mon ikke emnet i artiklen er en billig gang valgflæsk som journalisterne burde grave lidt i.

Skulle du have interesse i den kamp der foregår desangående kan du læse lidt om den virkelighed jeg befinder mig i sammen med mange andre.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=5664 God læselyst og skulle du have yderligere spørgsmål er du meget velkommen.


Med venlig hilsen

Peter Hansen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-05-2011, 10:10   #277
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 14
Vibbe er ny på vejen
Jeg checkede lige min kommune af ! De har svarfrister offentlig gjort ! Det der undrer mig helt enormt lige nu er :
Uanset om man får økonomisk tilskud efter § 81 eller § 82 i Loven om aktiv socialpolitik er fristen 4 uger !!!! Min ansøgning blev afleveret 13. august 2007 - svaret fik jeg 17 november 2010 efter at have rykket rigtig mange gange og fået en sludder for en sladder - havde jo adskillige lægeerklæringer på at jeg kunne dø af mine smerter hvis jeg ikke fik en smertelindrende behandling - og af hensyn til min psykiske tilstand mente såvel psykolog som psykiater at der skulle handles akut !
Det kan godt være min hjerne ind i mellem ikke kører i højeste gear - men der er da mere end 4 uger mellem 13. august 2007 og 17. november 2010 .......
Når jeg ikke længere har "mundkurv på" så må jeg da vist lige gribe fat i nogle ting igen ....

TAK FOR RIGTIG GOD INFO
KH
Vibbe
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2011, 16:34   #278
Bertha65
Elsker at være her på K10
 
Bertha65s avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2011
Indlæg: 88
Styrke: 14
Bertha65 er ny på vejen
Min kommune mangler svarfrister.

Sønderborg kommune som jeg bor i har heller ikke offentligt gjort svarfrister.
Jeg har jævnligt kontrolleret om nogen kunne tage sig sammen fra kommunen om at lægge svarfristerne ud......Hvem helt konkret hendvender jeg mig til for at få de svarfrister offentliggjort??? Det er jo en skændsel.....
Bertha65 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 07:48   #279
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bertha65 Se meddelelser
Sønderborg kommune som jeg bor i har heller ikke offentligt gjort svarfrister.
Jeg har jævnligt kontrolleret om nogen kunne tage sig sammen fra kommunen om at lægge svarfristerne ud......Hvem helt konkret hendvender jeg mig til for at få de svarfrister offentliggjort??? Det er jo en skændsel.....
Jeg plejer at kontakte kommunerne via kontakt på deres hjemmeside, samtidig finder jeg så ud af hvem der er borgmester og dennes mail adresse og så sender jeg en skrivelse ala den her (sendt i sidste uge til Holstebro kommune )

Citat:
Jeg har forgæves søgt efter sagsbehandlingstider på jeres hjemmeside, kan i oplyse mig om hvor jeg finder dem henne ?

Jeg skal samtidig gøre opmærksom på retssikkerhedsloven §3 stk 2

Ifølge retssikkerhedslovens § 3, stk. 1, skal kommunen behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.

Efter stk. 2 skal kommunen fastsætte en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse. Hvis denne frist ikke kan overholdes, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.

Det følger af vejledningen til retssikkerhedsloven (nr 73 af 03/10/2006), at der skal fastsættes frister inden for hvert enkelt sagsområde omfattet af loven. Fristerne skal ifølge vejledningen offentliggøres.


Derfor ønsker jeg henvisning til hvor jeg kan finde offentliggørelse af omtalte svarfrister. ?

Den reagere de normalt på ... i dette tilfælde kom der hurtigt et svar tilbage at det så ikke kunne bruges til noget er noget andet he he
Citat:
Hej xxxx

I forbindelse med at vi har fået ny hjemmeside, har vi desværre ikke fået ført teksten omkring sagsbehandlingstider med over. Den må beklageligvis være forsvundet i mængden.

Jeg har foranlediget af din mail oprettet siden - du finder den her: http://www.holstebro.dk/Sagsbehandlingstider-2383.aspx

Mange tak for tippet.

Venlig hilsen
XXXXXXXX
Web- og esdhkonsulent
Prøv at trykke på deres link og se hvordan det IKKE skal være ...
Sker det så sender man noget ala dette

Citat:
Tak for svar og link, jeg skal hermed gøre opmærksom på vedhæftet skrivelse hvoraf det fremgår at Socialministeriet Center for Politik og jura, kan herefter oplyse at der skal fastsættes frister for hvert enkelt sagsområde, sagsbehandlingstiden er forskellig fra sagsområde til sagsområde og kommuner kan ikke opfylde loven ved at beslutte en fælles frist for alle sagsområder.
Dette fremgår også af vejledning nr 73 af 03/10/2006 pkt 23

Har Holstebro ikke individuelle svarfrister ?? og hvis ikke er det så noget der er ved at blive udarbejdet ? og hvornår så ? hvis ikke hvad er så begrundelsen for dette ..
Og så gælder det bare om at bide sig fast og blive ved og ved og ved indtil de får lavet de svarfrister ..

Hvis man kigger i listen der er lavet omkring svarfrister på div kommuner kan man se at en masse af linkene ikke virker mere, det virker som om kommunerne helt bevidst rykker rundt på de sider med svarfrister, man kunne i hvertfald få mistanken for hver gang det lykkedes at få en kommune til at offentliggøre de svarfrister så kan man tjekke igen et par måneder efter og så er de væk igen og kommunerne har sjovt nok altid lige som Holstebro LIGE lavet siden om og den er LIGE smuttet for dem ...
  Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 15:42   #280
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Hvad skal man bruge loven og paragraffer til, efter man har læst dette:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/05/21/002221.htm

Som jeg kan læse det, så findes der altså ikke klare tidsfrister for kommunen.
Det er til at sig over....
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fejl i statusrapport Daffodill Hjælpemidler til handicappede 4 08-10-2010 00:08
statusrapport/ journalnotater mor2 Spørgsmål ang fleksjob 2 01-03-2010 00:52
svarfrister CHNEVIDE Alt det andet 3 25-08-2009 16:54
Statusrapport egen læge! iben Spørgsmål ang fleksjob 1 17-11-2008 11:54
Vedr.Statusrapport fra kommunen mus0025 Din historie 5 16-10-2008 18:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension