K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-09-2010, 16:22   #31
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
Men før da fik jeg i vist to år fuld takst alligevel, en række psykiske lidelser, herunder personlighedsforstyrrelse, berettiger til fuld takst (hvilket jo må være på baggrund af at det anses for umuligt at være arbejdssøgende).
Har du manio depressiv OG en personlighedsforstyrrelse ?
Eller er din personlighedsforstyrrelse, manio depressiv ?

Du har været heldig så, at få højere kontanthjælp.
For normalt er det kun disse diagnoser der gælder:

Citat:
§ 25. Kontanthjælpen udgør et månedligt beløb på
Stk. 2 nr. 3) 8.749 kr., når den pågældende, der ikke bor hos en eller begge forældre, har en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedstruktur af borderlinetype.
Må jeg spørge om det var nok, at der i dine papir stod emotionel ustabil, for at du kunne få forhøjet kontanthjælp ?

Eller stod der også borderline i dine papir ?

Sidst redigeret af Stezu; 01-09-2010 kl. 17:53. Årsag: indlæg lagt sammen - brug venligst redigerfunktion ved tilføjelser og skriv til flere i samme indlæg
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2010, 17:19   #32
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 15
malofa er ny på vejen
Jamen du har helt ret i, at det ene som sådan ikke er værre end det andet. Faktum er, at en personlighedforstyrrelse har en kæmpe indvirkning på ens liv og evne til at fungere i et normalt liv. Men det er åbenbart mægtig svært for visse sagsbehandlere at forstå.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2010, 18:56   #33
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
SoLost -->

Jeg ved godt, at det er de diagnoser, men jeg formoder, at de ikke skelnede mellem "emotionel ustabil" og "emotionel ustabil, borderlinetype". I papirerne i 2006 eller 2007 stod der "emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse med selvskadende adfærd". Men det er fire år siden.

Der er ikke noget der hedder maniodepressiv personlighedsforstyrrelse.

Var i behandling for spiseforstyrrelse i 2009, og her skrev psykiateren vist bare (kan ikke finde papirerne) uspecificeret personlighedsforstyrrelse OG uspecificeret spiseforstyrrelse, og hun var opmærksom på, at jeg havde mange stemningssvingninger, men ville overlade det til den kommende praktiserende psykiater at hitte rede i det, da hendes opgave var spiseforstyrrelsen.

Min nye psykiater satte mig så til at føre stemningsregistrering i et par måneder, og det viste klart at jeg har stemningssvingninger, en atypisk bipolar lidelse.

Altså må det nuværende være uspecificeret personlighedsforstyrrelse OG atypisk bipolar lidelse.

Men det kan jeg svare på, når kommunen har indhentet udtalelse fra hende, hvilket de forhåbentlig gør i morgen.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2010, 19:09   #34
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
SoLost -->

Jeg ved godt, at det er de diagnoser, men jeg formoder, at de ikke skelnede mellem "emotionel ustabil" og "emotionel ustabil, borderlinetype". I papirerne i 2006 eller 2007 stod der "emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse med selvskadende adfærd". Men det er fire år siden.

Der er ikke noget der hedder maniodepressiv personlighedsforstyrrelse.

Var i behandling for spiseforstyrrelse i 2009, og her skrev psykiateren vist bare (kan ikke finde papirerne) uspecificeret personlighedsforstyrrelse OG uspecificeret spiseforstyrrelse, og hun var opmærksom på, at jeg havde mange stemningssvingninger, men ville overlade det til den kommende praktiserende psykiater at hitte rede i det, da hendes opgave var spiseforstyrrelsen.

Min nye psykiater satte mig så til at føre stemningsregistrering i et par måneder, og det viste klart at jeg har stemningssvingninger, en atypisk bipolar lidelse.

Altså må det nuværende være uspecificeret personlighedsforstyrrelse OG atypisk bipolar lidelse.

Men det kan jeg svare på, når kommunen har indhentet udtalelse fra hende, hvilket de forhåbentlig gør i morgen.
Så blev jeg da lidt klogere Okay, ja det gjorde de nok ikke så.
Det kan også sagtens være at loven ang. forhøjet kontanthjælp, var anderledes for 4.år siden, det ved jeg ikke.
Må jeg spørge hvad stemningssvingninger er ?
Ja, må det næsten, men emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse har du vel stadig ? Eller kan dette behandles ?

Forresten, hvordan søger man egentlig om den højere kontanthjælp ?
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2010, 20:12   #35
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Loven var den samme Den blev vist nok vedtaget i 2005.

En personlighedsforstyrrelse slipper man ikke af med. Det har at gøre med den helt grundlæggende personlighed. Men man sjældent sige, at man har den og den personlighedsforstyrrelse hele livet, da man jo udvikler sig som menneske. Jeg er for eksempel ikke længere selvskadende og jeg har lært at kende og håndtere mine følelser m.m. og dermed ryger jeg noget udenfor borderline/emotionel ustabil-kategorien.

Stemningssvingninger er svingninger i stemningslejet.
For bipolare betyder det lange perioder med depression, normalt stemningsleje og mani, men i mit tilfælde havde jeg svingninger indenfor hver enkelt dag. Dvs. at i løbet af en dag kunne jeg være både depressiv og manisk. Der findes en diagnose for det; cyklotymi, og det medfører ikke de samme langvarige svære depressioner og totale manier som hos klassisk maniodepressive, men giver i stedet de ekstremt mange små udsving.
Alle mennesker svinger i stemningsleje; er glade og energiske eller trætte og ugidelige, men det går hen og bliver sygeligt når det påvirker en i en sådan grad at man ikke kan føre en struktureret hverdag.
Den nemmeste måde at forklare min tilstand på er, at når andre ikke rigtig orker at skulle ud ad døren men selvfølgelig kommer det alligevel, så er det komplet umuligt for mig at komme afsted. Når andre bliver glade i højt humør kunne jeg gå hen og blive helt overstadisk og have gang i en million ting på en gang...

Den forhøjede kontanthjælp søger du hos ydelsesservice.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2010, 20:54   #36
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Jeg er også en af dem, der fremstår med langt flere ressourcer end jeg rent faktisk er i besiddelse af. Jeg er velformulerende og har klaret mig rigtig godt i skolen, klaret mig selv og haft stor succes i mit arbejdsliv - indtil det store knæk i 2005. Turen i systemet side har været mit livs mareridt..................

Jeg er pt i afklaring, der forhåbentlig skal vise om jeg er revalideringsberettiget eller fleks. Orker ikke skrive om min sag i detaljer, men foratår bare ikke, at der skal gå 6 år, som der er gået i min sag, og man stadig ikke er videre. Jeg har været på revalidering i 1½ år, men måtte sige fra til fuldtidsstudie. Hvis jeg kunne magte et fuldtidsstudie (er alene med 3 børn) så havde jeg dælme taget arbejde forlængst.......

Kommunen skelner overhovedet ikke til de lægelige papirer i min sag - og det faktum, at jeg før 2005 var sygemeldt pga stress 2 gange (1. gang i 1992, anden gang i 2002)............. fatter det ikke..................
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2010, 21:06   #37
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
Loven var den samme Den blev vist nok vedtaget i 2005.

En personlighedsforstyrrelse slipper man ikke af med. Det har at gøre med den helt grundlæggende personlighed. Men man sjældent sige, at man har den og den personlighedsforstyrrelse hele livet, da man jo udvikler sig som menneske. Jeg er for eksempel ikke længere selvskadende og jeg har lært at kende og håndtere mine følelser m.m. og dermed ryger jeg noget udenfor borderline/emotionel ustabil-kategorien.

Stemningssvingninger er svingninger i stemningslejet.
For bipolare betyder det lange perioder med depression, normalt stemningsleje og mani, men i mit tilfælde havde jeg svingninger indenfor hver enkelt dag. Dvs. at i løbet af en dag kunne jeg være både depressiv og manisk. Der findes en diagnose for det; cyklotymi, og det medfører ikke de samme langvarige svære depressioner og totale manier som hos klassisk maniodepressive, men giver i stedet de ekstremt mange små udsving.
Alle mennesker svinger i stemningsleje; er glade og energiske eller trætte og ugidelige, men det går hen og bliver sygeligt når det påvirker en i en sådan grad at man ikke kan føre en struktureret hverdag.
Den nemmeste måde at forklare min tilstand på er, at når andre ikke rigtig orker at skulle ud ad døren men selvfølgelig kommer det alligevel, så er det komplet umuligt for mig at komme afsted. Når andre bliver glade i højt humør kunne jeg gå hen og blive helt overstadisk og have gang i en million ting på en gang...

Den forhøjede kontanthjælp søger du hos ydelsesservice.
Mange tak, fordi du gav dig tid til at forklare det, det hjalp mig meget, med at forstå.
Det lyder meget som det er for mig.
Jeg har også alle symptomerne på borderline.
Og min psykolog skriver jeg har en personlighedsforstyrrelse, men en psykolog kan jo ikke stille diagnoser og kan derfor ikke finde ud af hvilken.
Der findes jo rigtig mange former for personlighedsforstyrrelser.
Der er også tidligere i mine papir beskrevet emotionelt ustabil og skizofrene træk.
Jeg har desværre oven i min hoveddiagnose (Infantil Autisme) mange plus diagnoser.
Jeg er for første gang i mit liv begyndt at gå til psykiater nu, har nu været der 3 gange.
Jeg vil da lige høre ham om, hvad han mener.
Hvis jeg har borderline eller noget lignende.
Så syntes jeg da det er vigtigt at få skrevet også, når det åbenbart gør en forskel for min økonomi.
Selvom jeg syntes det er fuldstændig åndssvagt med den måde, den lov er på.
Autister og andre for den sags skyld, har det da lige så svært.

Okay, men er der et bestemt skema til dette, eksempelvis på nettet ?
Eller er det bare noget man skal snakke med sin sagsbehandler om ?
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2010, 09:58   #38
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
SoLost -->

Jeg formoder, at du spørge om hvordan man søger fuld kontanthjælp selvom man er ung under 25 år.

Du skal sige til din psykiater, at det kunne være rart at få den forhøjede kontanthjælp, og at du kan det hvis du er emotionel ustabil/borderline. Spørg om du går ind under den diagnose.
Hvis du gør, så skal du tage kontakt til din sagsbehandler, og sige, at din psykiater siger, at du har de og de diagnoser, og du gerne vil vide om du er berettiget til den forhøjede kontanthjælp. Så må de indhente en udtalelse fra din psykiater med mindre du har kunnet få noget på skrift af ham/hende uden at betale for det.

------------

OM ÉN TIME SIDDER JEG HOS SAGSBEHANDLEREN. GULP!
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2010, 10:05   #39
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Krydser fingre for dig !

Husk nu : Arbejdsevnemetoden
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2010, 10:08   #40
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
OM ÉN TIME SIDDER JEG HOS SAGSBEHANDLEREN. GULP!
Krydser fingre for dig. :-)
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension