K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-11-2011, 11:30   #1
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
studie af hvad der sker på et jobcenter

http://www.weekendavisen.dk/smarticle/view/3

Velfærdsgyser. De prøver faktisk er gøre deres bedste. Alligevel ender sagsbehandlere ofte med at træffe en række valg, som virker helt absurde. Antropolog har nærstuderet den danske beskæftigelsespolitik.
Absurde valg på socialkontoret

Det er tirsdag morgen, og du deltager i det ugentlige teammøde i det kommunale jobcenter, hvor du arbejder som sagsbehandler. Din teamleder Paul klager over, at flere af jer sagsbehandlere har for mange ubehandlede sager.
En af dine kolleger, som ellers er kendt for sin effektivitet og evne til at lukke sager, har spurgt Paul, hvad hun skal gøre, når nu venteværelset er fyldt med mennesker.
Paul insisterer på, at ud fra antallet af sager divideret med antallet af sagsbehandlere burde ingen have flere end det nødvendige antal sager i deres bunke.
Hvis du forlader mødet lettere utilpas, fordi du ved, at du ikke er en af de sagsbehandlere, som har flest sager, gå til mulighed 2,
hvis du er træt af, at dine kolleger hele tiden beklager sig, gå til mulighed 13.«

Sådan lyder det i kapitel fire i antropologen Nina Holm Vohnsens ph.d-afhandling fra Aarhus Universitet. I små vignetter bygget på noter fra et syv måneder langt feltarbejde på et jobcenter i en dansk kommune giver hun sine læsere mulighed for at leve sig ind i sagsbehandlerens hverdag, hvor lovgivning, pressede offentlige budgetter og kravet om effektiv sagsbehandling, vikler sig sammen til komplekse situationer, hvor der skal træffes en beslutning nu, lige meget hvad.

Mit forskningsprojekt handler om, hvad det er for en tilpasningsproces, som et stykke lovgivning eller en politik undergår fra de første ideer formes og til det møder verden i form af at blive omsat til konkrete afgørelser eller handlinger i sagsbehandlers eller borgers liv. Jeg er interesseret i denne tilpasnings- og implementeringsproces generelt og har valgt at fokusere på et specifikt punkt i den handleplan om sygefravær, som blev politisk vedtaget i november 2008. Det drejer sig om forsøget ’Aktive – hurtigere tilbage’, som 2. og 3. kontor i Arbejdsmarkedsstyrelsen søsatte i januar 2009 og som løb frem til udgangen af september samme år. Helt basalt er grundtanken i forsøget, at man vil undersøge om man kan forkorte den gennemsnitlige sygefraværsperiode, ved at stille som betingelse for udbetalingen af sygedagpenge, at den sygemeldte vender tilbage til eget arbejde eller deltager i et aktivt tilbud i i udgangspunktet 10 timer om ugen. Det, som i min optik er så interessant ved dette forsøg, er, at man ved at slå ned på udvalgte steder, hvor forsøget udrulles, kan stille nogle generelle spørgsmål om betingelserne for offentlig politik udvikling samt om offentlig ledelse og implementering. Fordi forsøget var kontroversielt i sin natur, fik det forskellige mekanismer og strukturer til at træde tydeligt frem, idet forsøget forlod skrivebordene og mødte verden.



Min dataindsamling koncentrerer sig om fire nedslagspunkter – et kontor i Arbejdsmarkedsstyrelsen, en kommunal sygedagpengeafdeling, en af de ’andre aktører’ (altså private beskæftigelsescentre) samt en række af de borgere, som blev udtaget til at deltage i forsøget. Det vil sige, at jeg har lavet feltarbejde i Arbejdsmarkedsstyrelsen, i en kommune og hos en leverandør til kommunen og desuden har lavet interviews med borgerne. Herudover har jeg interviewet en mængde personer udenom projektet. Det drejer sig for eksempel om den journalist, som har problematiseret forsøget i P1s Orientering, det drejer sig om en politiker som fortæller om muligheden for at gennemskue konsekvenserne af de lovforslag vedkommende selv har været med til at fremsætte, og det drejer sig om relevante embedsmænd, som har haft berøring med forsøget på den ene eller anden måde.



Det kan jo umiddelbart virke som et vældigt diffust metodedesign, men det er fordi – som jeg har argumenteret for, at sådan en implementeringsproces er en diffus proces.
Så min undersøgelse lader sig med vilje lede af, hvad der er på dagsordnen de steder, som jeg har valgt ud. Og mit spørgsmål er meget bredt og meget enkelt – simpelthen at finde ud af hvad der sker? Det foregår ved at følge den dagligdag, som udspiller sig de steder jeg har udvalgt som fokusområder. Det der kan være interessant ved sådan uplanlagt indsamling af viden er, at det giver en forståelse for, på hvilke betingelser dansk politik udformes og forvaltes.



Projektet er samfinancieret af Beskæftigelsesministeriet og Humanistisk Fakultet på Aarhus Universitet og løber fra 1. juni 2008 til 31. maj 2011

Sidst redigeret af østerbro; 23-11-2011 kl. 11:42. Årsag: projektbeskrivelse
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2011, 12:29   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Tak for den østerbro, den var interessant

-og ja, netop, livet består af en masse valg og er der nogen der træffer dem for dig?
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2011, 00:02   #3
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Tak for link, Østerbro!

Antropologens konklusion hænger fint sammen med evalueringen af ressourceprofil og arbejdsprøvninger - foretages af DISCUS i Arbejdsmarkedsstyrelsen - et meget nyttigt link du lagde herinde for nogen tid siden.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvad sker der med atp skivehansen Alt det andet 4 23-11-2011 18:35
Stoppet på studie. Hvad gør jeg nu? 6000kolding Alt det andet 36 16-11-2010 15:01
Hvad sker der så nu? PiaL Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 08-09-2010 20:57
Hvad sker der nu Phönix Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 13-08-2008 01:35
Hvad sker der.... ???? Borroe Dit og Dat 4 30-10-2006 09:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension