K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-03-2008, 23:59   #11
tuxon
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 181
Styrke: 17
tuxon er rigtig godt på vej
Hej zuza.

Ja - undskyld mig - men umiddelbart tror jeg simpelt hen ikke på det !
Det, I siger er jo, at man efter at være gået på "efterløn", skal betale bidrag til sin efterløn !
Jeg tror ikke på den !
tuxon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 00:24   #12
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Angry

Tuxon... jeg kan se, du har skrevet et indlæg, men jeg kan ikke komme til at læse det, men nu skriver jeg lige det her til dig.

Jeg synes også, det lyder mærkeligt, og jeg har nu læst i fleksjobpjecen om fleksydelse, og der stod INTET om indbetaling indtil pensionsalderen.

Desværre faldt jeg så over endnu en ulighed, som gør situationen værre og værre for fleksere... og tilsyneladende et spild af de indbetalte bidrag for mange fleksere - især ledige fleksere.

Læs her:

Citat:
Hvor meget udgør fleksydelsen?
Fleksydelsen udgør som udgangspunkt 161.592 kr. (2007) om året, hvilket svarer til 91% af sygedagpengenes højeste beløb. I dette beløb sker der modregning for eventuel udbetaling af pensionsordninger og eventuelt erhvervsarbejde.

Fleksydelsen kan dog højst udgøre et beløb, der svarer til, hvad personen i gennemsnit har modtaget i fleksjob, ledighedsydelse, den særlige ydelse, syge dagpenge eller har haft i indtægt som selvstændig erhvervsdrivende, der har fået økonomisk støtte for at bevare beskæftigelsen i egen virksomhed i de forudgående 12 måneder.
Dvs. som ledig flekser i 50'erne, der kan man som 60-årig KUN modtage ledighedsydelse i 6 måneder, derefter er det kontanthjælp.

Har denne ledige flekser indbetalt til fleksydelsen og har været på ledighedsydelse, kontanthjælp, starthjælp eller særlig ydelse, så er beløbet langt mindre end de 161.597 kroner (2007).

Man risikerer at stå med kontanthjælp med loft som 60-årig indtil pensionsalderen, hvis man har været ledig i en årrække.

Gad vide, om det indbetalte fleksydelsesbidrag så modregnes kontanthjælpen, hvis man vil have det udbetalt? Det skulle IKKE undre mig.

Ulighederne får da aldrig nogen ende... det er horribelt. I forvejen er der jo mange ekstraudgifter, som ikke dækkes af det offentlige, når man har en eller flere kroniske sygdomme.


__________________________________________________ ___________

Nu kan jeg læse dit indlæg, Tuxon.

Det er ikke os, der siger det, men noget, Stella har fundet på www.clh.dk

Jeg vil indrømme, at jeg også synes, det lyder vildt. Vil du hjælpe mig med at finde noget lovgivning eller andet, så man kan se, hvornår INDBETALINGEN til fleksydelse stopper?


__________________________________________________ ___________

Frederikshavn Kommune mener OGSÅ, at man skal betale, indtil man er 65 år.

Citat:
Den samlede uafbrudte optjeningstid skal mindst være på 10 år, før du kan få fleksydelse. Du skal betale fleksydelsesbidrag uafbrudt, fra du bliver tilmeldt til ordningen, og frem til du fylder 65 år.
http://www.frederikshavn.dk/da/menu/...r/fleksydelse/

Men jeg prøver lige at finde noget lovgivning om det.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af Webmaster; 03-03-2008 kl. 02:20. Årsag: 3 indlæg lige efter hinanden slået sammen til 1
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 01:12   #13
tuxon
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 181
Styrke: 17
tuxon er rigtig godt på vej
Jeg håber da ved gud, at det er logik for høns !
Nej - hold nu op - du betaler det samme i "bidrag" !
Så må betingelserne da også være ens !
tuxon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 01:31   #14
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Pyha... Tuxon... det er et større detektivarbejde lige at finde en lov, hvor det præcist er angivet, at indbetalingerne fortsætter, indtil man er 65 år.

Men her står en hel masse om fleksydelsesordningen, som kommunerne åbenbart AUTOMATISK tilmelder borgere, når de visiteres til fleksjob. Det er godt nok mange penge at undvære, hvis man er på starthjælp, og hvis man ALDRIG får et fleksjob. Så er pengene "lånt" ud til staten i alle årene. GYS!!! siger jeg bare.

Dvs. man betaler en hulens masse penge for at undgå at stå til rådighed. Man bliver fratrukket fleksydelsen (som kan være kontanthjælp), alt fra pensionsordninger til legater. Sikken GYSERHISTORIE!!!!!

Citat:
4. Hvad koster det?

Du skal betale 1195 kr. pr. kvartal (2007) i fleksydelsesbidrag for at kunne være med i fleksydelsesordningen. Bidragene bliver opkrævet kvartalsvis forud.

Bidragene skal du betale uansat om du er i fleksjob eller ej, og du skal betale helt til du fylder 65 år. Bidragene er fradragsberettigede.

Så længe du er visiteret til et fleksjob, kan du komme med i ordningen. Du skal derfor ikke give besked til kommunen, hvis du mister fleksjob og eventuel får ledighedsydelse.
http://www.esbjergkommune.dk/Borger/...eksydelse.aspx
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 01:34   #15
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
ØØHH jeg er træt så jeg er kun lige inde og læse .

Men må altså lige sige at jeg håber at det jeg læser her kommer sig af at jeg er træt og at der er noget jeg misforstår....

man skal betale ind til fleksydelsen i ti år , javel men er de ti år så ikke medregnet tiden som man har betalt efterlønsbidrag via fagforening ?

jeg mener mange har jo betalt både massevis af år til efterlønnen, og det overføres jo så over til fleksydelsen ...

hvad med dem på efterløn, når de går på efterløn betaler de så stadig ind til den (spørger min mor i morgen hvis ikke der er nogen er kan svaret hun er lige gået på efterløn )

Og hvad er det man får betalt ud fra i efterløn (snakkede med min mor til aften der fortalte at hun fik 8000 udbetalt ) men ved ikke hvad brutto er , skal efterløn og fleksydelse ikke beregnes efter hvor meget man har betalt ind ??

Øhhh hvis ikke der er noget sammenhæng i mine spørgsmål så glem dem he he

kigger lige på det i morgen også ...

kan i sove godt

Hejdien ... (med en hjerne der er stået af )
  Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 01:40   #16
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
he-he, Hejdien.... så kan du læse det her i morgen.

Jeg har i min jagt på nettet læst, at man IKKE kan sammenligne fleksydelse og efterlønsydelse, fordi fleksere er "tilgodeset" ... og så en hel masse ævl.

Man får den fleksydelse udbetalt, som er et gennemsnit af den "indtjening", man har haft de seneste 12 måneder, FØR man kommer på fleksydelse. Dvs. max. cirka 161.000. Har man været på kontanthjælp, fortsætter man på dette niveau.

Jo, fleksere bliver sandelig forskelsbehandlet.

Mht. til optjeningsperioden, så ændres det konstant. Hvis du går ind på linket på Esbjerg Kommune ovenfor, så kan du se, at der snart kommer ny lov igen.

Så hvad der gjaldt i går, er forældet i morgen. Ingen har en chance for at følge med i noget som helst mere. Det er bare hæsligt.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 02:19   #17
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Så fandt jeg noget lovstof.

Den fremhævede sætning må så være den, kommunerne også tolker som, at fleksydelsesbidraget fortsætter, indtil man er 65 år, selvom man modtager fleksydelse.

Citat:
Fleksydelsesbidrag

§ 7. Kommunen opkræver fleksydelsesbidrag af personer, der er tilmeldt ordningen, når det er konstateret, at personen vil kunne optjene ret til fleksydelse.

Stk. 2. Kommunen skal indtil overgangen til fleksydelse højst opkræve bidrag i det antal år, der kræves efter § 2, stk. 1, nr. 4, og § 2 a, stk. 4 og 5.

Efter overgangen til fleksydelse opkræver kommunen bidrag, indtil personens ret til fleksydelse ophører.

https://www.retsinformation.dk/forms....aspx?id=31311
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 10:05   #18
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
jeg prøver senere at finde nogen at skrive til, det lyder så vildt at man ikke skal kunne sammenligne det med efterløn det er jo netop det man får besked på når man bliver fleksvisiteret , du skal gå i fagforeningen og så skal din efterløn rykkes og du fortsætter med at betale ind til din fleksydelse i stedet for ...

og at flekser bliver forfordelt ja det gør de , de står først i rækken hver gang der uddeleles dårlige kår

det er nok noget vi skal prøve at undersøge nærmere....

også slår det mig lige, jer der har betalt ind til efterløn og fleksydelse og så er tilkendt førtidspension hvad sker der med jeres indbetalinger når i bliver førtidspensionister ?
  Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 12:44   #19
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er da vildt, at kommunerne AUTOMATISK tilmelder ved visitation.

Tænk, hvis man er på starthjælp, og skal betale næsten 1.200,- i kvartalet, og når man så bliver 60 eller 62, så får man KUN fleksydelse på starthjælpsniveau... og skal fortsætte med at betale, til man er 65 år.

Det er godt nok en meget dyr ordning for fleksere, hvis man kun får cirka 5.000,- før skat, eller evt. cirka 9.000 i kontanthjælp.

Og så er der selvfølgelig også modregning for andre indtægter.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2008, 13:11   #20
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Nu er jeg med...jeg har ikke været på siden i går og ser denne tråd...jeg er ikke selv berettiget til fleksydelse fordi jeg ikke var tilmeldt efterlønsordningen...jeg har ikke ret til fleksydelse når jeg bliver 60 år man bliver ikke tilmeldt automatisk men får et brev og så skal de finde ud af om man har ret til fleksydelse og man kan afmelde sig hvis man ikke vil have det.

Men jeg tror bestemt det er rigtigt at fleksere skal betale til de er 65 fordi regeringen mener de skal betale " tilbage" af de penge de har "fået" af staten.

OK der er nogle beviser på det fra de dokumenter Zuza har sat ind fra Esbjerg.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Læger uden "ansvar"! "systemets" sparebøsse. Benny Gerhard Lægekonsulenternes Rolle 3 17-10-2010 04:43
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension