K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-05-2012, 16:29   #1
Mørkøv
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
Mørkøv er ny på vejen
Exclamation Førtidspension eller hvad ?

Hejsa

Jeg har brug for lidt vejledning i min sag. Min situation er den, at jeg den 31 maj falder for varighedsbegrænsningen, - trist og intet jeg kan gøre, har forsøgt alt under div paragraffer og min sagsbehandler finder ikke grundlag til at kunne forlænge. Jeg er gennem mit sygeforløb blevet sendt igennem adskellige special læger og den seneste var igår, hvor jeg endenlig fik stillet diagnosen Fibromyalgi, - selvfølgelig er det ikke fedt, men alligevel en lettelse, da jeg endenlig mødte en læge som kunne tolke min situation og proffesionelt kunne stille diagnosen. De andre special læger har kun haft en mistanke og derfor har der ikke været andet at forholde sig til for min sagsbehandler. Der går omkring 14 dage før min sagsbehandler har papirerne fra speciallægen, og har ikke tænkt sig at gøre noget inden da.
Den populære ressourceprofil er først blevet lavet for en måned siden, - og på den måde at jeg fik den tilsendt via mail, udfyldte den og sendte den retur. Har ikke hørt andet end at min sagsbehandler har modtaget den, - vi har altså ikke drøftet fremtidsmuligheder eller noget som helst.

Da sagsbehandleren ikke vil forlæge min sygepriode, beder hun mig om at søge kontakthjælp, - hvilket er latterligt i min situation hvor jeg er gift, min mand har job og vi ejer et hus, - så det får jeg ikke så meget ud af. Dette er sagsbehandleren bevidst om, men kan ikke gøre andet ( siger hun ). Hun mener vi skal skal snakke sammen når hun har papirerne fra special lægen og danner dette grundlag for forlængelse, kan hun gøre det med tilbagevirkende kraft, - hvilket jeg har fået svar på herinde, at nogle gange kan det lade sig gøre og andre gange ikk.

Mit spørgsmål er så, hvad der sker hvis jeg meddeler min sagsbehandler allerede nu at jeg ønsker at søge førtidspension. Får det indflydelse på min varighedsbegrænsning, og vil det så forudsætte at mine sygedagpenge evt fortsætter efter den 31 maj og indtil der er fundet en afgørelse om hvorvidt jeg får tilkendt pension eller ej ? - da mulig pension afhænger af jobprøvning mm, vil det jo betyde at jeg skal igennem et længere forløb, for at finde ud af om jeg overhovedet kan arbejde, - dette er jo ikke afprøvet endnu, - og om jeg overhovedet ville have mulighed for at søge om pension eller ej. Men hvad sker der hvis jeg meddeler min sagsbehandler på mandag at jeg ønsker at søge pension ? Hvad sker der så ? Kan hun nægte mig det og allerede afvise det på forhånd, selvom hun ikke aner om jeg kan arbejde eller ej,- og hvad hvis min læge vurderer at jeg har varig nedsat arbejdsevne, kan det have yderligere effekt ?

Jeg har i realiteten alt at vinde og intet at tabe, - skulle jeg ikke få tilkendt pension, ville jeg ikke ha fået noget alligevel via kontanthjælpen.

Håber i kan gennemskue min situation og har nogle hjælpende svar eller vejledninger.

på forhånd tak.

Sidst redigeret af Mørkøv; 16-05-2012 kl. 16:46.
Mørkøv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2012, 17:39   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis du søger førtidspension §17, så beholder du sygedagpengene i den periode sagen kører (max 3 mdr), men får du afslag, så ryger du selvfølgelig omgående på kontanthjælp. Så det er en stakket frist.....

I din sag ser jeg det mere som en §18 der skal til, for at få tilkendt pension. Der kommer en masse benarbejde med smertecenter, arbejdsprøvninger, indhentning af speciallægeerklæringer, fysioterapi, medicin mm. Det kan tage flere år.
Og i de år det tager, vil du så være uden indkomst (hvis ikke du kan få kontanthjælp).

Kedelig situation du står i......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2012, 17:49   #3
Mørkøv
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
Mørkøv er ny på vejen
Okay, så selvom jeg ansøger om pension efter paragraf 18, inden jeg falder for varighedsbegrænsningen får jeg ikke nogle sygedagpenge mens forløbet kører ? - Og det skal så være min meget "modarbejdende" sagsbehandler som skal indstille mig ? - Kan hun nægte mig det hvis jeg beder om det ?
Mørkøv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2012, 17:55   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det er din sagsbehandler som skal søge på en §18

men fordi du har Fibromyalgi, betyder det alså langt fra en førtidspension. det kommer helt an på din arbejdsevne og ikke noget som helst andet
du skal have lægeerklæringer på din funktionsevne og du skal i arbejdsprøvning

så kan lige så godt sige på forhånd det er en lang vej, hvis din sagsbehandler skal indstille
Men ja er enig i en §17 bare vil give afslag og det får du så intet ud af
har været uden indtægt i 2 år, det er en kommune alså ligeglade med
er dog ved at være ved vejs ende
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2012, 18:20   #5
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
ög det kan tage flere år at nå dertil...min sag var let..men der skulle stadig 7 operationer,en stak læger,speciellæger,smerteklinik,2 års ergoterapi og 2-3 fulde ringbind til..'
men iforhold til andre der kæmper i mange år,har jeg ik noget at klage over
næsten alle skal også i arbejdsprøvning - jeg var ikke,men som jeg forstår det herinde er det meget få der ikke kommer det
meb gi ikke op,det er bare at hænge på,måske går dit let.
det værste er pengene hvis der går flere år,fatter ikke hvad folk så gør..der er jo meget få i dk der bor på gaden - fordi de er tvunget til det --trods alt
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2012, 20:49   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mørkøv Se meddelelser
Okay, så selvom jeg ansøger om pension efter paragraf 18, inden jeg falder for varighedsbegrænsningen får jeg ikke nogle sygedagpenge mens forløbet kører ? - Og det skal så være min meget "modarbejdende" sagsbehandler som skal indstille mig ? - Kan hun nægte mig det hvis jeg beder om det ?
Du kan kun redde et par måneder ekstra ved at søge §17.....og lige få et pusterum til at tænke dig om i.

Man kan ikke få sygedagpenge under en §18 da den jo kan køre i årevis - det havde ellers været dejligt for en masse mennesker at kunne slippe for kontanthjælpen mens sagen kører, og så bare modtage sygedagpenge de næste mange år

Din sagsbehandler kan ikke nægte dig at søge en §17. Men hun kan blive en besværlig part, hvis hun ikke føler din sag er holdbar til en §18. En sagsbehandler kan indstille en klients sag negativt, som så bliver et afslag
Det er derfor RET vigtigt at man har en god sagsbehandler der er enig i, at en §18 kan være en mulighed.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2012, 21:50   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mørkøv Se meddelelser
- da mulig pension afhænger af jobprøvning mm, vil det jo betyde at jeg skal igennem et længere forløb, for at finde ud af om jeg overhovedet kan arbejde, - dette er jo ikke afprøvet endnu, - og om jeg overhovedet ville have mulighed for at søge om pension eller ej. Men hvad sker der hvis jeg meddeler min sagsbehandler på mandag at jeg ønsker at søge pension ?
Hmm, du kan godt søge en om fp i henhold til pensionslovens §17, så skal alle muligheder undersøges, bl.a. arb.prøvning, men jeg mener helt bestemt, at du ikke vil kunne modtage sdp i denne (måske meget lange) periode. Medmindre selvfølgelig, at der er grundlag for, at forlænge dine sdp.

Hvis du søger om fp i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag, så tages der stilling til fp på baggrund af de oplysninger der allerede ligger i din sag, der indhentes ikke nyt, og så beholder du dine sdp mens sagen afgøres, hvilket den gør på max. 3 mdr.

Så det vil være som, at p*sse i bukserne.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2012, 22:37   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Vovse, skal der ikke stå §18 i din første sætning, istedet for §17??

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2012, 23:01   #9
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...ved godt, jeg ikke hedder Vovse, men der skal ikke stå § 18 - helt korrekt, at Vovse skriver § 17.

I Pensionslovens § 17 skelnes meget skarpt mellem:

§ 17, stk.1, 1. punktum (det er den, Vovse refererer til i starten af sit indlæg, og dén kan trække ud i årevis, for eget vedkommende i 5 år)

og

§ 17, stk, 1, 2. punktum (på foreliggende dokumentationsgrundlag, hvor der ikke må foretages lægeundersøgelser eller arbejdsprøvning efter ansøgningsdato)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2012, 23:42   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Takker Carmen - mere så der ikke opstår total forvirring. Godt den blev uddybet, for det var jeg ikke selv i stand til.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller hvad?? hesvje Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 08-12-2012 00:38
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53
Førtidspension eller hvad Hamselv Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 39 09-11-2010 21:40
§100 eller hvad? Despina Hjælpemidler til handicappede 22 15-07-2009 20:13
Ledighedsydelse eller hvad? Xeva Spørgsmål ang fleksjob 12 12-10-2007 20:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension