K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-05-2018, 11:22   #1
Kennethchr
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2018
Indlæg: 22
Styrke: 6
Kennethchr er ny på vejen
må kommunen tvinge lukning af mit firma for at få mig i jobafklaringsforløb?

Den korte udgave: jeg startede mit enkeltmands virksomhed op i august 2012 samtidig med et fuldtidsjob, for at have råd til at køre firmaet. arbejdede over fuldtid i in virksomhed i alt min fritid, eftermiddage, aftener, weekender mm.

i juni 2014 gik jeg ned med stress første gang, var sygemeldt i 3 uger og igang igen. i januar 2015 droppede jeg fuldtidsarbejdet, valgte at søge et deltidsjob og køre min virksomhed som bibeskæftigelse. fandt ikke noget deltidsjob og meldte mig deltids arbejdsløs, mens jeg drev mit firma som bibeskæftigelse.

i januar 2016 gik jeg ned med stress for 2 gang, efterfulgt af en depressionn i april 2016. kom i medicinsk behandling og i august 2016 valgt jeg at gå all ind i mit firma, havde fået det bedre, og arbejdede 50+ timer om ugen, med mål om at kunne leve af mit firma. så ramlede det hele og jeg gik ned med stress for 3 gang i september 2016, og min læge deltidssygemeldte mig.

måtte bruge alle mine sygedagpenge på bisidderhjælpen det første 3/4 år jeg var sygemeldt, havde ikke overskud til at modstå kommunens pres. røg på den kasse med det laveste rådighedsbeløb i maj 2017.

Nu har min læge vurderet at det er tvivlsom om jeg kommer højere end de 12-15 timer jeg arbejder om ugen i egen virksomhed. og det har betydet at kommunen nu vil have mig til at lukke min virksomhed, for at få mig i arbejdsprøvning i anden branche.

mit firma er min drøm og alt træls arbejde ved at drive en enkeltmandsvirksomhed er uddelegeret. så jeg oplever ikke at firmaet øger mig stress. jeg laver kun det jeg kan lide og som ikke øger min stress.

mit spørgmål her er:
må kommunen tvinge mig til at lukke mit firma, for at få mig i arbejdsprøvning i anden branche?
Må kommunen sig nej til muligheden for flexjob i egen virksomhed, men arbejde på at få mig i en flexjob ordning i anden branche?
Kennethchr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2018, 11:40   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg ved ikke om de må tvnge dig til at lukke dit firma, men du er havnet i en klemme ang hvem der har kompetencen til at vurdere din arbejdsevne.

Din læge må ikke (ved god lægen er i stand til det) vurdere hvor meget du kan arbejde, det er en kompentance som udelukkende ligger ved jobcenteret. Din læge må udtale sig om din funktionsevne, at den er varigt nedsat, hvilke skånehensyn din sygdom giver osv.

Jobcenteret er forpligtet til at arbejdsprøve dig ifht alle erhverv og om du vil kunne klare flere timer i et andet erhverv end i det du gør nu.

Det lykkes mig at blive arbejdsprøvet på den arbejdsplads jeg var ansat på, men kun fordi arbejdsprøvningen kunne handle om andre opgaver, således at jeg var arbejdsprøvet men ikke i den jeg var uddannet som.

Så kan du klare flere timer i en anden barnche, arbejdsopgaver vil det være det som er deres mål og det er det de iflg reglerne skal undersøge.

Kan du ikke tage den arbejdsprøvning og holde pause med firmaet imens uden at lukke det?
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2018, 13:12   #3
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Måske du skal ringe til DUKH og stille dem dit spørgsmål? (dukh.dk)

Jeg tænker at hvis man er selvstændig inden man bliver syg, så er der jo nogle bestemte regler der gør at man kan få tilskud til at fortsætte sin virksomhed hvis man bliver visiteret til fleksjob, men det kræver at man følger nogle meget bestemte regler.
Det vil være bittert at lukke firmaet for bagefter at finde ud af at nu kan du ikke blive selvstændig fleksjobber hvis det er et krav at firmaet forbliver åbent.

Her er et link om fleksjob til selvstændige:
http://www.dsa.dk/Reglervejledning/S...vstandige.aspx

Her er et spørgsmål fra foreningen LAFS til STAR, her synes jeg at sidste del er interessant i din situation:
http://lafs.dk/wp-content/uploads/20...rts-2017-1.pdf
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2018, 17:40   #4
Kennethchr
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2018
Indlæg: 22
Styrke: 6
Kennethchr er ny på vejen
Tak for jeres svar, jeg kigger på det og ringer til bisidderhjælpen og DUKH og hører dem også
Kennethchr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2018, 09:32   #5
Kennethchr
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2018
Indlæg: 22
Styrke: 6
Kennethchr er ny på vejen
Så fik jeg snakket med DUKH, og nej kommunen kan ikke tvinge mig til at lukke virksomheden, men det kan få som konsekvens at jeg så ikke kan afklares ift arbejdsevne. Hvilke konsekvenser det så kan medføre kan jeg ikke overskue lige nu, go de kunne ikke give et konkret svar, men sandsynligheden for at miste retten til sygedagpenge/ressourceforløbsydelse er vist med i det.

Mit spørgsmål nu går på: findes der gratis bisidderhjælp nogen steder hvor de er uddannet socialrådgiver?

Har tidligere i forløbet brugt bisidderhjælpen.dk, de er hammerdygtige og effektive, men de er også hammer dyre. og min økonomi er anderledes nu end den var i starten af mine sygeperiode.
Kennethchr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2018, 06:12   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Der er nogle patientforeninger som har socialrådgivere ansat til at hjælpe deres medlemmer.
Det er naturligvis ikke gratis at være medlem men meget billigere end at betale en socialrådgiver.
Der er dog meget stor forskel på hvor meget hjælp de tilbyder.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2018, 08:57   #7
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg kom i tanke om at hvis du bare vil stille et spørgsmål og hvis du er på Facebook kan du prøve denne:

https://www.facebook.com/events/981784635190828/
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension