K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-11-2013, 22:21   #1
cappadk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-11 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
cappadk er ny på vejen
Kan hverken få FTP eller kontanthjælp

Hej

Hvor dejligt at der findes sådan et forum. Jeg skriver på vegne af min far, som i årevis er blevet kastet rundt imellem instanser og læger, uden at nogen tager ansvar. Han kan ikke få kontanthjælp da han har friværdi i sin bolig, og han kan heller ikke umiddelbart få førtidspension. Jeg håber virkelig i gider at tage jer tid til at hjælpe lidt.

Min far er 59 år og har arbejdet hele sit liv og ville også gerne arbejde mere hvis han kunne. Men begge hans skuldre er slidt ned, der er ingen brusk tilbage og han er opereret flere gange på begge skuldre. Han lever nu med nedsat brugsevne og smerter. Men lægerne der har tilset ham efter operationen ville eller har ikke afskrevet ham fra arbejdsmarkedet. Han nærmer sig pensionsalderen, kan ikke IT mm.

Jeg prøver at hjælpe min far, og fordi smerterne har tiltaget fik jeg aftalt et møde på kommunen med jobkonsulenten, i håb om at sagen kunne genoptages så han kan blive tildelt førtidspension. Vi får at vide at det kun kan komme på tale, hvis det er en ny skade, altså noget andet end skuldrene. Jeg prøver at forklare at det er relevant, da hans arme stort set ikke kan noget nu. Han kan jo nærmest ikke selv tage en skjorte på. Jeg får bare at vide, at der intet er at gøre.

"Desværre" er der ikke nogen ny skade og da jeg spørger ind til hvad forløbet så er her fra, siger hun at hun anbefaler 3 fleksjob hver af 13 ugers forløb. For så har hun noget at gå videre med siger hun. Men medregner man administration oveni vil det mindst tage et år. Derefter skal han igennem diverse forløb og sagen skal igennem flere led før det kan godkendes. Summa summarum, så kan han tidligst forvente førtidspension om 2-3 år.

Det her er et chok for mig, er det her virkelig dagens danmark anno 2013. At en borger der har skabt arbejdspladser og der har betalt skat siden han var 16 år skal behandles sådan. Det her giver mig så meget lyst til at gå aktivt ind i politik, jeg synes det er svineri at borger behandles så usselt.

Hvad kan vi gøre herfra, har jobkonsulenten ret i tidshorisonten og at min far skal gennemgå fleksjob, når han tydeligvis ikke er i stand til at arbejde?
Jeg vil værdsætte ethvert forslag-råd - tak på forhånd.
cappadk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 23:00   #2
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
først og fremmest skal du/I stille ? ved om han ikke godt kan være berettiget til kontanthjælp selv om han ejer hus. Han kan jo ikke spise sine mursten.


http://www.avisen.dk/minister-bistan...us_185111.aspx
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 23:13   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Og dernæst skal i få aktindsigt i din fars sag, brug evt. denne formular til formålet: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Print den ud, udfyld den, aflever den ved skranken på jobcenteret, og husk endelig, at bede om en kvittering på, at de har modtaget den.

Det er ekstremt vigtigt, at i har dokumentation på alt.
Lad være med, at snakke i telefon med kommunen, tag den hellere på mail.
Stil jeres spørgsmål enten i en mail, eller i et brev, som i afleverer på samme måde som begæring om aktindsigt.

Du skriver, at din far i årevis er blevet kastet rundt mellem forskellige instanser, kan det tænkes, at han tidligere er blevet arbejdsprøvet?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 23:52   #4
cappadk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-11 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
cappadk er ny på vejen
sourceful: Vores erfaring er bare at kommunerne, eller Brøndby kommune i dette tilfælde, ikke følger ministerens ord. Min far fik afslag på kontanthjælp tidligere, beskeden var at han kunne da bare sælge sin bil. Jeg forstod ikke helt det med forsørgerpligt, betyder det at han skal forsørges af sin kone?

Vovse: Tak for formularen. Han har for ikke så lang tid siden været i et fleksjob, men det holdt ikke, og de havde heller ikke interesse i at ansætte en ældre mand. Er det det du mener med arbejdsprøvet?

Jeg tænker på om der ikke er nogen dispensationsmuligheder, for en mand der mere eller mindre er 100% uarbejdsdygtig, plus at han er 59 år. Eller er det et krav at alle skal igennem diverse fleksjob mm.?
cappadk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2013, 04:47   #5
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
I det øjeblik din far søger en ny ydelse, her førtidspension, vil man starte en afklaring og udredning af ham ift arbejdsmarkedet.

Det passer ikke din far ikke kan søge pension pga det ikke er en ny skade.

Man har altid ret til at søge på det foreliggende grundlag.

Jeg vil anbefale dig at sætte dig lidt ind i lov om førtidspension og lov om aktiv beskæftigelses-indsats, så du ved hvilke rammer du kan hjælpe din far indenfor.

Ja, i dagens Danmark får man ikke hjælp, når man bliver syg, uanset hvad man kan fremvise af arbejdsliv og glæde derved.

Som udgangspunkt bliver man mistænkliggjort.

Så det er vigtigt du får dokumenteret alt. Lægepapirer osv. Samtidig skal al kommunikation med Jobcenter/kommune foregår skriftligt.

Når de siger til dig din far ikke kan søge førtidspension, så beder du om at få det på skrift MED underskrift og stempel(dato for modtagelse)

Du kan med fordel bruge søgefunktionen herinde. Der vil du kunne finde meget hjælp, viden og sager der ligner din fars.

Ja, det er grotesk og uretfærdigt. Men dette er forudsætninger nu, og så må vi handle derefter, holde sammen og hjælpe hinanden så godt vi kan.

Der er ikke noget der hedder "dispensation".

Du skal vide, at dette her er et benhårdt system der ikke ser mennesker. Kun tal. Så det er dejligt du har overskud til at støtte din far.

Han får brug for det.

Søg aktindsigt i hans sag.

Alle formularer finder du her på K10.

Held og lykke

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2013, 08:11   #6
buick
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2013
Indlæg: 67
Styrke: 11
buick er ny på vejen
I skal selv tage handling ellers er det i kommunens interesse at det hele står stille nu de ved at din fars kone tjener nok til at kunne forsørge dem begge = kommunen kan undlade at betale lige indtil din far enten får Flex job eller pension
Mest sandsynlig er flexjobbet bare han kan arbejder et par timer om ugen

PS i dagens Danmark er 2-3 år fra syg til Flex til pension desværre hurtigt
buick er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2013, 08:27   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af cappadk Se meddelelser
Vovse: Tak for formularen. Han har for ikke så lang tid siden været i et fleksjob, men det holdt ikke, og de havde heller ikke interesse i at ansætte en ældre mand. Er det det du mener med arbejdsprøvet?
Et fleksjob kan ikke sidestilles med en arb.prøvning.

Men inden din far blev visiteret til fleksjob vil jeg tro, at han har været i en arb.prøvning. Sådan plejer det ihvertfald at fungere.

Hvis i har en mailadresse til jobkonsulenten, så kan i sende ham en mail hvori i spørger, om i har forstået det korrekt, at din far ikke kan søge førtidspension fordi han ikke er blevet ramt af ny sygdom.

Sagsbehandlere, og jobkonsulenter, kommer ofte med nogle underlige påstande, og hvis man synes det lyder lidt for utroligt, ja, så er det nok lidt for utroligt, og så bør man bede om, at få det på skrift.

Men start med, at få aktindsigt, så i kan se, om kommunen har nogle planer med din far.
Når man får aktindsigten kan det virke lidt uoverskueligt, men med lidt ro og tålmodighed får man overblik over hvad der er journaltnotater (det, som sb skriver efter møderne, hvad der er aftalt o.l.) og hvad der f.eks. er arb.prøvning/praktik o.a.

Start med, at lægge det i orden efter dato, så i kan danne jer et overblik over hvad der er sket hvornår.

Når først i har fået overblik, og lidt forståelse af, hvad der sker, så kan i spørge sb hvad planen er for din far.
Dette bør i gøre på skrift, enten mail eller et brev afleveret mod kvittering.

Det er ofte set, at en sag først begynder at køre ordentligt når borgeren selv sætter sig ind i tingene, stiller spørgsmål og krav.
Og bare det, at i beder om aktindsigt sender et signal om, at de nu måske har at gøre med en borger, som selv tager styringen.

Så begynd med, at få aktindsigt, og så bør i fortsætte i denne tråd når i har nye spørgsmål.

Hvis i starter en ny tråd hver gang, så bliver det sværere for os andre at hjælpe, fordi vi så skal sidde og lede efter de oplysninger i har skrevet tidligere.

De fleste af brugerne på K10 har selv helbredsmæssige problemer, og ofte følger koncentrations- og hukommelsesproblemer med.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2013, 10:14   #8
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Jeg kan ikke lige holde opmærksomheden samlet p.t - så jeg er lidt forvirret - Er din far tilkendt fleksjob? I så fald skal han jo have Ledighedsydelse (med mindre han er selvforskyldt ledig).

Men hvis han ikke er fleksjobber og henvises til kontanthjælp så gælder bl.a. følgende regler:
Er der friværdi i huset skal man først tage lån heri og leve for dette inden man kan få kontanthjælp. Der kan ikke stilles krav om at han skal sælge huset.

Hvis man har en bil hvis handelsværdi overstiger 20.000 kr. skal man sælge den, købe en billigere, og leve af overskuddet fra salget inden man kan få kontanthjælp.

Er man gift, og fra 01.01.14 blot samboende, omfattes man af gensidig forsørgelsespligt. Dvs at hvis ens partner tjener "for meget" er man ikke berettiget til kontanthjælp. Tjener parteneren mindre kan man få et beløb som supplerer lønnen op, så den fælles indkomst svare til to kontanthjælpssatser.

Og ja, sådan er det at være langtidssyg i det danske velfærdssystem. Man tror det bare ikke før man selv, eller ens nærmeste, rammes.

p.s Har I tjekket din fars forsikringer/pensioner? Nogen gange er man heldig at have tegnet en forsikring for tabt arbejdsevne (det burde alle gøre - så sørg for at du selv tegner en her imens du er rask ;-))

Sidst redigeret af ZikZak; 29-11-2013 kl. 10:18.
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2013, 23:21   #9
cappadk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-11 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
cappadk er ny på vejen
Frida:
Det vidste jeg ikke, jeg vil tage mig en ny snak pr. email med kommunen og få en skriftlig begrundelse til hvorfor. Tak - det vidste jeg ikke.
Jeg er i fuld gang med at læse op herinde i forummet på hvad andre har været igennem.

buick:
Jeg "presser" på allerede fra på mandag. Ja fleksjobbet er kun nogle få timer om ugen, men det er bare ærgerligt at skulle igennem det, når det er meningsløst. Men sådan er det åbenbart..

Vovse:
Jeg kontakter dem igen på mandag og beder om aktsindsigt. Som du siger, så kan SB jo tage fejl, og vi kan håbe på at vi godt kan søge på baggrund af den samme skade. Jeg skal nok bruge tråden her igen, jeg skriver og fortæller når der sker noget nyt/vigtigt, måske kan det hjælpe andre.

Zikzak:
Ja det er han, han har for ikke så lang tid siden gennemgået et fleksjob. Ledighedsydelse vil jeg undersøge nærmere, endnu et begreb jeg ikke kender Godt spørgsmål med forsikringen, det må jeg lige undersøge nærmere.
cappadk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2013, 23:39   #10
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
Citat:

Zikzak:
Ja det er han, han har for ikke så lang tid siden gennemgået et fleksjob. Ledighedsydelse vil jeg undersøge nærmere, endnu et begreb jeg ikke kender Godt spørgsmål med forsikringen, det må jeg lige undersøge nærmere.
Jeg har en mistanke om at du ikke helt er med på hvad et fleksjob er ??!!

Efter man er blevet prøvet i feks. praktik på en given arbejdsplads ,tager kommunen stilling til om man kan tildeles fleksjob og på hvor mange timer. Hvis man mister sit fleksjob er man berettiget til ledighedsydelse som kan sidestilles med dagpenge. Så fleksjob er altså ikke noget man "gennemgår" og HVIS din far har haft et fleksjob burde han få ledighedsydelsen
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension