K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-03-2011, 22:21   #11
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Zara,

Jeg tror at vi er en del og mange orker måske ikke at skrive herom og sådan er det jo.

Jeg har været uden offentlig forsørgelse siden 2007, hvor jeg røg ud af sdp. Først i 2008 følte jeg mig klar til at komme i afklaring omkring min fremtid. Min klagesag omkring sdp. stop, blev stoppet primo 2008 med afslag fra BAN også.

Pt. er min sag endelig blevet overdraget til en "mulig" behandling omkring pension, jeg håber det lykkedes. Jeg har været igennem 6 mdr. arbejdsprøvning, da jeg selv troede på fleksjob, men har erkendt at det holder ikke. Efter flg. har jeg fået lavet en del psykiatriske special lægeerklæringer og status rapporter, jeg fornemmer min sag er belyst nok til en ftp. sag.

Det har naturligvis kostet mig mange penge at være "selvforsørgende", men det er jo reglerne og jeg håber bare at jeg får min tilkendelse i tide.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2011, 22:23   #12
sniffeline
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2010
Lokation: Danmark
Indlæg: 145
Styrke: 15
sniffeline er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zara Se meddelelser
Jeg laver et andet tråd her fordi jeg har været på kommunen idag og aflevere en ansøgning på kontant hjælp.

Sagsbehandleren kunne allerede med det samme fortælle mig at min mand tjente for meget og jeg ikke kunne få kontanthjælp, derfor kunne jeg heller ikke være i systemet.

Hvad f.... gør man så?????

Når man nu ikke er i systemet, hvordan skal man så selv vurdere ens arbejdsevne og komme i arbejdprøvning osv. jeg er helt vildrede.

Er der andre som er havnet i det skide sorte hul og ikke kan få kontanthjælp?
Hvordan gjorde i med de diverse arbj. prøvning osv.
HHJÆÆÆÆÆLPPPPP.
Hej Zara.

Selvom at du ikke er berettiget til kontanthjælp, hører du stadig under loven om aktiv beskæftigelse.

Jeg ved ikke hvilken målgruppe du er i, men kommunen har stadig ansvar for at du bliver arbejdsprøvet, osv.

Jeg har været i det "sorte hul" i over 1 år, og har kun holdt røven oven vande, fordi min mand arbejder meget. Ladybird og Carmen ( til de kære kvinder) gjorde mig opmærksom på Loven om aktiv beskæftigelse, og derfor har kommunen "fået lov" til at sylte mig længe. Netop fordi jeg ikke var klar over at jeg hørte til et sted.

Find ud af hvilken gruppe du hører under, og beskyd kommunen med dine rettigheder. Ellers er der en risiko for at kommunen sagssylter dig, fordi du ikke er en udgift for dem.
sniffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2011, 22:54   #13
undertegnede
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Indlæg: 136
Styrke: 14
undertegnede er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Ja i huldet.

Intet. såre simpelt, af den simple grund at vi ikke har råd til det mindste ud over at spise (som vi så heller ikke har råd til) at skulle betale transport til en arbejdsprøvning, som jeg alligevel ikke vil kunne deltage i pga min angst, er bare ikke muligt, lige som medicin er en by i rusland, for ud af 3000 til 5 næser har vi altså bare ikke så meget som 2 kr til medicin, eller noget som helst andet unødigt.

MEN noget godt har jeg da ud af det, nok ryger skuden iden for en overskulig fremtid, men det er ÅR siden jeg har haft det så godt psykisk som jeg har det nu, en KÆMPE byrde er lættet fra mins skuldre, i og for sig med at jeg er ude af systemet, så længe det varer, for før eller siden bliver vi 5 mennesker der er en byrde for kommunen i stedet for den ene vi var i husstenaden før, men jeg kan ikke gøre noget ved det, så jeg har valgt at læne mig tilbage og nyde det så længe jeg kan.

Lige nu venter jeg på BAN, ifb en §17 forandliggende FP, men der er lige på den forkerte af 7 måneder med venden der endnu, og så længe holder økonomien altså ikke. Men så har jeg da lov at håbe, at de trods alt for rydet op i det rod, der er i min sag, og håbe at det så ender bare en lille smugle positivt, ikke fordi jeg har mistet håbet, men igen en dag af gangen og nyde den i den tid jeg i det mindste kan få lov til det.
I forbindelse med din virkosmhedspraktik skal du spørge kommunen i hvilket omfang de har fastsat regler om støtte til udgifter i forbindelse med tilbud efter kap 10 og 11 i lab loven.

Det fremgår af § 83, at kommunen har mulighed for at yde op til 1000,- om måneden i godtgørelse for udgifter afholdt i forbindelse med tilbuddet. Det fremgår samtidig at kommunen SKAL have udarbejdet retningslinjer om udbetalingen af støtten.

@ Zara: Som det er skrevet flere gange, så er kommunens forpligtelse til at afklare dig og hjælpe dig tilbage til arbejdsmarkedet (eller over i revalidering fleksjob eller førtidspension) ikke afhængig af at du modtager en ydelse fra kommunen. Kommunen har således en pligt til fortsat at hjælpe dig, og du har en ret (men ikke en pligt) til at tage imod det tilbud som kommunen tilbyder.
undertegnede er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2011, 23:02   #14
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zara Se meddelelser
Jeg laver et andet tråd her fordi jeg har været på kommunen idag og aflevere en ansøgning på kontant hjælp.

Sagsbehandleren kunne allerede med det samme fortælle mig at min mand tjente for meget og jeg ikke kunne få kontanthjælp, derfor kunne jeg heller ikke være i systemet.

Hvad f.... gør man så?????

Når man nu ikke er i systemet, hvordan skal man så selv vurdere ens arbejdsevne og komme i arbejdprøvning osv. jeg er helt vildrede.

Er der andre som er havnet i det skide sorte hul og ikke kan få kontanthjælp?
Hvordan gjorde i med de diverse arbj. prøvning osv.
HHJÆÆÆÆÆLPPPPP.
Har du fået stoppet dine sygedagpenge ?
er der udarbejdet og opdateret en ressourcprofil ?
er du varslet om stoppet ?

Har du papir på at din lidelse er stationær ?

Hvis du har det så er der mulighed for forlængelse efter §27 stk 4
den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«

og ellers kan det være en mulighed at søge §17 på forliggende grundlag ikke fordi du skal regne med at få den, men ser det allerede nu ud som om din kommune vil sylte din sag fordi du skal forsørges af ægtefælle så kan det være en måde at stoppe dem i at sylte din sag, da de vil være klar over at du kan anke den i forhold til dårlig udarbejdelse af din sag...

Du er stadig syg og skal stadig udredes for fremtidig forsørgelses grundlag ..
Kan næsten gætte at du har en anden tråd herinde, men har ikke lige tid til at lede rundt efter den

så du må lige svare på de spørgsmål jeg har stillet så er det nemmere at hjælpe ...

I forhold til kontanthjælp er du desværre ringe stillet, men din sag skal stadig udredes og du skal ikke finde dig i at de sylter den
  Besvar med citat
Gammel 02-03-2011, 00:42   #15
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af undertegnede Se meddelelser
I forbindelse med din virkosmhedspraktik skal du spørge kommunen i hvilket omfang de har fastsat regler om støtte til udgifter i forbindelse med tilbud efter kap 10 og 11 i lab loven.

Det fremgår af § 83, at kommunen har mulighed for at yde op til 1000,- om måneden i godtgørelse for udgifter afholdt i forbindelse med tilbuddet. Det fremgår samtidig at kommunen SKAL have udarbejdet retningslinjer om udbetalingen af støtten.
De har ikke sendt mig i noget siden 06, eller rettere de har ikke FORSØGT siden, dengang ankom jeg til parkeringspladsen til formødet og besvimede så lige af angst, hvor efter lægen på stedet gav SB en KÆMPE overhaling, hovedsagligt for det, og for ikke at have sendt den status fra psyk som fraråede en hvor form for noget som helst uden mit FULDE samarbejde (den blev jeg truet til, og orkede ikke kampen + jeg håbede at de så for pokker kunne fatte at jeg ikke kan... ja ja man har vel lov at være naiv)

Og skulle de komme i tanke om at forsøge stiller min læge sig på bagben øjblikligt, det får de simbelthen ikke lov til, den eneste vej frem hvad det angår er den fulde samarbejde fra min side (for min læge fraråder og der går jeg naturligvis hen hvis ikke jeg er enig i at det vil kunne fungere) så den får de ikke så længe de ikke vil opfylde mine skånehensyn, OG uden at jeg får noget for det... jeg er ikke en slave, og selv ikke det ord dækker (for os uden forsørgelse) for de fik/får i det mindste lidt mad og har et sted at sove, det vil jeg end IKKE få, det er slut! jeg orker ikke mere, de kan ikke tage mere fra mig, og jeg finder mig ikke i mere basta!

Jeg vil hellere tage den hurtige nedtur, efter 12, snart 13 menegt laaange år, er det altså slut med mere langsomt pinerri... jeg plukker da heller ikke mine hår på benene et efter et, jeg vokser dem, det er hurtigere og mindre smertefuldt i sidste ende. (at jeg så slet ikke fjerner dem pga økonomi, jeg nøjes med en saks, er så en aden side af sagen, det er poienten )
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2011, 23:24   #16
Zara
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Indlæg: 39
Styrke: 14
Zara er ny på vejen
Hej igen.

Tusind tak til jer alle som har villet skrive i dette forum.

Sniffeline. hvor og hvordan finder jeg ud af det ???

Nej jeg kunne ikke tilmelde mig nogen steder på kommunen sagde de til mig igår.

Hvad mener du med, hvilken gruppe jeg hører til?
Zara er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 09:01   #17
sniffeline
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2010
Lokation: Danmark
Indlæg: 145
Styrke: 15
sniffeline er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zara Se meddelelser
Hej igen.

Tusind tak til jer alle som har villet skrive i dette forum.

Sniffeline. hvor og hvordan finder jeg ud af det ???

Nej jeg kunne ikke tilmelde mig nogen steder på kommunen sagde de til mig igår.

Hvad mener du med, hvilken gruppe jeg hører til?
Hej Zara

Her har du oversigten

Kapitel 2 – Målgrupper, ansvar m.v.
§ 2. Målgrupper efter afsnit III-VII i denne lov er:

1) Ledige, der modtager dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,

2) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik alene på grund af ledighed,

3) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed,

4) personer med begrænsninger i arbejdsevnen, som er omfattet af kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, bortset fra personer, der er omfattet af nr. 5,

5) personer, der modtager dagpenge under sygdom efter lov om sygedagpenge,

6) personer under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der modtager førtidspension efter lov om social pension eller efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på nedsat tid på normale vilkår på arbejdsmarkedet,

7) personer med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet,

8) personer med handicap, jf. lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., der har gennemført en uddannelse af mindst 18 måneders varighed, som kan berettige til optagelse i en arbejdsløshedskasse, og som ikke har opnået ansættelse efter op til 2 år efter uddannelsens afslutning, og som mangler erhvervserfaring inden for det arbejdsområde, som uddannelsen kvalificerer til,

9) personer under 18 år, som har behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats, og

10) personer, der ikke er i beskæftigelse, og som ikke opfylder betingelserne for at modtage offentlig hjælp til forsørgelse, herunder dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller SU efter lov om statens uddannelsesstøtte, samt personer, der ikke kan få tilbud efter integrationsloven.


Jeg tror du skal henvende dig på kommunens jobcenter, og melde dig "ledig". Hold dem op på at selvom at du ikke er berettiget til kontanthjælp, skal kommunen alligevel sørge for at du bliver "aktiveret".

Nu kender jeg ikke din historie, men jeg vil skyde på at du tilhører målgruppe 10. Særligt gældende for gruppe 10 er:

§ 75 a. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 10, har ret til tilbud efter kapitel 10-12, medmindre tilbuddet ikke kan antages at ville forbedre personens beskæftigelsesmuligheder. Jobcenteret kan efter en konkret vurdering give tillægsydelser efter kapitel 14 og 15.

Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 10, og som ikke har andre problemer end ledighed, kan få tilbud og tillægsydelser efter de regler, der gælder for personer omfattet af § 2, nr. 2, i kapitlerne 10-12, 14 og 15, jf. dog stk. 4 og 5.

Stk. 3. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 10, og som har andre problemer end ledighed, kan få tilbud og tillægsydelser efter de regler, der gælder for personer omfattet af § 2, nr. 3, i kapitlerne 10-12, 14 og 15, jf. dog stk. 4 og 5.

Stk. 4. Tilbud efter kapitel 10 til personer omfattet af § 2, nr. 10, kan højst vare op til 6 uger, medmindre danskundervisning indgår som en betydelig del af tilbuddet. Den samlede varighed kan ikke overstige 26 uger. Bestemmelserne i §§ 34-36 om varighed finder ikke anvendelse.

Stk. 5. Bestemmelserne om ydelser m.v. i § 38 og § 45 finder ikke anvendelse for personer omfattet af § 2, nr. 10.

Sidst redigeret af sniffeline; 03-03-2011 kl. 09:09. Årsag: tilføjelse
sniffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 09:53   #18
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=128679

Loven sniffeline siterer
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 09:56   #19
Zara
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Indlæg: 39
Styrke: 14
Zara er ny på vejen
Tusind tak igen til jer alle.
Jeg vil igen idag tage op på kommunen og snakke med dem derop.
Skriver til jer om hvad der er sket
Zara er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 09:57   #20
sniffeline
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2010
Lokation: Danmark
Indlæg: 145
Styrke: 15
sniffeline er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Hi hi hi fnis. Tak LUM for at gøre det arbejde, min morfinprægede hjerne ikke kan tænke sig til.
sniffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
De(t) sorte får Andepigen Politik og Samfund 3 29-04-2012 07:46
det sorte hul Zara Alt det andet 20 22-09-2011 16:03
Er lige faldet for 52 ugers reglen - Hjælp til løbende aktindsigt rollo Alt det andet 5 27-02-2010 11:50
antallet af førtidspensionister er faldet med 33000 ! FlemmingLeer Politik og Samfund 27 12-08-2008 11:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension