K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-02-2012, 17:10   #1
træt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2011
Indlæg: 15
Styrke: 14
træt er ny på vejen
Unhappy Stop af sygedagpenge

I dag har jeg så modtaget brev fra min sagsbehandler, med afslag på forlængelse af sygedagpenge, samt afslag på arbejdsprøvning. Hun begrunder det med at min tilstand ikke er stationær og en speciallæge skrive der er håb om forbedringer(uden at foreslå, hvad der skal til), samtidig skriver han også at selvom tilstanden kan bedres vil der altid være begræsninger pga. mine sygdomme er kroniske. Sagsbehandleren tyder det sådan at jeg måske vil kunne vende tilbage på arbejdsmarkedet på ordinære vilkår. Jeg har siden 2004 og frem til november 2010, været langtidsygemeldt 2 gange, hvor jeg virkelig har prøvet at komme tilbage, trods advarsel fra læge og psykolog. Blev så fyrret efter sidste sygemeldning og har været sygemeldt siden. Mine sygedagpenge udløb november sidste år. Kontanthjælp kan jeg må¨ske ikke få, er ikke afsluttet. Min familie er ved at gå i opløsning. Jeg har to store drenge med ADHD, den ældste er kørt så langt ned lige nu at han måske skal på antideppresiv medicin, og er virkelig tæt på at droppe ud af gymnasiet. Den Yngste græder og græder og er meget slået ud, han har før lidt af sværd angst og kan ikke tåle at blive presset. Min mand er førtidspensionist på mellemste førtidspension, da han har en hjerneskade efter organiske opløsningsmidler. Jeg selv har ADHD, depressioner, angst og kronisk stress. Jeg aner virkelig ikke, hvad vi skal stille op. Nogen gode råd til, hvor man kan
få hjælp?
træt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2012, 17:29   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Kære træt,

Så vidt jeg husker har du allerede en tråd herinde, det ville have været godt hvis du bare havde fortsat denne med din nuværende problematik.

Hvis du har modtaget endeligt stop af sygedagpenge skal du klage herover. Er du blevet varslet sdp. stop ? Dette skal være sket senest 2 uger før det reelle stop sker. På forsiden af K10 kan du læse meget mere om sdp. stop. Heriblandt at sdp. stop skal varsels dvs. man skal partshøres iht. § 7a senest 2 uger før stop: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Er du blevet partshørt? Dvs. varslet om sdp. stop, hvorved du har muligheden for at begrunde hvorfor du mener at du bør forlænges på sdp.??

Der er nemlig forlængelsesmuligheder på sdp. og disse finder du også på ovenstående link. Der findes i hovedreglen 7 punkter under §27 man kan forlænges i ht., men som din sagsbehandler skriver kræver det at dine lidelser er stationære, men det tager vi lige senere.

Kort og godt lyder §27 som flg.

Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpenge-perioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Du skal altså kunne komme under en af de 7 ovenstående punkter for at kunne blive forlænget og dette skal du bruge i din klage over sdp. stop. Du kan ikke gå i arbejdsprøvning så længe dine lidelser ikke er stationære, men hvad siger dine lægepapirer eller?

Hvis det f.eks er skrevet at du næppe igen vil komme i ordinær beskæftigelse, burde du kunne gå efter forlængelse iht. §27 stk. 1 nr. 4, hvor der skal ske afklaring mod fleks eller førtidspension.

Du må skrive igen om hvor du står rent lægeligt i ht. dine papirer. Endvidere kan det være at din sagsbehandler burde indhente flere læge papirer i din sag for at du bliver endeligt belyst før stop? Hvad med en psykiatrisk special læge erklæring har du fået lavet en sådan?

Klagefristen efter sdp. er 4 uger, så det er vigtigt at du får kørt skytsene i stilling inden da. Du kan ikke bruge din familie situation som begrundelse til evt. forlængelse, det er kommunen ligeglade med, dine børn kan de bare fjerne hvis det er. Du skal argumentere om forlængelse ud fra dine lægepapirer og iht. §27 stk. 1 pkt. nr. 1 -7.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2012, 13:35   #3
træt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2011
Indlæg: 15
Styrke: 14
træt er ny på vejen
Unhappy Stop af sygedagpenge.

Ja jeg har fået lavet to speciallægeerklæringer da den ene ikke var i tråd med min egen psykriater, men det er den sidste jeg fik lavet.
Denne konkluderer at jeg altid vil have begrænsning i min arbejdsevne, men der vil være en mulighed for at tingene bedres. Selvom dette sker, vil der stadig være begrænsnig. Egen læge som kommunen er ligeglad med, mener jeg er udtømt for videre behandling og jeg er stationær. Min egen psykriater har været sygemeldt over en længere periode, men er vendt tilbage på deltid, jeg vil prøve at kontakte hende, for at høre hendes vudering nu. Har tidligere ment at der er begrænsninger i arbejdsevnen.
Jo jeg fik lavet en arbejdsevnevudering i al hast, så det kan jeg vel ikke sige noget til.
træt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2012, 14:30   #4
træt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2011
Indlæg: 15
Styrke: 14
træt er ny på vejen
stop af sygedagpenge

Ja i dag fik jeg så afslag på kontanthjælp, frygter nu virkelig jeg hænger fast i systemet og at de vil trække tingene i langdrag. Nu koster jeg jo ikke kommunen noget. Virkelig nede i et sort hul.
træt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2012, 16:13   #5
MarianneNM
Klart Afhængig af K10
 
MarianneNMs avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: Vrå, Nordjylland.
Alder: 60
Indlæg: 432
Styrke: 14
MarianneNM er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af træt Se meddelelser
Ja i dag fik jeg så afslag på kontanthjælp, frygter nu virkelig jeg hænger fast i systemet og at de vil trække tingene i langdrag. Nu koster jeg jo ikke kommunen noget. Virkelig nede i et sort hul.
Hvorfor har du fået afslag på kontanthjælp? (begrundelsen)
Marianne
MarianneNM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2012, 17:55   #6
heidi kastrup
Afhængigheds tegn af K10
 
heidi kastrups avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-03 2011
Lokation: Brønderslev
Alder: 49
Indlæg: 381
Styrke: 14
heidi kastrup er ny på vejen
ja du er nødt til hele tiden at holde dem i kort snor...du er nødt til hele tiden selv at kontakte dem for at komme videre.....blive yderligere afklaret eller hvad det nu er de mener du mangler....
heidi kastrup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2012, 21:17   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MarianneNM Se meddelelser
Hvorfor har du fået afslag på kontanthjælp? (begrundelsen)
Marianne
Det spørger jeg også til!!

Og for bare 4 dage siden skrev vi om sygedagpenge og stop heraf!! Har du svaret herpå ved partshøring og endeligt stop eller er det hele bare kørt derudaf!!!??

Vi skal altså have lidt svar før vi kan hjælpe dig træt...
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2012, 01:24   #8
Nyvang28
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
Nyvang28 er ny på vejen
Hej.
Jeg mister mine sygedagpenge pga. at min lidelse er stationær. Jeg har slidgigt i ve. skulder og alle behandlingsmuligheder er udtømt.
Det virker lidt, som om de kan bøje reglerne som det passer dem. For hvordan kan man miste sdp ved at være stationær og ikke at være stationær.
Nyvang28 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2012, 16:15   #9
træt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2011
Indlæg: 15
Styrke: 14
træt er ny på vejen
Angry retssikkerhedsloven

Kommunen har haft min sag om sygedagpenge oppe igen, og fastholder stoppet. Nu kommer jeg til pointen: Kommunen medgiver at jeg har haft manglende sagsbehandling af min sygedagpengesag, og at tingene er grebet forkert an. Der er heller ikke taget stilling til, hvad der videre skal ske i min sag. Jeg blev sendt ned at søge kontanthjælp, hvilket jeg ikke kunne få. De vil heller ikke sende mig i arbejdsprøvning, da der i den seneste speciallægeerklæring stå at jeg måske ikke er stationær. Min egen psykiater og egen læge er meget uenige i dette, men dem har kommunen end ikke hentet udtaleser fra. Jeg kan se mig selv fastholdt i denne situation og det er uholdtbart, jeg får det værre af denne uvished det har egen psykiater skrevet til dem i et brev, men det vil kommunen ikke tage i betragtning, da de ikke har bedt om dette.
Jeg er selv syg med 3 kroniske lidelser, samtidig har jeg to sønner med ADHD. Kommunen skriver at de ikke kan arbejdsprøve mig før de ekstensielle årsager er bedret. De klandrer mig desuden at jeg er frikøbt fem timer ugentligt til min yngste søn. Det var ellers jobcenteret der fik det trumfet igennem, sidste gang jeg var sygemeldt, således jeg kunne komme i job igen. er der nogen der ved om det er lovligt at holde mig tilbage fordi jeg har to børn der er ramt af ADHD? Jeg er vred og frustrert over dette og aner ikke, hvordan jeg kan komme videre.

Sidst redigeret af træt; 25-02-2012 kl. 17:22. Årsag: Tilføjelser
træt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2012, 12:41   #10
Lady_Kildare
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: -
Indlæg: 8
Styrke: 0
Lady_Kildare er ny på vejen
Red face ADHD

[QUOTE=Enteneller;207324]Kære træt,

Så vidt jeg husker har du allerede en tråd herinde, det ville have været godt hvis du bare havde fortsat denne med din nuværende problematik.

Hmmm det der med at fortsætte på noget man allerede har startet er jo netop et stort problem for én der har ADHD.
Jeg har selv ADHD og kronisk stress og alting er et stort kaos inde i mit hoved.

Måske netop derfor har man brug for råd og vejledning herinde. Lov-tekster er ren volapyk for mig og jeg løber hurtigt surt i det.
Lady_Kildare er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
stop af sygedagpenge stjerne10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 03-06-2013 21:15
Stop af sygedagpenge Patte85 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 14-12-2011 00:00
Sygedagpenge stop jetterk Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 31 20-07-2011 10:25
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
sygedagpenge stop lilleper Alt det andet 16 13-06-2010 22:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension