K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-03-2009, 00:01   #1
Lis
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2007
Lokation: Århus
Indlæg: 22
Styrke: 17
Lis er ny på vejen
Question Kontanthjælp m.m.

Jeg har et spørgsmål, som vedrører min datter (37) og svigersøn (40). De har 3 børn på 16, 14 og 7 år.

Situationen er den, at min svigersøn, som altid har haft et meget stort privatforbrug, uden min datters viden har oprettet en del gæld.
Han har bl.a. fået lån hos Leasy o.lign., hvor man kan låne 25.000 kr. , når det brænder på. Dette har han gjort 2 gange. Desuden har han undladt at betale flere af deres regninger, da han ikke har haft pengene.
Desuden har han oprettet et lån i banken – forstå det hvem der kan, når banken kendte til deres dårlige økonomi.
Min datter hører først om disse gældsposter, da deres bankrådgiver sender bud efter hende, for at snakke med hende, om deres økonomi.

De fik en god snak med banken, fik lavet et budget, så gælden ville blive afviklet og de lige nøjagtig kunne eksistere for resten.

Desuden forlod de – uofficielt efter bankrådgiverens råd – deres hus, som i næste uge kommer på tvangsauktion.
De har selv fundet en lille 4-vær. lejlighed, som de kunne overskue at betale.

14 dage efter at de er flyttet i den nye lejlighed, sker der det, at min svigersøn – på grund af disse krisetider – bliver fyret.

Han har i hele sit arbejdsliv aldrig en eneste dag været arbejdsløs, så han mente ikke han behøvede at være medlem af en A-kasse. Det er han nu – men det er lidt for sent. Så han får ingen understøttelse.

Han har selvfølgelig ledt med ”lys og lygte” efter andet arbejde, han er sådan en person, der er parat til alt, og hænderne er ”skruet rigtigt på”, så han kan næsten også alt, hvad han bliver sat til.
Men – de bor i et yderdistrikt, hvor der lige netop har været massefyringer, bl.a. på et slagteri, hvor man altid kunne gå hen og få arbejde, hvis man ikke kunne få andet – har fyret en meget stor del af deres personale. Så indtil nu har han gået ledig i 1 måned – og banken har givet dem 3 md. respit, før det går helt galt, så bliver de sandsynligvis erklæret personlig konkurs – eller hvad det nu hedder, når alt – også bankens kasse bliver lukket.

Min datter er på en møbelfabrik og tjener ca. 12.000 kr. før skat.

De har fået oplyst, at de ikke kan få boligsikring, kontanthjælp eller anden form for støtte/hjælp på grund af min datters indkomst.

Spørgsmål: Er det virkelig rigtigt, at et ægtepar som er forsørgere, tilsammen ikke må have mere end 12.629 kr. pr. måned (her mener jeg løn, kontanthjælp og boligstøtte).

Den eneste løsning for dem, er jo faktisk at blive skilt, hvorved min datter vil stå som eneforsørger og derfor få boligstøtte og forhøjet børnetilskud.

Dette ønsker ingen af dem imidlertid, og det kan da heller ikke være rigtig, at man skal tvinges til en sådan løsning for at klare sig.
Min datter er også meget bange for, hvordan dette ville påvirke min svigersøn, som i forvejen har det meget dårligt, da han har bragt familien i denne situation, og derfor selvfølgelig er fuld af selvbebrejselser.

Kan nogen herinde oplyse mig, om jeg har forstået det rigtigt, således at mit spørgsmål vedr. de 12.629 , kan besvares med et: Ja ?
Lis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2009, 00:19   #2
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
ja, det er da noget værre rod..
din datter har da en lav løn, hvis det er fuld tid... og ingen kan da leve af det, eller forsørge en hel familie..
jeg selv er røget på kontanthjælp efter langtidssyge,, og min mand er ftp.. jeg har fået tildelt kontanthjælp som forsørger, men det skyldtes nok at jeg har 2 store børn min mand ikke er far til..
jeg ville hvis jeg var din familie der, søge om det forskellige, og få afslag på skrift, så der kan klages.. ikke at det giver dem mad i munden lige her og nu.
det er et dårligt råd at anbefale en tvangsauktion, da man aldrig rigtigt kommer ud af gælden i huset. jeg kender til et tilfælde hvor konen og manden var gået fra hinanden, manden vælger så senere at lade hus ryge på tvang. og da dem som købte det på tvang selv lod det gå på tvang igen, fik konen tildelt noget restgæld oven i den gamle gæld.. puha... det er nok ikke lige det de har brug for at høre,
jeg håber der kommer flere svar fra vores rigtig dygtige medskrivere herinde. dem som har §§ på fingerspidserne.. og jeg håber de får styr på det
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2009, 00:35   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Pyha... sikken historie.

Det lyder sandelig ikke af ret mange penge at leve for.

For det første skal al henvendelse til kommunen foregå skriftligt. Mange kommuner har en tendens til at give afslag, når man søger pr. telefon eller mundtligt.

De skal sende et brev med ansøgning om hjælp til kontanthjælp, boligsikring, §34 og bede om råd og vejledning.

Der findes også mulighed for at søge hjælp til tandlæge, medicin, el-regning osv.

Du kan læse om loven her:

https://www.retsinformation.dk/Forms...d=113596#Kap10

Og mere her:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=115624

Hvis jeg husker rigtigt, så kan en ægtefælle ikke få kontanthjælp, hvis den anden part tjener cirka 20.000 før skat pr. måned... men det afhænger af en konkret beregning, som kommunen SKAL foretage.

Men ellers kan du læse mere på www.ladk.dk som ved meget mere om arbejdsløse på kontanthjælp. K10 ved mest om vejen til fleksjob og førtidspension.

www.bistandsbums.dk er også en god side med tips om at klare sig, når økonomien er stram.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2009, 00:44   #4
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Ja sikken en historie men ellers kan I måske ringe til Sr-bistand.. eller finde nogle adresser under : nyttige links. Jeg har selv haft stor glæde af Sr-bistand. Håber det bedste for jer. Helle
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2009, 00:49   #5
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hvis din svigersøn forventer at gå arbejdsløs længe og hvis kommunen ikke kan hjælpe, så er det værd lige at kontakte skattevæsenet og få lavet det sådan at hans kone får de fradrag han ikke bruger, det vil hjælpe lidt.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2009, 08:13   #6
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Jeg kan ikke lige huske reglerne om det du spørger om, men jeg er enlig forsørger og får brutto 12.629 kr. om måneden, så det kan ihvertfald ikke passe, at de slet ikke kan få noget.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2009, 08:43   #7
Dorthemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2008
Lokation: København
Alder: 42
Indlæg: 110
Styrke: 17
Dorthemusen er ny på vejen
Hejsa,

Gifte mennesker, hvor den ene er på kontanthjælp er regelerne ikke sådan lige til at forstå..
Har selv lige stået i situationen, og forstår stadig ikke alle de regeler..

Vil også lige sige, at når man er gift og på kontanthjælp skal man som regel sende lønsedler ind til ydelseskontoret, så man kan ikke forvente at få penge den 1 i måneden...

Grænsen for hvad den ene part må tjene brutto er to gange kontanthjælp.. Altså 12000 plus 12000.. Din datter tjener 12000.. Altså 24000 minus 12000.. Din svigersøn burde altså kunne få 12000 før skat i kontanthjælp..
Da de jo er forsørger, så er grænsen 12000 og et eller andet før skat

Jeg vil anbefale din datter at låne kontanthjælpshåndbogen på biblioteket.. Der står alle tingene beskrevet så almindelige mennsker kan forstå det..

Håber det bedste for Jeres familie
Dorthemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2009, 09:29   #8
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er de her historier der trænger til SERIØST at komme ud til befolkningen! Det er netop DET Claus Hjort Frederiksen OG hans håndlangere (må jo hellere få de andre med, ellers kommer i efter mig ) har rendt rundt og skabt... disse åndsvage regler, som åbenbart ingen arbejdende mennesker finder ud af før de selv står i det...

Vi andre har råbt op om det siden det blev skabet for flere år siden, men da var der ingen der gad høre på os... det er der i øvrigt stadigvæk ikke...

Det er uhyggeligt når sådan noget sker for uvidende x-arbejdende naive danskere der tror at systemet er der for dem.

Det er det bare ikke, og i kan takke Claus Hjort Frederiksen for at lovene er blevet sat i værk.

Sørg for at sprede budskabet til venner og familie, så flere bliver klar over hvad det er han render rundt og laver sammen med VKO bag "lukkede døre", sdan at disse regler kan blive lavet om!

Sidst redigeret af Razmo; 05-03-2009 kl. 09:31.
  Besvar med citat
Gammel 05-03-2009, 12:26   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej Lis som Zuza også skriver så er det ikke lige mennesker som din datter og svigersøn som er vores målgruppe som du kan se så er der alligevel en del der kender til problematikken (vi syge oplever tit de samme problematikker som andre arbejdsløs plus lidt mere )

Jeg vil anbefale dig at du med det samme kigger over i forumet på LADK http://www.ladk.dk/php/news.php som omhandler netop din problematik og som er en forening der kæmper for mennesker som din datter og svigersøn.

Jeg er nemmelig ganske sikker på at de kan hjælpe dig ikke kun med rettigheder og hvad din datter og svigersøn er berettiget til , men også kan hjælpe dig med hvem i skal skrive til hvilke paragraffer i skal benytte og så videre ....

Nu er jeg ikke så velbevandret i kontanthjælps systemet hvor problemet er arbejdsløshed alenen men dog ved jeg at man som to har krav på to gange kontanthjælp, det skal de naturlligvis søge på skrift skrive til kommunen at de har fået at vide at de ikke kan få hjælp og hvilke dato de har fået det at vide og af hvem , samtidig med at de henviser til loven for kontanthjælp og hvor mange penge de har mistet på det ....

Kopier det du har skrevet her og skynd dig at oprette en bruger og sæt det ind der jeg er sikker på at du kan få hjælp derover ....

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 06-03-2009, 12:37   #10
Lis
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2007
Lokation: Århus
Indlæg: 22
Styrke: 17
Lis er ny på vejen
Tak for oplysninger - kontanthjælp

Tak til alle som har været så søde at svare mig her, selvom det ikke lige er det emne, der er sidens specialitet.

Det er dejligt, at der altid er nogen, der er så villigt og hurtige til at svare, selvom det er spørgsmål, der går lidt uden rammerne.

Jeg skrev desværre forkert mht løn, det er 12.000 kr. EFTER skat og ca. 20.000 FØR skat.

Men jeg har nu henholdsvis tjekket oplysninger og selv skrevet på nogle af de sider, I har anbefalet. f.eks. SR-Bistand, Bistandsbums og LR-debat.

Jeg har på nuværende tidspunkt fået et enkelt svar, som er helt i overensstemmelse med svarene herfra.

Endnu engang tak
Lis er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension