K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-01-2012, 22:25   #11
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Uanset hvad vi snakker om, er det kun psykiatere der må diagnosticere psykiske lidelser.

men vil også mene at hvis du får en psykiater til at bekræfte det de andre siger, så står du rigtigt stærkt lige pludselig.

Du kunne også snakke med jobcenteret om at de indhenter en psykiatrisk speciallæge erklæring på dig... det er ofte noget hurtigere end at vente på henvisning fra egen læge
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2012, 22:32   #12
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Det kan også godt undre, at du har været parkeret (sygemeldt går jeg ud fra) på kontanthjælp i over 30 år uden at du nogensinde har fået lavet en psykiatrisk speciallægeerklæring.

Jeg synes du skal banke lidt mere i bordet og bede om at få lavet sådan en.

Men har du været igennem diverse behandlingsmuligheder eller har du slet ikke været i behandling (medicin og/eller terapi)?
__________________
Førtidspensionist pr. 1. februar 2012
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2012, 23:42   #13
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
må indrømme at jeg ikke kan se det er kommunen som har skylden

hvis ingen psykiater har stillet en diagnose eller har udskrevet noget medicin
ergo har ingen skrevet alle behandlingsmulighederne er udtømte
så kan man alså ikke få en pension eller fleks, uanset hvor mange år man har været i systemet.
så for mig lyder det som du har besluttet for mange år siden, at ingen læger kan hjælpe dig. Men i systemet er ens egen mening helt lige meget.
det er psykiater eller speciallæger som skal udtale sig om din funktionsevne

så efter BAN, så skal du begynde helt fra bunden. alså i noget behandling sammen med en psykiater. det kan tage lang tid og derefter skal du i en arbejdsprøvning
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2012, 00:48   #14
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
må indrømme at jeg ikke kan se det er kommunen som har skylden
Tjaa, jeg synes jo det lyder mærkeligt, at en borger kan være i systemet i over 30 år uden, at kommunen har indhentet relevante speciallægeerklæringer.

Jeg var der trods alt "kun" i ca. 15 år, og i den periode indhentede kommunen spec.lægeerklæringer fra 4 relevante speciallæger, og sluttede med en undersøgelse/samtale med en arbejdspsykolog (fejler ikke noget psykisk, så vidt jeg ved).
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2012, 12:30   #15
archibald
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2009
Indlæg: 117
Styrke: 15
archibald er ny på vejen
Det kan også godt undre, at du har været parkeret (sygemeldt går jeg ud fra) på kontanthjælp i over 30 år uden at du nogensinde har fået lavet en psykiatrisk speciallægeerklæring.

Jeg har " kun" været sygemeldt de sidste 5 år ( de 4 uden mit vidende ).

må indrømme at jeg ikke kan se det er kommunen som har skylden.

Kom jo som ganske ung i systemet , fulgte bare med hvad der blev forlangt , kmdbreve og samtaler. Har på egen hånd prøvet at blive selvforsørgende , men det gik bare ikke , selv med få timer . Kommunen har altså også del i at de vidste jeg havde behov for støtte / hjælp og alligevel ikke gjorde noget . Har feks de sidste 10 år ( de første 20 var der ikke aktiveringskrav , tror jeg , var i hvertfald i noget )været mere eller mindre fritaget for aktivering . Har ikke brokket mig , for mine "skavanker" ( også fobi ) blev ikke provokeret .

hvis ingen psykiater har stillet en diagnose eller har udskrevet noget medicin

Har været på antidepressiver + andre , uden synderlig bedring .
Med hjælp har jeg gogglet , og fandt dette , som også blev vedlagt min anke.

”Der er ingen medicin, der hjælper på PTSD.
Nogle mennesker får det bedre igen efter nogle måneder eller år, men næsten en tredjedel af alle, der har været udsat for en alvorlig katastrofe, får alvorligere symptomer der ender med at blive kroniske.
Traumet kan også ændre ens personlighedstræk, så man bliver mistroisk og trækker sig tilbage fra andre mennesker. Man kan få en følelse af at det hele er håbløst. Man føler sig fremmedgjort, eller man føler at man lever under en konstant trussel. Denne følgevirkning af PTSD har sin egen diagnose. Den hedder personlighedsændring efter katastrofeoplevelse.”

Kendte intet til Ptsd før psykologens rapport , vidste bare at jeg ikke var helt "normal" .

Kommunen har haft fuld kendskab til min sag , "oplevelser" . Og set i bakspejlet er jeg uforstående over at jeg ikke er blevet tilbudt hjælp langt langt tidligere . Jeg er ikke ekspert , men har kæmpet for at overleve på bedste vis .
archibald er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2012, 14:07   #16
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
må indrømme at du nok har det mest underlige sagsforløb på k10

for det første skal en psykiater alså skrive du har PTSD.
selvom man har samme lidelse betyder det alså ikke at alle har det varigt
når ingen har skrevet i din sag at alle behandlingsmuligheder er udtømte
så kan kommunen alså ikke bedømme det som varigt.
dernæst er det din arbejdsevne du kan få en pension på og ikke PTSD

men sket er sket
du skal kontakte din læge og få en tid hos en psykiater
for jeg tror ikke på du får medhold, så du kan lige så godt begynde med en afklaring hos en psykiater.

du kan godt anke sagen til ankestyrelsen, men vil ikke tro de tager den som en princip sag
da netop en psykiatrisk udredning er helt almineligt, inden man kan bedømme ens funktionsevne

kommunen arbejder med arbejdsevne, hvor der næsten altid skal forlægge en arbejdsprøvning
andre skal kun bedømme din funktionsevne

Sidst redigeret af MTVRV1; 16-01-2012 kl. 14:14.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2012, 18:12   #17
archibald
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2009
Indlæg: 117
Styrke: 15
archibald er ny på vejen
Uanset hvad vi snakker om, er det kun psykiatere der må diagnosticere psykiske lidelser.


Det stemmer ikke overens med den research jeg har foretaget , her er hvad psykologen svarede , da jeg skrev at jobcenter nu vil have psykiater erklæring ( og det var først da jeg selv nævnte at jeg ville søge § 17 ):

Psykiske diagnoser stilles på baggrund af adfærdsobservationer. Psykologiske undersøgelser er standardiserede adfærdsobservationer. Der står ingen steder i loven, at det kun er psykiatere, der må bruge diagnosesystemet. Men det er Jobcentret, der suverænt bestemmer, hvad de vil lægge til grund for deres afgørelser, og hvorvidt de vil bruge undersøgelser fra psykologer, psykiatere eller andet.

Ved gennemlæsning af den rapport jeg skrev, synes jeg faktisk at hovedfokus i vurderingen er lagt på en generel psykodiagnostisk beskrivelse af, hvordan svært traumatiske hændelser i din opvækst har indvirket på udviklingen af personlighedsstruktur, og udformningen af de psykiske vanskeligheder, du har i dag, som bevirker omfattende barrierer i forhold til arbejdsevnen. Jeg synes virkelig, det er værd at undre sig over, at Jobcentret først forlanger af dig, at du skal stille op til en psykologisk undersøgelse hos mig, noget som faktisk har været anstrengende, sårbart og tidskrævende for dig, ligeledes har de betalt mig for at lave undersøgelsen, og dernæst vil de ikke bruge den.

og Ask Elklit , anerkendt klinisk psykolog og professor :
Jobcentret må selv afgør om de er tilfreds med en diagnose givet af en klinisk psykolog eller om de vil have en psykiaterdiagnose. Det er jo spild af din tid og penge at bede om en ny vurdering.

Så jeg er i vildrede om hvem der har ret . Hvor skal jeg finde svar ?


dernæst er det din arbejdsevne du kan få en pension på og ikke PTSD


Jamen har jeg nogensinde haft en arbejdsevne ? Jeg har været på arbejdsmarkedet under 4 år , få timer pr uge og kunne alligevel ikke holde til det . Mit største ønske i rigtig mange år var at kvitte systemet , og være god nok .

kommunen arbejder med arbejdsevne, hvor der næsten altid skal forlægge en arbejdsprøvning

Jamen Ban skriver at det først kan ske når min helbredssituation er afklaret.

Pt venter jeg endnu engang aktindsigt fra jobcenter ( de er ikke de hurtigste)er også kun overskredet 3 dage , men lov skal følges synes jeg . Sidst tog det over 2mdr ( uden svar ) , først da borgmesteren kom ind i billedet fik jeg dem . Gider ikke det bøvl eller rykkerskrivelser. Sb ville ellers gerne i tlfkontakt med mig ang aktindsigten , men jeg så ingen grund at tage tlf . Så efter flere forsøg ,måtte sb skrive at jeg snarest ville modtage dem og det fremadrettede forløb , det er jeg spændt på .

Tak for jeres svar og undren , jeg skriver jo her for at få mere styr på "forretningsgangen" , og blive klogere .
archibald er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension