K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-09-2010, 15:13   #21
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Jeg forsår det ikke helt, for hvis du går ind og regner ud hvad du i Australien, kan få for 100 danske kroner, så er det kun 18,5 australske dollar


http://valutaberegneren.dk/valutaberegner/
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 15:16   #22
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
Hvis du er født og opvokset i Danmark, og har Dansk statsborgerskab, er der ingen problemer i at flytte væk fra Danmark.

Den eneste grund til at de kan tage dit danske statsborgerskab fra dig er hvis du vælger at tage et andet statsborgerskab, da det i Danmark, bortset fra i nogle enkelte tilfælde, ikke er tilladt at have to statsborgerskaber.

Australien er billigere end Danmark, en hel del, men ikke så billigt som Tyrkiet.
Okay, så man kan flytte tilbage til danmark lige når man vil, og have de samme rettigheder, som man plejede ?

Jeg troede bestemt at Australien var meget dyere end dk, men da godt at det ikke er
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 15:19   #23
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Nu skal man tænke på at hvis man har dansk førtidspension så er den faktisk ret meget mere værd i Australien end den er i Danmark.

Men hvor let det er at få en opholdstilladelse som førtidspensionist ved jeg ikke.

New Zealand er endnu billigere, og utroligt smukt (har boet begge steder og elskede dem begge, selvom de er vidt forskellige).



Ragdoll
Det er generelt ikke let at få visum til Australien (medmindre det er Working Holiday), dog skulle jeg igennem en røngten da de var bange for TB pg.a. at jeg tidligere havde boet i Sydafrika.
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 15:24   #24
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SoLost Se meddelelser
Jeg forsår det ikke helt, for hvis du går ind og regner ud hvad du i Australien, kan få for 100 danske kroner, så er det kun 18,5 australske dollar


http://valutaberegneren.dk/valutaberegner/
Princippet er det samme når du veksler fra DKR til Euro. Der får du knap 13,5 Euro for 100 kroner.

Jeg spiste lækker frokost til 10 dollar med jævne mellemrum og en biografbillet kunne (dengang) købes for 7,5 dollar. En 2-zoners heldagsbillet til sporvogne, tog og busser i Melbourne kostede 5-6 dollar. Et røverkøb! Du skal være heldig hvis du kan få en busbillet til 20 kroner i Danmark... og så gælder den kun i to timer.
Man kunne også få en "overnighter" busbillet fra Melbourne til Sydney for 50 dollar (ca. 200 kroner dengang). Det er dælme billigt!
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 15:25   #25
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
Det er billigt at bo i Australien og leveomkostningerne er små. Men de tjener så også mindre i løn, så det er lig med at det går lige op med de priser og lønninger vi har i Danmark (hvis du kan følge det?).
Du kan f.eks. i Melbourne (hvor jeg boede) leje en lejlighed til 150 dollar om ugen, dvs. 600 dollar om måneden. Dengang var kursen lavere og svarede til 2400 kroner/md. I dag ville det svare til 2900 kroner. Man kan sikkert finde det både billigere og dyrere alt afhængigt af hvor du bor.
Hvad internet koster ved jeg ikke, jeg gik på biblioteket og netcafeer. Telefoni kan fås billigt, jeg havde Virgin, som jeg sagtens kan anbefale. Det smarte med Virgin var at nogle af pengene gik til en konto som man så kunne bruge på flybilletter til Virgin Blue (lavpris flyselskab). Det benyttede jeg mig af en håndfuld gange. :-)

Jeg elsker Australien! Bare skriv hvis du vil vide mere.
Okay, så dagligvarebutikker er også billigere end herhjemme ?
Hvor stor en lejlighed var det, der lå i den prisklasse ?
Betaler man skat i Australien eller danmark ?
Og skal man søge om opholdstilladelse dernede, hvis man vil bo der i f.eks
1.år ?
Hvor længe boede du der ?
Hvad med bil, er de dyre eller billigere dernede ? Og betaler man forsikring og vægtafgift ligesom herhjemme ?
Beholdte du adresse herhjemme ?
Er der nogle minusser, man skal være opmærksom på ?
Flyttede du alene derned og hvorfor valgte du at flytte derned ?
Holder de jul & nytår ?
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 15:42   #26
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SoLost Se meddelelser
Okay, så dagligvarebutikker er også billigere end herhjemme ?
Hvor stor en lejlighed var det, der lå i den prisklasse ?
Betaler man skat i Australien eller danmark ?
Og skal man søge om opholdstilladelse dernede, hvis man vil bo der i f.eks
1.år ?
Hvor længe boede du der ?
Hvad med bil, er de dyre eller billigere dernede ? Og betaler man forsikring og vægtafgift ligesom herhjemme ?
Beholdte du adresse herhjemme ?
Er der nogle minusser, man skal være opmærksom på ?
Flyttede du alene derned og hvorfor valgte du at flytte derned ?
Holder de jul & nytår ?
- Ja, supermarkeder er billigere og har som regel også et større udvalg end i Danmark. Hvis du flytter til Aus bliver du nødt til at smage Tim-Tams.
I de større byer har nogle af dem endda døgnåbent og åbent alle ugens dage med undtagelse af 1. januar.

- Det var en 2-værelses. Dog kender jeg ikke kvaliteten da jeg boede privat.

- Du betaler skat i Danmark, men så vidt jeg ved ikke i Australien da der er en aftale imellem de to lande (og også mellem New Zealand og Danmark).

- Ja, du skal altid søge om opholdstilladelse inden du rejser ind i Aus. Ligemeget om det er en uge, måned, halvt eller hele år. I New Zealand behøver du ikke visum i de første tre måneder.

- Jeg boede der et år, men måtte tvinges ombord på flyet af "min" australske familie. Mit visum udløb.

- Biler er generelt billigere ligesom benzin, men jeg er ikke klar over forsikring da jeg aldrig købte en (og ville heller ikke kunne finde ud af at køre den da jeg ikke har kørekort). Backpackere køber tit biler i Darwin (i det nordlige Aus) og kører så sydpå hvor de sælger den igen efter turen.

- Jeg meldte flytning til Australien da jeg skulle være væk i et år (dengang var jeg heller ikke pensionist).

- Australien har nogle klamme kryb. Insekter, slanger og edderkopper i form af verdens ti farligste af ovennævnte kategorier. Gå aldrig i højt græs, det er slangernes favorit! Der er også krokodiller, så svøm aldrig i en sø eller flod hvis der er et skilt der advarer. Folk bliver sgu ædt! Der er hajer udenfor kysterne, men de holder sig som regel (!) fra mennesker hvis du holder dig til afmærkningerne.
Men ellers syntes jeg egentlig ikke at der var andre minusser. Australiere er et dejligt folk og klimaet er skønt (dog kan Tasmanien være frysende i vintermånederne juni-august med sne) - og der kan man jo så passende bare rejse nordpå til varmere områder.
Hvis du gerne vil være fri fra de giftige bekendtskaber er New Zealand et bedre valg da de ikke har dem.

- Jeg flyttede alene derned. Havde brug for luftforandring og så havde jeg altid drømt om at rejse til Aus og New Zealand.

- Ja, de holder skam nytår og jul. Jul bliver fejret 25. december ligesom i de fleste gamle engelske kolonier.
Nytår i Sydney er fantastisk med gigantisk fyrværkeri på Harbour Bridge og Operahuset. Bestemt en oplevelse.
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 18:51   #27
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af SoLost Se meddelelser
Okay, så man kan flytte tilbage til danmark lige når man vil, og have de samme rettigheder, som man plejede ?

Jeg troede bestemt at Australien var meget dyere end dk, men da godt at det ikke er
Du mister ingen rettigheder hvis du allerede er på førtidspension, men er du det ikke og senere skal søge så risikere du at få tilkendt en brøkpension.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2010, 14:33   #28
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Du mister ingen rettigheder hvis du allerede er på førtidspension, men er du det ikke og senere skal søge så risikere du at få tilkendt en brøkpension.



Ragdoll
Fantastisk at vide... det har jeg nemlig gået og spekuleret på.
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2010, 16:17   #29
frankmj
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2009
Indlæg: 149
Styrke: 15
frankmj er ny på vejen
Man skal blot være opmærksom på, at for at få fuld folkepension skal du have haft fast bopæl i Danmark i 40 år i perioden fra du er 15 til 65 år. Hvis du har boet kortere tid i Danmark, bliver pensionen nedsat forholdsmæssigt. Således giver for eksempel 30 års fast bopæl ret til trekvart (30/40) folkepension.
/Frank
__________________
Der er altid nogen, der har det værre end mig...
frankmj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2010, 21:09   #30
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Hvad hvis man har en bopæl både i Tyrkiet og i Danmark og bor hvert sted 6 måneder af gangen. Hvilket land skal man så beskattes i ?
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
lidt godt nyt til udlandsdansker philippiens Politik og Samfund 4 13-01-2012 12:43
Beskatning? Løbende udbetalinger af Tab af erhvervsevne privat tegnet pensionsordning 1futfe Alt det andet 14 26-06-2011 20:31
beskatning ? slagteren Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 30-11-2010 22:41
Udlandsdansker Misskatt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 03-11-2009 21:18
beskatning brammer Spørgsmål ang fleksjob 13 07-04-2009 13:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension