K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-07-2010, 10:58   #11
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Her lige et link mere fra SKAT:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102402&vId=202804#pos

Og glem nu endelig ikke at hvis man som førtidspensionist er gift og flytter til et andet EU land og ikke har væsentlig indkomst udover sin sociale pension (pensionistens samlede indtægter skal minimum være 75% fra Danmark) så kan man registreres som grænsegænger, og derfor gøre brug af sin ægtefælles personfradrag, så man i realiteten har dobbelt personfradrag.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 01-07-2010 kl. 11:03.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2010, 12:50   #12
hansemand
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 126
Styrke: 14
hansemand er ny på vejen
HER er den FULDE liste over lande med beskatningsaftaler

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102...n=open#i102402

under hvert enkelt land, omkring ca. §/afsnit/stykke 18, står det der er interessant for os med indtægt i form af "social pension"

Hvis du bruger tid på at læse på nogle lande, og finder en formulering som den under Tyrkiet ( trækker ingen skat på sociale pensioner!!!) , så skriv gerne et indlæg - bare navn på landet, og : "ingen skattetræk i Langbortistan, af sociale pensioner".

Finder du til gengæld ud af en skatteprocent, som trækkes i BOPÆLS-landet, så skriv endelig også et indlæg om dette ;-)

Sidst redigeret af hansemand; 16-07-2010 kl. 13:03.
hansemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2010, 14:59   #13
octagon
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2008
Indlæg: 15
Styrke: 16
octagon er ny på vejen
Hej,

Jeg ved godt, at denne tråd har været inaktiv i et stykke tid, men jeg håber alligevel på respons.

Jeg har fulgt tråden hertil fra den tråd, som jeg selv oprettede tilbage i tiden, hvor jeg som førtidspensionist ville vide omkring forholdene ved at tage sin pension med til udlandet. Min baggrund for at ville rejse til udlandet var ikke, som nogen måske fik indtryk af, at undgå skat - men derimod helbredsmæssige årsager, da jeg foruden Epilepsi lider af Psoriasis, hvor et mere tørt og varmt klima tæt ved vandet skulle være væsentligt bedre end klimaet herhjemme.

Men uagtet at mine flytteovervejelser ikke bundede i økonomiske betragtninger, er jeg nu - efter at have læst de forskellige indlæg her på siderne - alligevel blevet interesseret i de nærmere forhold. Specielt fordi, der er ting her på siderne, som forvirrer mig. En af tingene er, at der nogle steder bliver angivet, at FTP altid beskattes i Danmark, mens der nogle steder står, at det beskattes i bopælslandet - og i hansemand's indlæg 26-06-2010 kl. 14.27 beskrives et eksempel, hvor man i Tyrkiet kan få udbetalt hele pensionen uden at skulle betale skat.

Nu er det jo så, at jeg står om muligt endnu mere forvirret end i starten; hvad kan man egentlig regne med? Er det altid DK, der beskatter FTP'en, eller hvad?

Jeg håber, at tingene kan blive anskueliggjort, så det vil være lettere at vide, hvordan man skal forholde sig, og hvad der kan forventes.

På forhånd tak.

Venlig hilsen
octagon
octagon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2010, 16:41   #14
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
og i hansemand's indlæg 26-06-2010 kl. 14.27 beskrives et eksempel, hvor man i Tyrkiet kan få udbetalt hele pensionen uden at skulle betale skat.
Du kan roligt regne med at hvis vi taler eu lande så skal du betale skat i Danmark af pensionen...
Tror måske hansemand opgav at følge projektet op da han indså hvor stor en opgave det var at gennemlæse alle de konventioner der findes... men det må han jo selv lige give info om...

Seneste meldinger jeg har fra Tyrkiet er at udlændinge der har boet der i årevis nu flytter til Bulgarien pga at islam får mere og mere magt af bagdøren... der bliver i stor stil indført love som gør det både dyrt og besværligt at slå sig ned i landet for udlændinge... og i det hele taget er landet blevet et dyrt land at bo i... der er også lovpligtig betaling til sundhesforsikring på vej... Det er hvad jeg har hørt for nyligt af Englændere der nu er flyttet til Bulgarien... så måske bliver den skattebesparelse ikke så stor som den lige ser ud på papiret...
Men understreger er kun hvad jeg har hørt

octagon
Tror altså det bedste du kan gøre er at først finde ud af hvor du påtænker at bo hvis det er uden for eu... og så derefter læse evt konventioner for det land.. evt kontakte pensionsstyrelsen og spørge hvad der gælder i pågældende land...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2010, 16:51   #15
octagon
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2008
Indlæg: 15
Styrke: 16
octagon er ny på vejen
Hej Hexi,

Tak for din tilbagemelding. Jeg står faktisk med 3 alternativer: Bulgarien, Montenegro og Kroatien. Jeg har været flere gange i alle landene og de har hver især deres charmerende og mindre charmerende sider. Men et af de tre lande bliver det.

Så muligvis kan dette give lidt baggrund for en nærmere vurdering af forholdene. Jeg har forsøgt at kigge på bl.a. Skat's hjemmeside, pensionsstyrelsen etc. - uden at blive forfærdeligt meget klogere. Måske er det mig, der er enfoldig, men jeg har svært ved at finde hoved eller hale på det.

Men jeg håber, at dette forum kan være med til at bringe lidt "lys over land".

Venlig hilsen
octagon
octagon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2010, 17:03   #16
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Jeg bor jo selv i Bulgarien så jeg kan hjælpe dig med førstehåndsoplysninger om det...så der kan du bare spørge løs...
I Bulgarien findes der jo også en del mudderbade som skulle være godt for Psoriasis... men må indrømme jeg ikke ved så meget om lige dem...

Men i Bulgarien betaler man skat af pensionen i Danmark... så får man en blanket så man bliver sundhedsmæssigt dækket og ligeledes det blå sygesikringsbevis udstedes nu i Danmark...

Men uanset om man skal betale dansk skat kan man altså leve rigtigt godt for sin pension hernede pga at leveomkostninger er meget lavere for de fleste ting... så har jeg vist ikke sagt for meget
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 03:23   #17
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Hvor længe må man bo i udlandet, uden at miste sit danske statsborgerskab ?

Og nogen der ved, om der er andre lande der har den regel om skat, som Tyrkiet har?


Det er sikkert desværre meget dyrt at bo i Australien ? Med hensyn til leveomkostninger, nogen der ved det ?
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 08:04   #18
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af SoLost Se meddelelser
Hvor længe må man bo i udlandet, uden at miste sit danske statsborgerskab ?

Og nogen der ved, om der er andre lande der har den regel om skat, som Tyrkiet har?


Det er sikkert desværre meget dyrt at bo i Australien ? Med hensyn til leveomkostninger, nogen der ved det ?
Hvis du er født og opvokset i Danmark, og har Dansk statsborgerskab, er der ingen problemer i at flytte væk fra Danmark.

Den eneste grund til at de kan tage dit danske statsborgerskab fra dig er hvis du vælger at tage et andet statsborgerskab, da det i Danmark, bortset fra i nogle enkelte tilfælde, ikke er tilladt at have to statsborgerskaber.

Australien er billigere end Danmark, en hel del, men ikke så billigt som Tyrkiet.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 08:59   #19
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SoLost Se meddelelser
Hvor længe må man bo i udlandet, uden at miste sit danske statsborgerskab ?

Og nogen der ved, om der er andre lande der har den regel om skat, som Tyrkiet har?


Det er sikkert desværre meget dyrt at bo i Australien ? Med hensyn til leveomkostninger, nogen der ved det ?
Det er billigt at bo i Australien og leveomkostningerne er små. Men de tjener så også mindre i løn, så det er lig med at det går lige op med de priser og lønninger vi har i Danmark (hvis du kan følge det?).
Du kan f.eks. i Melbourne (hvor jeg boede) leje en lejlighed til 150 dollar om ugen, dvs. 600 dollar om måneden. Dengang var kursen lavere og svarede til 2400 kroner/md. I dag ville det svare til 2900 kroner. Man kan sikkert finde det både billigere og dyrere alt afhængigt af hvor du bor.
Hvad internet koster ved jeg ikke, jeg gik på biblioteket og netcafeer. Telefoni kan fås billigt, jeg havde Virgin, som jeg sagtens kan anbefale. Det smarte med Virgin var at nogle af pengene gik til en konto som man så kunne bruge på flybilletter til Virgin Blue (lavpris flyselskab). Det benyttede jeg mig af en håndfuld gange. :-)

Jeg elsker Australien! Bare skriv hvis du vil vide mere.
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 14:12   #20
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Nu skal man tænke på at hvis man har dansk førtidspension så er den faktisk ret meget mere værd i Australien end den er i Danmark.

Men hvor let det er at få en opholdstilladelse som førtidspensionist ved jeg ikke.

New Zealand er endnu billigere, og utroligt smukt (har boet begge steder og elskede dem begge, selvom de er vidt forskellige).



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
lidt godt nyt til udlandsdansker philippiens Politik og Samfund 4 13-01-2012 12:43
Beskatning? Løbende udbetalinger af Tab af erhvervsevne privat tegnet pensionsordning 1futfe Alt det andet 14 26-06-2011 20:31
beskatning ? slagteren Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 30-11-2010 22:41
Udlandsdansker Misskatt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 03-11-2009 21:18
beskatning brammer Spørgsmål ang fleksjob 13 07-04-2009 13:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension