K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-06-2013, 15:45   #1
Neuroland
Neuroland
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2013
Lokation: Fredensborg
Indlæg: 6
Styrke: 0
Neuroland er ny på vejen
Kan en jobkonsulent opsige et ansættelsesforhold?

Hej,

Jeg er pt sygemeldt med stress og angst, og jeg er usikker på, om jeg overhovedet kommer tilbage i mit job, da min tillid til ledelsen er helt forsvundet, da ikke reelt er vilje til at skabe de rammer, hvor jeg trives. Min jobkonsulent har fulgt forløbet, da der har været flere møder undervejs, hvor jeg har prøvet at få ændret vilkårene og gå i dialog med ledelsen om justerede rammer. Men Mit funktionsniveau er blot svækket i løbet af denne ansættelse, og mine behov for støtte har derfor også været støt stigende. På vores sidste møde fik vi ændret rammerne en smule, men det er langt fra nok. Og det er blot det rent 'tekniske'. Hele min ledelses håndtering af min sygemelding har været langt fra omsorgsfuld og med en hård vinkel, der kun har haft arbejdsgivervinklen. 'De har en virksomhed der skal køre rundt, og lige nu føler de ikke, de får værdi for det de betaler for' (nej, jeg er jo sygemeldt). Jeg er endnu ikke klar til at genoptage arbejde som situationen er nu, da jeg stadig er meget stresset, og mit funktionsniveau er så lavt, at jeg ikke kan løse nogen form for opgaver lige nu. Jeg har bedt om tid til at komme mig, og nu presser de endnu mere på. Hvilket bare gør min tilstand værre. De kommer nok til at indkalde til møder snart, hvor betingelserne ridses endnu mere hårdt op. Min jobkonsulent mener ikke, det er den rigtige arbejdsplads for mig i længden. Hun synes, jeg skal opsige mit job, da hun ikke mener at fastholdelse er realistisk. Men et eller andet sted, synes jeg det må være op til min arbejdsgiver at tage ansvaret for ansættelsesforholdet og fyre mig, hvis de ikke længere ønsker mig. Hvis jeg selv siger op, så kommer jeg på ledighedsydelse - og før det, så får jeg vel 5 ugers karantæne? Hvis de fyrer mig har jeg 3 måneders opsigelse. De 3 mdr vil give mig og min familie tid til at forberede os på en ny økonomisk situation på den nye reform, mens ledighedsydelse om en måned er en svær situation. Min jobkonsulent mener at jeg hellere skal sige op end at blive fyret, da hun mener det stiller mig bedre fremover. Hun siger også, at hun har svært ved bare at stå til i en situation, der ikke er holdbar for sin egen klient og at hun derfor kan gå ind og opsige aftalen (og så får jeg vist ikke nogen karantæne...)

Mit spørgsmål er: Kan en jobkonsulent overhovedet gå ind og opsige et ansættelsesforhold, med mindre jeg selv ønsker det?

Og hvad er hendes motiv for at hive mig ud af det her ansættelsesforhold under en sygemelding? Er det billigere for jobcentret at have mig i ledighedsydelse end i fleksjob?

Jeg ved dybest set ikke længere, hvem jeg kan stole på. Hvem der er på min side. Jeg ved ikke, om dette giver mening - men håber at få nogle refleksioner fra jer.
Neuroland er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2013, 16:05   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Hvad er dit motiv for at blive i ansættelsesforholdet? Bortset fra det, du beskriver omkring økonomien.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2013, 16:05   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja det kan hun godt...men normalt er det i samarbejde med den det drejer sig om...altså dig....

Hvorfor hun skulle gøre det....ja se...hun skal jo arbejde sammen med den arbejdsgiver fremover....og måske hun kan få en anden fleksjobber ind på den arbejdsplads....

Hvis der er en masse problemer for arbejdsgiveren...ja så risikere de jo at netop den virksomhed ikke vil have fleksjobbere fremover...

Så hvis de er så hårde som du skriver og de ikke er villige til at finde løsninger for dig....ja så er det måske en god ide at gøre det på den måde din jobkonsulent vil gøre det....

Du slipper for at få karantæne....du slipper for at skulle være et sted hvor de ikke er interesseret i at finde løsninger for dig....

Du vil så kunne komme dig og komme videre og måske finde det job som lige er noget for dig...

Du skal selvfølgelig sikre dig at du ikke får karantæne....

Så ja...en jobkonsulent kan godt opsige en aftale med en arbejdsgiver....specielt hvis i ikke kan blive enige om hvordan tingene skal være...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2013, 16:15   #4
Neuroland
Neuroland
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2013
Lokation: Fredensborg
Indlæg: 6
Styrke: 0
Neuroland er ny på vejen
Tak for svar. Jeg tænker bare, at det er underligt, at en jobkonsulent prøver at overtale mig til at sige op frem for indtil videre blot at støtte mig i en sygemelding.

Stampe: Mit motiv er at være i job, så jeg kan brødføde min familie. En pludselig overgang til ledighedsydelse er hård for min økonomi. Jeg tvivler stærkt på, om det er det er sted, jeg kan holde ud at være i længden. Men forudsætningen for at jeg endeligt kan vurdere det er, at jeg får ro til at blive rask.

Man mister jo retten til ledighedsydelse, hvis man selv siger op. Karantæne får man, hvis man afviser et rimeligt tilbud om fleksjob. Så jeg skal i hvert fald sikre mig, at jeg ikke er det, man kalder 'selvforskyldt ledig', hvis jeg siger op. Og det vil jo så heller ikke være mig der siger op, men jobkonsulenten som opsiger aftalen. Jeg er bare ret sikker på, at min arbejdsgiver forsøger at presse mig selv til at sige op. Og min retfærdighedssans byder mig imod det. For jeg synes selv hun burde tage ansvaret for, at det ikke fungerer. På den anden side, hvis jobkonsulenten går ind og tager beslutningen, sender hun dem jo også et signal om, at de ikke kan leve op til aftalen. Jeg ved sgu ikke, er bare meget i tvivl om, hvem jeg egentlig kan stole på er på min side.
Neuroland er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2013, 16:40   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du bør droppe tankerne om hvem der er på din side eller ej....og tænke på hvad der er bedst for dig....

Jobkonsulenten kan godt opsige den aftale i har uden at du får karantæne...det kan sagtens lade sig gøre....

Du skal selvfølgelig bare sikre dig at det forholder sig sådan...så du ikke får karantæne...

Så tænk på hvad der er bedst for dig...og gør det...

Men du skal ikke holde fast på noget alene fordi det måske er det mest rigtige at gøre....og da slet ikke hvis dette går ud over dit helbred...og dine fremtidige muligheder...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2013, 17:03   #6
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
På spørgsmålet om en jobkonsulent kan opsige et fleksjob, skrev webmaster : "Ja det kan hun godt...men normalt er det i samarbejde med den det drejer sig om...altså dig...."
kan det virkelig være rigtigt? Jeg troede en ansættelse i fleksjob var en aftale mellem fleksjobberen og arbejdsgiveren - der er godkendt af kommunen??
ER der nogen som har link til reglerne? Skræmmende hvis kommenen har deb magt...
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2013, 17:25   #7
Neuroland
Neuroland
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2013
Lokation: Fredensborg
Indlæg: 6
Styrke: 0
Neuroland er ny på vejen
Ja, Ida - det er præcis, det der har bekymret mig. Jeg har ikke hørt om den mulighed før - og jeg har en følelse af nærmest at miste kontrollen over mit eget liv. Det bør være min beslutning i den sidste ende. Lige nu holder jeg fast i min sygemelding, da jeg har det rigtig dårligt i øjeblikket og bare har behov for ro. Jobkonsulenten er taget på ferie de næste 3 uger, hvor hun så ikke kan gøre noget. Så kan det jo være, min arbejdsgiver ser helt rødt i mellemtiden og fyrer mig, før jobkonsulenten når at komme tilbage...

Jeg synes bare, at min arbejdsgiver vil slippe for nemt ud af det, hvis aftalen bliver opsagt. Så er der en måneds opsigelse (går jeg ud fra), og hun kan slippe for mig hurtigt. Ved selv at afskedige mig får jeg 3 måneders opsigelse og det vil alt andet lige give mig mere tid til at komme mig efter hele det her forløb og vænne mig til en helt ny økonomisk situation på den nye fleksjobordning.

Webmaster skriver, jeg skal gøre det der bedst for mig. Det bedste er at komme ud af det, så hurtigt jeg kan - men samtidig på en måde, der gør, at jeg og min familie kan komme videre på så god og sikker en måde som muligt. Og her er økonomi også en faktor.
Neuroland er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2013, 20:43   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu skriver jeg IKKE at kommunen bare kan gå hen over hovedet på en og opsige et ansættelsesforhold....

Jeg skriver at kommunen kan...hvis man selv er med på det...opløse den aftale man har med arbejdsgiveren....uden at man får den karantæne der normalt følger med...

Jeg ved dette fordi jeg havde en kæreste hvor det blev gjort....hun var i et ansættelsesforhold som bare slet ikke gik...hun havde også tre måneders opsigelse....

Der blev det aftalt at hun skulle stoppe og hun fik ikke den karantæne som man normalt vil få hvis man siger op...

Arbejdsgiveren ville heller ikke fyre hende....men da min tidligere kæreste gerne ville ud af det ansættelsesforhold...ja så gik hun med på at det blev gjort sådan....

Spørgsmålet er hvad der er vigtigst for en....at man bliver fyret....eller man kommer ud hurtigst muligt så man kan komme videre med sit liv og evt kan finde et job man så kan klare...

Jobkonsulenten forslår sikkert dette for dig....fordi jobkonsulenten gerne vil beholde et godt forhold til din arbejdsgiver....da de jo kan bruge den virksomhed til at få en anden ansat...

Så jo mere gnidningsløst man kan få løst dette problem....jo bedre er det for alle....

Hvis en arbejdsgiver oplever en masse problemer med feks en fleksjobber....ja så vil de være tilbøjelig til at ikke ville ansætte en fleksjobber fremover...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2013, 21:51   #9
Neuroland
Neuroland
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2013
Lokation: Fredensborg
Indlæg: 6
Styrke: 0
Neuroland er ny på vejen
Jeg ER allerede stemplet som 'besværlig'. Det løb er ligesom kørt...

Min Flekskonsulents motiv - har jeg, siden jeg postede dette indlæg, fundet ud af, er - at hun ikke fagligt kan forsvare bare at lade stå til, når det er så tydeligt for hende, at det ikke er et godt sted at være. Så jeg ved ikke om det handler om at hun vil holde sig gode venner med dem - det tror jeg umiddelbart ikke. Jeg tror ikke det er et sted, hun vil stå inde for at anbefale til en anden fleksjobber. Det er et grotesk forløb jeg har været igennem.

Webmaster - er du helt sikker på at din kæreste fik 3 måneders opsigelse? Det lyder jo umiddelbart egentlig logisk, da det jo ikke er en selv, der opsiger ansættelsesforholdet. Men jeg kan ikke Google mig frem til regler omkring dette. Måske fordi det er sjældent, at sådan noget sker?
Neuroland er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2013, 22:14   #10
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
tak for svaret, webmaster. Jeg kan se at jeg misforstod dig i første omgang
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Opsige grænsen Mella Politik og Samfund 10 01-07-2012 19:45
Obs. ansættelsesforhold/lovbrud for administrativt ansatte kastor Lægekonsulenternes Rolle 2 04-07-2011 17:22
Arbejdsgiver har planer om at opsige mig . Missemor Spørgsmål ang fleksjob 11 22-12-2010 09:46
Opsige ATP? JytteHolm Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 27-03-2010 21:08
Kan de opsige mig? Sdrj Alt det andet 12 15-10-2009 17:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension