K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-03-2011, 22:00   #1
kimlar
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2010
Lokation: København
Alder: 46
Indlæg: 6
Styrke: 0
kimlar er ny på vejen
Psykologhjælp til fyret fleksjob'er

Hej K10!

Jeg har desværre nok en gang konstateret, at kommunen mere er en modstander end en medspiller i forløbet med at få bragt min senhjerneskadede bror tilbage på sporet efter et omfattende flerårigt genoptræningsforløb.

I forhold til min seneste tråd er det nu lykkedes ham, at få bevilliget et fleksjob, som han desværre så er blevet fyret fra. Dette har bevirket et tilbagefald for ham med en række negative tanker omkring selvmord til følge. Disse tanker har han haft tidligere i forløbet, hvor de blev forsøgt behandlet af en af kommunens støttepersoner, som havde taget nogle neuropædagogiske kurser. Dette har tilsyneladende ikke hjulpet, hvorfor vi nu har søgt om hjælp til en neuropsykologisk indsats. I den forbindelse er der også indhentet lægelig vurderinger fra egen læge, som bakker vores anmodning op.

Jeg har så snakket med en kommunal socialrådgiver, som siger at de ingen lovgivning har, hvorunder der kan bevilliges en sådan hjælp. Er det korrekt, eller skal vedkommende tilbage på skolebænken?

Tidligt i dette forløb har han til orientering af kommunen fået bevilliget psykologhjælp ifm. ophold på et rehabiliteringscenter. Denne bevilling blev dog ikke udnyttet på daværende tidspunkt, da andre initiativer blev opprioriteret.

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Med venlig hilsen
Den lettere fustrerede bror
kimlar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 23:45   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej jeg husker godt din tråd om din bror. Han bør kontakte lægen og høre, om han kan få en henvisning til psykolog. Det er bedst at lægen vurderer behovet og hjælpen, ikke kommunen.. Kommunen sender sådan mere en til lægen, hvis det er i forbindelse med behov for at få afklaret nogle spørgsmål i selve sagsbehandling. Det at man er blevet fyret fra et job er noget andet, mener jeg. På mit arbejde kan man få krisepsykolog som hjælp.

Så jeg synes det er lægen, der skal kontaktes.

Håber han kan få sit mod igen. Så er arbejdspladsen jo det ikke værd, når de fyrer ham efter så kort tid.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2011, 09:03   #3
kimlar
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2010
Lokation: København
Alder: 46
Indlæg: 6
Styrke: 0
kimlar er ny på vejen
Fyringen fra sit nyligt etablerede fleksjob har i denne omgang været den udløsende faktor, men det var andre forhold (flytten i egen bolig mv.), der var den udløsende faktor første gang. Så arbejdsgiver er ikke problemet her - det er selvfølgelig p.... ærgeligt at konjunkturerne er som de er og de derfor bliver nødt til at fyre en stor del af deres ansatte, og at de i den forbindelse ikke kan finde plads til min bror. Så forespørglen om psykologhjælp skal ses i forhold til den samlede rehabiliteringsindsats, som indtil nu desværre har været mangelfuld på det kognitive punkt. Og ikke som en forespørgsel på et akut opstået problem med relation til fyringen.

Som anført i min forespørgsel "er der også indhentet lægelig vurderinger fra egen læge, som bakker vores anmodning op." I den forbindelse har egen læge udfærdiget en blanket til kommunen, som skulle give min bror ret til psykologhjælp (uden supplerende egenfinansiering).

Det er netop derfor jeg rejser spørgsmålet om, hvorvidt det kan være rigtigt, at kommunen ikke har nogle muligheder i lovgivningen for at give ham denne støtte. Hvis det var tilfældet, hvorfor har lægen så en blanket til netop dette formål og hvorfor efterspørger kommunen så uddybende materiale fra lægen, hvis de som sagsbehandleren påstår, ingen lovhjemmel har.

Venlig hilsen
Kimlar
kimlar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2011, 22:05   #4
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Det er rigtigt, at kommunen ikke kan give behandling. Den slags ligger hos sundhedsvæsnet, altså f.eks. lægen.

Kommunen kan dog give tilskud til relevant behandling (f.eks. psykolog), men det bliver udelukkende beregnet ud fra et økonomisk skøn ift. om folk selv kan afholde udgiften.

Så muligvis har sagsbehandleren givet det rigtige svar...
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fyret fra fleksjob ØV ØV Mitte Spørgsmål ang fleksjob 1 26-11-2012 17:15
Fyret fra mit fleksjob hope123 Spørgsmål ang fleksjob 16 13-05-2010 08:17
I fleksjob, men er fyret Bavina Spørgsmål ang fleksjob 6 29-03-2010 11:44
Jeg er blevet fyret fra mit fleksjob i dag. mus0025 Spørgsmål ang fleksjob 14 23-07-2009 09:06
Fyret på fleksjob under sygdom Perle Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 7 06-03-2007 23:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension