K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-03-2011, 13:21   #1
5dia
Elsker at være her på K10
 
5dias avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2010
Indlæg: 86
Styrke: 14
5dia er ny på vejen
Question Afklaring - Antidepressiv medicin

Når Sagsbehandleren presser på for at en borger skal tage antidepressiv medicin (SSRI),
1. Tager han/hun så afsæt i den psykiatriske speciallæge rapport der er udfærdiget?
2. Er det på baggrund af noget egen læge/ egen psykiater har foreslået?
3. Er det noget de selv kommer frem med?

Og er der nogen der har erfaring med at egen læge ikke vil udskrive Antidepressiv medicin, selvom en psykiatrisk speciallæge rapport anbefaler det?

- Og hvis, hvad siger sagsbehandleren så?
5dia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 13:48   #2
Adi_k
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2011
Lokation: Ishøj
Indlæg: 9
Styrke: 0
Adi_k er ny på vejen
Hej 5dia.

Jeg ved ikke om du så det program der blev sendt på DR1 d. 20. marts? Her var emnet syge borgere som blev tvunget til antidepressiv medicinering. Jeg ved ikke om det er det dit spørgsmål beror på, men måske det kunne hjælpe dig at se udsendelsen?

Venlig hilsen,
Adi_k.
Adi_k er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 13:51   #3
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
Spis lykkepiller

Sagsbehandleren er klart den dummeste, hun har INGEN forstand på antidepressiver, og der er et fleratal af partier uden om regeringen der vil lovgive om, at det IKKE er lovligt for sagsbehandlere at presse borgeren til at spise antidepressiver.

Jeg ville lytte til psykiateren i din sag, men det undrer mig, fordi han kan også skrive recepter.

Sagsbehandlerne kan være så dumme, at de tror at fordi det kaldes lykkepiller bliver dem på pillerne lykkelige. Lykkelige mennesker kan arbejde og har det hammergodt og hun får ros af sin chef, der får ros af sin for at spare kommunens penge. Og sidst i fødekæden sidder en venstrepolitikker og synes hans politik er vellykket, som f.eks. Inger støjberg, der sagde at det er helt i orden at presse borgerne til at spise antidepressive piller. (Hørt i TV søndag aften).
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 15:29   #4
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af 5dia Se meddelelser
Når Sagsbehandleren presser på for at en borger skal tage antidepressiv medicin (SSRI),
1. Tager han/hun så afsæt i den psykiatriske speciallæge rapport der er udfærdiget?
2. Er det på baggrund af noget egen læge/ egen psykiater har foreslået?
3. Er det noget de selv kommer frem med?

Og er der nogen der har erfaring med at egen læge ikke vil udskrive Antidepressiv medicin, selvom en psykiatrisk speciallæge rapport anbefaler det?

- Og hvis, hvad siger sagsbehandleren så?
1. Sagsbehandler tager afsæt i hvad læger/speciallæger anbefaler. Sagsbehandler kan IKKE stille en diagnose og kan IKKE skrive en recept og kan heller IKKE diktere en læge/speciallæge og tvinge til receptudskrivning af receptpligtig medicin. Det er en læges job og en læges ansvar.

2. Tvinges en borger til at spise medicin, så er det på baggrund af, at lægen/speciallægen, med rette eller urette, mener at medicin er en behandlingsmulighed. Kommunerne udskriver IKKE recepter.

3. Selv om en sagsbehandler mener medicin er rigtigt og nødvendigt, så er det stadigvæk lægen/speciallægen der skal udskrive en recept.

Og jeg har erfaring for, at selv om en psykiatiker anbefaler medicin (psykofarmaka) som en mulig behandlingsmulighed, så nedlagde min egen læge protest og nægtede at skrive en recept og en henvisning til psykiatrisk behandling. Ville kommunen så fortsætte med deres holdning om, at jeg på baggrund af en enkelt kommunebetalt dyr psykiatrisk speciallægeerklæring skulle tage psykofarmaca, så var det deres opgave og ansvar at betale for dèn behandling og fremtidige konsultationer for fornyelse af recepter, hos en psykiatiker. Egen læge nægtede at udskrive recept og en henvisning til behandling. Pludselig var der alligevel ingen behandlingsmulighed, nu kommunen ikke kunne tørre regningen af på sygesikringen men skulle betale selv.

Kommunen kan s.... i havet, der SKAL en læge indover, til receptudskrivning. Hvad henvisninger angår hvis egen læge nægter, så kan kommunen henvise, for egen regning.

Hvad kunne sagsbehandler sige og gøre?
Enten acceptere min egen læges mening, eller også må kommunens kasse selv betale.

Jeg fik min pension, uden mere vrøvl.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 16:50   #5
5dia
Elsker at være her på K10
 
5dias avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2010
Indlæg: 86
Styrke: 14
5dia er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sibt Se meddelelser
1. Sagsbehandler tager afsæt i hvad læger/speciallæger anbefaler. Sagsbehandler kan IKKE stille en diagnose og kan IKKE skrive en recept og kan heller IKKE diktere en læge/speciallæge og tvinge til receptudskrivning af receptpligtig medicin. Det er en læges job og en læges ansvar.

Og jeg har erfaring for, at selv om en psykiatiker anbefaler medicin (psykofarmaka) som en mulig behandlingsmulighed, så nedlagde min egen læge protest og nægtede at skrive en recept og en henvisning til psykiatrisk behandling. Ville kommunen så fortsætte med deres holdning om, at jeg på baggrund af en enkelt kommunebetalt dyr psykiatrisk speciallægeerklæring skulle tage psykofarmaca, så var det deres opgave og ansvar at betale for dèn behandling og fremtidige konsultationer for fornyelse af recepter, hos en psykiatiker. Egen læge nægtede at udskrive recept og en henvisning til behandling. Pludselig var der alligevel ingen behandlingsmulighed, nu kommunen ikke kunne tørre regningen af på sygesikringen men skulle betale selv.
Det var lige sådan et eksempl jeg ledte efter. Jeg ved hvem der gør hvad med hensyn til recepter osv.

Jeg syntes bare det kan være godt hvis vi får lavet en tråd, med forskellige eksempler på de forskellige modeller man kan løbe i fra Sagsbehandlingssiden.

Lige netop her viser det jo, at hvis man er enig med sin læge, kan der stættes en stopper for praksis.
5dia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2011, 17:03   #6
5dia
Elsker at være her på K10
 
5dias avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2010
Indlæg: 86
Styrke: 14
5dia er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Adi_k Se meddelelser
Hej 5dia.

Jeg ved ikke om du så det program der blev sendt på DR1 d. 20. marts? Her var emnet syge borgere som blev tvunget til antidepressiv medicinering. Jeg ved ikke om det er det dit spørgsmål beror på, men måske det kunne hjælpe dig at se udsendelsen?

Venlig hilsen,
Adi_k.
Hej Adi_k

Jo, jeg så den og det er det der sætter denne tråd igang.

En del der bliver diagnostiseret personlighedsforstyrret i speciallægeerklæringerne, får også at vide de skal gå i længere varende psykoterapi, rigtig mange af dem er ikke kandidater til psykiatrien, men må gå hos en psykolog. Det koster rigtig meget for den gruppe der er rundet de 38 år, da de ikke kan henvises gennem egen læge og derfor må betale det hele af egen lomme.

Det er også en af de ting man kan blive tvunget til, for at kunne fortsætte på sygedagpenge.
Man kan selvfølge lig sige at der ikke er andre bivirkninger end de økonomiske, men det er alligevel godt 900.- hver 3 uge.
5dia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 11:03   #7
Risc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
Risc er ny på vejen
overgår egen læges vurdering en speciallæges ??

Citat:
Oprindeligt indsendt af sibt Se meddelelser
1. Sagsbehandler tager afsæt i hvad læger/speciallæger anbefaler. Sagsbehandler kan IKKE stille en diagnose og kan IKKE skrive en recept og kan heller IKKE diktere en læge/speciallæge og tvinge til receptudskrivning af receptpligtig medicin. Det er en læges job og en læges ansvar.

2. Tvinges en borger til at spise medicin, så er det på baggrund af, at lægen/speciallægen, med rette eller urette, mener at medicin er en behandlingsmulighed. Kommunerne udskriver IKKE recepter.

3. Selv om en sagsbehandler mener medicin er rigtigt og nødvendigt, så er det stadigvæk lægen/speciallægen der skal udskrive en recept.

Og jeg har erfaring for, at selv om en psykiatiker anbefaler medicin (psykofarmaka) som en mulig behandlingsmulighed, så nedlagde min egen læge protest og nægtede at skrive en recept og en henvisning til psykiatrisk behandling. Ville kommunen så fortsætte med deres holdning om, at jeg på baggrund af en enkelt kommunebetalt dyr psykiatrisk speciallægeerklæring skulle tage psykofarmaca, så var det deres opgave og ansvar at betale for dèn behandling og fremtidige konsultationer for fornyelse af recepter, hos en psykiatiker. Egen læge nægtede at udskrive recept og en henvisning til behandling. Pludselig var der alligevel ingen behandlingsmulighed, nu kommunen ikke kunne tørre regningen af på sygesikringen men skulle betale selv.

Kommunen kan s.... i havet, der SKAL en læge indover, til receptudskrivning. Hvad henvisninger angår hvis egen læge nægter, så kan kommunen henvise, for egen regning.

Hvad kunne sagsbehandler sige og gøre?
Enten acceptere min egen læges mening, eller også må kommunens kasse selv betale.

Jeg fik min pension, uden mere vrøvl.
Hej!

Hvis jeg har forstået det rigtigt så bliver der nævnt at hvis ens egen læge nægter at udskrive noget medicin som en speciallæge har anbefalet og kan udskrive, så bliver ens egen læges vurdering den endelige/ afgørende ?? Jeg er i tvivl om dette er rigtigt. Synes jeg har fået afvide at ens egen læges ord ikke er afgørende da man kan have et "personligt forhold" til denne og dermed påvirke egen læge - eller er dette kun at egen læge ikke kan vurdere Flexjob/førtidspension mm ??
Risc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 11:19   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Gør lige opmærksom på, at tråden er et år gammelt. Men derfor kan den jo stadig være relevant!!

Ens speciallæge er altid det stærkeste kort hvad angår medicinering med psykofarmaka.
Ens egen læge er faktisk kun til støtte og sygemeldinger. En almen praktiserende læge er ikke nogen særlig tunge på vægtskålen hvad angår specialer som psykiatri, da lægen ikke har de kompetencer.
Alt hvad ens egen læge udtaler som om i den forbindelse, kan kommunen fuldstændig overhøre, og i stedet vælge at få sat en læge med speciale til at udrede borgeren.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 11:42   #9
Nightshade
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2011
Lokation: Århus N
Alder: 53
Indlæg: 19
Styrke: 14
Nightshade er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Gør lige opmærksom på, at tråden er et år gammelt. Men derfor kan den jo stadig være relevant!!

Ens speciallæge er altid det stærkeste kort hvad angår medicinering med psykofarmaka.
Ens egen læge er faktisk kun til støtte og sygemeldinger. En almen praktiserende læge er ikke nogen særlig tunge på vægtskålen hvad angår specialer som psykiatri, da lægen ikke har de kompetencer.
Alt hvad ens egen læge udtaler som om i den forbindelse, kan kommunen fuldstændig overhøre, og i stedet vælge at få sat en læge med speciale til at udrede borgeren.
Enig. Og hvis du nægter at tage den medicin som speciallægen anbefaler som en behandlingsmulighed, kan kommunen nægte at udbetale fx sygedagpenge. På den måde bliver du som borger indirekte "tvunget" til at tage medicin.

Du skal have speciallægen til at skrive under på at medicin ikke vil have nogen gavnlig effekt på dig. Så kan du slippe
Nightshade er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
advarsel antidepressiv medicin-læs østerbro Alt det andet 13 31-05-2012 15:22
afklaring alici Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 16-03-2012 10:15
Antidepressiv mod smerter Mcavforfanden Alt det andet 35 25-03-2011 22:16
Omlægning af tilskud til antidepressiv medicin? isteen Alt det andet 0 28-01-2011 18:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension