K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-03-2012, 13:26   #1
Birkes-musen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Birkes-musens avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Lokation: Muse-by
Indlæg: 175
Styrke: 14
Birkes-musen er ny på vejen
Er en social-læge og en læge-konsulent det samme ?

Er der nogen der ved hvad en social-læge er præcist ?

Og om det er det samme som en læge-konsulent ?

Er der nogen der ved hvor lang tid en social-læge bruger på den speciel-læge-erklæring han har fået tilsendt og skal gennemgå ?

Som jeg har forstået det skal han udtale sig om noget med en forestående arbejds-prøvning. Men hvor længe plejer social-lægerne at være om at komme med en udtalelse til kommunen ?

Hilsen Birkes-musen
Birkes-musen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2012, 13:44   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
En lægekonsulent må KUN oversætte lægepapirer.

En sociallæge må ALT - foreslå behandling, oversætte, diagnostisere ect.

Lægekonsulenterne er ved at vige pladsen til sociallægerne, og i fremtiden tror jeg at lægekonsulenterne vil ryge helt ud.

Og hvor lægekonsulenten mere eller mindre er ''hemmelig'' for borgeren. Så kan man komme i konsultation hos kommunens sociallæge.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2012, 08:57   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der skeles kun i mod 2 grupper.;

Egne læger, der behandler, og stiller diagnoser.

Læger som kommunen ansætter til at se på det egne læger har lavet.

Det er derfor ansættelsforholdet der her er vigtigt;

Om de så kaldes lægekonsulenter eller sociallæger, skal begge følge vejledningen, som ganske rigtig, KUN må oversætte lægedokumenter, intet andet.
De må heller IKKE undersøge borgeren, eller foreslå behandling.

Han må dog gerne bistå sagsbehandleren i feks skånebehov til en arbejdsprøvning.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2012, 09:06   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Der ER forskel på lægekonsulenter og sociallæger...

Lægekonsulenter er oftest ansat i jobcentrene og deres opgave er at "oversætte" og kommentere på udtalelser fra praktiserende læger, sygehuse mv. De må IKKE diagnosticere eller pege på behandling.

En sociallæge er oftest ansat i forbindelse med socialforvaltninger, hvor de er tilknyttet f.eks. misbrugscentre, døgninstitutioner for kronisk alvorligt syge og lign. Denne læge har borger-kontakt og må som led i arbejdet gerne foreslå behandlinger og diagnosticere...

Hvis en kommunes sociallæge bruges i f.eks. en sygedagpenge sag, er det administrativt arbejde og de har så samme begrænsninger som en lægekonsulent.

Jeg har i alle mine sager endnu IKKE stødt på at en sociallæge har været indeover arbejdsmarkedssager... Og dog, på grund af et misbrug har jeg i en sag en udtalelse fra en sociallæge, som peger på pension, som lægekonsulenten slet ikke er enig i... Og de er jo endda ansat af samme kommune. De har bare 2 forskellige formål...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2012, 12:12   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde

Må jeg henlede opmærksomheden på dels Ombudsmandens skrivelse a.d. 29.09.11
(http://www.ombudsmanden.dk/find/nyhe...l_ministeriet/), hvor Ombudsmanden fremhæver, at det KUN er retningslinjer, som bliver udstukket af kommunalbestyrelsen.

Ligesom Ombudsmanden fremhæver, at lægekonsulenter kan have ansættelse ud fra 2 funktioner bestermt igen af kommunalbestyrelsen:

a. ansat som læger med konsulentvirksomhed (lægekonsulent)
b. ansat som sagsbehandlere (besiddende såvel læge- og social baggrund), og derved også kan sagsbehandle.

Svaret på dette afklarende brev er givet d. 21.11.2011 af departementchef ved Social- og integrationsmininsteret (http://www.ft.dk/samling/20111/almde...84/1061621.pdf)

Herfra udplukket svar:

Citat:
Social- og lntegrationsministeriet skal indledningsvis bemærke, at Pensionssty
relsen i forbindelse med udsendelsen af orienteringssknivelsen til kommunerne
af 4. juli 2011 om lægekonsulenters rolle har været fuldt opmærksom på, at der
ikke er hjemmel til at fastsætte retligt bindende retningslinjer for, hvilke arbejdsopgaver kommunalt ansatte, herunder lægekonsulenter, kan have, jf. bl.a. Ombudsmandens brev af 19. maj 2006.

Intentionen bag den konkrete formulering i skrivelsen af 4. juli 2011 har alene
været at fremhæve, hvad der af ministeriet vurderes at være en hensigtsmæs
sig arbejdsfordeling på baggrund af aktørernes forskellige faglige baggrunde.
Og konkret i forhold til lægekonsulentens rolle:

Citat:
Når betegnelsen lægekonsulent anvendes i skrivelsen, er det ud fra en forståelse af, at der er tale om en medarbejder, der alene er ansat på baggrund af sin lægefaglige viden som konsulent og dermed har en rådgivende rolle. For så vidt angår medarbejdere, som er ansat til at sagsbehandle og træffe afgørelser i konkrete sager om sociale ydelser, anvendes betegnelsen sagsbehandler. Hvis en kommune ansætter en sagsbehandler med lægefaglig baggrund, vil den pågældende ikke være at betragte som lægekonsulent i henhold til skrivelsen.

Endvidere er tidligere formuleringer om, hvad lægekonsulenten “må” og “ikke
må”, erstattet med et “bør”
- med det formål at tydeliggøre, at det ledelsesmæssige ansvar for den kommunale opgavevaretagelse og -fordeling tilkommer kommunalbestyrelsen og borgmesteren.

Social- og Integrationsministeriet er således fortsat enig med Ombudsmanden i, at det alene er kommunalbestyrelsen, der fastsætter arbejdsopgaverne og har instruktionsbeføjelse over for lægekonsulenter på lige fod med andet kommunalt ansat administrativt personale.
Mine fremhævninger.

Og meget sigende til sidst i svaret:

Citat:
Når der i skrivelsen endvidere henvises til, at det “er kommunernes ansvar at sikre, at reglerne overholdes,” er der tale om en fremhævelse af, at ansvaret for at overholde de gældende sagsbehandlingsregler i forbindelse med, at der træffes afgørelser i førtidspensionssager, ligger hos den kommunale myndighed.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2012, 12:40   #6
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Jeg lige stødt på denne artikel fra 2001, og det ser ikke ud til det er til det bedre, med de der sociallæger...
http://www.fyens.dk/article/298525:I...ger-underkendt
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2012, 12:48   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Der skeles kun i mod 2 grupper.;

Egne læger, der behandler, og stiller diagnoser.

Læger som kommunen ansætter til at se på det egne læger har lavet.

Det er derfor ansættelsforholdet der her er vigtigt;

Om de så kaldes lægekonsulenter eller sociallæger, skal begge følge vejledningen, som ganske rigtig, KUN må oversætte lægedokumenter, intet andet.
De må heller IKKE undersøge borgeren, eller foreslå behandling.

Han må dog gerne bistå sagsbehandleren i feks skånebehov til en arbejdsprøvning.

VH Popiae
Det er ikke rigtigt popiae. Jeg har selv været til samtale med kommunens sociallæge - i mit tilfælde en yderst behagelig mand - som pr omgående skrev til lægekonsulent og sagsbehandler, at han ikke anså en arbejdsprøvning som værende mulig. Han synes heller ikke jeg skulle tage de nervepiller min sagsbehandler havde foreslået, hvilket min psykiater også frarådede på det kraftigste.

Da jeg havde en ordenlig hasbetændelse og var rigtig sløj under mødet, var han endda så sød at udskrive en recept på Vepicombin, jeg lige kunne hente inden jeg gik hjem i seng. Og dermed sparede mig for en tur til egen læge/lægevagt.

En sociallæge er en ganske almindelig læge der dog mest praktiserer mht sociale sager på kommunen.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2012, 12:50   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bananen Se meddelelser
Jeg lige stødt på denne artikel fra 2001, og det ser ikke ud til det er til det bedre, med de der sociallæger...
http://www.fyens.dk/article/298525:I...ger-underkendt
Din artikel er mere end 11 år gammel og der er løbet meget vand i bækken siden
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2012, 13:55   #9
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Ninja, det eneste der er sket, er desværre at vandet bare er blevet mere mudret
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2012, 13:57   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeps, og sociallæger findes nu alle vegne og i alle kommuner.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udtalelser fra Læge, Spec.Læge, Psyk. ER DET NOK? Fallenten87 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 22-08-2013 10:57
Må en læge konsulent foreslå en behandlingsmulighed??? Erfurt Lægekonsulenternes Rolle 21 06-02-2013 01:54
Læge konsulent fra Kommunen? Mølgaard Alt det andet 25 29-11-2010 15:00
Læge konsulent anbefaler pension men kommunen siger der ikk er beviser nok vik At søge førtidspension 0 07-08-2008 12:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension