K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-12-2011, 16:10   #11
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Du nævner ikke noget om du har andre skånehensyn en nedsat tid til ca. 25-30 timer... Har du ikke det, så bliver det ALDRIG til en fleksjob... Beklager. Kan godt se at du skriver der er flere diagnoser i spil men...

Realiteten er at et fuldtidsjob i dag ikke nødvendigvis er på 37 timer om ugen, det kan sagtens være mindre alt efter hvilken type job vi taler om...

Og som de andre også nævner, så skal der bevises at din arbejdsevne er varigt og væsentligt nedsat (i moderat til svær grad kaldes det normalt) og der sker normalt kun ved arbejdsprøvning.

Det kan lade sig gøre at blive arbejdsprøvet i det firma man evt. er ansat i, såfremt alle skånehensyn kan tilgodeses... Nævner det fordi, som jeg læser dit indlæg, så har du det fint med at finde et job... (du kan bare ikke fastholde det pga. daignoserne...)

Ricky, hvis Bina "blot" er sygemeldt fra sit fuldtidsjob, kan man så lave en §56 eller er det kun for livstruende sygdomme ?

Bina, gør som din sagsbehandler sagde til dig, tal med din psykiater om at give en bedre formulering på dit time antal og hvilke skåne behov det evt. måtte indeholde. Det kan være støj gener, stresset arbejdsmiljø mm. Arbejder du f.eks bare ud i et i 8 timer og har det fint med det eller er der behov for flere pauser ?

Hvor kommer det anslåede time antal fra ? Er det fornyligt afprøvet eller vil kommunen ikke sende dig i praktik/arbejdsprøvning ?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 16:14   #12
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Man kan lave en § 56 på nærmest alle diagnoser, hvor man kan forvente et højere antal sygedage end normalt. Der skal være en fast diagnose, og den kan kun laves hvis man har et arbejde. (Det er arbejdsgiver som reelt set skal ansøge)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 16:49   #13
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det er ikke direkte skrevet om min arbejdsvne i min arbejdsprøvning
men at anden aktør ikke havde nogen tiltag som kunne bringe mig tilbage på arbejdsmarkedet. Det skal så siges jeg ikke var helt lægeligt udredt på på det tidspunkt

Men i min sidste erklæring står der min funktionsevne er moderat til svær grad nedsat
samt det kan ikke bedres og alle fremadrettet tiltag skal kun ses som bedre livskvalitet.

så ud fra det, mener jeg ikke kommunen kan komme uden om at tage stilling til fleks eller pension.
men lægekonsulenten har sikkert nogle kort på hånden
har absolut ikke nogen tiltro til systemet mere
men denne gang har jeg fået tildelt en social rådgiver fra psykiatrien
som vil samle alle sagsbehandler og min kontrakt person fra mit bosted
men er absolut ikke sikker på at blive tilkendt hverken fleks eller pension


så hvis man kan arbejde i 30 timer, uden andre skånebehov
så er jeg helt enig med Ricky M
det bliver umuligt og få et fleksjob
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 22:58   #14
bmp24
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2010
Indlæg: 247
Styrke: 14
bmp24 er ny på vejen
hej Bina

det jeg fik at vide af sb var at hvis jeg kunne arbejde omkring 20 timer uden skånehensyn kunne jeg ikke få flexjob - men ville blive henvist til at finde arbejde på alm. vilkår på nedsat tid - og så klare mig med det.

Ikke særligt rimeligt men desværre fakta i "velfærdsdanmark"
bmp24 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 23:44   #15
Sniffe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Indlæg: 133
Styrke: 13
Sniffe er ny på vejen
Hej bina
Jeg svarer lige et spørgsmål ad gangen.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Bina Se meddelelser
Kære alle,

Jeg er tilbage i dette forum.. Desværre fordi jeg atter er blevet sygemeldt med depression / stress.

Fik afslag på flexjob for ca et år siden, men BAS vurderede at min arbejdsprøvning var utilstrækkelig, at Kommunen havde stoppet mine sygedagpenge ulovligt og at de skulle udbetales med tilbagevirkende kraft.
Hvilken begrundelser brugte BAN?

Nu mener min Kommune, at jeg ikke kan opnå flexjob, da min arbejdsevne er for høj og de vil igen stoppe mine sygedagpenge... Min sag har kun været oppe på et kort ugentligt møde.
Hvilken begundelse bruger kommunen for at stoppe dine sygedagpenge?

Min psykiater har skrevet, at det er decideret farligt for mig at vende tilbage til arbejdsmarkedet på normale vilkår, idet en ny nedtur vil have konsekvenser i form af skader på min hjerne. Mine kognitive evner vil efter al sandsynlighed blive nedsat (f.eks. min korttidshukommelse)
Samtidig anbefaler han skånehensyn og nedsat arbejdstid - ca. 25-30 timer /ugen.
Det var desværre en dobbeltrettet oplysning. Ville du have mulighed for at få ham til at uddybe hvad han mener?

Min sagsbehandler kunne ikke oplyse hvor mange timer man præcis måtte kunne arbejde. Står der virkelig i lovgivningen at 25 timer er for meget arbejdsevne?
Det kommer an på hvad dine skånebehov er. Du skal både vurderes på hastighed og evner.

Jeg blev anbefalet at tage en snak med min psykiater omkring timeantallet og derefter ny samtale hos sagsbehandleren - og så tænker jeg, at jeg må være bedre rustet næste gang... Mon det vil være en god ide at skrive en oversigt over mine sygdomme dateret helt tilbage til spiseforstyrrelser og depression i mintidlige ungdom? Mine journaler fylder så meget, at jeg tvivler på at min sagsbehandler har mulighed for at læse dem igennem, men jeg kunne jo vedlægge dem som bilag?
Det ville være en god ide, så havde du også mulighed for at få din psykiater til at uddybe hvad han mener.

Gode råd modtages med glæde - jeg er simpelthen så desperat over at jeg ikke kan få hjælp og dybt bekymret for mine små børns skyld, som efterhånden heller ikke kan klare flere af mors nedture... Ægteskabet er jo også ved at være lidt slidt over alle de økonomiske bekymringer og vi kan ikke engang sælge huset uden tab...

Hvad pokker gør man når man reelt er hundesyg og bare ikke kan få Kommunen til at hjælpe...
Prøv at få hjælp hos din psyk. til at klarlægge dine skånebehov. Prøv at få ham til at skrive alle de ting ned der er svært for dig i dagligdagen, og hvilken betydning og konsekvenser det giver.

Mange hilsener

Bina

PS - det skal siges at jeg for nuværende er velmedicineret og at jeg i 2005 fik tilkendt revalidering - så denne mulighed er altså også prøvet...
Til Ricky M.
Ville det være muligt at oprette en § 56 og så have f.eks. 2 faste sygedage om ugen?
Såfremt dette er en mulighed, ville der også kunne være denne mulighed for dig Bina.
Håber bare ar Ricky ser spørgsmålet.

til dig
Sniffe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 23:52   #16
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Det er kun i forhold til planlagte operationer man kan bruge en § 56

Og man kan ikke bruge den til "planlagte" sygedage...


Jeg kan ikke lade være med at spekulere på om der er noget i din sag som kommunen ser, men som du ikke lægger mærke til, udover det med manglende skånehensyn...

Men du skal i hvert fald, hvis muligt have din psykiater og også gerne din læge, til at uddybe dine skånehensyn.
Jeg gætter her på at det er stress som udlæser dine nedture/depressioner, og der kan man jo sagtens skrive ned hvilke ting som udlæser din stress: mange mennesker, tidspres, manglende struktur, ja velsagtens 1000 ting, alt afhængigt hvem vi spørger...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 00:30   #17
Sniffe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Indlæg: 133
Styrke: 13
Sniffe er ny på vejen
Hej igen Ricky og Bina

Ikke fordi hele din tråd skal dreje sig om § 56, men, men, men
Ricky, kunne du ikke forklare mig hvad der så menes i § 56 stk,2.

§ 56. En arbejdsgiver kan ved aftale med en lønmodtager opnå ret til fra kommunen at få refusion med et beløb, der svarer til de sygedagpenge, som lønmodtageren har ret til fra arbejdsgiveren i de første 21 kalenderdage af sygefraværet. Refusionen kan dog højst ske med det beløb, som lønmodtageren har ret til efter § 50, stk. 2.
Stk. 2. En aftale efter stk. 1 kan indgås,
1) når lønmodtagerens sygdomsrisiko er væsentligt forøget på grund af en langvarig eller kronisk lidelse og fraværet på grund af lidelsen skønnes at medføre mindst 10 fraværsdage inden for 1 år,
2) når lønmodtageren skal indlægges eller behandles ambulant på sygehus eller tilsvarende behandlingsinstitution og indlæggelsen eller behandlingen var besluttet på ansættelsestidspunktet, eller
3) når arbejdsgiveren under det bestående arbejdsforhold allerede har udbetalt sygedagpenge eller løn i 21 kalenderdage for samme lidelse inden for de seneste 12 måneder før indlæggelsen eller behandlingen.


Jeg kan bare ikke få det til at give mening. Hvis nu Bina går til behandling hos sin psyk. Så....
Jeg tænker, hvis der heri ligger en mulighed - jamen hvorfor så ikke
Sniffe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 01:24   #18
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sniffe Se meddelelser
Hej igen Ricky og Bina

Ikke fordi hele din tråd skal dreje sig om § 56, men, men, men
Ricky, kunne du ikke forklare mig hvad der så menes i § 56 stk,2.

§ 56. En arbejdsgiver kan ved aftale med en lønmodtager opnå ret til fra kommunen at få refusion med et beløb, der svarer til de sygedagpenge, som lønmodtageren har ret til fra arbejdsgiveren i de første 21 kalenderdage af sygefraværet. Refusionen kan dog højst ske med det beløb, som lønmodtageren har ret til efter § 50, stk. 2.
Stk. 2. En aftale efter stk. 1 kan indgås,
1) når lønmodtagerens sygdomsrisiko er væsentligt forøget på grund af en langvarig eller kronisk lidelse og fraværet på grund af lidelsen skønnes at medføre mindst 10 fraværsdage inden for 1 år,
2) når lønmodtageren skal indlægges eller behandles ambulant på sygehus eller tilsvarende behandlingsinstitution og indlæggelsen eller behandlingen var besluttet på ansættelsestidspunktet, eller
3) når arbejdsgiveren under det bestående arbejdsforhold allerede har udbetalt sygedagpenge eller løn i 21 kalenderdage for samme lidelse inden for de seneste 12 måneder før indlæggelsen eller behandlingen.


Jeg kan bare ikke få det til at give mening. Hvis nu Bina går til behandling hos sin psyk. Så....
Jeg tænker, hvis der heri ligger en mulighed - jamen hvorfor så ikke
stk. 2. går på forudplanlagte behandlinger, som er overstået lige efter behandlingen, eller kort tid derefter... F.eks. en operation hvor man kan forvente tilbagevenden til arbejdet inden for kort tid, typisk ca. 2 uger.

hvis Bina, skal ind over noget i forhold til § 56, så er det stk. 1.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 02:14   #19
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hmmm, det kan undre, at der er så mange herinde der bare bruger begrebet timer, timer og timer... -for selvfølgelig kan man blive fleksjobber på 30 timer, kender endda en der arbejder 37 timer om ugen som fleksjobber...

Såå, til jer der påstår; at man IKKE kan blive fleksjobber hvis man kan arbejde over 20 timer om ugen... -vil I venligst argumenterer med det troværdige begreb som hedder: effektive arbejdstimer !!!

Tidligere har der været flere sagsmishandlere herinde, der også forsøgte at overbevise os om det umulige i, at blive visiteret til fleksjob hvis man kunne <> arbejde i over 20 timer <> og mange syge medborgere læser så dette og opgiver så efterfølgende al kamp


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 08:23   #20
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du har ret i der ikke er nogen timetal i loven
men har endnu ikke set nogen her på siden har fået fleks på 30 timer eller derover
at nogen har fået det tidligere, kan man desværre ikke bruge til ret meget.

lige som førtidspension er svært og pånær. så er fleks også blevet rigtig svært og opnår
derfor er min vurdere med 30 timer og ikke andre skånebehov
bliver det umuligt og få fleks i dag.
samt i 2012 med en ny reform, bliver det endnu sværre
tror heller kommunen tager stilling i sagen før til næste år.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afslag på førtidspension - Hjælp til afslag FTP ansøger Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 27-10-2011 12:36
bliver snart vanvittig afslag aflsag afslag mams Hjælpemidler til handicappede 36 11-07-2011 16:26
arbejdsevne ash Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 07-07-2011 10:29
Arbejdsevne: 3 timer pr. uge - afslag på pension zuza Det er da strengt ! 8 27-10-2009 16:36
Fra arbejdsevne Vim Alt det andet 2 13-08-2008 23:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension