K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-10-2006, 23:50   #11
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
RE: Til PiaB

Hej J-M....måske det var en god idè om din mand meldte sig ind i DFF....som fleksjobvisiteret kan man godt melde sig ind i en fagforening og der er ikke noget med timer der skal opspares først...det giver din mand den fordel at når lønnen skal forhandles så kan han få en med fra DFF til lønforhandlingssamtalen og dermed er han garanteret at ingen "løber" om hjørner med ham....hvis ikke han kan blive medlem af DFF, så er 3F en anden mulighed.....i min kommune er 3F med til alle lønforhandlingssamtaler for visiterede (medmindre en visiteret har en anden fagforening) også uden at den pågældende er medlem af 3F.....jeg syntes det er værd at undersøge om 3F i jeres område også yder den service.

Mvh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2006, 01:35   #12
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Til PiaB

Hej Ingrid.

Jeg vil bare lige bakke op om de andre og det de siger, og så ville jeg lige skrive et citat over fra lovgivningen om fleksjob (du får også lige et link så du kan læse hele afsnittet )

Men her er hvad der står ..

Når kommunen har givet tilbud om fleksjob, fastsættes løn og øvrige arbejdsvilkår, herunder arbejdstiden, som udgangspunkt efter de kollektive overenskomster på ansættelsesområdet, herunder efter de sociale kapitler. I ikke overenskomstdækket ansættelse skal overenskomsten på sammenlignelige områder gælde. Fastsættelse af løn og øvrige arbejdsvilkår skal ske i samarbejde med de faglige organisationer.

Der er vide rammer for den nærmere tilrettelæggelse af arbejdet, som aftales mellem arbejdsgiver og arbejdstager. Når arbejdstiden tilrettelægges, kan der herved tages hensyn til karakteren af den nedsatte arbejdsevne. Det betyder fx, at der kan tages hensyn til, at vedkommende kan have behov for hvilepauser, behov for fravær eller behov for periodevis at gå lidt ned i tid. Det skal bemærkes, at den nedsatte arbejdsevne kan manifestere sig både ved, at den pågældende ikke kan arbejde fuldt effektivt på fuld tid, og ved at den pågældende kan arbejde fuldt effektivt men da kun på nedsat tid.

og det hele kan læses på http://tinyurl.com/lz23j også finde der hvor der står Løn og arbejdsvilkår

Jeg var ikke i fagforening da jeg blev fastansat , og der er ikke overenskomst på mit arbejde, men jeg blev tilbudt at jeg kunne få HK med som er den fagforening jeg er tilknyttet til.

De ville godt nok ikke deltage da det kom til stykket, men det var ud fra at der ikke var nogen problemer, både arbejdsgiver og kommune accepterede mindstelønnen for området, og det samme gjorde jeg og da jeg ikke havde noget accinitet med og ej heller havde problemer med aftale omkring skånebehov osv, mente de ikke at det var nødvendigt.

Prøv at ring allerede på mandag til DFF og hør om de kan deltage i et møde omkring fastansættelse, ifølge loven skal de faglige afdelinger jo hjælpe .. og hvem ved kan jo være at i bare får ja med det samme også er det jo en bekymring mindre..

Hvad kommunen mener om lønnen det skal du ikke bekymre dig om, der er en lov omkring lønnen, og den overholder kommunerne selvfølgelig ellers kan de jo komme gruligt galt afsted

Jeg har selv været i praktik hvor kommune og arbejdsgiver "mente" at lønnen var 16.000 men det viste sig at være 18.000 men det var ikke noget problem, det var simpelthen bare en jobkonsulent der ikke gjorde sit arbejde ordentligt og ikke syntes at sådan noget som løn var særlig vigtigt før end at jeg blev ansat (pyt værd med fleksernes sjælefred )

Men som sagt.. undersøg det med DFF nu .. guderne skal vide at der ikke er nogen grund til at bekymre sig unødigt , bekymringer er der nok af i forvejen

MVH
Hejdien


P.S det er din jobkonsulent der skal sørge for at fagforeningen indenfor faget bliver inviteret med, men det kan altid være nyttigt at gå med livrem og seler, og kontakte dem selv også
  Besvar med citat
Gammel 07-10-2006, 14:34   #13
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
RE: Til PiaB

Hej Hejdien......dejligt at du satte det link ind......desværre tror jeg ikke at faglige organisationer altid er til stede ved fastsættelse af løn i fleksjobbet....jeg bed mest mærke i at J-M skrev at lønforhandlingsmødet var med hendes mand, arbejdsgiver, og kommunen....i det her tilfælde vil jeg tro at DFF klart ville være de bedste at have med ved forhandlingsbordet......da deres overenskomst siger 3000 kr. mere end kommunens vurdering....som fleksjobber kan vi lige så godt prøve at sælge vores arbejdskraft så dyrt som muligt....og da J-M jo har været rundt og søge....og da DFF har det "bedste" tilbud, er det oplagt, hvis man kan, at de skal med til forhandlingsbordet.....jeg er lidt forbavset over at der er så stor forskel på mindstelønnen som vicevært....og vil have det i tankerne når og hvis jeg kommer i fleksjob....tænk engang at vi også skal til at undersøge på forhånd, hvem af de faglige organisationer der vil have det bedste "tilbud" på en mindsteløn......så som du skriver....det kan betale sig at gå med livrem og seler.

J-M......jeg håber du vil skrive igen og fortælle os hvordan det kommer til at gå med lønforhandlingen.

De bedste hilsner fra Ingrid.
J-M
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2006, 21:33   #14
j-m
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2006
Indlæg: 15
Styrke: 18
j-m er ny på vejen
RE: Til PiaB

Så kom den 19. oktober endelig, og det var dagen hvor der skulle besluttes om arbejdsprøvningen skulle blive til et flexjob. Men nu har arbejdsgiveren pludselig fundet ud af at det ikke er nok med de 20 timer han er bevilliget flex til, men arbejdet kræver længere arbejdstid om ugen mener han. Så hvis ikke min mand kan klare mere end de 20 timer han er bevilliget til (og som han kan klare) så er der ikke noget flexjob. Arbejdsgivere er fuldt ud tilfreds med den arbejdsindsats der er blevet udført i de 19 dage (ja der er lavet mere end der er blevet lavet i det sidste år på de grønne områder han skulle passe). Men når det nu kom til stykket og der skulle laves en ansættelses kontrakt til flex, så blev det et spørgsmål om økonomi og timer. Arbejdsgiveren siger at det skal jo kunne betale sig for ham at ansætte en i flex ellers kunne han jo bare ansætte en i alm. arbejde. Arb. giveren vil have at min mand skal arbejde længere end de 20 timer om ugen og så står det jo bare som 20 timer om ugen, og skal skal han arbejde mere end det, for så kan det jo betale sig for ham at ansætte min mand. Så imorgen skal kommunen kontakte arb. giver igen og sætter ham det ultimatom at det er flex på 20 timer om ugen eller intet job. Og dersværre ender det nok med endnu en gang har arbejde gratis for en arbejdsgiver i en arbejdsprøvning som ikke føre til flexjob. Men det var jo endnu engang gratis arbejdskraft til en arb. giver som sikkert fra starten havde planer om ikke at ansætte når det kom til stykket. Det var så bare endnu en gang med nederlag og skuffelse............... øv øv øv øv øv øv
j-m er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2006, 22:07   #15
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Til PiaB

Hej J-M. Det er rigtig rigtig kedeligt at i har haft sådan en oplevelse.

Men, tro mig, det er som regel ikke gratis arbejdskraft til en arbejdsgiver i og med, at der skal bruges ressourcer på at sætte personen ind i arbejdsopgaverne.

Jeg håber, at arbejdsgiveren tager i mod tilbuddet, og håber du vil skrive videre om, hvad der sker.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2006, 22:18   #16
j-m
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2006
Indlæg: 15
Styrke: 18
j-m er ny på vejen
RE: Til PiaB

Hej PiaB.
Vi ved jo egentlig godt et eller andet sted at det ikke er den gratis arbejdskraft de går efter. Men hvorfor så ?? det er så skuffende gang på gang at skulle gennemgå arbejdsprøvninger med henblik på flexjob og så når det kommer til stykket så bliver det ikke til noget, selv om de roser arbejdet. Det er altid økonomien i det eller timerne der vender skuden, selvom det er oplyst kravene fra starten. Det er jo desværre ikke første gang vi oplever dette, det er faktisk 4. gang dette er sket da arbejdsprøvningsperioden er ovre, det er da simplethen opgivende.. Troen og håbet bliver bestemt ikke større af dette....
j-m er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2006, 22:54   #17
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Til PiaB

Kan udemærket godt forstå jer!!! Og bliver sgu (hov) også lidt harm, når det er man oplever som din mand, at han virkelig kæmper og så møder den form for modstand!!

jeg ved godt at det er svært, men uanset, håber jeg i kan se det positive i den ros han får, og kan bruge det til noget!!! Og så blot tænke, at det ikke er ham/jer der er noget galt med, men et arbejdsmarkedet, hvor det hele skal gå så forb...... hurtigt, og der ikke altid er plads til det sociale ansvar som enhver arbejdsgiver burde have!!!

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2006, 19:26   #18
j-m
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2006
Indlæg: 15
Styrke: 18
j-m er ny på vejen
RE: Til PiaB

Efter kommunen i fredags snakkede med arb. giveren, så vil han vist gerne have min mand i flex alligevel selv om der skal stå 20 timer om ugen ????Vi kan snart ikke finde ud af det mere??? nu er det aftalt at han forsætter med arbejdet indtil 2/11 og så skal der besluttes om han vil give ham flexjob eller ej. Hans prøvetid udløber 31/10 men arb. giver siger at vi bare kan lave en kontrakt med ansættelse fra 1/11 selv om beslutningen først skal træffes 2/11 og derfetr går der sikkert et stykke tid inden kontrakten og det økonomiske er på plads mht lønnen, kan man egentlig lave kontrakten med tilbagevirkende kraft (feks er man så overhovedet forsikret i denne periode uden arb. prøvning og uden kontrakt? Hvis han da beslutter sig for om han vil ansætte ham eller ej.. Der kan ikke gøres før 2/11 da arb. giveren er på ferie i halvanden uge nu og sagsbehandleren jo kun er på kommunen 7 timer hver torsdag, så inden sker der ikke noget som helst. Det er bare så frustrende at nu forsætter han med at arbejde indtil 2/11 og aner ikke om han er købt eller solgt.. problemet er jo også at han er så glad for dette arbejde, han er vild med arbejdsopgaverne og han føler han kan klare de fire timer om dagen med de arb. opgaver i ryggen, det er gået så godt og han har det meget bedre psykisk nu hvor han "yder" noget (det betyder meget for ham, at han for lov til at yde hvad han kan selv om hans ryg er syg), ja ihvertfald indtil i torsdags havde han det rigtig godt, lige indtil alle problemerne pludselig meldte sig. Så vi håber stadig utrolig meget at det lykkes i sidste ende. Nu kan vi bare vente og vente indtil den 2/11....
j-m er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2006, 22:16   #19
Borroe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Borroes avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2006
Lokation: Slagelse
Alder: 42
Indlæg: 174
Styrke: 19
Borroe er ny på vejen
RE: Til PiaB

Hejsa j-m

Nu skal ikke spille alt for klog, men jeg har da mine egne erfaringer.... mit nye job (som jeg blev ansat i her den 15/6) forløb sådan at jeg havde min arbejdspraktik.. Min arbejdsgiver var heller ikke helt til at finde ud af og da tiden var kommet til at hun skulle afgøre hvordan og hvorledes ja da forlængede hun praktikken med 14 dage bag min ryg.... Det var jo som det var men jeg tog straks kontakt til kommune og forlangte at afgørelsen skulle falde d. 15/6 ellers ville jeg videre i dagens tekst - jeg var super glad for arbejdet og det tager meget energi når man ikke ved om man er købt eller solgt!!!

Så kom dagen, hvor jeg regnede med at min chef gav mig et svar men hun sagde intet da jeg mødte på arbejde..... først da mine 4 timer var overstået så jeg at der lå en vagtplan og så spurgte jeg hende om det var tegn på at jeg var ansat.....

Svaret var egentlig ikke et klart ja men aftalen lød jo som den lød så jeg regnede med at den var sikker - og det var den!!! Men jeg skrev først under på papirerne omkring den 1/7 .......... men løn fik jeg udbetalt ( altså for de fjorten dage)...

Det jeg så vil frem til er at selvom din mand først skriver under d. 2/11 så kan han godt regne med en månedsløn pr. 1/12 og og ja min erfaring er at selvom kontrakten ikke er klar den 1/11 så kan man godt være ansat fra denne dato!!!!

Lønnen er mindstelønnen for den stilling din mand arbejder i, for det er det arbejdsgiveren for tilskud af!!!! så økonomien skal være i orden til første lønningdag altså d. 1/12!!!!!

Det er en utrolig svær fase af hele denne opslidende tur i gennem systemet, men hold modet oppe der er altså nogle arbejdsgivere som bakker op om fleks!! Mange er bare usikre på hvordan og hvorledes, hvad og hvorfor og derfor bakker de ud!!!
Selvom energien er ved at være brugt så kæmp - hvis din mand er så glad for det job så pres på og kæmp for at han får det!!!! stil spørgsmåltegn ved alle de tvivl og usikkerhed arbejdsgiveren har - sig til din mand at han skal prøve og få en dialog med arbejdsgiveren allerede nu (hvis han ikke er gået på ferie selvfølgelig) og spørg ham direkte, hvor I står !!!! så hvis der er nogle ting som han er usikker på at I kan hjælpe ham med at fjerne denne tvivl!!!

Ved godt det lyder som en ordentlig mundfuld men det kan gå hen og blive det værd!!!

Jeg krydser fingre og venter spændt på at høre hvordan det videre går!!!

håber det gav jer lidt positivitet og fik fjernet lidt af jeres spekulationer for nu!!!

Knus Borroe
__________________
Knus Borroe

Tænk over livet, Drøm det ej hen
Tiden der forsvandt, Kommer aldrig igen
Borroe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2006, 22:58   #20
j-m
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2006
Indlæg: 15
Styrke: 18
j-m er ny på vejen
RE: Til PiaB

Hej Borroe,
Tak for dit svar, det gav nogle ting til eftertanke og noget at bygge videre på, super at kunne komme ud med sine tanker og at der er så søde mennesker på linien som man kan henvende sig til. Vi vil kæmpe til sidste blodsdråbe, hi, men det er skisme irriterende at når man venter et svar og så intet få. Desværre er hans arb. giver taget på ferie nu og min mand står selv med biksen (ud over arb. givers datter som kan træffes hvis det er) så vi holder modet oppe med at sådan et ansvar ville han nok ikke give, hvis ikke han ville bygge videre på det her. Nu er vi bare så spændte på om han får svar den 2/11 og om det giver problemer med lønningen (tror ikke arb. giver er klar over hvad overenskomsten ligger på, tror ikke at han tror det er så meget), og så er det jo spændende om han så ansætter ham når han for det at vide..
j-m er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Endnu et spørgsmål til PiaB lone t Spørgsmål ang fleksjob 15 25-04-2007 02:42
Spørgsmål til PiaB Stella Spørgsmål ang fleksjob 1 15-10-2006 20:05
Økonomi vedr. førtidspension - TIL PIAB Guette Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 20-08-2006 13:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension