K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-10-2006, 19:32   #1
Ingr id Als
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2006
Indlæg: 1
Styrke: 0
Ingr id Als er ny på vejen
Venter på fleksjob

Jeg er ny her på siden.

Jeg er pga. konstateret fibromyalgi af min kommune blevet visiteret til Flexjob i maj 2006. Diagnosen er helt klar og derfor skal jeg ikke i arbejdsprøvning eller andre ting først.

Jeg arbejder i øjeblikket 20 timer og skal ned på 12 timer. Flexen bliver dog iforhold til fuldtid, da jeg gik ned på de 20 timer p.g.a. min sygdom
Min nuværende arbejdsplads ønsker ikke at ansætte mig på færre timer, det er for lidt for dem.
.
Jeg har været til samtale hos jobcentret og HK, men ingen ved rigtigt hvordan de skal håndtere sagen, da de siger de ikke har prøvet det før at man har et arbejde, men som ikke vil tilbyde en flex.

Det betyder, at der indtil nu ikke er sket noget i sagen og jeg bliver bare kørt længere og længere ned, da jeg har får meget arbejde. Det psykiske arbejdsmiljø samt min egen arbejdsmoral gør at jeg ikke bare kan ligge mig syg. Så der er ikke noget der hedder fritid.

HK siger at jeg ikke selv må sige op, men skal afvente et udspil fra arbejdsgiveren, men der kommer ikke noget, de har det jo godt nok, de har en arbejdskraft de er tilfreds med og har ingen juridsk grundlag for at fyre mig.

Kommunen siger at de ikke kan gøre mere, men at jeg skal snakke med jobcentret, jobcentret siger jeg skal være tålmodig og tale med kommunen. Man sidder altås 4 omkring bordet og der er ingen der vil tage initiativet.

Jeg har fuld forståelse for at det kan tage tid at finde det rigtige job, om muligt. Det jeg ikke forstår er at jeg ikke fra det tidspunkt jeg er visiteret også er beregnet til ydelsen. Det vil i første omgang sige fra de 20 til 37 timer. For det betyder jo at jo længere tid der går jo biligere slipper diverse instancer og hvilken interesse har de så i at hjælpe? Dernæst forstår jeg ikke at man så siger, OK så må du sige op og være sygemeldt for resten.

Jeg er låst fast. jeg kan ikke sige op, skidt med karantænen, men når jeg ikke reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet kan jeg ikke få understøttelse og er dermed heller ikke sygedagpengeberettiget.

I forvejen er man økonomisk belastet i form af diverse lægeordinerede behandlinger, der det sidste halve år har kostet 4.500 om måneden.

Jeg er den der må betale prisen, der er jo grund til at man er blevet godkendt, men jeg bliver kørt længere og længere ned, hvilket jo kun gør det hele værre.

Hvad gør jeg?

Hilsen Ingrid
Ingr id Als er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2006, 06:58   #2
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
RE: Venter på fleksjob

Hej Ingrid Als.....jeg håber at Pia B som er sagsformidler ser og svarer på dit indlæg, det lyder som om du er faldet i et eller andet hul...umiddelbart skulle man mene at du burde kunne få sygedagpenge, lige nu er du jo ansat i et ordinært og almindeligt job.
Det er helt vildt at du ikke kan få hjælp af din fagforening, eller af din sagsbehandler til at tackle din situation, de burde da kunne forstå....at det før eller siden vil gå galt, når du er presset til at tage flere timer end du er visiteret til....var jeg dig, ville jeg igen forsøge at tale med arbejdsgiver, fagforening og kommune....kommer du så stadigvæk ingen vegne, så ville jeg (hvis jeg var dig) kontakte en advokat med speciale i arbejdsret....for der at få et godt råd om hvordan du er stillet ved en sygemelding.
Jeg håber at du vil skrive om hvordan det kommer til at gå dig.

Mvh en anden Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2006, 09:28   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Venter på fleksjob

Hej Ingrid als.
Og velkommen til ..

Som jeg ser det og læser det du skriver, så er dit problem at du er visiteret til fleks efter den nye lov (fordi at du skriver at du ikke skal på deltid i fleks men fuldtid, som udgangspunkt)

Men det forstår jeg dog ikke, for som loven er nu (der hvor man skal dokumentere at man er ansat 20 timer pga sin sygdom) trådte først i kraft d 1-7-06 og dermed efter at du er visiteret til fleksjob ..

Det din fagforening siger lyder for mig som en værre gang vrøvl og hvor er din arbejdsgiver henne i alt det her ??

Når du er visiteret til fleks så skal du da ikke fortsætte med at arbejde 20 timer hvis dine ressourcer siger 12 timer.

Der er som jeg kan se det flere måder du kan gøre det på ....

For det første ville jeg skynde mig til min arbejdsgiver, sige til ham/hende at jeg ikke kan holde til det mere og at hvis de vil beholde mig så er jeg visiteret til fleksjob og er villig til at være der 12 timer, men i modsat fald om han/hun ikke kunne være så flinke at fyre mig ??
(Du forklare selvfølgelig din situation) evt snakker du med fagforeningen først om hvad du vil gøre og sikkere dig at de ikke vli gøre noget for at forfølge din arbejdsgiver bagefter (desuden kræver det jo også at du er intresseret i at gøre noget ved din fyring)

Du skriver også
Jeg er låst fast. jeg kan ikke sige op, skidt med karantænen, men når jeg ikke reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet kan jeg ikke få understøttelse og er dermed heller ikke sygedagpengeberettiget.

Nej men i det tilfælde vil du jo være berettiget til ledighedsydelse..

Hvad ang dine moralske skrupler over for arbejsgiver og arbejdsmarkede, så prøv at tænke over hvor din arbejdsgivers moral er henne når du beder om at blive fyret fordi du bliver kørt ned af arbejdet og din arbejdsgiver siger nej (hvis det er det de gør altså )

Så skriver du også

Jeg har fuld forståelse for at det kan tage tid at finde det rigtige job, om muligt. Det jeg ikke forstår er at jeg ikke fra det tidspunkt jeg er visiteret også er beregnet til ydelsen. Det vil i første omgang sige fra de 20 til 37 timer. For det betyder jo at jo længere tid der går jo biligere slipper diverse instancer og hvilken interesse har de så i at hjælpe? Dernæst forstår jeg ikke at man så siger, OK så må du sige op og være sygemeldt for resten.

Det forstår jeg heller ikke og jeg tror heller ikke på det, for så er det jo mere i din interesse og sige, nå jeg er visiteret til 12 timer men jeg vil gerne prøve de 20 timer og vil din arbejdsgiver ikke accpetere det, ja så vil han jo ikke have en flekser og så skal du ud og videre..

Jeg for min del fatter ikke kommunen ej heller fatter jeg jobkonsulenter eller for den sags skyld fagforeningen , det er nogle rigtig ringe rådgivere du har i det her.

Hvis andre mennesker har arbejde og bliver visiteret til fleks, så får de enten fleks på deres arbejdsplads eller de bliver fyret,,, og får et andet job og i mellemtiden får de så ledighedsydels ...

Har du noget på skrift fra kommune og fagforening og jobkonsulenter ?

Du kan snakke med din kommune sige at din arbejdsgiver ikke vil have dig i fleks og du kan ikke mere de 20 timer (snak med din læge så du har ham med indeover og at du er ved at gå ned )
Spørg kommunen hvad der sker hvis du siger op (normalt vil man komme i karentæne i tre uger fra ledighsydelse, men du har en god begrundelse til at sige op )

Også ville jeg hvis jeg var dig melde mig ind i LAFS i en hulens til fart, det kan være at de kan hjælpe dig med at samle trådene samt at jeg vil tro at det er en intressant problem stilling for dem, for den situation du er havnet i nu, vil mange andre jo komme ud for når de er ansat i 20 timer pga helbredet...

Men stadig .. du er visiteret efter de gamle regler og ikke de nye .. og når du er fleksjobber så skal du enten have et fleksjob eller ledighedsydelse mens du venter på et andet job ...

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 06-10-2006, 16:35   #4
Winther
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 56
Styrke: 19
Winther er ny på vejen
RE: Venter på fleksjob

men, hun kan da miste ledighedsydelsen ved selv at sige op, så er hun vel selvforskyldt ledig, eller hvad? Er det så kontanthjælp, så er det vel først ledighedsydelse efter 9 md ansættelse i fleksjob, og det bliver ikke nemt at få med så få timer,- spændt på hvad Pia siger....
Winther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2006, 19:58   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Venter på fleksjob

Citat:
Winther skrev:
men, hun kan da miste ledighedsydelsen ved selv at sige op, så er hun vel selvforskyldt ledig, eller hvad? Er det så kontanthjælp, så er det vel først ledighedsydelse efter 9 md ansættelse i fleksjob, og det bliver ikke nemt at få med så få timer,- spændt på hvad Pia siger....
Faren er jo netop at hun mister sin ledighedsydelse også derfor jeg ikke skriver at hun skal sige op, det ville være alt for farligt.

Og ja jeg venter også spændt på Pia, men syntes da nok at der er flere ting i det her.. hun er øjensynligt visiteret efter nye regler (tænker på at hun skriver at hun kan dokumentere at hun er på 20 timer grundet sygdom) men det er altså først den 1-7 den lov kom .

Samtidig formoder man jo at man er visiteret til fleksjob pga man ikke magter sit job, ingrid får jo også sin fleksvisitation men skal blive i sit job alligevel ?? den fatter jeg ikke .. hvorfor så fleks ..

Og mister man sin ledighedsydelse hvis man siger op fra et ordinært job (immervæk et job som gør at man bliver mere syg og som spiller ud med at meddele at man IKKE kan få lavet jobbet om til fleksjob ? )

Nej den her problem stilling er godt nok lidt underlig..

Lad os sige at man bliver syg fra arbejdet , arbejder 37 timer, jobbet kan ikke laves om til fleksjob, så er der jo ikke nogen ved deres fulde fem der vil forlange at man bliver på jobbet 37 timer om ugen indtil der dukker et fleksjob op...

Jeg syntes at både ingrids fagforening , jobkonsulent , og socialrådgiver hænger ingrid fuldstændigt til tørre i det her spørgsmål... :@


Men anbefale hende at sige op , det har jeg IKKE og håber da ikke at nogen har forstået det sådan.
Jeg ville hvis det var mig selv, melde mig syg indtil jeg blev fyret , min moral behøver ikke at være bedre end arbejdsgivers
  Besvar med citat
Gammel 15-10-2006, 20:38   #6
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Venter på fleksjob

Du skal sygemelde dig. Om du er berettiget til sygedagpenge afhænger ikke udelukkende af om du er a-kasse berettiget. Hvis du har arbejdet de sidste 13 uger og har haft 120 timers arbejde i de 13 uger, er du berettiget til sygedagpenge.

Desværre er det en problemstilling vi ofte er ude for, hvor at en person er visiteret til fleksjob, arbejdsgiver vil ikke gå ned i timeantal og vil ikke fyre. Det vi så gør, er til sidst at lukke for refusionen til arbejdsgiver (såfremt personen er sygemeldt og får løn under sygdom), så ender det som regel med en fyring. Hvis arbejdsgiveren ikke er samarbejdsvillig, kan kommunen ikke gøre noget.

Men uanset hvad, det ER VIGTIGT at du sygemelder dig, man kan så håbe at du bliver fyret. Når du så ikke længere er berettiget til sygedagpenge eller du efter fyringen siger - nu kan jeg raskmeldes og stå til rådighed for et fleksjob, så er du berettiget til ledighedsydelse.

Du må bare for alt i verden ikke sige op, for så havner du på kontanthjælp.

Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2006, 20:40   #7
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Venter på fleksjob

RETTELSE til ovenstående - det er ikke en problemstilling vi OFTE ser, det er en problemstilling vi til tider ser - men absolut ikke ofte - der var jeg lidt for hurtig på tasterne.

Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2006, 21:28   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Venter på fleksjob

Hej Pia godt at se dig igen

Og til alle, jeg vil bare lige sige at jeg har sendt problemet videre til LAFS og Ingrid er blevet bedt om at kontakte LAFS.

Der er flere ting i det som jeg ser det, for et eller andet sted så er ingrid åbenbart visiteret efter de nye regler INDEN de trådte i kraft.

Og når hun er visiteret til fleksjob så er det 37 timers lønnen der gælder hvis det er et fleksjob, og som jeg læser det (kan være mig der misforstår det)
Så arbejder ingrid videre i sit 20 timers job til sin 20 timers løn altså på ordinære vilkår, og da hun jo er fleksvisiteret ja så er hun ikke til rådighed for det ordinære markede, HELLER ikke på 20 timer.

Men som sagt jeg har skrevet til ingrid og der er folk i LAFS der gerne vil prøve at hjælpe hende, men det nok et af de tilfælde hvor en personlig snak mellem dem der skal hjælpe og den der skal hjælpes er nødvendig .

Men jeg håber og tror da at Ingrid fortæller os hvad der videre sker i hendes forløb og hendes sag
  Besvar med citat
Gammel 15-10-2006, 22:51   #9
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Venter på fleksjob

Også godt at være tilbage igen

Ked af, at jeg til tider ikke er så meget på, men har ski lidt travlt i øjeblikket - var på arbejde i fredags til kl. 19.00 og igen i dag på en højhellig søndag til kl. 18.00, men det er jo fordi vi ikke kan følge med, som i måske nok har fulgt lidt med i, i nyhederne.....

Men vi prøver og gør vores bedste. I hvert fald, er jeg ked af, at jeg ikke er her så ofte, men skal nok være her så tit som muligt, og håber i har lidt tålmodighed.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2006, 23:38   #10
Borroe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Borroes avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2006
Lokation: Slagelse
Alder: 42
Indlæg: 174
Styrke: 19
Borroe er ny på vejen
RE: Venter på fleksjob

Hejsa Pia

Dejligt du er tilbage og tag den bare med ro selvom vi godt kan virke utålmodige tiltider ja så har vi stor forståelse for hvor travlt du har og er taknemlige over at du gider bruge din fritid på os!!! Tak for det !!!

Knus Borroe

Knus Borroe
__________________
Knus Borroe

Tænk over livet, Drøm det ej hen
Tiden der forsvandt, Kommer aldrig igen
Borroe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Venter og venter og . . . . . . hobby4me Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 06-04-2011 20:29
Vikararbejde mens man venter på fleksjob... Multe Spørgsmål ang fleksjob 4 05-01-2010 00:44
Ledige venter for lang tid på fleksjob Stella Er det overhovdet til at få fleksjob? 0 22-03-2009 16:36
Venter på afklaring fleksjob/pension Chanel Spørgsmål ang fleksjob 2 28-01-2009 23:51
Venter på visitering til fleksjob Bea Din historie 13 08-02-2007 00:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension