K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-02-2011, 11:08   #1
Raadvild
Føler sig hjemme på K10
 
Raadvilds avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2010
Lokation: Odense
Alder: 67
Indlæg: 26
Styrke: 15
Raadvild er ny på vejen
Ansøge på det foreliggende ?

Hej gode mennesker

Var til såkaldt ambulant afklaring hvor jeg vist fik givet for godt et indtryk - og i øvrigt stort set talt hele min barndom igennem ( uvist af hvilke årsager)

NUvel - på trods af discusprolaps, slidgigt, modicforandringer, tinnitus, udbrændthed og angstanfald samt lettere depression OG udtalelser fra fra både egen læge og psykiater som fortæller at arbejdsevnen reelt ikke er til stede .......lykkedes det 'dem' alligevel at komme til det resultat at de nok liiige ville arbejdsprøve mig.
NU er mit spørgsmål så om det er nogen god ide for mig at søge "på det foreliggende" ?

SKal lige sige at jeg ikke ved meget om emnet - men jeg håber der sidder nogen her som ved noget om det.
Synes slet ikke jeg orker arbejdsprøvning - eller mere system overhovedet.

Ved godt det se'fø'li' kan være rimeligt svært at udtale sig om - konkret - men lidt om mulige konsekvenser ?

Bedste hilsner
Raadvild er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2011, 11:43   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis du ikke har været i arbejdsprøvning og du ikke har læge dokumentation på du ikke kan klare en.
så er chancen meget lille på §17
for den bliver sikkert indstillet negativ, hvis de gerne vil have dig ud i en arbejdesprøvning
samt lægerne skal også skrive ingen behandlingsmuligheder

husk det er kommunen som skal vurdere ens arbejdsevne
derfor en arbejdsrpøvning
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2011, 12:00   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Om det er en god ide ud fra det lidt du her fortæller er umuligt at svare på, for det kommer altså også and på hvad du har at miste, og hvordan tingene ellers ser ud i din sag.

Dog hvis din læge og psyk ikke enstemmigt har sagt at en arbejdsprøvning vil forværre din tilstand, kan du være 98% sikker på at få afslag lige meget om det er en §18 (altså kommunen) eller om de er en §17 og §17 på forandliggende.
Uden en meget tydelig arbejdsprøvning, og uden lægerne er siger at det er farligt for dig, er der altså bare ikke rigtigt nogen vej uden om til en FP, fordi systemet bygger på arbejdsevne og IKKE på diagnoser, så længe din arbejdsevne ikke er afklaret, sååå.

Jeg ser godt din læge og psyk udtaler, men det må de faktisk ikke udtale sig om, og har de skrevet det med ordet arbejdsevne, har de solgt dig til fanden, for aå er de gået ind over sagsbehendlerens (kommunens) område... en læge er IKKE udd´et til at vurdere arbejdevne, men udelukkende til at tage sig af lægelige ting, mens det er sagsbehandleren er er udd´et til at vurdere arbejdsevne, og derfor er det faktisk foreskrevet at div myndigheder bør se bort fra den slags udtalelser, hvis de står i de lægelige udtalelser.

En sådan udtalelse fra en eller flere læger, svarer til at lægen begynder og fortælle hvordan en mure skal blande sit mørtel... det aner lægen altså ikke noget om, det er ikke lægens område, men murens, eller omvendt at muren begynder og fortælle lægen at en patient har brækket et ben.

Ikke at lægerne ikke kan få skrevet at arbejdsevnen er ubetydelig, at man aldrig mere kommer til at kunne arbejde osv, det kan de godt, men de skal bruge de rigtige ord, ellers er den gal.

For at få FP skal man være HELT afklaret, arbejdsmessigt OG alle former for behandlinger der MÅSKE kan forbedre arbejdsevnen, ellers er der bare ingen FP. Man kan derimod godt fleksvisiteres uden at være helt afklaret, det sker bare ikke så tit, fordi det er billigere for kommunerne at have folk gående på en KHJ.

Konsekvenserne af at søge og få afslag... det kommer helt and på hvad der står i afslaget, og kommer and på om du vil anke et evt afslag, lige som det kommer and på hvilken ydelse du modtager nu.
Er du på KHJ, tja du kan jo ikke komme lavere end det *ss* men man kan gådt miste retten til højere/bedre ydelser. Men det kan også gå til den anden side, at man bliver fleks visiteret, fordi man er for rask til FP.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2011, 12:01   #4
Raadvild
Føler sig hjemme på K10
 
Raadvilds avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2010
Lokation: Odense
Alder: 67
Indlæg: 26
Styrke: 15
Raadvild er ny på vejen
Aha...

.... ja, en sådan erklæring om 'ikke-arbejdsprøvning' foreligger ikke.

Psykiater skriver at tilstanden er stationær og funktionsniveauet er svært nedsat -samt at - arbejdsevnen reelt ikke er til stede. Behandling vil kunne bedre livskvaliteten men som sådan ikke påvirke arbejdsevnen.

Egen læge skriver der skønnes tale om en kronisk varig tilstand som yderligere nedsætter funktionsniveauet -formentlig i svær grad.

Såe....kan godt se der vist ikke er nogen vej udenom

Tak for hurtigt svar
Raadvild er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2011, 12:04   #5
Raadvild
Føler sig hjemme på K10
 
Raadvilds avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2010
Lokation: Odense
Alder: 67
Indlæg: 26
Styrke: 15
Raadvild er ny på vejen
PS:

Må hellere tilføje jeg er sygedagpenge på 15' måned ! Men kontanthjælp er jo lavere ;-) .....det har de truet med et par gange !
Raadvild er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2011, 13:55   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Raadvild Se meddelelser
.... ja, en sådan erklæring om 'ikke-arbejdsprøvning' foreligger ikke.
Ja så ser det sort ud med at få en FP.

Hvad konsekvensen bliver er umulig at svare på for dte afhænger meget af hvad der står i afslaget.

Men jeg kan jo hurtigt regne ud at du snart falder for forlængensen af sygedagpengene, og så hedder det jo KHJ, med mindre du har udsigt til revalidering eller fleks, men umiddelbart ser det ud til at din udsigt er dårlig (uden jeg reelt ved det, det ved du bedst da du jo siddder med alle sagsagter og kan læse hvad kommunen har skrevet og vurderet)

Så hvis jeg var dig ville jeg af taktiske grunde, vente med at søge en §17 til kort før du falder vor varigheden. Der ligger en principafgørelse der siger at de IKKE må lukke for dine sygedagpenge så længe en §17 kører, OG der er søgt inden den dato du forfalder vor varigheden, dvs, i det øjeblik du bliver partshørt om lukning, søger du §17, så strækker du tiden med sygedagpenge nogle måneder.

En §17 forandliggende skal kommunen have afgjort inden for 3 måneder.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2011, 14:39   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Raadvild Se meddelelser
Må hellere tilføje jeg er sygedagpenge på 15' måned ! Men kontanthjælp er jo lavere ;-) .....det har de truet med et par gange !
Så bør du ikke søge en §17, da du ved et afslag vil ryge på kontanthjælp.

Det klogeste er nok at tage en arbejdsprøvning med, og på den måde få sat et punktum i din sag.

I en arb.prøvning bør du, så vidt du overhovedet er i stand til det, møde op hver eneste dag.
Det er bedre at møde op for at fortælle, at du har det skidt og går hjem igen end at blive hjemme og melde dig syg, da for meget fravær sædvanligvis medfører, at arb.prøvningen bliver forlænget eller ikke kan bruges.

I en arb.prøvning bør du ligeledes skrive en udførlig dagbog, som vil være din dokumentation for hvordan dit liv hænger sammen, og brug sidens søgefunktion og søg på "dagbog" og "smerteskala", så vil du finde mange gode råd, som du kan bruge når du skal i arb.prøvning.

Iøvrigt, en læge må gerne skrive, at ens arbejdsevne er nedsat til det ubetydelige ell.l., men lægen må ikke udtale sig om hvorvidt denne mener, at patienten skal have fleks eller pension, da det udelukkende er kommunen, der kan bedømme hvilke sociale ydelser en borger skal have.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2011, 23:42   #8
Raadvild
Føler sig hjemme på K10
 
Raadvilds avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2010
Lokation: Odense
Alder: 67
Indlæg: 26
Styrke: 15
Raadvild er ny på vejen
Hmmm..

....ja - kan godt se det taktiske ved at vente til 'rette tid'

Og ja, jeg må jo se at at få mig slæbt afsted ...suk, - men hvis det kan afkorte noget, ja - så er det jo vejen frem !

I øvrigt : Rigtig mange tak for gode konstruktive svar - aner ikke hvad jeg skulle gøre uden jer.
Raadvild er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2011, 01:17   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Sørg for at du bliver arbejdsprøvet i et Reva-center hvor rette fagpersonale, kan lave en bred arbejdsprøvning.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2011, 03:26   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Raadvild Se meddelelser
Må hellere tilføje jeg er sygedagpenge på 15' måned ! Men kontanthjælp er jo lavere ;-) .....det har de truet med et par gange !
Hej Raavild,

En arbejdsprøvning er, som de alle skriver, det bedste grundlag i retning mod en ftp. sag, men pas på dig selv så dit helbred ikke bliver værre heraf og gå kun til dine egne grænser herfor når du er i den.

Mht. sdp. der skal du have sat dig ind i §27 omkring punkter for forlængelse heraf når varighedsbegrænsningen udløber i 52ende uge. Du bør kunne forlænges iht. §27 stk. 2 eller pkt. 4 (den nye fra 2009, der siger at det er sikkert og vidst at du ikke kommer på de ordinære arbejdsmarked, men skal afklares mod flex eller pension).

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,


Citat:
16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«

Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.


Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125394

Hvis jeg var dig ville jeg allerede nu få talt med min sagsbehandler om forlængelses foranstaltningen så du ikke har dette at tænke på og de kan stoppe med deres trusler, hvad f... bilder de sig i reglen ind

Du bør kunne afklares på sdp. lige indtil de siger; "så nu indstiller vi dig til ftp. iht. §18", så hold ud og følg med i deres afklaring af dig arbejdsmæssigt såvel som helbredsmæssigt. Dog skal du tage varer på dig selv undervejs og ingenlunde sætte dit helbred på spil, respektér dine grænser, men lad dig ikke trues af deres trusler om kh eller opfordring til selv af søge ftp. det skal de i sidste ende gøre for dig.

Held og lykke.

EE

Sidst redigeret af Enteneller; 14-02-2011 kl. 03:35.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ansøge førtidspension jondal Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 15-12-2012 01:19
Ansøge om ferie??? Lotz01 Spørgsmål ang fleksjob 16 18-02-2012 14:39
Kan man ansøge om fp og samtidig anke sin flexjobsag?? samp Spørgsmål ang fleksjob 5 10-12-2011 11:16
hvor tit må man ansøge om ftp? mitte87 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 30-09-2011 04:17
Ansøge om førtidspension Hamselv Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 08-09-2009 12:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension