K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-08-2014, 16:11   #1
KroniskForever
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-08 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
KroniskForever er ny på vejen
Medicin - lægeskift

Min gamle læge - af den gamle skole er lige på kanten til at lukke sin praksis.

Jeg er opereret for kræft to gange og har for flere år siden ødelagt muskulaturen i mit venstre ben.

Jeg har brug for nogle gode doser mellem stærk smertestillende medicin og stesolidpræperater mod kramper.

Hos min gamle læge ringede jeg bare og sagde hvad jeg skulle have. Det kan jeg stadig. Men når det (måske snart) hører op, kastes jeg i armene på en anden læge.

Min hverdag er uden offentlig støtte og fungerer efter omstændighederne rigtigt godt. Men hvis jeg skal til at slås med en ny læge om mine medicindoser, så kan det hurtigt blive noget lort.

Jeg ved at andre som er kommet fra en læge "af gammel skole" - over til en ny praktiserende læge er blevet bedt om diverse afvænningskurser oa. Eller givet en 10 stk. pakning 2 gange om ugen.

Alt det ORKER jeg simpelthen ikke.

Ringede i dag til nogen af de nye private læger og søgte råd. De sagde, at det var et kendt problem. Han sagde også at hvis han var mig ville han samle et forråd af medicin, skifte til patientgruppe 2 (så lægen får en højere betaling for mig). Når jeg selv betalte lidt var det nemmere, at få lægen til at makke ret.

Derefter ville han "shoppe" læger. Dem som ikke imødekom mine ønsker, skulle jeg bare skifte ud. Praktiserende læger kan langt bedre lide gruppe 2 patienter, så nogle ville holde fast.

Så er der nok nogen der siger det er et misbrug osv. Well, måske - men jeg har prøvet uden painkillers og stesoer. Men mit liv er væstentligt dårligere uden. Jeg dingler ikke rundt og er skæv og påvirket. Passer mit arbejde, som jeg er god til. Gider ikke lave om på noget som går godt.

Har været rodet ind i at skulle have flexjob osv. Kørt igennem systemet med sagsbehandlere og andre der ville dirigere mig i rigtig retning. Jeg meldte mig ud og fandt det arbejde jeg kunne og det er jeg rigtigt glad for. Jeg er ved mine fulde 5 og kan selv afgøre hvad mit medicinforbrug bør være.

Er der nogle der har nogle kvikke påhit til, at få éns læge til at forstå ens behov, selv om det måske strider mod hans moral.

Evt. nogen der kender en læge som er GOD i Aalborg/syd for Aalborg. Hvis jeg flytter i gruppe 2 kan jeg selv bestemme hvor jeg vil have læge.

Takker dem der forstår )
KroniskForever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2014, 19:26   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.745
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Der er ikke noget så befriende..

Kære KroniskForever.

... som når ens lægeordineret medicin dels virker og der ingen problemer er med ordineringen.

Hvis, du gennem længere tid har overholdt dine aftaler med din gamle læge, skal der efter min mening stærke grunde til at ny læge pludselig skal lave om på det.

Jeg har et særdeles godt forhold til min læge, der har den fulde viden om hvorfor jeg får ordineret den medicin som hjælper mig.

Nøjagtig som du har jeg også spasmer og er nødsaget til at indtage Stesolid rektalt samt Morfin inj. pn.

Jeg vil ikke råde dig til alt det andet foreslået, men stille og roligt få en samtale med din nuværende læge, som skriver i din journal, hvad og hvorfor han ordinerer det.

Det vil den nye læge forstå, under normale omstændigheder.

Problemet opstår fordi Sundhedsstyrelsen har udsendt en skrivelse om skærpet tilsyn med bla sovemedicin, hvor jeg mener også Stesolid nævnes.

Jeg forstår til fulde dit problem.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 20-08-2014, 19:32   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg tænker også at vejen frem er at du deler din bekymring med din nuværende læge, og beder ham om at skrive et stykke papir til din næste læge, når han går på pension..

En ny læge vil tage langt mere hensyn til sådan en skrivelse, end hvad du forklarer.

Og hvis du når at skifte læge for mange gange, risikerer du at en ny læge opfatter det som om du shopper misbrugsmedicin, og det hjælper ikke på det..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2014, 20:14   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.745
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nej, helt korrekt..

... at begynde at lægeshoppe bliver opdaget øjeblikkeligt.

Alle læger kan se, hvis bare een læge fatter mistanke om misbrug, de har deres system som de har deres hemmelige tegn på reseptudskivning.

Man kan ikke snyde lægerne på den måde.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-08-2014, 07:56   #5
KroniskForever
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-08 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
KroniskForever er ny på vejen
Taget til efterretning

Hmm..

Er glad for indsparkene. Kan sagtens se pointen i at man ikke skal "shoppe" læge.

Må have min læge til, at begrunde meget tydeligt hvorfor han giver mig det han giver.

Mht. patient gruppe 2 - så er det vel en fordel at man helt selv kan vælge sin læge. I mit daglige virke er jeg i kontakt med mange mennesker. Og vi taler faktisk om hid og did. Måske finder jeg nogen der kender en god læge der.

Det undrer mig faktisk lidt at der ikke er flere der har haft samme problemer med deres læge/tvunget lægeskift. Findes der mon andre forums på nettet som mere specifikt omhandler min problemstilling ?
KroniskForever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2014, 08:33   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Hvis ens problemastik og begrundelse for medicinvalg og mængde er veldokumenteret i journalen vil jo ofte ikke give de problemer du frygter.

Problemet vil jo ofte opstå hvis det ikke lægefagligt kan begrundes at man skal have den medicin man selv ønsker
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2014, 08:48   #7
5dia
Elsker at være her på K10
 
5dias avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2010
Indlæg: 86
Styrke: 14
5dia er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KroniskForever Se meddelelser
Hmm..

Er glad for indsparkene. Kan sagtens se pointen i at man ikke skal "shoppe" læge.

Må have min læge til, at begrunde meget tydeligt hvorfor han giver mig det han giver.

Mht. patient gruppe 2 - så er det vel en fordel at man helt selv kan vælge sin læge. I mit daglige virke er jeg i kontakt med mange mennesker. Og vi taler faktisk om hid og did. Måske finder jeg nogen der kender en god læge der.

Det undrer mig faktisk lidt at der ikke er flere der har haft samme problemer med deres læge/tvunget lægeskift. Findes der mon andre forums på nettet som mere specifikt omhandler min problemstilling ?
Uanset hvordan du vælger den næstelæge, så er han/hun underlagt nogle retningslinjer.

Alt udskrivning af stærkt smertestillende medicin, er under skærpet opsyn, og læger der udskriver mere end normen, kommer under skærpet tilsyn, Deres autorisation er i spil.

Hvis din gamle læge har kunnet udskrive til dig uden problemer, så vil den nye sikkert også kunne gøre det.

At begynde at lægeshoppe, vil være en rigtig dårlig løsning for dig. Du skal hellere være lynhurtig til at opbygge et tæt samarbejde med din nye læge, så han/hun får mulighed for at lære dig godt at kende.

Deres kendskab til dig er nemlig afgørende for hvordan de må udskrive medicin til dig (se linket).

Ja måske skal du have en lidt tættere kontakt til din nye læge i starten, og have nogle mindre recepter, men den må du "æde". Det betaleer sig i længden.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=152319
5dia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2014, 13:13   #8
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
har haft lidt af det samme problem, fik en ny yngre læge sød men der er lige det med min migræne medicin, den skulle vi lige snakke lidt om hver gang.

så flyttede vi og skulle skifte læge igen, vagte en lidt ældre læge, og det fungere nu uden problemer, får det jeg har behov for, som hun siger nu har jeg haft migræne i så mange år, at alt andet nok er afprøvet

Jeg får 10 ampuler af 20 mg , hver gang, cirka om mdr, som min læge siger det er ikke sundt men jeg tager det ikke for sjovt
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2014, 18:16   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg ved ikke om du måske kan bruge http://www.netdoktor.dk/debat/index.shtml

Kunne ihvertfald forstille mig at det ville være det bedste sted at spørge andre..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2014, 13:14   #10
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære KroniskForever.

... som når ens lægeordineret medicin dels virker og der ingen problemer er med ordineringen.

Hvis, du gennem længere tid har overholdt dine aftaler med din gamle læge, skal der efter min mening stærke grunde til at ny læge pludselig skal lave om på det.

Jeg har et særdeles godt forhold til min læge, der har den fulde viden om hvorfor jeg får ordineret den medicin som hjælper mig.

Nøjagtig som du har jeg også spasmer og er nødsaget til at indtage Stesolid rektalt samt Morfin inj. pn.

Jeg vil ikke råde dig til alt det andet foreslået, men stille og roligt få en samtale med din nuværende læge, som skriver i din journal, hvad og hvorfor han ordinerer det.

Det vil den nye læge forstå, under normale omstændigheder.

Problemet opstår fordi Sundhedsstyrelsen har udsendt en skrivelse om skærpet tilsyn med bla sovemedicin, hvor jeg mener også Stesolid nævnes.

Jeg forstår til fulde dit problem.

Hilsen Peter
Nej, det vil en ny læge ikke bare lige forstå og de vil gladeligt lave om på recepter en tidligere læge har udskrevet, også selvom der er gode grunde for medicinen.

Jeg blev selv tvunget over i sygegruppe 2, fordi alle ledige læger i mit område sagde de ikke ville lade mig fortsætte med den medicin jeg får nu. Også selvom jeg har det rigtigt godt og et godt liv på grund af dette.

Citat:
Oprindeligt indsendt af 5dia Se meddelelser
Hvis din gamle læge har kunnet udskrive til dig uden problemer, så vil den nye sikkert også kunne gøre det.
Nej, desværre vil han/hende ikke det i mange tilfælde.

Citat:
At begynde at lægeshoppe, vil være en rigtig dårlig løsning for dig. Du skal hellere være lynhurtig til at opbygge et tæt samarbejde med din nye læge, så han/hun får mulighed for at lære dig godt at kende.

Deres kendskab til dig er nemlig afgørende for hvordan de må udskrive medicin til dig (se linket).

Ja måske skal du have en lidt tættere kontakt til din nye læge i starten, og have nogle mindre recepter, men den må du "æde". Det betaleer sig i længden.
Du får nok næppe en læge til at skifte overbevisning bare ved at han/hun "kender dig bedre". Det er da bedre at lægge kortene på bordet og få en reel udmelding fra lægen, end at risikere ens helbred (og i nogens tilfælde liv) på at gamble på at lægen skifter mening efter XXX antal tid.

Ud over det, burde lægemiddelstyrelsen blande sig uden om en del mere. Men de skal jo retfærdiggøre deres løn.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension