K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-05-2017, 13:36   #1
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Stationær - sygedagpenge - anden indsats

Kort fortalt:

Fik afslag på fleksjob og indstillet til anden indsats. Sygedagpenge stoppet fordi jeg er stationær (opfylder alle krav for at vurderes som stationær + læge bruger ordet 'stationær') og fordi man mener jeg kan nå ordinær beskæftigelse (25 timer) - selvom de også skriver:
"Målet med den almindelige beskæftigelsesfremmende indsats er råd og vejledning i forhold til at du kan blive gentilknytning til arbejdsmarkedet i ordinær beskæftigelse, herunder eventuelt fleksjob. Heri skal tages hensyn til dine helbredsmæssige udfordringer, som de er beskrevet i rehabiliteringsteamets indstilling".

Været i afklarende praktik i 15 måneder. Endte på 12 timer pr uge. Praktikken nærmest forkastet fordi:
1. De mener ikke at tolv timer er nok til at bruges som arbejdsprøvning. Men det var dét som var muligt for mig.
1. De mener praktikken udelukkende har sigtet på fleksjob.
2. noget af arbejdstiden er afviklet hjemme (efter aftale med mentor, arbejdsgiver og godkendt af sb) og derfor kan afprøvningen ikke godkendes.

Er det virkelig sandt at de kan stoppe sygedagpenge fordi jeg er stationær?

De skriver:
"Vi har desuden bemærket, at de arbejdsprøvninger/udviklingsforløb du har deltaget i dokumenterer, at du har en vis arbejdsevne. Vi finder ikke, at vi kan udelukke at du i det rette job og med den rette indsats kan øge timetallet yderligere over tid, således at du kan opnå selvforsøgelse f.eks. i et deltidsjob".

Er lidt i tvivl om hvornår man har ret sygedagpenge når de også vurderer der skal ske en indsats, som kan ende med fleksjob??

Lidt forvirret
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2017, 15:06   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Har du klaget over afslaget på fleksjob...husk du kun har 28 dage til det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2017, 15:07   #3
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Er i fuld gang med partshøring
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2017, 15:10   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hmm det vil sige at du ikke har fået et afslag endnu...altså på fleksjob..

Partshøring er jo ikke der samme som en klage...det er bare din mulighed for at blive hørt inden de træffer en afgørelse..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2017, 15:16   #5
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Hmm...
Altså jeg lavede partshøring efter rehabteams indstilling.
Herefter fik jeg at vide at min klage over sagsbehandling var sendt videre til beskæftigelsesministeriet.
Så fik jeg afslag på fleksjob som jeg er ved at gøre indsigelse i mod. Du har nok ret i at det er en klage, ikke en partshøring.
Og så skal jeg lave partshøring vdr. ophør af sygedagpenge
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2017, 06:39   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Du spørger om det er korrekt at de må standse dine sygedagpenge fordi du er stationær og svaret er ja det kan de godt under den forudsætning at de har vurderet at du ikke er berettiget til revalidering, ressourceforløb eller visitation til fleksjob eller førtidspension.
Du kan se ankestyrelsens principafgørelse omkring stationær tilstand her https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=173117

Så vidt jeg ved bruger de normalt stationær tricket når de skal standse sygedagpengene inden revurderingstidspunktet, ved revurderingstidspunktet er der efter min mening ikke noget formål med at bruge stationær påstanden.

Dengang jeg selv fik standset sygedagpengene på grund af stationær påstand, læste jeg mig frem til at ankestyrelsen skrev at man som hovedregel skal have lov til at have sygedagpenge indtil man er tilbage på det antal timer man havde inden sygemeldingen, altså medmindre man når til revurdering og der ikke vurderes at være nogen forlængelsesmuligheder der duer på en.
Men hvis man har en kronisk sygdom og erklæres stationær betyder det at du aldrig vil kunne genvinde det du havde af timer.
Hvis du blev sygemeldt på 37 timer og ved arbejdsprøvning viste en arbejdsevne på ca. 12 timer og du erklæres stationær så betyder det at det er omsonst at forsøge at bringe dig tilbage på de 37 timer.
Hvis det er omsonst at bringe dig tilbage på 37 timer så kan man standse sygedagpenge før tid hvis man samtidigt kan argumentere for at du kan blive selvforsørgende på ordinære vilkår.

Men hvis du læser principafgørelsen så kræver en standsning grundet stationær at du ikke er berettiget til fleksjob eller ressourceforløb osv. og det mener jeg ikke at din arbejdsprøvning viser når du skriver at du har vist arbejdsevne på 12 timer.

Problemet er at det er lidt en vurderingssag om du kan få fleks eller ej, nogle kommuner bruger en grænse på 25 timer mens andre bruger ca. 18,5 time.
Hvis man læser ankestyrelsens principafgørelse, så står der:
"Det var en forudsætning for fleksjob, at begrænsningen af arbejdsevnen var varig og væsentlig.
Ved vurdering af arbejdsevnen indgik både antallet af arbejdstimer og arbejdspræstationen, og vurderingen skulle ses i lyset af, at løntilskuddet ikke kunne udgøre mindre end halvdelen."

Hvis man følger reglen med at løntilskuddet mindst skal udgøre halvdelen så kræver det at du har en arbejdsevne under 18,5 timer, altså hvis du arbejder 100% effektivt.

Du holder dig jo langt under den normale grænse på de 18,5 time så jeg undrer mig over hvis de melder ud at du ikke er berettiget til fleks.

Hvis de skriver at det ikke kan udelukkes at du på sigt kan komme til at blive selvforsørgende så kan det stadigt være at de standser sygedagpenge på revurderingstidspunktet, altså de 22 uger, og giver dig et ressourceforløb eller lignende, men det behøver de ikke stationær påstanden for.

Hvis de standser i utide, altså inden revurderingstidspunktet, med påstand om stationær, så giver det ikke mening da du jo har vist en arbejdsevne på 12 timer og dermed burde være berettiget i enten fleks eller ressourceforløb eller måske revalidering, og i denne situation vil du ifølge principafgørelsen ikke leve op til reglerne for standsning i utide grundet stationær.


Med hensyn til om det er en klage eller partshøring, så fremgik det meget tydeligt i toppen af brevene fra min kommune og det er meget vigtigt at du ved om det er det ene eller det andet.

En partshøring har du typisk kun nogle få dage til at svare.
Ved en afgørelse har du 28 dage fra modtagelsen af afgørelsen til at klage.

Det fungerer på den måde at de sender dig en parthøring om at de har planlagt .... og du skal skrive din mening om det inden en bestemt frist, jeg fik en uge.
Når de har modtaget dit svar på partshøringen skal de tage en beslutning om det planlagte.
Herefter sender de dig en afgørelse i sagen og det er her du har de 28 dage til at skrive din klage.
Hvis du klager over afgørelsen, så har kommunen 4 uger til at genvurdere sagen og hvis de fastholder deres beslutning skal de videresende din sag til ankestyrelsen.

Edit:
Skriver de noget om hvad de vurderer at du efterfølgende skal leve af, mener de at du skal have ressourceforløb eller skal du søge kontanthjælp eller hvad?

Sidst redigeret af Nørd; 10-05-2017 kl. 06:43. Årsag: Tilføjelse
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2017, 11:13   #7
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Åh, men det er fordi det er en laaaang udredning. Kommunen har været forsinket i 9 måneder hvor jeg imellemtiden har ventet på rehabiliteringsmøde. Her fik jeg afslag på fleks og blev indstillet til "anden indsats" (som jeg ikke ved hvad betyder udover at jeg har fået besked om at søge kontanthjælp). Tror godt de må standse mine sygedagpenge nu hvor jeg har været til mødet og de ikke ville pege på fleks, rehab eller førtidspen.
Begrundelsen er, at de simpelthen ikke tror på det som er dokumenteret ved min 15-måneders arbejdsprøvning (har i en periode arbejdet hjemme og de hænger sig i, at man i disse timer ikke kan vide om jeg har arbejdet og under skånebehov (selvom mentor og arbejdsgiver bevidner det)). De bliver ved med at skrive at "det ikke er udelukket at jeg med den rette indsats kan nå ordinær beskæftigelse, herunder deltid".
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2017, 13:54   #8
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Det var da utroligt hvorfor politikerne overhovedet har lavet noget som hedder jobafklaringsforløb når kommunerne alligevel ikke ønsker at bruge det men i stedet henviser borgere til "anden indsats" på kontanthjælp i stedet for at bruge jobafklaringsforløbet hvor man ikke bliver ramt af ægtefældeforsørgelse, kontanthjælpsloft osv.

Du bliver nødt til at henvise til at når nu de ikke er færdige med at lave en indsats over for dig så må det blive på jobafklaringsforløb og ikke på kontanthjælp.

Jeg forstår ikke at hvis du har været hos rehabiteringsteamet som afviste et fleksjob, kom de så ikke med nogle henvisninger til hvad du bør have gennemgået inden fleksjob kan blive en realitet?
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2017, 14:01   #9
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Du har ret.

Næh, de sagde bare at det måtte jeg finde ud af med min kommende sagsbehandler. Der skal vel ske en afklarende indsats siden de skriver: "Målet med den almindelige beskæftigelsesfremmende indsats er råd og vejledning i forhold til at du kan blive gentilknytning til arbejdsmarkedet i ordinær beskæftigelse, herunder eventuelt fleksjob".
Men det skal åbenbart ske på kontanthjælp. De ville slet ikke tale om hvordan jeg kunne nå til fleksjob, fordi de er fast besluttede på at jeg kan nå deltid. Det er bare et spørgsmål om "rette job"
Jeg må prøve med denne partshøring. Fundet en del gode ting her på siden og tak for input øverst.
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2017, 14:21   #10
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Totalt selvmodsigende

Du kan ikke få fleksjob for vi regner med at du kan blive selvforsørgende på fleksjob hvis bare du får nogle samtaler.

Yes, yes, jeg vil også have en mentor så bliver jeg rask i løbet af et øjeblik

Men klart, de forsøger at forhindre dig i at komme på fleksjob, eller i det mindste at forsinke det det, ved at opfinde nye arbejdsprøvninger, måske også noget mentor "støtte".

Det er utroligt at politikerne står i tv og prædiker at syge ikke hører til på kontanthjælp mens de opfinder nye piske der kan svinges over de syge kontanthjælps modtagere.
Samtidigt sidder kommunens arbejdere med vilje og hælder flere syge over i kontanthjælpssystemet.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension