K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-01-2012, 07:21   #1
muren65
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 18
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
muren65 er ny på vejen
førtidspension

hej har et spørgsmål ang førtidspension. jeg har gået sygemeldt i 18måneder pga en skade i benet skaden er 15 år gammel og har gået sygmeldt pga af den hvert år i ca 2 måneder. jeg er murer og det belaster benet rigtig meget. så for et par år siden fik jeg beviliget en hjælper ca 15 timer om ugen til at aflaste mig.mit spørgsmål er . hvordan kan min social rådgiver sige at jeg er fuldt arbejds dygtig når jeg har og kan få en hjælper til at aflaste mig.det forstår jeg ik. andet spørgsmål er .hvis jeg søger min førtids pension og fåer afslag skal siges at jeg er understøttels berrettiget skal jeg så søge om at få dagpenge ved min a kasse selv om jeg ik er rask. der står da i loven at man skal stå til rådighed for arbejds marked og det er man da ik når man er syg. eller skal jeg ha kontanthjælp og gå 6000 kr ned i indtægt pr måned.
håber i kan hjælpe mig for kommunen fåer man ik hjælp af
vh muren 65
muren65 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 07:31   #2
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Jeg går ud fra at du får sygedagpenge nu. Hvis du søger førtidspension og får et afslag, så vil det desværre betyde, at du ryger på kontanthjælp (medmindre du har en ægtefælle, der tjener gode penge, i så fald vil du ikke kunne få kontanthjælp).
Det er kun hvis du kan raskmeldes, at du kan få dagpenge. Ellers hedder det sygemeldt på kontanthjælp.
__________________
Førtidspensionist pr. 1. februar 2012
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 10:32   #3
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Det er både ift. pension og ift. at være fuld arbejdsdygtig ikke så vigtigt, hvilket arbejde du er sygemeldt fra, men om du er uarbejdsdygtig i ethvert erhverv.
Dvs. er der arbejde, du kan varetage, som ikke er murerarbejde, og som ikke belaster benet.

Her skal der ikke kun ses på din nuværende uddannelse og erfaringer, men på ”hele arbejdsmarkedet”, herunder om du kan tage en ny uddannelse (revalidering), der tilgodeser dine skånebehov og vil kunne gøre dig selvforsørgende.

Så vi skal vide noget mere om din situation for at kunne hjælpe, hvad er lægernes vurdering, tager du medicin, hvordan fungerer din hverdag, er du arbejdsprøvet, har sagsbehandler talt om andet end raskmelding, f.eks. revalidering eller pension, hvilke er dine skånehensyn?
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 11:09   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
for at få førtidspension skal din arbejdsevne være nedsat i alle fag
så selv om du har problemer i dit fag, så betyder det ikke at du kan få FP
det kan jo være en kontor uddannelse er mere skånsomt og derved kunne arbejde i fleks

så lige ud fra det du skriver, kan jeg ikke se du er et oplagt emne til en FP
samt kommunen vil sikkert prøve en revalidering
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 11:10   #5
muren65
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 18
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
muren65 er ny på vejen
min læge har skrevet i en læge erklæring at han vil anbefale at jeg evt fik et flex job eller skånejob nej tager ik medicin lægen siger at skaden aldrig bliver bedre med alderen tværdigmod vil det nok blive være slidgigt og lign.nej jeg har ik været i arbejds prøvning det er vist efter en paragraf 17 der er søgt pension. hvis og hvis jeg fåer afslag som jeg tydelig nok gør. så er mit lod at jeg skal på kontant hjælp og gå 6000 kr ned i indtægt pr måned trods det at jeg har stået 30 år i en a kasse. men ellers mange tak for nogle rigtige gode svar
muren65 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 11:18   #6
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Jeg går ud fra du arbejder 37 timer/ugen? Hvis du så har en hjælper 15 timer/ugen, klarer du så 22 timer på egen hånd?
Hvis man kan klare at arbejde 25 timer om ugen, er der ingen hjælp fra systemet, og du vil sikkert bare få beskeden at du må nøjes med et deltidsjob så

Spørgsmålet er så om din lægelige dokumentation er sådan at du kan gå efter et fleksjob, men kommunen vil helt klart gøre hvad de kan for at bevise at du sagtens kan klare de 25 timer, så du vil stå foran en hård kamp
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 11:42   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Forlængelses muligheder på sygedp.

Hej muren65,

Hvis du ikke har søgt førtidspension iht. §17 endnu, så skal du endelig lade være da du med meget stor sikkerhed vil få afslag og som Priks skriver ryge ud af sdp. og over på kh.

Når man er i sygedagpengesystemet er der trods alt forlængelses muligheder. Jeg kan forstå at du har været på sdp. i 18 mdr. så du må være blevet forlænget allerede måske iht. §27 stk. 1 nr. 2 ? Hvor du havde hjælper i en slags praktik på egen arbejdsplads f.eks ?

Forlængelses mulighederne under §27 stk. 1 lyder som flg. og for at opnå forlængelse skal man kunne klemme sig ind under en af disse:

Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Du kan læse mere om sdp. stop på forsiden af K10: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Din afklaring skal ikke alene foregå arbejdsmæssigt, men også helbredsmæssigt og der ved jeg ikke hvor langt du er kommet. Hvad siger kommunen, er du blevet varslet omkring sdp. stop skriftligt? Hvis ja så kan/bør du klage senest 4 uger efter modtagelse.

Kan du ikke få hjælp fra din fagforening i forhold til kommunen?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 11:55   #8
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Jeg forstår faktisk ikke, du søger pension?? Ud fra hvad jeg kan læse her, får du jo nok et afslag og ender dermed på kontanthjælp.

Hvis dine sygedagpenge ikke kan forlænges, har du så i stedet overvejet at raskmelde dig til a-kasse med skånehensyn?
Og derefter få a-kassen/fagforeningen til at hjælpe med at omplacere dig til et job, du rent faktisk kan holde til.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 12:01   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
jeg havde heller ikke anbefalet en §17 på det grundlag, især ikke uden arbejdsprøvning
men sket er sket
kun du overhovdet modtage kontanthjælp
du må ikke have nogen værdi over 10000 kr

hvis man melder sig rask i A kasse, giver man kommunen ret
samt en A-kasse afklare ikke ens arbejdsevne
så man kan heller ikke få fleksjob den vej
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 12:07   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis du har søgt en 17 på det grundlag, ville jeg skynde mig at kalde den tilbage, hvis det er muligt.

Der er noget om at man har krav om oplysning af konsekvensen af at søge.. og det har du vist ikke fået..

For du får temmeligt sikkert afslag og ryger på kontanthjælp.

Du bør prøve at søge om fleks istedet gennem din sagsbehandler, for så kommer du i arbejdsprøvning - og alt efter hvad den viser, peger det på fleks eller pension..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension