K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-02-2014, 00:39   #1
Taurus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2014
Indlæg: 15
Styrke: 11
Taurus er ny på vejen
Formueregler 2014-2015 ændret ?

Hej jeg er en af dem som har en samlever der er på kontanthjælp pga sygdom.
Jeg har selv et fuldtidsarbejde.

Jeg modtager et brev fra kommunen om at folketinget har vedtaget en lov som betyder at samlevende har forsørgerpligt, og at hendes kontant hjælp vil være nedsat hvis jeg tjener over et bestemt beløb.
Der står i samme brev at formue også har betydning for kontanthjælpen, men at citat (reglerne om formue vil først få betydning fra 1. Januar 2015, da der er overgangsregler i 2014.) citat slut.

Så langt så godt jeg finder regnemaskinen frem og finder ud af at min samlever mister ca 4000 kr brutto pr måned.
Det er selvfølgelig surt, men vi har 4 børn sammen og beslutter os for at forberede os til at klare den sammen.

Så sker der det at jeg modtager et nyt brev d 29/1 ! hvor der står at kommunen skal have alle mulige oplysninger vedrørende min økonomi og nu lige pludselig står der så at HVIS I HAR FORMUE OVER 20000 BLIVER DIN SAMLEVERS YDELSE NEDSAT MED HALVDELEN AF DEN YDELSE SOM DIN SAMLEVER HAR RET TIL I 2014. ???

Det er da noget af en nyhed her 2 dage før udbetaling og kommer fuldstændigt bag på mig, ikke noget der nævnes i pressen. ???????

Det ændrer situationen fra at være træls til en direkte katestrofe.
I det at jeg har en nyere bil godt nok har jeg også et billån men ikke med pant i bilen så derfor mener kommunen at jeg har formue..
Taurus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2014, 01:14   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg ved ikke om jeg forstår dit spørgsmål...

Men kan da fortælle at de nye regler for kontanthjælpen og gensidig forsørgerpligt for samlevende i 2014 kun kører på halv kraft....sådan at de først træder fuldt i kraft i 2015...

Sådan at 2014 bliver et overgangs år hvor de "kun" trækker halvdelen af hvad de vil trække i 2015...

Du kan læse mere om denne nye gensidig forsørgerpligt for samlevende her http://forsoergerpligt.dk/

Husk at klage over det når de ændre kontanthjælpen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2014, 01:37   #3
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Taurus Se meddelelser
Det ændrer situationen fra at være træls til en direkte katestrofe.
I det at jeg har en nyere bil godt nok har jeg også et billån men ikke med pant i bilen så derfor mener kommunen at jeg har formue..
Det er en rigtig træls ... og urimelig ... situation I er kommet i.


Jeg var lige forbi:

http://www.kk.dk/da/borger/jobsoegni...lse-samlevende

... og her ser det ud til, at man ikke kan komme videre, dersom man ikke kan sætte "flueben" i alle check boksene ... de skriver bare:
Citat:
Hvis du ikke kan svare ja til alle kriterierne, vil vi ikke betragte jer som samlevende, og du vil ikke kunne gå videre med beregningen.
Stikker man dem i stedet en plade ved at afvinge alle check boksene, så kan man komme videre til beregneren ... og undervejs kommer der helt frem til resultatet slet ikke noget frem om formueforhold i den beregner.


Men ellers er det fænomen, som du og din samlever måske kommer til at banke roen ind i, når kalenderen skifter til 2015, det der klassisk betegnes for: Det sorte hul ...

Det I kan håbe på, det er enten 1) at din samlever bliver rask eller 2) reglerne bliver lavet om, inden I når skæbneåret 2015.


Det er jo helt åbenlyst for enhver, at det er urimeligt, at helt almindelige mennesker rammes så hårdt og katastrofalt som du her tilkendegiver, blot fordi den ene passer sit arbejde og den anden er blevet syg ... samtidig med at andre løber med rovet ... senest en afgående skatteminister, Jonas Dahl (SF), der er berettiget til et eftervederlag på 1,7 millioner kroner efter 46 dage i ministerstolen [1].


Note:
------
1: Jeg har andet steds skrevet om behovet for en Folkekomite til at reformere bla. sådan et område som fx urimelige eftervederlag i tråden her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=29170
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2014, 07:21   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
det virker som nogen kommuner har afskaffet ½ omgangen.

min sviger datter, skulle have kh, men fik af vide de tjente for meget min søn tjener ca.22000 mdr. jeg mente hun skulle ½ hjælp men det fik vi nej til.

nu er hun heldigvis kommet i job (læreplads) fra i dag men det bliver en maget lang mdr. for dem.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2014, 09:14   #5
Taurus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2014
Indlæg: 15
Styrke: 11
Taurus er ny på vejen
Hej.
Webmaster spørgsmålet går på at det med at formueforhold har betydning for udbetaling i 2014 (ved godt det er med halv kraft af den nedsatte ydelse) det er for mig helt nye oplysninger.
Jeg har googlet og fulgt med i pressen i månedvis for at være forberedt, men ikke set noget om at formue skulle have nogen betydning for 2014 før jeg får et brev her d 29/1.
Der må være sket en ændring i sidste øjeblik som man har holdt skjult for offentligheden ??

Det er noget der har stor betydning for min samlevers økonomi hendes ydelse bliver først nedsat til ca 10000 fra 14000 pga min løn og der efter bliver den så lige nedsat igen fra ca 10000 til 5000 kr brutto
Taurus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2014, 10:06   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
>Jeg mener IKKE at bil, må indgå i formueberegning, såfremt den bruges til arbejde.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2014, 15:03   #7
Taurus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2014
Indlæg: 15
Styrke: 11
Taurus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
>Jeg mener IKKE at bil, må indgå i formueberegning, såfremt den bruges til arbejde.

VH Popiae
Jeg er bange for at reglerne er lidt flydende på det område.

Jeg er fuldstændig afhængig af at have bil jeg bor på landet og har skæve arbejdstider.
Min bil er vurderet til 60000 kr og jeg har et billån på 50000 kr men der er ikke pant i bilen.
Påstanden er så at jeg bare kan sælge min bil og købe et billigt vrag i stedet og derfor har formue. ??

Det er bestemt ikke noget jeg har lyst til, jeg har arbejdet/knoklet hele mit liv og derfor kunne købe mig en fornuftig bil i miniklassen med diverse sikkerheds udstyr.
Nu bliver jeg tvunget af det offentlige til at sætte mine børns sikkerhed over styr ved at skulle købe en gammel bil som sikkerheds mæssig ikke lever op til dagens standard.

Jeg føler virkelig at det offentlige gør alt hvad de kan for at jeg skal smide familien ud af huset !!!
Det mærkelige er jo så bare at det klart er den dyreste løsning for kommunen.
Forhøjet kontanthjælp og børne penge boligtilskud/indskud fri børnepasning osv.
Taurus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2014, 16:12   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Hvis din bil er vurderet til 60 kkr og du skylder 50 kkr i den, er der jo kun 10 kkr i froværdi, som er formuegrænsen for een person. Tag fat i kommunen og få undersøgt lige præcis dine forhold inden du handler til ugunst for dig selv og dine.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2014, 17:35   #9
Taurus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2014
Indlæg: 15
Styrke: 11
Taurus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Hvis din bil er vurderet til 60 kkr og du skylder 50 kkr i den, er der jo kun 10 kkr i froværdi, som er formuegrænsen for een person. Tag fat i kommunen og få undersøgt lige præcis dine forhold inden du handler til ugunst for dig selv og dine.
Problemet er at kommunen er ligeglad med mit billån på 50000 kr i det der ikke er taget pant i bilen fra bankens side af.
Taurus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 10:23   #10
Taurus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2014
Indlæg: 15
Styrke: 11
Taurus er ny på vejen
Det undrede mig at der ikke var andre herinde der var blevet overrasket over at formueregler lige pludselig havde betydning for 2014 og ikke først fra 2015.

Man kan nu i dag læse i Jyllands-posten og på tv2 at kommunerne heller ikke kan finde ud af det, og håndterer det forskelligt.

Så jeg kan vel ikke være den eneste der undrer sig når nu kommunerne ikke ved hvad de skal gøre og gætter sig frem.

Overgangsregler i 2014
Der gælder særlige regler for beregningen i hele 2014. Reglen kommer først til at gælde fuldt ud i 2015, hvor din samlevers formue også vil få betydning for kontant- og uddannelseshjælpen.

Sidst redigeret af Taurus; 18-02-2014 kl. 10:48.
Taurus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension