K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-01-2017, 14:49   #1
adrianh
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2017
Indlæg: 2
Styrke: 0
adrianh er ny på vejen
Kontanthjælp/uddannelseshjælp

Hej alle sammen mit spørgsmål lyder på kan man godt læse et online studie mens man er på kontanthjælp, hvor jeg samtidigt er fuld rådig for arbejdsmarked, studerer kun i min fritid?
adrianh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2017, 15:17   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Så længe du står fuldt til rådighed for et job så burde der ikke være problemer i det...

Vil du være 100 % sikker...så skriv til kommunen og spørg ind til det...og bed om et skriftlig svar...

På denne måde vil du ikke kunne komme i problemer..

Husk at når man skriver ting til kommunen....så skal man altid bede om en kvittering på det man aflevere....sådan at man selv har dokumentation på det...

Lav evt to kopier og bed dem kvittere på den ene..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2017, 15:21   #3
adrianh
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2017
Indlæg: 2
Styrke: 0
adrianh er ny på vejen
Super, mange tak for det hurtige svar, kan det passe at unge under 25 år som ikke har en uddannelse ikke kan komme på kontanthjælp? det hævder kvinden fra kommunen som jeg har snakket med?
adrianh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2017, 17:18   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af adrianh Se meddelelser
Super, mange tak for det hurtige svar, kan det passe at unge under 25 år som ikke har en uddannelse ikke kan komme på kontanthjælp? det hævder kvinden fra kommunen som jeg har snakket med?
Man har ændret navnet af kontanthjælp for unge under 30 år der ikke har nogen uddannelse til Uddannelseshjælp, det er nok det hun mener, selv om det burde hun præcisere det i stedet for at lade som om kontanthjælp ikke findes til unge.

http://bm.dk/da/Satser%20for%202017.aspx
http://bm.dk/da/Satser%20for%202017/...seshjaelp.aspx
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2017, 13:33   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Adrianh:
Nørd har forklaret hvordan det hænger sammen, men hvis dem fra kommunen siger at du slet ikke kan få en ydelse, fordi du er under 25 år, så bed vedkommende bekræfte det til dig på skrift. Dvs sig evt at du gerne vil bede om at få den afgørelse på skrift.
For hvis de siger at du ikke kan få det, er det jo i princippet en afgørelse.
Og i forvaltningsloven:
"§ 23. Den, der har fået en afgørelse meddelt mundtligt, kan forlange at få en skriftlig begrundelse for afgørelsen, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold. En begæring herom skal fremsættes over for myndigheden inden 14 dage efter, at parten har modtaget underretning om afgørelsen.

Stk. 2. En begæring om skriftlig begrundelse efter stk. 1 skal besvares snarest muligt. Hvis begæringen ikke er besvaret inden 14 dage efter, at begæringen er modtaget af vedkommende myndighed, skal denne underrette parten om grunden hertil samt om, hvornår begæringen kan forventes besvaret."

I en skriftlig afgørelse skal der nemlig være en grundig begrundelse, med henvisning til paragraffer, og det får de ret svært ved at argumentere for.
Så hvis man beder om skriftlig afgørelse på den slags afslag der ikke er hold i, kan de godt finde på at ændre holdning til, at man pludselig godt kan få hjælp :P

Der er forresten en bekendtgørelse der uddyber rådighedsbestemmelserne:
http://www.socialjura.dk/content-sto...5-af-310-2016/

Så kan du evt se om det kan koordineres med online studie
Bare husk at hvis det her online studie er su-berettiget, så kan du ikke vælge su fra, fordi du hellere vil have uddannelseshjælp/kontanthjælp.

Og som "uddannelsesparat" som det hedder (dem under 30 år, uden uddannelse, der er klar til at starte i uddannelse under alm vilkår inden for 1 år), kan de give dig det der hedder uddannelsespålæg.
Dvs hvor de mere eller mindre siger: "hvilken uddannelse vil du starte på?" og så skal du søge ind på den.

Og hvis der er ting i bekendtgørelsen man ikke lige forstår, eller vil have uddybet, er der en vejledning til:
http://www.socialjura.dk/content-sto...-af-1310-2016/

Sig endelig til hvis du giver dig i kast med bekendtgørelsen/vejledningen, og der opstår spørgsmål. Så prøver jeg gerne på at svare så godt jeg kan

Men som Web skriver, kan det også være en god idé at vende det med kommunen. Kan være at de f.eks. synes det giver mening at lade det være en del af din aktivering eller sådan noget
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension