K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-01-2017, 17:09   #11
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hej Kroner

Mange tak for svar, det lyder godt at ventetiden tilsyneladende "kun" er 7 måneder, jeg havde regnet med noget nærmere et år.

Kan du huske hvor lang tid der gik fra kommunen fastholdt sit svar til dig og du fik bekræftelsen fra ankestyrelsen om at de havde modtaget sagen?

Søgte du aktindsigt hos ankestyrelsen?



Hej Web

Endnu en gang tak.

Ja, der er ikke andet at gøre end at kontakte ankestyrelsen i morgen og forsøge at hive et svar ud af dem.

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg mistænker lidt at kommunen måske kunne have "glemt" at sende den videre
Hvorfor skulle jeg ellers ikke have fået brev fra ankestyrelsen endnu hvis det er normalt?
På den anden side har de ellers opført sig eksemplarisk hele vejen igennem, altså undtagen det faktum at de mener at kunne beslutte at jeg er stationær imod min læges ord og også er ligeglade om jeg kan arbejde det antal timer jeg kunne for et år siden og som er det timeantal de henviser til at jeg sagtens kan klare.

Nørd
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2017, 20:37   #12
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.741
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Lovbundne frister

Kære Nørd

skal du reagerer over for, hvis de ikke overholdes.

Fra kommunen har modtaget din anke har de 4 uger til at genvurderer.

Hvis de fastholder SKAL de fremsende din anke til Ankestyrelsen, som har servicefrister. Så regn ud hvilken dato du har afsendt din anke til kommunen.

Hvis dit regnestykke viser, at kommunen ikke overholder den lovbundne frist skal du reagerer omgående.

Man taler ikke med kommunen men man skriver sammen.

Stationær eller ikke-stationær

http://www.ft.dk/samling/20151/almde...32/1639499.pdf side 20

Stationær tilstand

Af pkt. 4 i Vejledning nr. 9042 af 26. januar 2015 om sygedagpengeperioden og forlængelse fremgår, hvornår der er tale om en stationær tilstand. Lægeligt set er der tale om en helbredsmæssig stationær tilstand, når følgende tre betingelser er opfyldt:

1) den eller de behandlende læger ikke finder
behov for yderligere diagnostik,

2) lægerne vurderer, at tilstanden er fyldestgørende behandlet, og

3) der er gået den tid, lægen har angivet for, at behandlingens fulde virkning kan bedømmes.

Det, at en lidelse er stationær, og der ikke længere kan forventes en bedring i
helbredstilstanden, er ikke i alle tilfælde ensbetydende med, at arbejdsevnen ikke kan udvikles. Kun en del af den sygemeldtes arbejdsevne kan begrundes i
helbredsforholdene. Andre forhold har også betydning for arbejdsevnen, herunder blandt andet faktorer som arbejdsmarkedstilknytningen, borgerens arbejdsopgaver, personlighed, familie, netværk mv

Ref https://www.k10.dk/showthread.php?t=30476

Hvis den lovbundne frist er overskredet undersøg om din kommune har ansat en Borgerrådgiver og kontakt denne.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-01-2017, 21:47   #13
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hej Peter

Mange tak for linkene jeg skal læse dem med interesse.

Desværre har kommunen ikke nogen borgerrådgiver

Kommunen sendte mig den 5. januar et brev hvor der stod at: "Vi har vurderet din sag igen og vi skønner at du fortsat ikke er berettiget til sygedagpenge.
Din sag er derfor sendt til afgørelse i Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg."
Det brev modtog jeg ca. to uger efter at kommunen modtog min klage over afgørelsen.

Siden har jeg ikke hørt en lyd fra ankestyrelsen, I skriver at det er normalt at man hører fra ankestyrelsen når de har modtaget ens sag.

Men man formoder at når de den 5. januar skriver at de har sendt afgørelsen så betyder det at den er afsendt.

Jeg må følge Webs råd om at kontakte ankestyrelsen for at finde ud af om det er dem der smøler i at sende en bekræftelse eller om det er kommunen som har "glemt" at sende klagen videre selv om de netop skrev at den er afsendt.

Med hensyn til stationær
Ja så henviste jeg til ankestyrelsens principafgørelse https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=173117 og citerede:

"Det er en forudsætning, at den helbredsmæssige tilstand er stationær, og at det er afklaret, at den sygemeldte ikke har behov for revalidering, ressourceforløb eller visitation til fleksjob eller førtidspension."
og
"En sygemeldt kan derfor kun vurderes arbejdsdygtig på revurderingstidspunktet, hvis der foreligger tilstrækkelige oplysninger, herunder lægelige, som underbygger denne vurdering."

Jeg henviste til at der ikke er nogen læge der har kaldt mig stationær og at jeg ved partshøringenen vedhæftede et dokument fra min læge der sagde at min stresstilstand absolut ikke er stationær.

Men kommunen har to læge erklæringer, en fra i 2014 og en fra i 2016 som beskriver samme symptomer og de sammenligner og ser samme symptomer i begge, surprise det er samme 2 sygdomme ved begge sygemeldinger, og vurderer uden lægeligt udsagn at når symptomerne er ens i begge erklæringer, så er jeg naturligvis stationær.

Foruden at jeg forsøgte at råbe dem op med at jeg ikke er stationær forsøgte jeg også at forklare at jeg ikke evner at arbejde det antal timer som de henviser til da det var det antal timer jeg lige var blevet sygemeldt fra og at jeg i den periode end ikke havde energi til at kunne tage et bad.

Men kommunens sagsbehandler vidste bedre end min læge at jeg er stationær og heller ingen andre læger har udtalt det, altså evt. medmindre en lægekonsulent skulle have været inde over.
Sagsbehandleren vidste også bedre en mig hvor mange timer jeg overkommer, det uden at have set mig en eneste gang og uden at lave arbejdsprøvning på mig.

Nørd
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2017, 22:14   #14
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.741
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kommunerne bruger alle midler.....

Stationær eller ej:

Officielt findes der de retningslinjer som jeg har henvist til

Men,..... selv sclerosepatienter bliver erklæret stationær, hvis sagsbehandleren ønsker at stoppe sygedagpenge etc.

Sagens kerne er at du og andre i systemet aldrig må glemme, at det drejer sig om dokumentation og intet andet.

Man er i en retssal, hvor kun beviser kan bruges til noget.

Eneste måde er at kende til lovgivning, Bekendtgørelser og Principafgørelser, som du også har kendskab til.

Men let er det ikke. Vend tilbage med noget nyt når du har vished om Ankestyrelsen har modtaget din anke.

Ombudsmanden kræver, at al post skal afsendes samme dag, som breve er dateret.

http://www.ombudsmanden.dk/find/nyhe...ring_af_breve/

Brugt for at afkorte borgernes ankefrist på 28 dage.

Kommunen er i dag ens juridiske modpart i en social sag.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-01-2017, 23:35   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Men man formoder at når de den 5. januar skriver at de har sendt afgørelsen så betyder det at den er afsendt.

Jeg må følge Webs råd om at kontakte ankestyrelsen for at finde ud af om det er dem der smøler i at sende en bekræftelse eller om det er kommunen som har "glemt" at sende klagen videre selv om de netop skrev at den er afsendt.
Eftersom ankestyrelsen sandsynligvis vil være min. et halvt år om, at behandle din sag kan der ikke ske noget ved, at have lidt tålmodighed.

Efter de nye postregler kan et brev være længere undervejs end vi tidligere har været vant til, og ankestyrelsen skal også lige have tid til, at skrive/sende brevet til dig.

Jeg ved godt det kan være svært at bevare tålmodigheden når man venter på noget, men min erfaring er, at når ankestyrelsen har modtaget brevet fra kommunen, så sender de dig et brev hvori der også står et sagsnr., som du bedes oplyse hvis du henvender dig om sagen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2017, 10:32   #16
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Eftersom ankestyrelsen sandsynligvis vil være min. et halvt år om, at behandle din sag kan der ikke ske noget ved, at have lidt tålmodighed.

Efter de nye postregler kan et brev være længere undervejs end vi tidligere har været vant til, og ankestyrelsen skal også lige have tid til, at skrive/sende brevet til dig.

Jeg ved godt det kan være svært at bevare tålmodigheden når man venter på noget, men min erfaring er, at når ankestyrelsen har modtaget brevet fra kommunen, så sender de dig et brev hvori der også står et sagsnr., som du bedes oplyse hvis du henvender dig om sagen.
Men Vovse

Jeg synes faktisk jeg har været meget tålmodig.

Hvor lang tid synes du jeg skal jeg give dem?

Hvad så hvis det viser sig at kommunen alligevel ikke har videresendt klagen?

Den tid jeg tålmodigt venter nu skal i givet fald lægges oven i ankestyrelsens sagsbehandling på 7-8 måneder hvis det viser sig at kommunen ikke har sendt klagen videre.

I ventetiden skal jeg tålmodigt leve som hjemløs og uden andet at leve af end min opsparing, da kommunen med denne beslutning har sørget for at tage min indtægt er jeg nemlig i gang med at gøre lejligheden i stand så den kan opsiges, jeg har simpelthen ikke råd til den uden indtægt.

Desuden undrer det mig at hvis gamle fru Hansen nådigst skal have tilladelse til ikke at bruge digital post.
Så kan vel ikke være rigtigt ankestyrelsen stadigt bruger papir breve ??


Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Eneste måde er at kende til lovgivning, Bekendtgørelser og Principafgørelser, som du også har kendskab til.
Jeg har heldigvis læst med her på siden i nogle år nu og er derfor forberedt på lidt af hver fra kommunens side.
Måske er jeg endda blevet lidt vel paranoid og mistror det mindste skridt kommunen udfører.

Sidst redigeret af Nørd; 16-01-2017 kl. 11:06.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2017, 11:03   #17
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Fik ringet til ankestyrelsen og jeg havde faktisk gjort kommunen uret, de havde sendt sagen videre til ankestyrelsen samme dato som de skrev til mig.

Ankestyrelsen sender mig bare først brevet når de har indhentet sagens agter før de sender mig et brev, så kommunen har åbenbart ikke sendt alt med.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2017, 23:36   #18
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Hvad så hvis det viser sig at kommunen alligevel ikke har videresendt klagen?

Den tid jeg tålmodigt venter nu skal i givet fald lægges oven i ankestyrelsens sagsbehandling på 7-8 måneder hvis det viser sig at kommunen ikke har sendt klagen videre.
Det finder du ud af ved, at bede om aktindsigt hos kommunen:

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Mon ikke det kan ses i en aktindsigt hos kommunen, om de har sendt den.
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Fik ringet til ankestyrelsen og jeg havde faktisk gjort kommunen uret, de havde sendt sagen videre til ankestyrelsen samme dato som de skrev til mig.

Ankestyrelsen sender mig bare først brevet når de har indhentet sagens agter før de sender mig et brev, så kommunen har åbenbart ikke sendt alt med.
Super du fandt ud af det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2017, 02:12   #19
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Husk at bede om aktindsigt hos Ankestyrelsen når de har indhentet akterne...så du kan se om alt er sendt med...

Det sker at alt ikke er med...så hellere være på den sikre side...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2017, 11:21   #20
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hej Vovse og Web

Tak for jeres svar.

Det gave en hel del ro at vide at sagen i det mindste er sendt videre, selv om jeg nu skal gå i mange måneder og spekulere om jeg får medhold eller ej fordi jeg har lavet fejl i min klage.

Jeg husker at have læst i andre tråde om at man ved en aktindsigt bør modtage en slags liste som opremser hvad der skal findes i sagen, kan I huske hvad den kaldes?
Jeg tænkte at anmode om en sidste aktindsigt hos kommunen og denne gang anmode om den manglende liste.

Web, det er min plan at søge aktindsigt i ankestyrelsen hurtigst muligt, bruger man samme blanket som til kommunen og sender den til deres mail adresse?

Nørd
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension