K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-12-2016, 15:46   #1
_René_
Søger støtte & vejledning
 
Tilmeldingsdato: 18-08 2013
Lokation: København
Indlæg: 61
Styrke: 11
_René_ er ny på vejen
Kontanthjælp til og fra mv.

Jeg søger en eller flere kvikkerter, som kan hjælpe med følgende, så jeg ikke få forklaret noget forkert til min kone

Når min kone modtager sin permanente opholdstilladelse, vil hun så kunne få kontanthjælp?

I givet fald hvor meget? (vores indtægt er 16.000 fra svagelighedspension, ingen formue)

Hvis min kone kommer til at modtage kontanthjælp og hun efter 6 måneder vil besøge sin familie i USA, så vil hun selvfølgelig ikke kunne modtage kontanthjælp i mens hun er der ovre. Kan hun melde sig fra til kontanthjælp og til igen når hun kommer retur?


Tak for hjælpen.
_René_ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2016, 15:50   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
For at få kh, skal man have opholdt sig i dk i 7 af de sidste 8 år.
Ellers hedder det integrationsydelse.

Hvor meget hun så kan få, kommer an på:
Hvor meget ville du få hvis du var på kh? (Er du over eller under 30 år? Har du børn under 18 år?)
Hendes sats: er hun forsørger eller ej? (dvs har børn under 18 år?)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2016, 16:03   #3
_René_
Søger støtte & vejledning
 
Tilmeldingsdato: 18-08 2013
Lokation: København
Indlæg: 61
Styrke: 11
_René_ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
For at få kh, skal man have opholdt sig i dk i 7 af de sidste 8 år.
Ellers hedder det integrationsydelse.

Hvor meget hun så kan få, kommer an på:
Hvor meget ville du få hvis du var på kh? (Er du over eller under 30 år? Har du børn under 18 år?)
Hendes sats: er hun forsørger eller ej? (dvs har børn under 18 år?)
Okay, så var det da godt jeg spurgte først...

Jamen situationen er den, at jeg er 35 og min kone er 40 år. Vi er kun os to. Og som skrevet, modtager jeg ca. 16.000 før skat i svagelighedspension.
_René_ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2016, 16:13   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hendes integrationsydelse vil så før modregning af din indtægt, være 6106 kr (jeg skriver 2017 satser, da vi er så tæt på 2017).
Hun vil kunne få et dansktillæg, hvis hun opfylder kravet for det. Det er på 1.517 kr.
Jeg er ikke så meget inde i de tests, men der står ang dansktillæg:
"som har bestået Prøve i Dansk 2, jf. § 9, stk. 1, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., eller FVU læsning trin 2, jf. lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, eller tilsvarende eller højere prøve i dansk, jf. dog stk. 6. "

Hvis du var på kh ville du få 11.143 kr før skat. Med 16000 kr før skat, tjener du derfor 4857 kr "for meget". Det beløb trækkes i din kones ydelse.

Alle tal er før skat.

Ang ophold i udlandet uden ret til ferie:
Man har som sådan ikke ret til det. Så det er lidt forskelligt hvordan kommunerne gør det.
Nogen siger at man skal søge forfra når man kommer hjem.
Nogen siger at man bare skal møde op på jobcentret når man kommer hjem, og så "starter" de ens ydelse igen (selvfølgelig minus de dage man var i udlandet).

Jeg ved ikke om der er særlige regler for at tage til udlandet, hvis man har permanent opholdstilladelse. Så det skal i lige undersøge også. Den lovgivning har jeg slet ikke sat mig ind i
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2016, 16:26   #5
_René_
Søger støtte & vejledning
 
Tilmeldingsdato: 18-08 2013
Lokation: København
Indlæg: 61
Styrke: 11
_René_ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Hendes integrationsydelse vil så før modregning af din indtægt, være 6106 kr (jeg skriver 2017 satser, da vi er så tæt på 2017).
Hun vil kunne få et dansktillæg, hvis hun opfylder kravet for det. Det er på 1.517 kr.
Jeg er ikke så meget inde i de tests, men der står ang dansktillæg:
"som har bestået Prøve i Dansk 2, jf. § 9, stk. 1, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., eller FVU læsning trin 2, jf. lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, eller tilsvarende eller højere prøve i dansk, jf. dog stk. 6. "

Hvis du var på kh ville du få 11.143 kr før skat. Med 16000 kr før skat, tjener du derfor 4857 kr "for meget". Det beløb trækkes i din kones ydelse.

Alle tal er før skat.

Ang ophold i udlandet uden ret til ferie:
Man har som sådan ikke ret til det. Så det er lidt forskelligt hvordan kommunerne gør det.
Nogen siger at man skal søge forfra når man kommer hjem.
Nogen siger at man bare skal møde op på jobcentret når man kommer hjem, og så "starter" de ens ydelse igen (selvfølgelig minus de dage man var i udlandet).

Jeg ved ikke om der er særlige regler for at tage til udlandet, hvis man har permanent opholdstilladelse. Så det skal i lige undersøge også. Den lovgivning har jeg slet ikke sat mig ind i
Sikke en fin forklaring.

Så ud fra det du skriver, vil det ca. ende op i 2000 kr. i ydelse hun kan få før skat.

Overgår man fra integrationsydelse til kontanthjælp når man har været her i de 7 år?

Vil der være nogen fordel i, ikke at søge integrationsydelsen for så at søge kontanthjælpen senere, når man opfylder betingelserne?
_René_ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2016, 16:34   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Tak

Omkring 1200 hvis hun ikke er berettiget til dansktillæg, omkring 2700 hvis hun ER berettiget til dansktillægget.
Husk at som ægtepar, kan du overtage hendes fradrag. Kan ikke huske om man kun kan hvis hun slet ikke bruger det, eller man også kan hvis hun ikke bruger det hele.
Men det er skat man skal få ordnet det ved

Ja, det gør man

Nej, tværtimod.
For at være berettiget til kh/integrationsydelse, skal der være en "social begivenhed". Hvis hun så venter flere år med at søge kh, så vil de mene at der ikke er nogen social begivenhed, der giver grund til at pludselig skulle have behov for kh.

Jeg ved faktisk ikke hvornår man bliver berettiget til integrationsydelse/kh når man kommer til landet.

Aktivloven:
"§ 3. Enhver, der opholder sig lovligt her i landet, har ret til hjælp efter denne lov.

Stk. 2. For at få vedvarende hjælp til forsørgelse skal modtageren

1) være dansk statsborger,

2) være statsborger i en EU/EØS-medlemsstat eller familiemedlem til en sådan og være berettiget til ophold efter fællesskabsretlige regler eller

3) være omfattet af en aftale efter § 4.

Stk. 3. Hjælp til forsørgelse anses for vedvarende, hvis den er ydet i mere end ½ år eller må påregnes at ville vare mere end ½ år.

Stk. 4. Hvis en udlænding, der ikke er omfattet af stk. 2, nr. 2 eller 3, får behov for vedvarende hjælp, afgør Udlændingestyrelsen, om udlændingen skal hjemsendes. Udlændingestyrelsen kan dog ikke træffe afgørelse om hjemsendelse efter denne lov, hvis udlændingen med henblik på varigt ophold lovligt har boet her i landet i mere end de sidste 7 år. For udlændinge, der har været omfattet af integrationsloven og ikke har fået tidsubegrænset opholdstilladelse, regnes 7-års-fristen i 2. pkt. først fra det tidspunkt, hvor introduktionsperioden er afsluttet. "

Så synes i skal prøve at undersøge om hun måske allerede er berettiget
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2016, 16:45   #7
_René_
Søger støtte & vejledning
 
Tilmeldingsdato: 18-08 2013
Lokation: København
Indlæg: 61
Styrke: 11
_René_ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Tak

Omkring 1200 hvis hun ikke er berettiget til dansktillæg, omkring 2700 hvis hun ER berettiget til dansktillægget.
Husk at som ægtepar, kan du overtage hendes fradrag. Kan ikke huske om man kun kan hvis hun slet ikke bruger det, eller man også kan hvis hun ikke bruger det hele.
Men det er skat man skal få ordnet det ved

Ja, det gør man

Nej, tværtimod.
For at være berettiget til kh/integrationsydelse, skal der være en "social begivenhed". Hvis hun så venter flere år med at søge kh, så vil de mene at der ikke er nogen social begivenhed, der giver grund til at pludselig skulle have behov for kh.

Jeg ved faktisk ikke hvornår man bliver berettiget til integrationsydelse/kh når man kommer til landet.

Aktivloven:
"§ 3. Enhver, der opholder sig lovligt her i landet, har ret til hjælp efter denne lov.

Stk. 2. For at få vedvarende hjælp til forsørgelse skal modtageren

1) være dansk statsborger,

2) være statsborger i en EU/EØS-medlemsstat eller familiemedlem til en sådan og være berettiget til ophold efter fællesskabsretlige regler eller

3) være omfattet af en aftale efter § 4.

Stk. 3. Hjælp til forsørgelse anses for vedvarende, hvis den er ydet i mere end ½ år eller må påregnes at ville vare mere end ½ år.

Stk. 4. Hvis en udlænding, der ikke er omfattet af stk. 2, nr. 2 eller 3, får behov for vedvarende hjælp, afgør Udlændingestyrelsen, om udlændingen skal hjemsendes. Udlændingestyrelsen kan dog ikke træffe afgørelse om hjemsendelse efter denne lov, hvis udlændingen med henblik på varigt ophold lovligt har boet her i landet i mere end de sidste 7 år. For udlændinge, der har været omfattet af integrationsloven og ikke har fået tidsubegrænset opholdstilladelse, regnes 7-års-fristen i 2. pkt. først fra det tidspunkt, hvor introduktionsperioden er afsluttet. "

Så synes i skal prøve at undersøge om hun måske allerede er berettiget
1200 kr. fy for helved, det er da også en slags penge.

Jeg tror ikke, at vi skal foretages os noget før, at hun har fået sin permanente opholdstilladelse efter de 5 år i DK. Jeg mindes at have skrevet under på, at jeg kan forsørge de første 5 år, da hun fik den midlertidige opholdstillades

1200 kr. ca. på integrationsydelse. Hvor meget vil det ca. være, hvis det var kontanthjælp?
_René_ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2016, 16:51   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ah ja, det har jeg vidst hørt noget om.

Den principafgørelse ang social begivenhed:
"Baggrund for at behandle sagen

Antaget for at afklare, hvorvidt en person, der er samlevende med ægtefællen, kan få ret til kontanthjælp, når ægtefællerne i en længere periode har levet af ægtefællens førtidspension."

"Det er derfor ikke en social begivenhed, at ægtefællen, som i flere år har forsørget familien med sin pension, meddeler, at han ikke længere vil det. Det er heller ikke en social begivenhed, at ægteparret flytter fra en adresse til en anden i samme region. Der er ikke sket ændringer i forholdene, når ægteparret fortsat bor sammen, og ansøger ikke har søgt om at ophæve samlivet gennem separation eller skilsmisse."

"En borger havde ikke ret til hjælp til forsørgelsen, fordi hun og ægtefællen havde indrettet sig på at leve af mandens pension.

Borgeren og ægtefællen havde i flere år levet af ægtefællens pension, da hun ansøgte kommunen om hjælp til forsørgelsen. På ansøgningstidspunktet havde borgeren således ikke været ude for ændringer i sine forhold, der bevirkede, at hun ikke havde mulighed for at skaffe sig det nødvendige til forsørgelsen."

Stykkerne er citeret fra denne:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153697

Spørgsmålet er om det er det samme i dette tilfælde, worst case så er det.

---

Hvis hun fik kh ville det være 11.143 kr før skat, minus de 4857 kr du tjener "for meget". Så omkring 6300 kr før skat.

Men hvis de mener at hun ikke opfylder det med "social begivenhed", så er hun hverken berettiget til integrationsydelse eller kh.

Den paragraf principafgørelsen handler om er nemlig denne:
"§ 11. Kommunen yder hjælp i form af integrationsydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få hjælpen,

1) at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form af sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør,

2) at ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og

3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser. "
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2016, 16:54   #9
_René_
Søger støtte & vejledning
 
Tilmeldingsdato: 18-08 2013
Lokation: København
Indlæg: 61
Styrke: 11
_René_ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Ah ja, det har jeg vidst hørt noget om.

Den principafgørelse ang social begivenhed:
"Baggrund for at behandle sagen

Antaget for at afklare, hvorvidt en person, der er samlevende med ægtefællen, kan få ret til kontanthjælp, når ægtefællerne i en længere periode har levet af ægtefællens førtidspension."

"Det er derfor ikke en social begivenhed, at ægtefællen, som i flere år har forsørget familien med sin pension, meddeler, at han ikke længere vil det. Det er heller ikke en social begivenhed, at ægteparret flytter fra en adresse til en anden i samme region. Der er ikke sket ændringer i forholdene, når ægteparret fortsat bor sammen, og ansøger ikke har søgt om at ophæve samlivet gennem separation eller skilsmisse."

"En borger havde ikke ret til hjælp til forsørgelsen, fordi hun og ægtefællen havde indrettet sig på at leve af mandens pension.

Borgeren og ægtefællen havde i flere år levet af ægtefællens pension, da hun ansøgte kommunen om hjælp til forsørgelsen. På ansøgningstidspunktet havde borgeren således ikke været ude for ændringer i sine forhold, der bevirkede, at hun ikke havde mulighed for at skaffe sig det nødvendige til forsørgelsen."

Stykkerne er citeret fra denne:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153697

Spørgsmålet er om det er det samme i dette tilfælde, worst case så er det.

---

Hvis hun fik kh ville det være 11.143 kr før skat, minus de 4857 kr du tjener "for meget". Så omkring 6300 kr før skat.

Men hvis de mener at hun ikke opfylder det med "social begivenhed", så er hun hverken berettiget til integrationsydelse eller kh.

Den paragraf principafgørelsen handler om er nemlig denne:
"§ 11. Kommunen yder hjælp i form af integrationsydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få hjælpen,

1) at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form af sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør,

2) at ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og

3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser. "
Okay. Jeg blev noget klogere. Tak for hjælpen.
_René_ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2016, 16:56   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Men hvis hun kommer i arbejde, og bliver fyret fra det arbejde, så er arbejdsløsheden en social begivenhed, der kan gøre hende berettiget til en ydelse
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension