K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-11-2016, 12:12   #1
heidi kastrup
Afhængigheds tegn af K10
 
heidi kastrups avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-03 2011
Lokation: Brønderslev
Alder: 49
Indlæg: 381
Styrke: 14
heidi kastrup er ny på vejen
Angry ressourceforløb/jobafklarring

Jeg sidder med som bisidder for en pige på 32 som for 5 år siden fik en blodprop i hjernen. Hun var lang tid om at indse hvor store hendes følger af denne var, da de ikke er synlige... Hun har kæmpet for at vende tilbage til eget job som kontorassistent på universitetet, - hun havde et helt år hvor det bare gik mere og mere ned ad bakke, og blev færre og færre timer ... Hun kæmper med lydfølsomhed, svært ved at lære nyt, bliver meget hurtigt stresset over at hun synes hun burde nå mere end hun kan - hun blev fritaget for at tage telefoner, modtage mail direkte, da det stressede hende at skulle hoppe fra emne til emne, hun har kronisk hovedpine med flere anfald af migræne når hun er presset, hun er ekstremt træt, sover meget dårligt, kan intet overskue. og sidst men ikke mindst er hun enemor til en dreng på 10 der har nogle udfordringer, så hun skal være på når han kommer hjem fra skole.
efter det første år kom hun på smerteklinik og prøvede medicin af - uden det store held.
Har siden været 4 forskellige steder henne i praktik som alle er blevet stoppet før tid, da hun går helt ned på det - selv med kun 2 x 1.5 time bliver hun så stresset, hovedpinen stiger, og hun kan bare ikke hænge sammen...
sidste praktik var det stedet der valgte at indkalde og sige at de ikke turde tage ansvaret længere, da det gik den forkerte vej selv om de tog alle de skånehensyn de kunne.
Hun blev bevilliget ressourceforløb for et år siden, og vi havde håbet at det kunne skabe lidt ro... men nej skiftende sagsbehandlere som jagter hende konstant...
Efter sidste praktik skulle hun deltage i et forløb ved en psykolog - hun har kun kunnet magte at møde op 2 ud af 8 gange. de 2 gange hun var der lagde hun i sengen med influenza symptomer i 3 dage bagefter. Vi har så været indkaldt til møde hvor der blev kørt hårdt på at hun ikke havde fulgt det de havde sat igang. Det kunne hun jo kun beklage, og fortælle hvorfor. Straks så blev alt lavet om til at det var psykisk - tiltrods for at læge ikke mener der er noget, men at det skyldes blodproppen og stress. så nu vil de stoppe ressourceforløbet da hun pt ikke magter at starte ny praktik da hun slet ikke er ovenpå efter den sidste...og så kan hun søge kontanthjælp..
Vi overvejer meget om vi skal søge førtidspensionen på det foreliggende ... men de bliver ved med at køre å at når hun ikke kan færdiggøre en praktik har de jo ikke noget at vurdere udfra.... men for pokker hun kan netop ikke færdiggøre da presset er større end hun magter...
Gode råd modtages - vi skal aflevere partshørring iforhold til stop af ressourceforløb i morgen torsdag...
heidi kastrup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2016, 23:13   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det er nok begrænset hvad jeg kan bidrage med, men jeg tænker, at i måske kan have gavn af Hjernesagen ell.l.

Min bror på 55 år fik 2 blodpropper i hjernen i januar 2016, han er hårdt ramt på højre hånd og talen. Jeg fungerer som hans kontaktperson til flere instanser, og er med som bisidder.

Min bror bor midt på Sjælland, og kommunen benytter Hjernens hus i Slagelse til, at stå for etablering af arbejdsprøvning m.m. Og det er tydeligt, at hans kontaktperson ved hvad det handler om.

Min umiddelbare tanke er, at i skal have indhentet/udarbejdet noget materiale om de følger hun har af hendes blodprop.
Prøv først at tjekke om der allerede ligger noget. Snak med hendes læge, om han har noget liggende, og ellers om hvordan i får lavet de rette undersøgelser.

Har hun været i nogen form for genoptræning, så ligger der muligvis noget der.

I skal betragte det som en "erhvervet hjerneskade", og søge oplysninger derudfra.

Jeg har ikke noget kendskab til Hjernesagen overhovedet, men jeg kunne forestille mig, at det kunne være et godt sted at starte.

Som jeg forstår det du skriver, så får jeg indtryk af, at hendes kommune ikke forstår hvad de har med at gøre, nemlig en erhvervet hjerneskade. Det ville klæde dem, om de sendte hende til nogen der havde kendskab til den form for hjerneskade.

Jeg har prøvet at google "hjerneskade brønderslev" (jeg kan se du er fra Brønderslev), prøv at se om i kan bruge noget af dette:
http://www.bronderslev.dk/Borger/Han...dinatorer.aspx
https://hjerneskadet.dk/om-hjerneskader/
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2016, 19:46   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvad siger lægen? hvorfor tager psykolog forløbet sådan på hende? er det fordi han kommer for tæt på, så er det jo et behov hun har eller er det noget fysisk, transport eller lign.

så længe hun ikke har de lægepapir psykologen måske kan give hende, vil de nok bare sende hende retur ved en pensions sag.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2016, 21:29   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Mit råd, som det første der skal gøres....

Kære Heidi Kastrup

Gå ikke i panik over det lange råd, tag det roligt og begynd fra en ende af.

Hvis du vil hjælpe den handicappede moder...

Søg aktindsigt ved alle: læger, hospitaler, klinikker, psykolog, evt fysioterapi og kommunen.

Kun fysiske møder med kommunen der er tvunget ellers foregår alt på skrift.

Man taler ikke med kommunen man skriver sammen.

Kommunen er ens modpart og tydeligvis findes der 2 modsat rettet interesser.

Aktindsigt

http://www.k10.dk/index.php?pageid=aktindsigt

Nævn, at der også forventes udleveret "Journallisten" (ref Ombudsmanden) som er en master, der gør det let at overskue om der mangler væsentlige oplysninger i aktindsigten og om kommunen har overholdt sin "Notatpligt" etc

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30401

Jeg håber for den unge moder, at du har overskud til at fortsætte din hjælp fremover. Det er vigtigt at forstå:

Holde følelserne uden af sagen.

Kun beviser og dokumentation er gældende, som jo bruges i sidste ende som materiale der skal afstedkomme en afgørelse. Hvis der mangler væsentlige oplysninger bliver afgørelsen naturligvis forkert.

VIGTIGT:

Når journalerne fra evt hospital ankommer inden 10 kalenderdage skal der bemærkes hvilket sprog speciallægerne bruger: Er patienten "stationær" eller "ikke-stationær"?

Forvent aldrig, at omgivelserne har den mindste viden om konsekvensen af en hjerneskade.

https://hjerneskadet.dk/om-hjerneska...ning-og-rehab/

Handicappede mennesker har ret til SKÆRPET vejledning af kommunen.

Undersøg om moderens kommunen har ansat en "Borgerrådgiver"

Hvilken tilbud har moderen fået tilbudt?

En hjerneskade skal tilbydes hurtig genoptræning

https://hjerneskadet.dk/om-hjerneska...ning-og-rehab/

Jeg forventer, at moderen har været indlagt på hospital og dermed modtaget en GOP, Genoptræningsplan før udskrivning, der er udarbejdet sammen med patienten og lægerne, hvis lægerne mener der skal genoptræning til. Kommunen får meddelelse om dette, der giver vederlagsfri behandling, så længe man er "hospitals-patient"

Hvilke behandlinger er der indtil nu, modtaget?

Hvis, så er det vigtigt at vide på, hvilket niveau der efter lægens skøn skal bevilges:

https://www.sst.dk/da/sygdom-og-beha...9E44D417C.ashx

Læs "indholds" oversigten

Ingen skal findes sig i det du beskriver, hvor uvidende sagsbehandlere, sagsformidlere eller i bedste fald en socialrådgiver tydeligvis ikke forstår hvad de har med at gøre.

Her kunne det tænkes, at det er Jobcenteret der sagsbehandler, hvilket de i dag kan sagsbehandle helt til førtidspension.

Jobkonsulenter har i den grad været uden uddannelse, som er skræmmende.

Som bisidder fornemmer du, at det er et enormt arbejde der skal lægges i hjælpen til en hjerneskadet.

Du nævner muligheden for at søge førtidspension.

Man søger ALDRIG førtidspension før man har modtaget 100% aktindsigt fra ALLE 100% som patienten har været i berøring med. Alle har pligt til at føre journal over den enkelte patient, herunder fysioterapien, som ikke bare skal være et notat om man er mødt op til behandlingen

Beslutter man at søge førtidspension skal det være iht § 17, på det foreliggende grundlag. Her har kommunen så 3 måneder til at behandle sagen til afgørelse.

Visitations*retningslinjer på hjerneskade*området Sundhedsstyrelsen.

https://www.sst.dk/da/sygdom-og-beha...skade_omraadet

Hvad siger du, som bisidder, til dette mit foreløbige råd?

Hilsen Peter

PS hvad Vovse henviser til http://www.bronderslev.dk/Borger/Han...dinatorer.aspx har vel været i spil?

Brønderslev kommune har ikke ansat en Borgerrådgiver.

Brønderslev kommune har tilsyneladende ikke overholdt Retssikkerhedslovens § 3 stk.2 ved at kommunalbestyrelsen skal vedtage og offentliggøres deres sagsbehandlingstider til afgørelse. Det tager jeg mig af!!!!

http://www.bronderslev.dk/Politik/Po...arfrister.aspx

Mail til Brønderslev kommune:

Kære Brønderslev kommune, rette vedkommende gerne borgmesteren med kommunalbestyrelsen

VEDR.: Sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens § 3 stk.2

Jeg har forgæves forsøgt at finde kommunalbestyrelsens vedtagne og offentliggjorte sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens § 3 stk.2 som skal offentliggøres inden for alle sociale områder, hvor der falder en kommunal afgørelse og dermed en ankemulighed.

Selv meget korte frister skal offentliggøres, således at borgeren på forhånd har mulighed for at kende sin sagsbehandlingstid til afgørelse, uopfordret, uden kontakt til kommunen.

Det eneste det har været mig muligt at finde er følgende ulovlige oplysning til borgerne: http://www.bronderslev.dk/Politik/Po...arfrister.aspx

"Når vi har modtaget en henvendelse fra dig, svarer vi inden 8 arbejdsdage. Du får enten et endeligt svar på din henvendelse eller en kvittering for, at vi har modtaget din henvendelse. I kvitteringen bliver du orienteret om sagens videre forløb, hvem der er sagsbehandler, og hvornår vi forventer, at den er færdigbehandlet, hvis det er muligt at oplyse dette."

Hvilket ikke er i overensstemmelse med lovgivningen.

Har kommunen andre steder, hvor kommunalbestyrelsen har offentliggjort sine sagsbehandlingsfrister til afgørelse? S.U.

Med venlig hilsen

Peter Hansen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-12-2016, 22:00   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Lige ang Journallisten ved aktindsigt....

Denne kaldes nogle steder for en aktliste..

Mere hvis kommunen siger at de aldrig har hørt om en journal liste
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension