K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-11-2016, 17:39   #1
Ludwig
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2016
Indlæg: 1
Styrke: 0
Ludwig er ny på vejen
Sygedagpengestop

Hej alle sammen
Hvor er jeg glad for at have fundet dette forum, hvor I deler jeres viden og erfaringer.
Jeg står i den situation, at jeg får stoppet mine sygedagpenge.
Min historie er kort fortalt:
Efterår 2015 får jeg en ballonudvidelse i hjertet, der afstedkommer en heftig depression, der behandles af en privat praktiserende psykiater.
I en læ135 (specifik helbredsattest) fra egen læge i marts 2016 er konklusionen, at jeg kan vende tilbage til arbejdsmarkedet med stor sikkerhed indenfor 6-9 måneder.
Samtidig i en statusattest fra psykiater skrives der behandling af alvorlig recidiverende depression er efter 3. medikament en begyndende bedring. Summa summarum konkluderes: Der er ingen grund til at tro, at pt. Ikke kan restitueres fuldt. Der gives ingen tidshorisont. Man taler om 1.1.17, men det skrives ikke.
Sagsbehandler har ingen bemærkninger til attesterne og accepterer tidshorisonten, dvs. en forventet raskmelding 1. januar 2017.
Henover året forsøger psykiater mange forskellige medikamenter og pga mange bivirkninger tales der om elektrochock og henvisning til Kompetencecenter for Affektive Lidelser, men konkret foretages der ingenting i den retning.
Seneste konsultation tales om ny medicin igen – pga for mange bivirkninger. En medicin, som før har været prøvet med nogen succes. Vi aftaler udtrapning, derefter 1 uge uden medicin, og derefter opstart af den nye. Hun fortæller, at kommunen har bedt om statusrapport og det aftales, at hun sender den til mig, før hun sender til kommunen, så jeg har mulighed for at kommentere. Der bliver ikke sagt et ord om, at hun har opgivet at gøre mig rask.
Det gør hun så ikke!
Hendes nye konklusion er: ”Pt. Vurderes ikke til at være i stand til nogen former for erhvervsrettede aktiviteter, som hun har det i disse dage. Det er tvivlsomt om hun kommer til at restituere sig til det ordinære arbejdsmarked”.
Hun bringer også på banen, at jeg er udmattet og har muskelsmerter, og hun mener jeg kan have fibromyalgi og bør undersøges hos en reumatolog. Kommunen bruger denne udtalelse til at stoppe sygedagpengene.
Min egen mening er, at disse symptomer er en bivirkning af den medicin, som jeg lige har bedt om at komme af med. Fibromyalgi er hverken undersøgt eller konstateret hos min egen læge. Symptomerne kan også skyldes en følge af min depression iflg. Gigtforeningen
Mit spørgsmål til jer er:
Må en kommune tage beslutning om stop af sygedagpenge på grundlag af en udtalelse fra psykiater om andre mulige fysiske sygdomme end de psykiske, som psykiateren skal tage sig af? Og som hun ingen kompetence har omkring.
Er det et formkrav at Statusattest skrives på LÆ125 blanketten – Min er skrevet på et blankt stykke papir udateret, uden mit CPR. nr. og hvem der har skrevet den – Gør det den ugyldig?
Jeg har søgt om aktindsigt hos både psykiater og kommune. Og jeg håber at kunne finde den reelle grund til, hvorfor kommunen stopper mine sygedagpenge på nuværende tidspunkt.
Problemet er dog at partshøringen udløber før jeg kan forvente at modtage akterne.

Med venlig hilsen
Ludwig
Ludwig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2016, 19:28   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Kommunerne bruge alt de kan...så er man ikke enig i en afgørelse ja så skal man selvfølgelig klage over afgørelsen...

Med hensyn til om det er et formkrav med de LÆ attester....så må svaret være ja...ihvertfald som jeg læser det...

Men se selv under punkt 5.2 her http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_...-_septembe.PDF

Hvis de nu stopper dine sygedagpenge...og hvis du stadig er sygemeldt...så har du krav på et jobafklaringsforløb...ifølge paragraf 24 stk 2 i sygedagpengeloven..

Citat:
Stk. 2. Hvis den sygemeldte ved revurderingen ikke er omfattet af en af forlængelsesreglerne i § 27, har pågældende ved fortsat uarbejdsdygtighed på grund af sygdom ret til at få et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf. kapitel 12 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...8-264e1b3f411a
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2016, 12:26   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Ludwig

Man kan altid forespørge om længere frist for partshøringen m. en begrundelse, men ikke altid man får dette.

I partshøringen ville jeg nævne, hvis LÆ125 kommer fra den omtalte psykiater, at den fremstår som du beskriver den:

Citat:
et blankt stykke papir udateret, uden mit CPR. nr. og hvem der har skrevet den
Det er meget uheldigt, at omtalte psykiater pludselig (?) fremkommer med:
Citat:
hun mener jeg kan have fibromyalgi og bør undersøges hos en reumatolog.
Hvorfor du også i partshøringen bør nævne, at dette aldrig har været på tale tidl. fra psykiaters side (hvis dette er tilfældet, som jeg læser din tråd).

Nu ved jeg ikke, hvor godt dit forhold er til din prak. læge ,men for at understøtte, at du ikke kan have fibromyalgi, men de omtalte muskelsmerter snarere skal ses i lyset af bivirkninger fra den medicin du modtager (hvis det er tilfældet, slå evt. selv din medicin og bivirkninger op her: https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/b...roduktresumeer
kunne du gå til egen læge, og bede denne om en udtalelse omkr. denne m. god kendskab til dig og dit sygdomsforløb ikke mener, du kan have fibromyalogi, men ser det netop som en bivirkning af indtaget medicin pga. din depression.

Det ville selvfølgelig være bedst, at gå til en reumatolog, men disse har lang ventetid modsat prak. læge.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2016, 13:26   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hej Ludwig

Alternativt kunne du, hvis pengepungen altså er til det, betale dig til en konsultation hos Bente Danneskiold-Samsøe som er en kapacitet inden for fibromyalgi.
Hvis hun ikke i mellemtiden er gået på pension skulle hun have egen klinik, jeg har læst om flere personer som har betalt sig til en diagnose hos hende i stedet for at vente i evigheder på at komme til i det offentlige.
Hvis hun konstaterer at du ikke har fibromyalgi, så skulle det være slået fast med syvtommerssøm. Hun kan som reumatolog jo også udtale sig om sandsynligheden for om du har andre reumatologiske sygdomme når nu du alligevel er der.

http://www.danneskiold-samsoe.dk/index.html

Jeg ved det ikke hjælper noget i forbindelse med din partshøring og standsning af sygedagpenge, men nu da mistanken er rejst, så er der stor sandsynlighed for at kommunen vil have undersøgt fibromyalgi problematikken inden de kan beslutte noget som helst.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension