K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-11-2016, 16:13   #1
klaush
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2016
Indlæg: 11
Styrke: 8
klaush er ny på vejen
Spørgsmål ang tandlægebehandling og skift til fleksjob

Jeg fik for nogle måneder siden godkendt en lidt større tandlægebehandling af kommunen. Dvs de betaler 65% af det samlede beløb.
Lige nu er jeg i ressourceforløb men jeg har fået fleksjob fra 1 januar (eller dvs virksomheden vil ansætte mig men er ikke 100% godkendt af kommunen, sagsbehandler mener ikke det er et problem at få godkendt).

Men hvordan er det lige med tandlægebehandlingen så? Min tandlæge har ret travlt og er derfor ikke helt sikker på han kan nå at blive færdig inden januar, så jeg er noget nervøs over det.

Kan ikke lige finde et sted hvor der står noget omkring det, mener dog at ha læst et sted at man havde en måned til at færdiggøre behandlingen hvis man skiftede fra ressourceydelsen/kontanhjælpen.

På forhånd tak
klaush er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2016, 17:38   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Aktivloven §82a (den med de 65%)

"§ 82 a. Kommunen yder tilskud til betaling for tandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til integrationsydelses-, uddannelseshjælps- eller kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager særlig hjælp efter § 27 a, har ret til tilskuddet, hvis hjælpen inklusive førtidspension efter lov om social pension svarer til integrationsydelses- eller kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvis de modtager en ydelse svarende til, hvad de ville være berettiget til i integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser for at modtage integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp.

Stk. 2. For personer fra 18 år til og med 24 år ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr.

Stk. 3. For personer fra 25 år til og med 29 år, som modtager integrationsydelse efter § 22, og som ikke modtager tillæg efter § 22, stk. 4-8, eller som modtager uddannelseshjælp efter lovens § 23, og som ikke modtager aktivitetstillæg eller barselstillæg efter lovens § 24, ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr.

Stk. 4. For personer, som er 25 år eller derover, der ikke er omfattet af stk. 3, ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 65 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr.

Stk. 5. Den årlige egenbetaling efter stk. 2-4 opgøres for det enkelte kalenderår på grundlag af dokumenterede afholdte udgifter til tandpleje, uanset om personen har tilhørt den berettigede personkreds hele året.

Stk. 6. Kommunen skal forhåndsgodkende, at der ydes tilskud efter stk. 2-4, hvis udgiften til et samlet behandlingsforløb overstiger 10.000 kr. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Uanset om ansøgeren ikke længere er omfattet af persongruppen efter stk. 1, gælder kommunens forhåndsgodkendelse i 2 måneder fra kommunens afgørelse.

Stk. 7. Modtagere af tilskud efter stk. 1-6 kan søge om hjælp til dækning af den resterende egenbetaling efter § 82. Ansøgning herom skal være indgivet, før behandlingen udføres.

Stk. 8. Kommunen skal i forbindelse med opsøgende arbejde til socialt udsatte, herunder efter § 99 i lov om social service, særlig oplyse om muligheden for tilskud til betaling for tandpleje efter stk. 1-7."

--

Som ansat fleksjobber vil du ikke længere være omfattet af §82a delen.
Men du har stadigvæk mulighed for at søge om tandlægebehandling efter denne i aktivloven:
"§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet."

Her baseres afgørelsen dog på, om du med dit rådighedsbeløb, har mulighed for at betale selv.
Så der har kommunen mere frit spil, end de har ved §82a

Sidst redigeret af MistyMiss; 18-11-2016 kl. 17:42.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2016, 17:47   #3
klaush
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2016
Indlæg: 11
Styrke: 8
klaush er ny på vejen
Jeg fik det godkendt i slutningen af august og er igang med behandlingen. Kan bare ikke finde ud af hvad der sker, hvis jeg ikke når at blive færdig inden jeg overgår til fleksjob.

Ville ha haft ringet til kommunen idag men nåede det ikke før de havde lukket.

Forstår ikke alle de §, sådan noget skal skæres fuldstændig ud for at jeg forstår det
klaush er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2016, 17:52   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hmm altså der står at forhåndsgodkendelsen gælder i 2 mdr.
Så du skal have undersøgt om den rent faktisk også gælder nu.
Jeg vil anbefale at du kontakter kommunen skriftligt, og spørger om forhåndsgodkendelsen kun var gældende i september og oktober, eller om den bare gælder for behandlingsforløbet, uanset hvornår du når at blive færdig

Fandt lige min egen bevilling.
Der står at den gælder så længe jeg er på min nuværende ydelse.
Hvis jeg får en anden indtægt er jeg ikke omfattet mere, men forhåndsgodkendelsen gælder uanset hvad i 2 mdr.
Så som jeg forstår det, er de 2 mdr kun hvis man skifter indtægt.
MEN det kan sagtens være min kommune der bare har tolket det sådan.

Så se lige hvad der står i din afgørelse
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2016, 17:56   #5
klaush
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2016
Indlæg: 11
Styrke: 8
klaush er ny på vejen
Kan godt være det er en god ide. Der står bare i de papirer jeg har fået at behandlingen skal være påbegyndt indenfor 1 måned fra datoen var godkendt. Jeg ville aldrig ha kunne få det lavet på 2 måneder :-/
Prøver at sende dem en mail, har da en email på en af dem der sidder med sagerne
klaush er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2016, 17:58   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så skal du nok gå ud fra, at den gælder så længe du er omfattet af §82a.
Men spørg dem lige for en sikkerheds skyld
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2016, 18:03   #7
klaush
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2016
Indlæg: 11
Styrke: 8
klaush er ny på vejen
Jeg sender dem en mail.
klaush er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2016, 16:37   #8
klaush
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2016
Indlæg: 11
Styrke: 8
klaush er ny på vejen
Så blev jeg klogere. Sendte en mail til en af dem der sidder i "tandlægeafdelingen på kommunen" Her er svaret.

Hvis der er en god begrundelse for at din tandbehandling ikke er blevet afsluttet inden for de 2 måneder, så dækker bevillingen alligevel. Fx at tandbehandlingen har et sådant omfang, at det ikke kan laves inden for 2 måneder eller på grund af sygdom. Tandbehandlingen skal dog afsluttes inden for en rimelig og overskuelig fremtid.

Bliver du tilkendt fleksjob, så har du fra den dato og 2 måneder frem til at få afsluttet din tandbehandling
klaush er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2016, 16:45   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Det var da godt med et klart svar
Håber i så kan nå at blive færdige inden for 2 mdr efter fleksjobansættelsen
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2016, 16:57   #10
klaush
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2016
Indlæg: 11
Styrke: 8
klaush er ny på vejen
Takker. Jo det skulle være muligt at blive færdig. Tænker at blive færdig senest i jan. Så er der en mindre bekymring. Så mangler jeg kun mødet i rehabiliteringsteamet som self skal lægges så sent som muligt, den 21 dec og jeg ansættes fra 1 jan. Men hold nu fast det blir lækkert at komme ud af kontanhjælp/ressourceforløbet
klaush er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension