K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-11-2016, 10:28   #1
logp
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-07 2013
Indlæg: 7
Styrke: 0
logp er ny på vejen
møde i rehab team

Jeg skal med min 25 årige søn til møde i rehab team om en måned.
I følge hans sagsbehandler læner han sig meget kraftigt op af en førtidspension ,som hun siger det. Problemet er så at det vil min søn ikke. Han føler jo, og jeg vil give ham ret i at hvis nu han kan få et flexjob så må det jo være bedre. Han har været ude i nogle jobafklaringsforløb. Disse er måske nok ikke gået helt så godt som min søn mener. Nogle af hans problemer er mange kognitive vanskeligheder. Manglene realitetssans blandt andet. Han er født med et fysisk handicap,og har aldrig haft et "rigtigt job "
Vi mener helt klart at han har nogle arbejdsevner,omend de måske er begrænset indenfor et snævert felt.
Mit spørgsmål er nu : Hvis han til mødet siger at han ikke vil ha færtidspension,men ønsker et flexjob ( som han selv finder ) hvor stor er chancen så for at de vil lytte til det.
Håber nogen kan svare på mit spørgsmål
logp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 14:41   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
De arbejdsprøvninger, hvad viste de?
Altså hvor mange timer om ugen, og hvor stor/lav effektivitets procent?
Og er skånebehovene omfattende?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 15:04   #3
logp
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-07 2013
Indlæg: 7
Styrke: 0
logp er ny på vejen
jeg kender ikke ordlyden af Deres undersøgelser.Kun mundtligt at han var afprøvet og de ikke havde nogen mulighed for at hjælpe ham videre i >>Deres regi. Og ja massive skånehensyn og omfattende helbredsproblemer som kun kan blive værre med tiden. Men har du noget med sådanne sager at gøre. vil virkelig gerne vide om der er mulighed for flexjob til ham i stedet for førtidspension
logp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 15:18   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Har du prøvet at snakke med ham om, at førtidspensionister kan have skånejob, eller lave frivilligt arbejde?

Jeg er nok det man kategoriserer som "bruger" (er i ressourceforløb der nok ender i fleksjob). Men jeg har læst en del principafgørelser, og fulgt med f.eks. her inde, i hvad folk får og ikke får

Normalt er det meget svært at få ftp. Der er folk der er tilkendt fleksjob på ned til 40 minutter om ugen, mener jeg det er.
Men hvis man ser i loven står der blandt andet:
"§ 70. Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.

Stk. 2. Jobcenteret kan endvidere give tilbud om fleksjob til personer, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne, hvis der er mulighed for, at deres arbejdsevne inden for en rimelig periode kan udvikles. "
(Lov om aktiv beskæftigelsesindsats http://www.socialjura.dk/content-sto...satslov/#c6902 )

Dvs for at de må give "minifleksjob" som det ofte kaldes, skal der være udsigt til en forbedring i arbejdsevnen.
Så hvis kommunen følger loven, og hans arbejdsevne er meget begrænset, så er det ikke sikkert at han er "rask nok" til fleksjob.

Det er dog ikke alle kommuner der lige "husker" den del. Så der er med garanti borgere der er visiteret til fleksjob, med meget begrænset arbejdsevne, selvom der ikke er mulighed for at arbejdsevnen kan udvikles.
Måske bliver han en af dem, det er jo ikke til at sige.

Men prøv at lufte tanken for ham om, at han godt må arbejde lidt på førtidspension.
Hvis det viser sig at gå godt, kan de gøre førtidspensionen "hvilende", og bevillige ham fleksjob i stedet for.
Så bare fordi han får førtidspension i første omgang, er det ikke fordi han er låst fast i det, resten af livet

Og hvis hans arbejdsevner er indenfor et meget snævert område, så kan det jo tage lang tid at finde arbejde. Så måske det ville være bedre at han kan gøre det i ro og fred på ftp, fremfor på ledighedsydelse (ydelse for ledig fleksjobber), hvor der er diverse rådighedsbetingelser hvor de kan sende ham i praktik, aktivering og den slags.

Det er selvfølgelig super fedt at han gerne VIL arbejde. Jeg har det selv på samme måde. Så det er ikke for at skyde hans lyst og gå-på-mod ned, men måske han kan få det opfyldt på en måde der tager mere hensyn til hvor han er lige nu
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 16:09   #5
logp
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-07 2013
Indlæg: 7
Styrke: 0
logp er ny på vejen
Du kan tro jeg har forklaret både om skånejobs, og at man kan stille pensionen i bero osv. Der er ikke noget at gøre. Jeg har også snakket om at han må betragte det som et sikkerhedsnet. Vi må jo se. Håber det lykkes for ham at komme i flexjob,så er DET ihvertfald også afprøvet. Og som han selv siger,hvis jeg er berittiget til pension nu,så er jeg vel også om et år eller 2 hvis det viser sig at jeg ikke kan klare et flexjob og må kaste håndklædet i ringen. Han er ihvertfald allerede i gang nu med at forespørge de steder han kender i hans interessefelt om de tager folk ind i flexjob.
logp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 16:18   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Man kan jo vende det lidt om, og sige: er han overhovedet berettiget til fleksjob?
For hvis hans arbejdsevne er "meget begrænset", og der IKKE er mulighed for at "arbejdsevne inden for en rimelig periode kan udvikles.", så er han jo faktisk slet ikke berettiget til fleksjob.

Jeg har desværre skrevet med en, der for nogen år siden sagde nej tak til ftp. Nu, flere år senere, kæmper hun fortsat en indædt kamp for, at få ftp :/

Jeg vil foreslå at i stedet for at sige til teamet: "jeg vil ikke have førtidspension", så i stedet sige: "Jeg kunne virkelig godt tænke mig at arbejde i det omfang jeg kan. Ville det være muligt som fleksjobber? Eller er min eneste mulighed skånejob på førtidspension?

For så har han udtrykt sit ønske, uden at sige nej til førtidspension.

Hvis man nægter førtidspension, og ikke er berettiget til fleksjob, så ved jeg helt ærligt ikke, om de må helt undlade at give nogen af delene. Altså bare smide ham i ressourceforløb eller lignende i stedet for. Det er i hvert fald også noget man lige skal undersøge eller have i tankerne
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 16:19   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Når han ikke er ældre end de 25 år....så skal det altså stå rimeligt grelt til hvis han får en førtidspension...

Nu kender vi ikke til hvordan sagen er...så det er selvfølgelig svært at gætte sig frem til hvad han kan/vil få....men chancerne for et fleksjob er store...medmindre der står så slemt til at det eneste de kan se er en førtidspension..

Men han bør ikke fortvivle...da han kan arbejde ved siden af sin førtidspension...eller senere søge om at komme i fleksjob hvis han viser at han godt kan arbejde lidt..

Han kan sagtens forsøge sig med at nægte førtidspension og sige at han vil fleksjob....men mange gange lytter de mere til hvad alle andre har sagt om borgeren og ikke så meget på borgeren selv...

Det er lidt som om at de tænker at borgeren nok ikke ved så meget om sin egen situation men at alle andre ved bedre...

Men dette bør ikke holde ham tilbage...

Hvis det så ikke lykkes...ja så har han altså stadig en del muligheder bagefter....skulle han få en førtidspension..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 16:54   #8
logp
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-07 2013
Indlæg: 7
Styrke: 0
logp er ny på vejen
Tak for svar. Nu kan jeg bedre sige til ham at han ikke skal fortvivle hvis de mener at det er der han hører til. Han er født med rygmarvsbrok og har en del kognitive problemer,smerter og en del fysiske begrænsninger.
logp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2016, 10:10   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af logp Se meddelelser
Og som han selv siger,hvis jeg er berittiget til pension nu,så er jeg vel også om et år eller 2 hvis det viser sig at jeg ikke kan klare et flexjob og må kaste håndklædet i ringen.
Det kan man jo ikke være sikker på.

Jeg fik tilkendt fp i 2010, men hvis jeg skulle vurderes efter de regler der er gældende nu, så ville jeg sandsynligvis ikke få fp, men fleksjob.

Hver gang der er blevet lavet en pensionsreform er det blevet sværere at få tilkendt fp.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Når han ikke er ældre end de 25 år....så skal det altså stå rimeligt grelt til hvis han får en førtidspension...
Også min tanke.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2016, 01:02   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Forklar ham at hans udfordringer påvirker hans realitetssans, og at han bør stole på at du der vil ham det bedste, kender ham godt nok til at give et godt råd. Og at det råd er at takke ja hvis de mener en førtidspension er tilbuddet.

At grunden er at det svarer til at tegne en forsikring..

Når han først er tilkendt pensionen, kan han arbejde ved siden af, og hvis det går fint, så vil han kunne overgå til et fleksjob. Men at det er svært den anden vej. Siger han nejtak og får tilkendt fleksjob, vil det være usikkert om han senere kan tilkendes pension. Og så kræver det nye arbejdsprøvninger osv., mens det er langt lettere at gå den anden vej.

Lad ham evt læse med i svarene her på siden..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension